موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

شغل خیاطی در کانادا؛ وجود تعداد زیادی از موقعیت‌های شغلی در سراسر این کشور!

شغل خیاطی در کانادا

در کانادا با توجه به تنوع فرهنگی و نیازهای متنوع بازار کار، فرصت‌های زیادی برای خیاطان فراهم است.

درآمد یک ماه خیاط در این کشور، 3,006 دلار است. خیاطی در تورنتو، ونکوور و مونترال، بهترین انتخاب برای شغل خیاطی در کانادا است.

خیاط باید بتواند مواردی مثل: دوخت‌ودوز لباس‌های سفارشی، انجام تغییرات و تعمیرات لباس‌ها و همچنین طراحی و دوخت کلاه‌ها و پوشاک پشمی را انجام دهد.

چنان‌چه در زمینهٔ خیاطی مهارت دارید و به‌دنبال مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم این کشور هستید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه‌مان باشید.

مشاوران پارسی کانادا در جهت خرید بیزنس‌های مربوط به خیاطی با تکمیل فرم ارزیابی مهاجرت راهنمایی‌تان کنند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

مهارت‌های موردنیاز کار خیاطی در کانادا

یک خیاط برای شروع کار در کشور کانادا باید وظایف زیر را  به‌درستی انجام دهد:

  • طراحی الگو متناسب با نیاز مشتری و استانداردهای شرکت‌های فعال در حوزهٔ پوشاک
  • دوخت لباس در ابعاد و طرح موردنظر مشتری
  • طراحی، انتخاب و اعمال تغییرات در الگوی طرح‌های پرطرفدار
  • اندازه‌گیری و برش مناسب پارچه و استفاده از مواد اولیهٔ مرغوب
  • تغییر اندازهٔ لباس یا تعمیر پوشاک بر مبنای نیاز مشتری
  • امکان تخمین حدودی قیمت بر اساس نوع متریال مورد استفاده، الگو و طرح موردنظر مشتری

شرایط استخدام خیاط در کانادا

اگر خیاط هستید و می‌خواهید کارتان را در کشور کانادا شروع کنید، باید واجد شرایط زیر باشید:

  • اتمام دورهٔ متوسطه
  • گذراندن دوره‌های دانشگاهی یا سایر آموزش‌های مرتبط با خیاطی و طراحی لباس
  • تسلط کامل به طراحی و دوخت لباس بر اساس الگوهای موجود برای آقایان و بانوان
  • توانایی و مهارت کافی در انتخاب مواد اولیهٔ مرغوب و لوازم جانبی موردنیاز
  • تسلط کامل به الگوهای لباس جهت انجام تعمیرات پوشاک

توجه: در بعضی آگهی‌های شغلی، موارد اول و دوم الزامی نیست. مخصوصا ایرانی‌ها که می‌خواهند در کانادا مشغول به خیاطی شوند، با توجه به آگهی‌های استخدامی سایت Indeed، لازم نیست که تحصیلات مرتبط با شغل خیاطی داشته باشند. فقط کافی‌ست شغل خیاطی را بلد باشند! در ادامه یکی از این موارد را می‌بینید:

آگهی‌های استخدامی سایت Indeed برای شغل خیاطی در کانادا

مهاجرت خیاط به کانادا با چه روش‌هایی امکان‌پذیر است؟

در زیر، نحوهٔ مهاجرت خیاطان را بیان کرده‌ایم:

  • اکسپرس انتری: چنان‌چه کار خیاطی می‌کنید و قصد مهاجرت به کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری را دارید، بایستی یک پروفایل بسازید و با درج این اطلاعات در آن و بررسی توسط دولت کانادا، یک امتیاز به شما تعلق می‌گیرد. هرچه امتیاز شما بالاتر باشد، شانس بیش‌تری برای اخذ اقامت دائم کانادا خواهید داشت.
  • برنامهٔ نامزدی استانی: استان‌ها و مناطق خاص کانادا با استفاده از این برنامه های استانی کانادا می‌توانند ضمن جذب نیروی کار ماهر که تجربهٔ بالایی در زمینهٔ کاری خود دارد، اقامت دائم کانادا را نیز به آن‌ها اعطا کند. هر استان کانادا برنامهٔ (PNP) خاص خود را دارد.
  • جاب‌آفر: به‌طور کلی، داشتن یک پیشنهاد شغلی از طرف کارفرمای کانادایی می‌تواند شانس شما برای مهاجرت به این کشور و اخذ اقامت دائم آن را به‌شکل حیرت‌انگیزی افزایش دهد. برای یافتن فرصت‌های شغلی موجود در حوزهٔ خیاطی و دوخت، به سایت‌های کاریابی معتبر مانند لینکدین، Indeed و Glassdoor مراجعه کنید.
  • خرید بیزنس: خیاطان با مراجعه به وب‌سایت‌هایی نظیر BusenessesForSale، BizBuySell و LoopNet می‌توانند نسبت به خرید بیزنس در کانادا اقدام کنند. برای مشاهدهٔ آگهی‌های فروش بیزنس خیاطی، کافی‌ست واژه‌هایی مانند Tailor یا Dress Maker را در این سایت‌ها جست‌وجو کنید.

خرید بیزنس خیاطی در کانادا در سایت BusenessesForSale

  • ویزای انتقال درون شرکتی: ویزای ICT کانادا فرصتی طلایی برای خیاطان ماهر و مدیران مجرب کارگاه‌های خیاطی محسوب می‌شود. اگر شما هم یک کارگاه خیاطی و طراحی لباس دارید و می‌خواهید شعبهٔ جدیدی در کشور کانادا راه‌اندازی کنید، می‌توانید از این طریق اقدام نمایید.

👈 قبل از هر چیز، توجه داشته باشید که راه‌اندازی کارگاه خیاطی نیازمند سرمایهٔ اولیه برای تهیهٔ تجهیزات (چرخ خیاطی و سایر ابزارهای موردنیاز جهت برش پارچه، چسباندن دکمه‌ها و …)، مواد اولیه (انواع پارچه، اتصالاتی مانند دکمه، زیپ و …) و اجاره یا خرید مکان کارگاه می‌باشد.

💡یک نکته مهم

برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که با داشتن مدرک فنی‌وحرفه‌ای ایران و دانستن ناک شغلی کابینت‌سازی (NOC 72311 و TERR3)، می‌توان از روش اسکیل ترید کانادا مهاجرت کرد. در صورتی که کاملا اشتباه است! اسکیل ترید مخصوص کسانی است که در کانادا مدرکی کسب کرده و یا در آن‌جا سابقه کاری داشته باشند.

موقعیت‌های شغلی یک خیاط در کانادا و مکان کار او

خیاطان می‌توانند در مکان‌های زیر مشغول به کار شوند:

  • دوزندگی‌ها و مزون‌های لباس
  • فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشی‌های لباس با خدمات خیاطی
  • کارخانه‌های تولید پوشاک و تولیدکنندگان لباس فرم شرکتی
  • فروشگاه‌های لباس عروس و لباس شب
  • تئاترها، استودیوهای فیلمسازی و فروشگاه‌های لباس صحنه برای ساخت و تغییر لباس

بهترین شهر برای شغل خیاطی در کانادا

بهترین شهرها برای شغل خیاطی در کانادا

خیاطی در تورنتو، ونکوور و مونترال، به‌دلیل داشتن صنایع مد و پوشاک پررونق، می‌تواند موجب افزایش سودآوری کسب‌وکار خیاطی شود.

  • خیاطی در ونکوور: شهر ونکوور از نظر تعداد فرصت شغلی خیاطی (۳۷)، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. هزینهٔ‌ زندگی در شهر ونکوور، کمی بالاتر از شهرهای کم‌جمعیت کانادا است و طبق آگهی‌های ثبت‌شده در پایگاه مشاغل indeed، دستمزد خیاطان و طراحان لباس در این شهر، بعضاً به ساعتی ۲4٫۰۰ دلار هم می‌رسد.
  • خیاطی در تورنتو: مشاغل خدماتی نظیر خیاطی در این شهر از درآمد خوبی برخوردار هستند؛ به طوری که میانگین درآمد خیاطان در شهر تورنتو چیزی حدود ۲۳٫۵۰ دلار به‌ازای هر ساعت کار است. گفتنی‌است این شهر با داشتن ۹۳ فرصت شغلی در زمینهٔ خیاطی، [با اختلاف] بهترین شهر کانادا برای متقاضیان محسوب می‌شود.
  • خیاطی در مونترال: شهر مونترال جزو شهرهای ارزان کانادا دسته‌بندی می‌شود و به همین دلیل، دستمزد خیاطان ممکن است در مقایسه با شهرهایی مثل تورنتو و ونکوور کمی پایین به نظر برسد. از آن‌جا که این شهر به فرهنگ فرانسوی و برپایی رویدادهای بزرگ مد و پوشاک معروف است، بازار کار خیاطی در آن بسیار پررونق است. طبق داده‌های سایت JobBank، میانگین دستمزد خیاطان در این شهر چیزی حدود 20 دلار به‌ازای هر ساعت است.

داده‌های جدول زیر، اطلاعات بالا را تصدیق می‌کند:

با توجه به پراکندگی شهرهای بزرگ کانادا، در جدول زیر، تعداد موقعیت‌های شغلی خیاطی به‌تفکیک شهرهای بزرگ این کشور آمده‌است.
نام شهرتعداد موقعیت‌های شغلی خیاطی در سال ۲۰۲۴
ونکوور37
ویکتوریا4
کلگری24
ادمونتون26
وینیپگ10
تورنتو93
اتاوا16
مونترال37
کبک‌سیتی7
فردریکتون3
هلیفکس3
سنت‌جانز4

در جدول زیر، تعداد آگهی‌های شغل خیاطی به تفکیک استان‌های کانادا آمده است:

با بررسی دقیق این آگهی‌ها، به‌نظر می‌رسد شغل خیاطی در استان‌های آنتاریو، بریتیش‌کلمبیا، کبک و آلبرتا از وضعیت مناسب‌تری نسبت‌به سایر استان‌های این کشور برخوردار است.
نام استانتعداد موقعیت‌های شغلی در سال ۲۰۲۴
بریتیش کلمبیا64
آلبرتا45
ساسکاچوان6
مانیتوبا11
آنتاریو164
کبک63
نیوبرانزویک4
نوا اسکوشیا3
نبوفاندلند و لابرادور11

چگونه در کانادا مدرک خیاطی بگیریم؟

طبق داده‌های پایگاه Sewing Professionals متقاضیان خیاطی در کانادا معمولا از طریق شیوه‌های زیر برای کسب مدرک خیاطی در این کشور اقدام می‌کنند:

  • هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های محلی: ثبت‌نام در هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های محلی کانادایی و شرکت در دوره‌های تحصیلی آن، معمولاً یک تا دو سال طول می‌کشد. پس از اتمام این دوره‌ها، یک گواهی معتبر رسمی از سوی آموزشگاه در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.
  • مؤسسات خصوصی و آموزشگاه‌های غیر انتفاعی: مؤسسات خصوصی زیادی مانند «انجمن خیاطان و طراحان ماهر (ASDP)» وجود دارند که هرساله تعداد زیادی گواهی‌نامهٔ رسمی به متقاضیان ارائه می‌دهند.
  • دوره‌های کارآموزی: با گذراندن دورهٔ کارآموزی زیر نظر یک خیاط ماهر و باتجربه، امکان دریافت گواهی معروف Red Seal وجود دارد.
  • برنامه‌های مرتبط با طراحی مد و پوشاک: این برنامه‌های آموزشی عمدتاً توسط دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند و از لحاظ زمانی، طولانی‌تر از روش‌های بالا هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فهرست دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، می‌توانید به پایگاه‌های اینترنتی مانند Canadian University و College and Employment Directory مراجعه فرمایید.

درآمد شغل خیاطی در کانادا

در جدول زیر، میانگین درآمد شغل خیاطی در استان‌های مختلف کانادا آورده شده است:

نام استانمیانگین درآمد (به‌ازای هر ساعت)
بریتیش کلمبیا۱۸٫۰۰ دلار
آلبرتا۱۸٫۲۵ دلار
ساسکاچوان۱۷٫۶۶ دلار
مانیتوبا۱۵٫۳۰ دلار
آنتاریو۱۸٫۰۰ دلار
کبک۱۷٫۵۰ دلار
نیوبرانزویک۱۵٫۳۰ دلار
نوااسکوشیا۱۵٫۹۲ دلار
نیوفاندلند و لابرادور۱۶٫۸۶ دلار

افزون‌بر جدول بالا، در قسمت زیر برخی شهرهای پرجمعیت کانادا که مقصد مناسبی برای کار خیاطی هستند را نیز ذکر کرده‌ایم:

  • تورنتو: ساعتی حدود ۲۳٫۵۰ دلار
  • ونکوور: ساعتی حدود ۲۴٫۰۰ دلار
  • مونترال: ساعتی حدود ۲۰٫۰۰ دلار
  • ادمونتون: ساعتی ۲۳٫۲۵ دلار

بازارکار شغل خیاطی در کانادا

چشم‌انداز شغل خیاطی در کانادا به‌ویژه در سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ «متوسط» ارزیابی شده است.

در حال حاضر ۳۱۵۰ نفر به‌عنوان خیاط یا طراح لباس (تحت ناک شغلی NOC 64200) در آنتاریو مشغول به کار هستند؛ به‌طوری که حدود ۲۵ درصد در فروشگاه‌های خرده‌فروشی، ۲۴ درصد در حوزهٔ تعمیر و نگهداری پوشاک و ۲۳ درصد در زمینهٔ تولید پوشاک، چرم و محصولات جانبی فعالیت می‌کنند.

طبق پیش‌بینی‌ها، در بازهٔ زمانی سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۱ تقریباً ۶۶۰۰ فرصت شغلی برای خیاطان در سراسر کانادا ایجاد می‌شود. انتظار می‌رود، حدود ۷۰۰۰ متقاضی جدید برای شغل خیاطی وارد بازار کار کانادا شوند.

با نگاه به آمار مربوط به جمعیت، درمی‌یابیم بخش قابل توجه‌ای (حدود ۴۶ درصد) خیاطان به‌صورت خوداشتغالی کار می‌کنند و اکثریت آنان را زنان (حدود ۸۴ درصد) تشکیل می‌دهند.

افزون‌بر این، حدود ۳۰ درصد خیاطان بدون دیپلم دبیرستان، ۳۲ درصد دارای دیپلم دبیرستان و تعداد کمی هم دارای مدارک بالای دانشگاهی هستند.

تجربیات خیاطان در کانادا

با مطالعهٔ تجارب خیاطان و طراحان لباس که در کانادا مشغول به کار هستند، برخی نکات مهم و قابل‌توجه را با شما به‌اشتراک گذاشته‌ایم:

نظرات کاربران سایت Quora در رابطه با شغل خیاطی در کانادا

با توجه به تقاضای بالای برخی استان‌های کانادا برای طراحان لباس و خیاطان حرفه‌ای، بازار کار خیاطی در این کانادا بسیار خوب است.

در بسیاری از فرصت‌های شغلی و آگهی‌های جذب خیاطان ماهر، داشتن گواهی‌نامه‌های رسمی الزامی نیست، اما طبق تجارب کاربران وب‌سایت Quora، گذراندن آموزش رسمی یا دوره‌های کارآموزی جهت افزایش تجربه و مهارت در کار با انواع پارچه و ماشین‌آلات خیاطی، بسیار توصیه شده‌است.

این دوره‌ها عموماً در هنرستان‌ها، آموزشگاه‌های دولتی محلی یا مؤسسات آموزشی غیر انتفاعی ارائه می‌شوند و می‌توانند مهارت‌های شما در زمینهٔ طراحی لباس، الگوسازی و دوخت لباس را تقویت کنند.

فرصت‌های شغلی برای خیاطان در کشور کانادا بسیار متنوع است و بسته به سطح مهارت متقاضی می‌تواند در مقیاس کوچک (مانند کار در فروشگاه‌ها و کارگاه‌های دوخت و تعمیر پوشاک) یا مقیاس وسیع (مانند کار در صنعت مد و پوشاک و طراحی اختصاصی الگو و لباس) باشد.

افزون‌بر موارد فوق، با توجه به میزان تجربه و مهارت شما، ممکن‌ است کارهایی مانند طراحی لباس بازیگران تئاتر و سینما نیز فراهم باشد.

خیاط و طراح لباس هستید؟ به کانادا مهاجرت کنید!

با افزایش تقاضای خیاطی در استان‌های مختلف کانادا و بازار پررونق مد و پوشاک در این کشور، فرصت‌های زیادی برای خیاطان ماهر و باتجربه که قصد مهاجرت کانادا را دارند، فراهم شده است.

به‌طور کلی، روش‌های گوناگونی برای مهاجرت خیاطان به کشور کانادا وجود دارد که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به سیستم اکسپرس انتری، برنامه‌های نامزدی استانی و اخذ ویزای کاری از طریق دریافت جاب آفر اشاره کرد.

اگرچه میانگین درآمد یک خیاط در کشور کانادا به عوامل زیادی بستگی دارد، این عدد معمولاً چیزی حدود ۶۳ هزار دلار در سال است.

در سال‌های اخیر، شغل خیاطی در شهرهایی مانند تورنتو، ونکوور و مونترآل، بسیار مورد توجه متقاضیان قرار گرفته و چشم‌انداز شغلی این شهرها در دههٔ پیشِ رو (تا سال ۲۰۳۱) مثبت ارزیابی شده است.

سوالات متداول:

مهارت‌هایی شامل تجربهٔ بالا یا گذراندن آموزش رسمی و دوره‌های کارآموزی در زمینهٔ طراحی لباس، الگوسازی، دوخت و ارتباط مؤثر با مشتری، قیمت‌گذاری اصولی و بازاریابی

بله. روش‌هایی مانند سیستم اکسپرس انتری، برنامهٔ نامزدی استانی و جاب آفر جزو محبوب‌ترین و مورداعتمادترین روش‌ها برای مهاجرت کاری به کانادا و کسب اقامت دائم این کشور محسوب می‌شوند.

کارگاه‌های بزرگ و پیشرفتهٔ نساجی، کارخانجات مشهور فعال در حوزهٔ پوشاک، فروشگاه‌های خرده‌فروشی معروف و کارگاه‌های طراحی لباس بازیگران تئاتر و سینما

خیاطی در تورنتو، ونکوور و مونترال بهترین گزینه‌ها هستند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال