موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

دانشگاه‌های استرالیا، خود را برای پروسه ارزیابی ریسک آماده می‌کنند!

دانشگاه‌های استرالیا، خود را برای پروسه ارزیابی ریسک آماده می‌کنند!

به گزارش پارسی کانادا، به نقل از سایت monitor.icef.com، دانشگاه‌های استرالیا در پی افزایش رد شدن ویزا‌های دانشجویان بین‌المللی، با چالش‌های زیادی مواجه هستند. افزایش رد شدن ویزا‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی، دانشگاه‌ها را ملزم به انجام پروسه ارزیابی ریسک برای پذیرش آن‌ها کرده است.

مؤسسات آموزشی استرالیا، با افزایش قابل‌توجهی در رد ویزا‌های تحصیلی دست و پنجه نرم می‌کنند. در دو سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳، از هر ۵ دانشجوی بین‌المللی، درخواست ویزای یک نفر رد شده است. اکثر این دانشجویان از آسیای جنوبی مانند هند، پاکستان و نپال بوده است.

در همین بازه زمانی، کمک‌های ویزا برای بخش ELICOS نیز یک سوم یا بیشتر کاهش یافته که بالاترین نرخ ثبت‌شده در دو دهه گذشته را نشان می‌دهد.

به همین دلیل، مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌های استرالیا، نسبت به افزایش رد درخواست‌های دانشجویان بین‌المللی و همچنین عدم شفافیت در پردازش ویزا‌ها تحت قوانین جدید مهاجرت به استرالیا، هشدار داده‌اند. نتیجه نهایی سردرگمی و سرخوردگی قابل‌توجهی برای مؤسسات، دانشگاه‌ها و دانشجویان در پی داشته است.

۱۶ معاون آموزشی در نامه‌ای به مقامات استرالیا هشدار داده‌اند که این سردرگمی و اختلال در پردازش ویزا‌های تحصیلی، ممکن است مجموعاً ۳۱۰ میلیون دلار برای ۱۶ دانشگاه امضاکننده این نامه، هزینه داشته باشد.

در نتیجه، دانشگاه‌های استرالیا، خود را برای پروسه ارزیابی ریسک آماده خواهند کرد. وزارت امور داخلی استرالیا (DHA)، سیستمی را به کار می‌گیرد که مؤسسات را در یکی از سه سطح ارزیابی ریسک طبقه‌بندی می‌کند. جایی که سطح ۱ کم‌خطرترین، سطح ۲ خطر متوسط و سطح ۳ پرخطرترین است. این خطر به احتمال پذیرش دانشجویان غیرواقعی اشاره دارد.

وزارت امور داخلی توضیح می‌دهد: پروسه ارزیابی ریسک، ۲ بار در سال انجام خواهد شد که سطح ارزیابی برای‌ دوره یکساله اول (منتهی به ۳۱ دسامبر) در ماه مارس بعدی (مارس ۲۰۲۴) و سطح ارزیابی برای دوره یکساله دوم (منتهی به ۳۰ ژوئن) در ماه سپتامبر بعدی (سپتامبر ۰۲۴) انجام خواهد شد.

سطح ارزیابی برای هر مؤسسه آموزشی، بر زمان پردازش ویزا و نرخ رد درخواست‌های دانشجویی تأثیر می‌گذارد. با در نظر گرفتن این موضوع، برخی از نهاد‌های آموزشی استرالیا اخیراً پذیرش دانشجویان از کشور‌هایی با نرخ رد بالاتر را متوقف کرده‌اند یا پیشنهاد پذیرش آن‌ها را لغو کرده‌اند. همچنین گزارش شده است که برخی دیگر پذیرش متقاضیان داخلی که در حال حاضر با ویزای موقت در استرالیا هستند را متوقف کرده‌اند.

این اقدامات شدید زمانی منطقی‌تر به نظر می‌رسد که در نظر بگیریم سطح ارزیابی مرتبط با هر مؤسسه آموزشی، بر اساس فرمول مشخصی تعیین می‌شود که عوامل زیر را در نظر می‌گیرد:

  • نرخ لغو ویزا (۲۵٪ وزن)
  • نرخ رد درخواست به دلیل تقلب (۴۰٪ وزن)
  • نرخ رد درخواست (به استثنای تقلب) (۱۰٪ وزن)
  • نرخ تبدیل دارنده ویزای دانشجویی به شهروند غیرقانونی (۱۵٪ وزن)
  • نرخ درخواست‌های ویزای حفاظت بعدی (۱۰٪ وزن)

به نظر می‌رسد شفافیت کم در فرآیند صدور ویزاهای تحصیلی استرالیا، منجر به افزایش نرخ رد شدن ویزا و در نهایت، سخت‌گیری بیشتر در ارزیابی ریسک برای برخی از مؤسسات شده است. به همین دلیل ممکن است تعداد بیشتری از مؤسسات آموزشی استرالیا به سطح ریسک ۲ یا ۳ بازگردند. این امر به نوبه خود، فرآیند صدور ویزا برای متقاضیان این مؤسسات را با مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد.

یکی از منابع که به‌صورت ناشناس با تایمز هایر ادوکیشن صحبت کرده است، می‌گوید: رد شدن درخواست‌ها به‌طور گیج‌کننده‌ای در حال افزایش است. مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌ها در یک پروسه برنامه‌ریزی شده، بررسی‌های دقیق‌تری مانند مصاحبه‌های ویدیویی با تک تک متقاضیان انجام داده‌اند، اما حتی به دانشجویانی که درصد ریسک کمی داشته‌اند نیز، ویزا داده نمی‌شود. هنگامی که دانشجویان یک کشور خاص، به‌صورت گروهی درخواست‌هایشان رد می‌شود، نشان‌دهنده یک سیستم شکست‌خورده در استرالیا است.

او ادامه داد: راستش را بخواهید، ما محدودیت‌های مشخص را ترجیح می‌دهیم. ما ترجیح می‌دهیم یک سیستم شفاف برای پروسه تحصیل در استرالیا داشته باشیم که بتوانیم بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم نه بر اساس سناریوی فعلی!

پایان خبر : منبع

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال