موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بیش از 90 درصد از جمعیت کانادا شهروندی دارند

بیش از 90 درصد از جمعیت کانادا شهروندی دارند

سرشماری‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر اداره آمار کانادا درباره جمعیت این کشور حاکی از نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های امیدوار کننده‌ای در خصوص مسیر مهاجرت و اخذ شهروندی است.

به گزارش پارسی کانادا به نقل از CiCNEWS، طبق آخرین اخبار مهاجرتی داده‌های منتشر شده از مرکز ملی آمار کانادا در سال 2021 نشان می‌دهد که اخذ شهروندی کانادا چندان هم پیچیده نیست. طبق سرشماری‌های صورت گرفته از جمعیت 33.1 میلیون نفری در کانادا، حدود 91.2٪ دارای حق شهر‌وندی هستند، این شهروندی‌ها به دلایلی همچون تولد یا تابعیت (تابعیت از طریق طی کردن مسیر مهاجرت) ممکن شده است.

وضعیت جمعیت مهاجر غیرکانادایی‌ها

از سال 1991، نسبت جمعیت کانادایی که تابعیت آنها با تولد در این کشور است کاهش یافته در حالی که نسبت شهروندان کانادایی با تابعیت و تعداد افرادی که در کانادا شهروند نیستند افزایش یافته است.

در سال 2021، از هر 5 مهاجر واجد شرایط چیزی حدود (80 درصد)، چهار نفر تابعیت کانادا را دریافت کرده بودند، با این حال، نرخ تابعیت (درصد مهاجران واجد شرایطی که تابعیت کانادا را دریافت کرده اند) از 87.8 درصد در سال 2011 کاهش یافته است.

حضور تعدادی از مردم در خیابان های کانادا

طبق گزارش مرکز آمار کانادا از جمعیت 33.1 میلیون نفری در این کشور، حدود 91.2٪ دارای حق شهروندی هستند.

این کاهش در نرخ تابعیت یک نگرانی را برای دولت همراه آورده و احتمالاً با تغییرات سیاستی خاصی که کانادا قبلاً برای اصلاح آنها اقدام کرده است، اغراق‌آمیز شده است.

به عنوان مثال شرایط حضور فیزیکی برای تابعیت بین سال‌های 2015 و 2017 تغییر کرد و از سه سال به چهار سال افزایش یافت و متقاضیان قادر به ادعای زمان گذرانده شده به عنوان ساکنان موقت نبودند. پس از تغییراتی که در قانون شهروندی در سال 2017 ایجاد شد، این شرط به سه سال بازگشت، و متقاضیان بار دیگر می‌توانند زمان سپری شده در کانادا را به عنوان مقیم موقت درخواست کنند.

هزینه درخواست برای کمک هزینه شهروندی در سال 2015 افزایش یافت (در حال حاضر 630 دلار کانادا است). دولت لیبرال در اواخر سال 2019 وعده داده بود که از این هزینه‌ها چشم پوشی می‌کند تا بار مالی خانواده‌های کم درآمد را کاهش دهد. اما هنوز به این وعده عمل نکرده‌اند، این احتمال وجود دارد که با لغو هزینه‌ها، خانوارهای کم درآمد بیشتری واجد شرایط تابعیت شوند.

علاوه براین، سایر متغیرهای تأثیرگذار از جمله تغییر در سیاست دو تابعیتی برای کشورهای مبدأ مهاجران، شرایط خاص اقامت برای ساکنان غیرکانادایی، و همه‌گیری COVID-19، احتمالاً در کاهش نرخ تابعیت که دولت کانادا خواهد داشت، نقش دارند.

بیشترین ساکنان کانادا از کدام کشور می‌آیند؟

در میان ساکنان دائم و ساکنان موقت، بیشترین شهروندی گزارش شده مربوط به شهروندی هندی تبار است که بیش از یک چهارم کل ساکنان موقت در کانادا را تشکیل می‌دهد.

تقریباً از هر 10 مقیم دائم و موقت یک نفر تابعیت چینی گزارش شده است. در حالی که فیلیپین از نظر ساکنان دائمی نرخ پایینتری دارد.

فرانسوی‌ها سومین ملیت پر جمعیت در کانادا هستند.

این گزارشات آشکار می‌کند که قاره آسیا همچنان منبع اصلی نه تنها مهاجران، بلکه شهروندان آینده کانادایی خواهد بود.

علاوه بر این، افزایش تعداد ساکنان غیردائم که فرانسوی بودند، اهداف سیاست دولت‌های کبک و فدرال را برآورده می‌کند، که به دنبال افزایش مهاجرت فرانسوی زبان در سراسر کانادا هستند.

جمع بندی

مهاجرت همچنان یک نگرانی برای کانادا است و کاهش تدریجی نرخ تابعیت احتمالاً نقطه کانونی برای (IRCC)  خواهد بود. به خصوص که میانگین سنی غیرکانادایی‌ها در کانادا در سنین اولیه کار است.

همانطور که گفته شد، کیفیت بالای زندگی کانادا همچنان نرخ بالای مهاجرت و حفظ مهاجر را تضمین می‌کند، به این معنی که حتی اگر نرخ تابعیت پایین باشد، کانادا همچنان احتمالاً هر ساله دارای نرخ بالایی از مهاجران جدید و مقیم دائم خواهد بود .

منبع: CICNEWS

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال