موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

کارت شانس آلمان

کارت شانس آلمان

در روزهایی که کشورهای دیگر تلاش می‌کنند مهاجرت را محدود کنند، پارلمان آلمان قانون اساسی جدید را برای جذب نیروهای مهاجر به آلمان تصویب کرده است. قانونی که به معنای تشریفات اداری کمتر و موانع کمتر برای کارگران مهاجر خارج از اتحادیه اروپا است. یک سیستم مبتنی بر امتیاز به سبک کانادایی‌ها که سن، مهارت‌ها، مدارک تحصیلی و هرگونه ارتباط با آلمان را در نظر می‌گیرد. در مقابل تاثیر معیارهایی مانند حقوق، سطح تحصیلات و توانایی زبان آلمانی کاهش خواهد یافت.

قانون معرفی شده در نوامبر 2022 یک “کارت فرصت” یا “کارت شانس” به نام Chancenkarte ایجاد می کند که مسیر رسیدن مهاجران به آلمان را بسیار ساده‌تر کرده است. در این بخش قرار است سیستم امتیازبندی یا کارت شانس آلمان را براساس اطلاعات موجود به طور کامل بررسی کنیم.

کارت شانس آلمان فرصت ورود به این کشور

کارت شانس آلمان چیست؟

کارت شانس یا کارت فرصت آلمان پروژه جدید است که با قانون جدید در آلمان تصویب شده است. این یک سیستم مبتنی بر امتیاز است و برای ساده کردن روند مهاجرت به آلمان برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا طراحی شده است. افرادی که علاقه مند به کار در آلمان هستند می‌توانند با این کارت به آلمان بروند. با این کار، نیروهای ماهر می‌توانند تا 20 ساعت در هفته به صورت پاره وقت در حالی که به دنبال شغل در رشته خود هستند، کار کنند.

ویزا فقط برای یک دوره زمانی یک ساله قابل اجرا است و اگر افراد در این مدت شغلی پیدا نکنند، باید به کشور خود بازگردند. کارت شانس قابل تمدید نیست. در مدت اقامت باید هزینه های زندگی خود را در آلمان پوشش دهید، اما تا زمانی که شغلی تمام وقت در زمینه تخصصی خود پیدا کنید، می توانید به صورت پاره وقت کار کنید و در مشاغل آزمایشی و کوتاه مدت مشغول به کار شوید.

برای گرفتن کارت شانس آلمان لازم است حداقل 6 امتیاز از 21 را باید به دست بیاورید. اما بهترین حالت این است که امتیاز شما بالای 8 باشد.

چرا آلمان Chancenkarte را معرفی می کند؟

هدف آلمان جذب نیروی کار از خارج از اتحادیه اروپا است. این کشور این کار را انجام می دهد تا بتواند تا سال 2035 با کمبود مهارت 7 میلیون کارگری مواجه نشود. برخی از مهارت‌هایی که این کشور به آن نیاز دارد، مهارت‌هایی در بخش فناوری اطلاعات است که با توجه به جذب شرکت‌های فناوری به آلمان، جای تعجب ندارد. رهبران بزرگ صنعت در فضای فناوری مانند اپل، آمازون و Airbnb مایلند دفاتری در آنجا راه اندازی کنند.

این کشور همچنین به عنوان انکوباتور برای استارتاپ های موفق مختلف، از جمله شرکت های مشهوری مانند SAP و Zalando عمل می کند. با این وجود، آلمان در مساله مهاجرت از مناطق خارج از اروپا با چالش هایی روبرو بوده است.

بنابراین وزیر کار قانونی را ارائه کرده است که شامل یک سیستم مبتنی بر امتیاز برای تسهیل درخواست مهاجرت است. آلمان در حال حاضر در تلاش است تا به دلیل کمبود روزافزون کارگران ماهر، خود را به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای کارگران خارج از اتحادیه اروپا تبدیل کند تا برای فرصت‌های شغلی به این کشور بیایند. هدف این کشور برای کاهش موانع قابل توجه در تلاش برای جذب استعدادهای بین المللی است که عمدتاً ناشی از تمایلات بوروکراتیک آن است. برای کمک به کاهش مشکل کمبود نیرو، قانونگذاران کارت شانس یا  Chancenkarte را معرفی کرده‌اند.

چه زمانی می توانید درخواست را شروع کنید؟

کارت فرصت نوع جدیدی از ویزا است که هنوز اجرایی نشده است. می توانید انتظار داشته باشید که تا اواخر سال 2023 این مورد برای استفاده افراد اجرایی شود. تاریخی که آلمان جدیدا اعلام کرده است 1 مارچ 2024 خواهد بود. شما می توانید با فراهم کردم شرایط این کارت برای کسب امتیاز و ورود به این کشور آماده شوید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

چه پیش شرط هایی برای کارت شانس آلمان نیاز دارید؟

هرکدام از موارد زیر جز پیش شرط ها برای کارت شانس آلمان هستند:

  • دارای مدرک دانشگاهی هستید یا حداقل 2 سال آموزش حرفه ای را در یک موسسه معتبر گذرانده اید.
  • ثابت کنید که قادر به تامین هزینه های زندگی خود را در تمام مدت اقامت تامین کنید.
  • ثابت کنید که حداقل در سطح A1 یا انگلیسی در سطح B2 آلمانی صحبت می کنید.

اگر قبلا مدرکی دارید که در آلمان به رسمیت شناخته شده است، به طور خودکار واجد شرایط برای کارت فرصت خواهید بود. در غیر این صورت، معیارهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می توان 6 امتیاز لازم را کسب کرد.

اگر متقاضیان تعداد کافی امتیاز را کسب کنند، به آنها فرصت داده می شود تا در آلمان کاریابی کنند. دولت به صورت سالانه سهمیه مشخصی از این کارت ها را اختصاص می دهد.

جدول امتیاز بندی کارت شانس

کارت فرصت آلمان برای افرادی که شرایط لازم را داشته باشند و حداقل نمره 6 از 14 را کسب کنند در دسترس است.

مجموع امتیازات: 14
امتیاز مورد نیاز: 6

امتیاز کل14
حداقل امتیاز مورد نیاز6 امتیاز
صلاحیت (مدرک تحصیلی)در صورت داشتن مدرک دانشگاهی تا 6 امتیاز
تجربهتا 3 امتیاز
سن2 امتیاز اگر زیر 35 سال دارید یا 1 امتیاز اگر بین 35 تا 40 سال دارید.
زبان آلمانیاگر آلمانی صحبت کنید تا 3 امتیاز
حضور قبلی در آلمان1 امتیاز اگر قبلاً حداقل 6 ماه در آلمان زندگی کرده باشید.
اسپانسر1 امتیاز اگر همسر شما نیز شرایط کارت فرصت را داشته باشد.

امتیاز برای مدارک تحصیلی

افراد در صورت داشتن مدارک تحصیلی خارجی که در آلمان به رسمیت شناخته شده باشد، می توانند تا 4 امتیاز کسب کنند. این شامل مدارک تحصیلی و هر آموزشی است که در رشته خود دریافت کرده اید به شرطی که بتوانید آن را ثابت کنید.

امتیاز برای تجربه کاری حرفه ای

افراد جویای کار در صورت داشتن سابقه کار حرفه ای در زمینه های انتخابی خود 3 امتیاز می گیرند.

امتیاز برای مهارت زبان

افراد می توانند بر اساس سطح مهارت مربوطه خود به زبان آلمانی، به شرط داشتن مدرکی در قالب گواهی رسمی، حداکثر 3 امتیاز دریافت کنند.

  • دارندگان سطح C1 3 امتیاز می گیرند.
  • دارندگان سطح B2 2 امتیاز می گیرند.
  • دارندگان سطح B1 1 امتیاز می گیرند.

امتیاز برای اسپانسری

کارگرانی که اسپانسر یا مشاوری دارند که به آنها در یافتن شغل در آلمانت کمک کند 1 امتیاز می گیرند.

امتیاز برای اقامت های قبلی

افرادی که قبلا در این کشور زندگی کرده اند به دلیل تجربه به دست آمده و آشنایی با فرهنگ و سیستم های آلمانی 1 امتیاز می گیرند.

امتیاز برای سن

افراد کمتر از 35 سال 2 امتیاز و افراد بین 35 تا 40 سال 1 امتیاز می گیرند. این به این دلیل است که جوانان می توانند مدت طولانی تری کار کنند.

امتیاز برای همسران

فرد در صورتی می تواند 1 امتیاز کسب کند که همسرش نیز شرایط کارت فرصت را داشته باشد.


ممکن است فکر کنید که امتیازها با هم جمع نمی شوند و حق با شماست. منابع زیادی در مورد امتیازات و نحوه محاسبه آنها صحبت می کنند، اما گزارش رسمی هنوز وجود ندارد

به محض دریافت اطلاعات جدید در مورد کارت شانس، شما را به روز خواهیم کرد. نکته مهم دیگر این است که افراد می توانند در زمانی که در آلمان هستند برای این درخواست اقدام کنند، اما این بستگی به نوع ویزای آنها دارد.

منبع: germany calling

 

guest
36 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها