موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

فرودگاه پیرسون تورنتو

فرودگاه پیرسون تورنتو

فرودگاه پیرسون تورنتو (Toronto Pearson Airport) به‌عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه بین‌المللی کانادا یک شاهراه هوایی در این کشور است که روزانه هزاران مسافر را به مقاصد مختلف داخلی و خارجی جابه‌جا می‌کند. این فرودگاه که نزدیک 90 سال قدمت دارد، ابتدا با نام فرودگاه مالتون شروع به کار کرد؛ ولی حدود 20 سال بعد و در حوالی سال 1960 به پیرسون تغییر نام داد. علت این تغییر نام، ادای احترام به آقای لستر بولز پیرسون، چهاردهمین نخست‌وزیر کانادا بود که موفق به تصاحب جایزه صلح نوبل شده بود. اگر عازم کانادا هستید، احتمال زیاد گذرتان به فرودگاه بین‌المللی پیرسون تورنتو بیفتد. ازآنجایی‌که این فرودگاه پرآوازه بسیار بزرگ است، داشتن یک شناخت کلی از آن می‌تواند مفید باشد. هدف از نگارش این مقاله، ارائه مجموعه اطلاعات مفید درباره فرودگاه پیرسون کاناداست.

معرفی فرودگاه بین المللی پیرسون تورنتو در یک نگاه

نام بین المللیToronto Pearson International Airport
کدYYZ
تاریخ افتتاح1938
نوعداخلی و بین المللی
ارتفاع173 متر

ترمینال‌های فرودگاه پیرسون

فرودگاه پیرسون تورنتو 2 ترمینال اصلی، 5 باند پرواز، 30 مسیر تاکسی رو و مجموعاً 106 گیت دارد.

جالب است بدانید ترمینال‌های فرودگاه با نام‌های ترمینال 1 و ترمینال 3 شناخته می‌شوند. دلیل این امر آن است که ترمینال 2 را در سال 2007 تخریب و از فضای آن برای توسعه ترمینال 1 استفاده کردند. پروازهای داخلی، بین‌المللی و فرامرزی (به مقصد آمریکا) در هر دو ترمینال انجام می‌شود.

تصویری از ترمینال های فرودگاه پیرسون تورنتو جایی که مسافران در حال سوار شدن به هواپیما هستند

ترمینال 1

ترمینال 1 ساختمانی 4 طبقه دارد که بزرگ‌ترین ترمینال در کشور کانادا و یکی از بزرگ‌ترین‌ها در جهان به شمار می‌رود. پروازهای شرکت‌های معروفی مثل امارات آنلاین، ایر کانادا، استار الیانس و … از این ترمینال انجام می‌گیرد. طبقه همکف برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس‌ها طراحی شده. طبقه اول مخصوص پروازهای ورودی و دریافت چمدان‌هاست. در این طبقه برندهای معروفی مثل فروشگاه زنجیره‌ای سون الون (7-Eleven)، رستوران تیم هورتون (Tim Hortons)، شرکت بانکداری CIBC و … مستقر هستند. علاوه بر این کیوسک‌هایی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها سیم‌کارت بخرید. طبقه دوم پروازهای خروجی را مدیریت می‌کند و یک شعبه از رستوران ساب وی (Subway) نیز در آن قرار دارد. نهایتاً در طبقه سوم امور مربوط به فرایند چک این (Check-in) شامل تحویل مدارک به پیشخوان‌های مخصوص، چک کردن بلیت و … صورت می‌گیرد.

ترمینال 1 دارای 3 گیت D، E و F است که مسافران با عبور از آن‌ها سوار هواپیما می‌شوند. گیت D برای پروازهای داخلی، گیت E برای پروازهای بین‌المللی و گیت F برای پروازهایی که مقصد آن‌ها آمریکاست تعیین شده‌اند.

ترمینال 3

ترمینال 3 دارای 3 طبقه است که هواپیماهای متعلق به ایرلاین‌هایی مثل اسکای تیم، اتحاد و … از این ترمینال تردد می‌کنند. کنترل و مدیریت پروازهای ورودی در طبقه اول انجام می‌شود. در این طبقه علاوه بر یک شعبه از رستوران‌های Tim Hortons و Smoke’s Poutinerie، ایستگاه مترو و کیوسک‌های فروش سیم‌کارت وجود دارند. طبقه دوم فرایندهای مربوط به چک این و پروازهای خروجی را مدیریت می‌کند. شرکت‌های هواپیمایی مثل وست جت (Westjet) در این طبقه مستقر هستند. باجه‌های شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی در سمت چپ و باجه‌های شرکت‌های هواپیمایی فرامرزی مانند Delta و American Airlines در سمت راست در یک ردیف قرار گرفته‌اند.

طبقه سوم در اصل یک نیم‌طبقه است که مسافران تازه‌وارد برای انجام امور مربوط به پرواز یا انجام پروازهای ثانویه به آن مراجعه می‌کنند. این ترمینال دارای 4 گیت خروجی A، B، C و IFC بوده که آخری به‌صورت موردی و برای موارد خاص طراحی شده است.

تصویری از فضای داخلی و امکانات فرودگاه پیرسون تورنتو

امکانات فرودگاه پیرسون تورنتو

فرودگاه پیرسون کانادا صرفاً یک فرودگاه بزرگ و پرتردد نیست. این فرودگاه متناسب با وسعت و اهمیتش از امکانات رفاهی مناسب و سطح بالایی برخوردار است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • بار/ رستوران
  • چرخ‌دستی‌های حمل چمدان
  • خدمات بسته‌بندی چمدان
  • داروخانه و مراکز خدمات پزشکی
  • بانک/ دستگاه‌های خودپرداز و مراکز تبدیل ارز
  • نیایشگاه
  • مراکز خدماتی برای حیوانات خانگی
  • وای فای
  • مراکز تندرستی که سالن ماساژ Be Relax یکی از معروف‌ترین آن‌هاست
  • اتاق کنفرانس‌ها و جلسات
  • آژانس‌های مسافرتی
  • کیوسک‌های اطلاعاتی
  • خدمات و امکانات ویژه برای مسافران معلول و کم‌توان
  • پارکینگ‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت
  • و …

دسترسی به مرکز شهر و حمل و نقل فرودگاه پیرسون تورنتو

فاصله فرودگاه پیرسون تورنتو تا مرکز شهر حدود 25 مایل یا 40 کیلومتر است. برای رفتن به مرکز شهر از فرودگاه، گزینه‌های مختلفی در معرض انتخاب مسافران قرار دارد. سریع‌ترین راه برای این منظور استفاده از راه‌آهن UP Express است که در 25 دقیقه مسافران را به مرکز شهر می‌رساند. در روزهای عادی، قطارها هر یک ربع و در آخر هفته‌ها رأس ساعت‌های کامل به سمت شهر حرکت می‌کنند. قیمت بلیت تک‌سفره‌ از 12.35 دلار کانادا شروع می‌شود. غیر از قطار، از گزینه‌های زیر هم می‌توانید استفاده کنید:

  • تاکسی عمومی
  • اتوبوس
  • اتومبیل‌های دربستی

اگر هم به ترددهای لوکس عادت یا علاقه دارید می‌توانید از لیموزین‌های دربستی شرکت‌هایی مثل Toronto Limousine Service استفاده کنید!

تعهدات محیط زیستی فرودگاه بین‌المللی پیرسون تورنتو

فرودگاه پیرسون تورنتو، برنامه‌های بلندمدت خود را در راستای حفظ محیط زیست و به حداقل رساندن آثار زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌هایش در سرلوحه کار قرار می‌دهد. این برنامه‌ها در شش محور اصلی تدوین و اجرایی می‌شوند:

  • طرح تاب‌آوری اقلیمی: این طرح بر این موضوع متمرکز است که سازوکارهای تجاری و زیرساخت‌های فرودگاه چگونه خود را با تغییرات اقلیمی سازگار کنند؟
  • طرح خنثی‌سازی اثر کربنی و انتشار گازهای گلخانه‌ای: بر اساس این طرح، انتشار گازهای گلخانه‌ای در فرودگاه تا سال 2050 باید به صفر برسد.
  • طرح جامع استراتژیک انرژی: فرودگاه پیرسون تورنتو ملزم است ضمن کاهش مصرف انرژی به دنبال استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر باشد. کلید این کار، ادغام فناوری‌ها و فرایندهای نوین در ساختمان‌ها و سیستم‌های زیرساختی فرودگاه است.
  • طرح جامع مدیریت آب: هدف از تدوین و اجرای این طرح، محافظت از سیستم‌های آبی اطراف فرودگاه است و هم‌زمان بر صرفه‌جویی و مصرف مسئولانه آب تمرکز دارد.
  • برنامه عملیاتی منابع طبیعی: ازآنجایی‌که حدود یک‌سوم از فضای فرودگاه را محیط باز و منابع طبیعی تشکیل می‌دهد، فرودگاه باید تأثیر فعالیت‌هایش را بر منابع طبیعی اطراف به حداقل برساند. هدف از اجرای این طرح حفاظت از گیاهان، حیات‌وحش و مشارکت در جامعه برای احیای فضای سبز است.
  • برنامه عملیاتی بدون زباله: هدف بلندمدت فرودگاه این است که تا سال 2050 نرخ تولید زباله را به صفر برساند.

سخن پایانی

در این مطلب اطلاعاتی مختصر و مفید را درباره فرودگاه پیرسون تورنتو با شما عزیزان به اشتراک گذاشتیم. گفتیم این فرودگاه بزرگ‌ترین و از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های کاناداست و متناسب با شهرت زیادش، از امکانات رفاهی و خدماتی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. فرودگاه بین‌المللی پیرسون به‌واسطه میزبانی از شرکت‌های هواپیمایی مختلف و معتبر، فاصله مناسب از مرکز شهر و داشتن امکاناتش یک انتخاب عالی برای خلق تجارب خاطره‌انگیز در سفرهای داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

سؤالات متداول

این فرودگاه، بزرگ‌ترین فرودگاه کانادا و دومین فرودگاه بزرگ در قاره آمریکای شمالی است که در 40 کیلومتری مرکز شهر تورنتو واقع شده است.

این فرودگاه 2 ترمینال به نام ترمینال 1 و ترمینال 3 و همین‌طور 5 باند پرواز دارد.

رستوران و مراکز غذاخوری، وای فای، سالن ماساژ، پارکینگ، داروخانه، بانک، وسایل پکیجینگ و جابه‌جایی بار و …

این فرودگاه با ارائه خدمات پرواز داخلی، بین‌المللی و فرامرزی، تردد هوایی به بیش از 155 شهر دنیا را امکان‌پذیر می‌کند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال