موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

کمیته پارلمان کانادا توصیه هایی را برای رسیدگی به پرونده های مهاجرتی عقب مانده ارائه داد

کمیته پارلمان کانادا توصیه هایی را برای رسیدگی به پرونده های مهاجرتی عقب مانده ارائه داد

به گزارش سی ای سی نیوز و به نقل از پارسی کانادا،  کمیته دائمی شهروندی و مهاجرت (CIMM) تحقیقی درباره عقب افتادن زمان رسیدگی به درخواست‌های مهاجرتی و زمان پردازش درخواست مهاجران، پناهجویان و افرادی که درخواست شهروندی کانادا (IRCC) دارند منتشر کرده است.
این کمیته از ۱۲ عضو پارلمان کانادا (MPs) با حداقل یک عضو از هر یک از احزاب سیاسی اصلی تشکیل شده است. وظیفه آن نظارت بر مهاجرت فدرال و سیاست چند فرهنگی و اعمال فشار بر دولت در شرایط اضطراری است.
در حال حاضر زمان‌های پردازش برنامه‌ها و درخواست‌ها، موضوع مهمی است. در سال ۲۰۲۲، تقریباً ۲. ۷ میلیون درخواست مهاجرت در فهرست IRCC وجود داشت، که از زمان کرونا به جا مانده بودند. طبق طرح CIMM، این تحقیق شامل وضعیت اقدامات انجام شده برای کاهش زمان‌های پردازش و اقداماتی است که برای اولویت‌بندی رسیدگی به درخواست‌های مهاجران روی هم انباشته شده و اینکه چگونه دولت می‌تواند سیستم مهاجرت فعلی را مدرن کند. در ادامه مواردی که در این گزارش برای تسهیل روند مهاجرت به کانادا مطرح شده‌اند را بررسی کرده‌ایم.  

1- زمان پردازش دقیق و عادلانه باشد.

این گزارش با عنوان In Demand Yet Unprocessed: Indemic Immigration Backlogs در 14 دسامبر سال جاری 2023 منتشر شد و حاوی چندین توصیه در مورد اقداماتی بود که IRCC برای بهبود سیستم کلی مهاجرت کانادا انجام دهد. بسیاری از توصیه ها مستقیماً به عقب ماندگی ها مربوط می شود.

یکی از عوامل اختصاص دادن زمان پردازش دقیق و عادلانه است. این گزارش از IRCC درخواست تعیین مهلت برای رسیدگی به پرونده های عقب مانده و معرفی زمانبندی برای برنامه های جدید دارد.

البته IRCC گاهی اوقات برنامه های قبلی را برای حفظ استانداردهای پردازش سریعتر درخواست ها کنار می گذارد و “این تصور ایجاد می شود” که زمان انتظار کاهش یافته است. ولی در اصل این مساله هنوز حل نشده و لازم است  که IRCC یک ضرب‌الاجل برای پردازش درخواست‌های عقب مانده قدیمی‌تر تعیین کند. علاوه بر این، می گوید که IRCC باید زمان پردازش دقیق را به صورت آنلاین ارسال کند.

در سیستم مهاجرتی آینده کانادا، این دپارتمان انتظار دارد زمان‌ انتظار برای پردازش درخواست‌ها را  مجدداً بررسی کند تا دقیق‌تر باشد.

2- سیستم بررسی به سمت دیجیتالی شدن حرکت کند.

IRCC در موارد مختلف به تلاش‌های مداوم برای مدرن‌سازی و دیجیتالی کردن سیستم مهاجرت کانادا اشاره می‌کند. گزارش CIMM می‌گوید که انتقال به پلتفرم‌های آنلاین برای کاربران مفید است. به عنوان مثال، گزارش CIMM می‌گوید که دفاتر در داکار و دهلی نو مملو از درخواست‌های ویزای اقامت موقت هستند. در داکار، مشکلات حجم بالای درخواست‌های پردازش نشده وجود دارد. این دفتر درخواست‌های ۱۶ کشور را پردازش می‌کند.

در این گزارش درخواست شده در پورتال انلاین تمام این مشکلات و باگ‌ها در نظر گرفته و رفع شوند.

3- وجود شفافیت در روندکار.

وجود یک ناظر برای بررسی و بهبود روندو اطمینان از درست اجرا شدن برنامه‌ها لازم در این گزارش توصیه شده است. IRCC باید اقداماتی را انجام دهد تا مطمئن شود که متقاضیان در مورد درخواست خود و نحوه تصمیم‌گیری نهایی مطلع هستند. به عنوان مثال، متقاضیان باید به یادداشتهای افسر مهاجرت در مورد تصمیم نهایی خود دسترسی داشته باشند تابتوانند مشکلاتی که منجر به پاسخ منفی شده است را شناسایی و حل کنند.

در حال حاضر، متقاضیان باید درخواست دسترسی به اطلاعات و حفظ حریم خصوصی را برای دریافت این  یادداشتها به افسر ارسال کنند. این روند برنامه را برای مشتریان کند می‌کند و به حجم کاری IRCC می‌افزاید.

4- نداشتن منابع انسانی.

گزارش CIMM توصیه می‌کند که علاوه بر استخدام کارکنان بیشتر، IRCC باید نحوه تخصیص و آموزش منابع را هم بررسی کند.  به نقل از‌شان فریزر، وزیر سابق مهاجرت، «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها این است که بفهمیم استخدام و آموزش افراد و افزایش مهارت و سرعت به زمان نیاز دارد». پس سرمایه‌گذاری و زمان به IRCC کمک می‌کند تا به این اهداف برسد

حجم کاری که از زمان کرونا به جا مانده ناشی از تخصیص منابع نادرست بوده و همچنین حجم کار زیاد در دفاتر مناطقی که ظرفیت رسیدگی به این حجم کار را نداشتند.

5- استانداردهای خدمات و عقب ماندگی.

ممکن است درخواستی در زمان استاندارد پردازش نشده باشد، یا در مدت زمان مورد انتظار IRCC پردازش نشود و جز خدمات عقب مانده در نظر گرفته شود. اما حقیقت این است که استاندارد زمان برای پردازش هر برنامه متفاوت است. به عنوان مثال، درخواست اکسپرس اینتری کانادا باید ظرف شش ماه بررسی شود و درخواست برنامه مهاجرتی حمایت خانواده باید ظرف ۱۲ ماه بررسی شود.

هدف IRCC پردازش ۸۰٪ از همه برنامه‌ها در چارچوب استاندارد‌های خدمات است.

پس از انتشار گزارش OAG، مارک میلر، وزیر مهاجرت گفت که یافته‌های سال ۲۰۲۲ لزوماً به معنای عقب بودن برنامه‌ها در سال ۲۰۲۳ نیست و بسیاری از خطوط کسب و کار در حال حاضر به استاندارد‌های خدمات بازگشته یا نزدیک است.

اقدامات بعدی دولت

اکنون دولت موظف است ظرف ۱۲۰ روز به این گزارش پاسخ دهد. با این حال، می‌تواند در مورد ماهیت و شکل پاسخ خود تصمیم بگیرد. به عنوان مثال، دستورالعمل‌های دولت فدرال می‌گوید که می‌توانند با یک گزارش، یک نامه کلی یا یک پاسخ موقت پاسخ دهند.

این بر عهده دولت است که تصمیم بگیرد به توصیه‌های گزارش CIMM عمل کند یا عمل نکند.

منبع: سایت cicnews

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال