موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

چه چیزهایی در سیاست مهاجرتی آلمان در سال ۲۰۲۴ تغییر می‌کند؟

چه چیزهایی در سیاست مهاجرتی آلمان در سال ۲۰۲۴ تغییر می‌کند؟

به گزارش DW(دویچه وله) و به نقل از پارسی کانادا،  اخراج بیشتر، سرعت بخشیدن به مراحل پناهندگی و پرداخت‌های نقدی کمتر تغییراتی است که در ۲۰۲۴ در آلمان اعمال خواهد شد. این تغییرات مهاجرت کارگران ماهر را ساده‌تر کرده درحالیکه برای پناهندگان چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد.

صدراعظم اولاف شولز قبلاً سیاست‌های خود برای مهاجرت به آلمان در سال ۲۰۲۴ تعیین کرده بود و در مصاحبه‌ای با مجله خبری اشپیگل در ماه دسامبر، او از اخراج “گسترده پناهندگان رد شده”حمایت کرد.

در نیمه اول سال ۲۰۲۳، ارقام دولتی نشان می‌دهد که ۷۸۶۱ نفر از این کشور اخراج شده‌اند. اصلاحاتی که قانون بهبود بازگشت به کشور نامیده می‌شود، ‌امیدوار است این تعداد افزایش یابد. تغییرات سال جدید در یک نگاه شامل پایان دادن به مهلت اخراج افراد رد شده قبلی و تمدید بازداشت پناهندگان به ۲۸ روز است. پلیس اختیارات گسترده‌ای برای یافتن افرادی که دستور خروج آن‌ها صادر شده و دسترسی به اموال آن‌ها مانند تلفن‌شان خواهد داشت.

نانسی فایزر، وزیر کشور، گفت که قاچاقچیان و سایر انواع مجرمان، از جمله آن‌هایی که محکومیت ندارند اما مظنون به انجمنهای جنایی هستند، ممکن است با اخراج سریع‌تری روبرو شوند، زیرا بخشی از تلاش‌ها برای اقدام “پیوسته‌تر و سریع تر” علیه “افراد خطرناک” است.

اصلاحات قانونی در مهاجرت پناهندگان و اخراج افرادی که در درخواست پناهدکیشان رد شده است.

قرارداد‌های مهاجرتی بیشتر

آلمان در حال مذاکره با گرجستان، مولداوی، کنیا، کلمبیا، ازبکستان و قرقیزستان است، اگرچه این توافق بر تعداد پناهجویانی که از سوریه، افغانستان و ترکیه می‌آیند تأثیری ندارد. اما این اقدام بخشی از تلاش بزرگتر برای تعیین کشور‌های بیشتری به عنوان “کشور‌های مبدا امن” است که به آلمان اجازه می‌دهد مردم را به آن مکان‌ها بازگرداند. گرجستان و مولداوی در ماه نوامبر این وضعیت را دریافت کردند.

اگر اتحادیه اروپا توافق خود با ترکیه را احیا کند، در ادامه آلمان می‌تواند اعزام پناهندگان رد شده به این کشور را هم تسهیل کند.

از طرفی آلمان قصد دارد درخواست‌های پناهندگی را سریعتر بررسی کند. بر اساس داده‌های دولت، در حال حاضر، رسیدگی به درخواست پناهندگی بیش از دو سال طول می‌کشد. تغییرات پیشنهادی در قانون‌امیدوار است که این تغییرات بین سه تا شش ماه کاهش یابد.

افرادی که مراحل پناهندگی را طی می‌کنند نیز قرار است مزایای کمتری دریافت کنند. پرداخت‌های رفاهی که در حال حاضر پس از ۱۸ ماه قابل دسترسی است، تنها پس از سه سال در دسترس خواهد بود. کسانی که در مسکن دولتی زندگی می‌کنند هزینه غذای آن‌ها نیز کسر می‌شود.

کارت به جای پول نقد برای مزایای پناهندگان

در حال حاضر استفاده از پول نقد در بسیاری از بخش‌های آلمان رایج است. بسیاری از شهر‌ها و ایالت‌های آلمان در نظر دارند، برای جلوگیری از انتقال پول توسط پناهجویان به دیگران، مانند بستگان در کشور مبدا، سیستم مبتنی بر کارت برای دریافت مزایا را پیاده‌سازی کنند.

هانوفر، در مرکز آلمان، استفاده از “social card” را در دسامبر آغاز کرد که مانند یک کارت بانکی عادی کار می‌کند. مناطق ایالت تورینگن در شرق نیز حدود ۱۶۰ کارت از این دست را برای پناهجویان صادر کرده‌اند. دارنده کارت باید هر ماه برای تکمیل کارت به اداره پناهندگی منطقه مراجعه کند.

هامبورگ و بایرن قرار است در سال ۲۰۲۴ برنامه‌های مشابهی را دنبال کنند.

مهاجرت نیروی کار ماهر‌تر

همزمان با سخت‌تر شدن شرایط برای پناهندگان، آلمان با انجام اصلاحاتی‌امیدوار است که شرایط مهاجرت برای نیروی کار ماهر را جذاب‌تر کند.

ساده سازی شرایط ورود کارگران ماهر به آلمان در سال 2024

یک سیستم مبتنی بر امتیاز به نام کارت شانس آلمان، در حال پیاده‌سازی است که براساس مهارت زبان و تجربه کاری به مهاجران واجد شرایط ویزای یک ساله داده می‌شود تا در این مدت بتوانند در خاک آلمان به جستجوی کار بروند. درآمد مورد نیاز برای تأیید قرارداد کاهش پیدا کرده است و شرایط برای متقاضیان راحت‌تر خواهد بود و می‌توانند اعضای خانواده بیشتری را همراه خود داشته باشند.

همچنین قرار است استفاده از بلوکارت آلمان، برای بخش‌هایی که کمبود نیروی کار دارند مانند مراقبت‌های بهداشتی و آموزش، گسترش پیدا کند.

از ماه مارس، خارجی‌های خارج از اتحادیه اروپا می‌توانند مستقیماً به آلمان بیایند و تا زمانی که مدارک آن‌ها تأیید می‌شود، شروع به کار کنند. کارگران می‌توانند تا سه سال، از جمله با افراد تحت تکفل، بمانند، تا زمانی که بتوانند ثابت کنند که می‌توانند زندگی خود را تأمین کنند.

همچنین قرار است در ماه ژوئن سهمیه ویژه مهاجرت برای افراد کشور‌های بالکان غربی دو برابر شود و به ۵۰۰۰۰ نفر برسد.

منبع خبر: دویچه وله

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال