موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

نامه اتستیشن یا Provincial Attestation Letter چیست؟

نامه اتستیشن

نامه اتستیشن یا تصدیق استانی (Provincial Attestation Letter) و یا تصدیق منطقه‌ای (territorial attestation letter) حالا دیگر برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا یک شرط حیاتی است.

نامه اتستیشن در واقع توسط دولت‌های استانی کانادا صادر می‌شود و حاوی جزئیات مربوط به ثبت‌نام متقاضی در دانشگاه‌های این کشور است. داشتن این نامه شرط مهمی برای اخذ مجوز تحصیل در کانادا (Study Permit) و ویزای تحصیلی کانادا است.

هدف از صدور نامه اتستیشن کانادا چیست؟

هدف از صدور نامه اتستیشن مدیریت توزیع و ترویج دانشجویان بین‌المللی در سراسر استان‌های کانادا است و این نامه در واقع حافظ یکپارچگی سیستم آموزشی این کشور است.

پس از ضروری شدن اخذ این نامه، برای صدور هر استادی پرمیت، شما باید نامه اتستیشن خود را نیز تحویل اداره مهاجرت کانادا دهید. بدین ترتیب برای این اداره مشخص می‌شود که شما یک دانشجوی خارجی قانونی در کشور کانادا هستید.

از آنجایی که توزیع دانشجویان خارجی برای دولت کانادا بسیار مهم و حیاتی است، حالا با صدور نامه اتستیسن این دولت می‌تواند دانشجویان بین‌المللی را در سراسر کانادا مستقر کند تا همه استان‌ها به یک اندازه شانس جذب دانشجویان خارجی را داشته باشند.

علاوه‌براین با این نامه، ظرفیت موسسات آموزشی نیز کنترل می‌شود و به تبع آن کیفیت آموزش نیز حفظ خواهد شد.

در ضمن با صدور نامه اتستیشن، دولت‌های استانی حالا دیگر می‌توانند داده‌های دقیق‌تری برای برنامه‌ریزی‌های آتی، ارائه دهند. صدور این نامه پس از رسوایی‌های لغو پذیرش دانشجویان خارجی در سال 2023، در سراسر کانادا اجباری شد.

چه افرادی به نامه اتستیشن نیاز دارند؟

تقریبا باید گفت همه افرادی که قصد تحصیل در کانادا را دارند به این نامه نیاز دارند، مانند:

✓ اکثر متقاضیان مجوز تحصیل در کانادا (Study Permit) برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی

✓ اکثر متقاضیان شرکت در برنامه‌های فارغ‌التحصیلی بدون مدرک (به عنوان مثال، برنامه‌های که سرتیفیکیت یا دیپلم اعطا می‌کنند)

✓ و هر کس دیگری که در لیست زیر قرار ندارد:

این افراد به نامه اتستیشن نیازی ندارند

✓ افرادی که قصد تمدید مجوز تحصیل یا استادی پرمیت خود را در کانادا دارند؛

✓ افرادی که می‌خواهند در مدارس کانادایی (پیش دبستانی تا دبیرستان) تحصیل کنند؛

✓ افرادی که قصد تحصیل در مدارس اقلیت جامعه فرانسوی زبان را دارند؛

✓ دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا تحصیل می‌کنند؛

✓ دانشجویانی که از Global Affairs Canada بورسیه دریافت کرده‌اند؛

✓ دارندگان مجوز کار یا ورک پرمیت کانادا؛

✓ اعضای خانواده افرادی که دارای مجوز تحصیل یا مجوز کار هستند و از قبل در کانادا حضور داشته‌اند؛

✓ دانشجویانی که درخواست استادی پرمیت‌شان قبل از ساعت 8:30 صبح روز 22 ژانویه 2024 (به وقت کانادا) دریافت شده است؛

✓ فردی که در کانادا است و حکم خروج از کانادا دارد ولی به هر دلیلی نمی‌تواند فعلا کانادا را ترک کند؛

نمونه نامه اتستیشن کانادا

تصویری از نمونه نامه اتستیشن

چطور نامه اتستیشن (PAL) بگیریم؟

نامه اتستیشن کانادا باید از طرف موسسه، دانشگاه یا کالجی که برای تحصیل در آن پذیرش گرفته‌اید، صادر شود. به‌همین منظور بعد از اخذ پذیرش تحصیلی کانادا، باید با دانشگاه مورد نظر مکاتبه کنید و از آن‌ها بخواهید نامه اتستیشن را برای شما صادر کنند. در نهایت دانشگاه از طریق ایمیل این نامه را برای شما ارسال خواهد کرد.

راهنمای اخذ PAL در استان انتاریو

شروع صدور PAL: از 28 مارس 2024

این استان 235000 مجوز تحصیلی توسط دولت فدرال در سال 2024 صادر کرده است.

تخصیص مجوزهای تحصیلی استان نیز با شرایط خاصی برای موسسات DLI همراه است. اما اکثریت قریب به اتفاق تخصیص مجوزهای تحصیل که توسط دولت استانی تعیین شده است به مؤسسات دولتی پس از متوسطه (96٪) داده شده است، بعد از آن و با تخصیص بسیار کمتر (4٪) مؤسسات خصوصی پس از متوسطه و آموزشگاه های زبان قرار دارد.

راهنمای اخذ PAL در بریتیش کلمبیا

شروع صدور PAL: از 4 مارس 2024

در این مدت استان بریتیش کلمبیا 83000 مجوز تحصیل در مقطع کارشناسی صادر کرده است. این استان اطلاع داده است که 53 درصد از PAL ها برای مؤسسات دولتی پس از دوره متوسطه و 47 درصد باقی مانده برای موسسات خصوصی خواهد بود.

راهنمای اخذ PAL در آلبرتا

شروع صدور PAL: از اول مارس 2024

این استان 40894 مجوز تحصیلی در سال 2024 صادر کرده است که نشان دهنده افزایش جزئی تعداد دانشجویان بین‌المللی از سال 2023 است.

مانند سایر استان‌ها، دانشجویان بین‌المللی که به دنبال تحصیل در استان آلبرتا هستند باید با موسسات DLI خاص خود ارتباط بگیرند تا از روند دریافت نامه اتستیشن آگاه شوند.

راهنمای اخذ PAL در منیتوبا

شروع صدور PAL: از 4 مارس، 2024

این استان در مجموع 18652 مجوز مطالعه بالقوه در سال 2024 به این استان اختصاص داده است.

مانند سایر استان‌ها، دانشجویان بین‌المللی که به دنبال تحصیل در استان منیتوبا هستند باید با موسسات DLI خاص خود ارتباط بگیرند تا از روند دریافت نامه اتستیشن آگاه شوند.

راهنمای اخذ PAL در نوا اسکوشیا

شروع صدور PAL: از 28 مارس 2024

اداره مهاجرت کانادا 20378 مجوز تحصیلی در سال 2024 به این استان اختصاص داده است. بیشتر این مجوزات (89٪) به دانشگاه‌های استان و کالج جامعه نوا اسکوشیا تخصیص داده شده و بقیه سهم کالج‌های حرفه‌ای خصوصی و مدارس زبان اختصاص داده شده است.

راهنمای اخذ PAL در ساسکاچوان

شروع صدور PAL: از 13 مارس 2024

این استان در سال 2024 تا کنون 15054 مجوز تحصیل صادر کرده است که نشان دهنده افزایش اندکی نسبت به سال 2023 است.

مانند سایر استان‌ها، دانشجویان بین‌المللی که به دنبال تحصیل در استان ساسکاچوان هستند باید با موسسات DLI خاص خود ارتباط بگیرند تا از روند دریافت نامه اتستیشن آگاه شوند.

راهنمای اخذ PAL در نیوبرانزویک

شروع صدور PAL: از 18 مارس 2024

در سال 2024، 14651 مجوز تحصیل به این استان اختصاص یافته است. مانند سایر استان‌ها، دانشجویان بین‌المللی که به دنبال تحصیل در استان نیوبرانزویک هستند باید با موسسات DLI خاص خود ارتباط بگیرند تا از روند دریافت نامه اتستیشن آگاه شوند.

راهنمای اخذ PAL در نیوفاندلند و لابرادور

شروع صدور PAL: از 19 مارس 2024

اداره مهاجرت کانادا برای این استان در مجموع 3153 مجوز تحصیل در سال 2024 صادر کرده است که نشان دهنده افزایش اندکی نسبت به سال قبل است.

مانند سایر استان‌ها، دانشجویان بین‌المللی که به دنبال تحصیل در استان نیوفاندلند و لابرادور هستند باید با موسسات DLI خاص خود ارتباط بگیرند تا از روند دریافت نامه اتستیشن آگاه شوند.

راهنمای اخذ PAL در جزیره پرنس ادوارد

شروع صدور PAL: از 27 مارس 2024

تعداد 2312 مجوز تحصیلی توسط دولت فدرال در سال 2024 به این استان اختصاص داده است. اکثر این تخصیص ها (59٪)به دانشگاه جزیره پرنس ادوارد و 35٪ باقی مانده به کالج هالند و 6٪ به کالج دی لِی (Collège de l’Île) اختصاص داده شده است.

راهنمای اخذ PAL در استان کبک

اگر می‌خواهید در کبک تحصیل کنید، به گواهی پذیرش کبک (CAQ) نیاز دارید که توسط دولت کبک صادر می‌شود. برای اطلاع از نحوه درخواست CAQ باید با دانشگاه مورد نظر خود تماس بگیرید.

💡یک نکته مهم

گواهی CAQ معتبر باید دارای جمله زیر باشد:
“This attestation letter confirms that the applicant has a place in Quebec’s share of the distribution of study permit applications or is exempt from it.”
“این گواهینامه تایید می‌کند که متقاضی سهمی از توزیع درخواست‌های مجوز تحصیلی در کبک دارد یا این شرط برای او ضروری نیست.”
البته اگر گواهی شما تا قبل از ساعت 8:30 صبح به وقت کانادا در تاریخ 22 ژانویه 2024 صادر شده باشد، نیازی به خط بالا ندارد.

کلام آخر: نامه اتستیشن را به لیست مدارک تحصیل در کانادا اضافه کنید!

همانطور که در این مطلب خواندیم، نامه اتستیشن یا تصدیق استانی مدرکی است که نشان می‌دهد شما با چه مشخصاتی در چه دانشگاه و در کدام استان مشغول به تحصیل هستید. هدف از اجباری کردن اخذ این نامه مدیریت توزیع دانشجویان بین‌المللی در استان‌های کانادا و حفظ کیفیت آموزشی دانشگاه‌های کانادا است.

نامه اتستیشن را باید از موسسه و دانشگاه مورد نظر خود که حتما باید در لیست موسسات آموزشی منتخب کانادا موسوم به DLI باشند، بگیرید. بنابراین این نامه به لیست مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی اضافه شده است.

سوالات متداول

مدت زمان صدور نامه اتستیشن در هر دانشگاه کانادا متفاوت است اما بهتر است شما حداقل یک هفته کاری برای صدور آن در نظر بگیرید.

اداره مهاجرت کانادا عنوان کرده است که نامه اتستیشن تنها زمانی معتبر است که آن را همراه با درخواست Study Permit شما دریافت کند. به‌طور کلی نامه‌های اتستیشن تا 21 ژانویه 2025 اعتبار دارند، مگر اینکه خود نامه دارای تاریخ اتمام اعتبار باشد.

بله، اگر نامه اتستیشن شما هنوز تاریخ اعتبار دارد، می‌توانید برای درخواست مجوز تحصیل مجدد در کانادا، همان نامه را به اداره مهاجرت کانادا ارسال کنید.

طبق دستورالعمل‌هایی که توسط IRCC منتشر شده است، حداقل اطلاعات زیر باید در نامه PAL برای یک دانشجوی بین‌المللی ذکر شود:

  • نام کامل متقاضی (دانشجوی بین المللی)؛
  • تاریخ تولد؛
  • آدرس؛

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال