موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

همه چیز درباره تمکن مالی کانادا (همراه با جدول و نمونه گواهی)

همه چیز درباره تمکن مالی کانادا (همراه با جدول و نمونه گواهی)

در بسیاری از روش‌های مهاجرت به کانادا، لازم است که نامه تمکن مالی را به اداره مهاجرت کانادا ارائه دهید. اما این تمکن مالی چیست؟ چرا باید تمکن مالی خود را به دولت کانادا اثبات کنیم؟ مبلغ این تمکن مالی در سال 2023 چقدر است؟ پاسخ تمامی این سوالات را به‌همراه جزییات دقیق‌تر در این باره را به همراه جدول تمکن مالی کانادا در سال 2023 در ادامه گفته‌ایم. پس تا انتها با ما همراه باشید. اگر هم می‌خواهید کارشناسان مهاجرتی ما، شرایط شما را برای مهاجرت به کانادا به‌دقت بررسی کنند، فرم ارزیابی مهاجرت را در کمتر از دو دقیقه پر کنید و منتظر تماس ما باشید.

منظور از تمکن مالی کانادا چیست؟

طبق تعریف اداره مهاجرت کانادا تمکن مالی یعنی بتوانید به این اداره ثابت کنید، پول کافی برای اقامت و گذران زندگی در کانادا را دارید. پس بعد از دریافت دعوتنامه از اداره مهاجرت کانادا، باید سند اثبات تمکن مالی خود را ارائه دهید. در نظر داشته باشید چیزی از این پول صرف هزینه مهاجرت شما نمی‌شود، بلکه فقط باید برای تامین مخارج زندگی خود و خانواده‌تان به آن دسترسی داشته باشید. اما آیا در تمامی روش‌های مهاجرت به کانادا ارائه نامه تمکن مالی ضروری است؟ خیر! توضیحات در ادامه…

عکس کیسه دلار در یک دست و پرچم کانادا در دست دیگر

چه افرادی باید سند تمکن مالی خود را به اداره مهاجرت کانادا نشان دهند؟

تنها متقاضیان مهاجرت به کانادا که از طریق دو روش زیر قصد اخذ اقامت این کشور را دارند، باید تمکن مالی خود را به دولت کانادا، برای گذران زندگی ثابت کنند:

  • فدرال اسکیل ورکر
  • فدرال اسکیل ترید

چه افرادی نیازی به ارائه تمکن مالی کانادا ندارند؟

دو دسته زیر، نیازی به ارائه نامه تمکن مالی به دولت کانادا ندارند:

  1. افرادی که از طریق تجربه کار کانادایی به این کشور مهاجرت کرده‌اند (متقاضیان این روش حتما باید حداقل یک سال سابقه کار در کشور کانادا را داشته باشند)
  2. افرادی که هم مجوز کار در کانادا دارند و هم یک جاب‌آفر معتبر دارند (حتی اگر با برنامه اسکیل ورکر یا اسکیل ترید، اقدام کرده باشند)

در سیستم اکسپرس انتری همیشه مدارک مربوط به تمکن مالی خود را آپدیت نگه دارید. چرا که شاید در این سیستم شما واجد شرایط بیش از یک برنامه مهاجرتی باشید و همیشه تا آخرین مرحله مشخص نیست که برای کدام برنامه انتخاب می‌شوید.

مقدار تمکن مالی برای کانادا در سال 2023 چقدر است؟

میزان پولی که باید برای اثبات تمکن مالی جهت گذران زندگی خود و خانواده‌تان به اداره مهاجرت کانادا، ثابت کنید، به تعداد اعضای خانواده‌تان بستگی دارد. منظور از اعضای خانواده همسر، شریک زندگی، فرزندان، فرزندانی که به سرپرستی گرفته‌اید و فرزندان همسر و شریک زندگی‌تان است.


درباره همسر و فرزندان خود و یا همسر یا شریک زندگی‌تان، فرقی نمی‌کند که شهروند کانادا باشند یا نه و یا حتی با شما به کانادا مهاجرت نکرده باشند. به‌هرحال از اعضای خانواده به‌حساب می‌آیند و باید در زمان ارائه نامه تمکن حساب شوند.

در جدول تمکن مالی کانادا، حداقل مبلغ تمکن مالی لازم برای مهاجرت به کانادا را مطابق با آخرین به‌روزرسانی در تاریخ 25 آوریل 2023 از وب‌سایت رسمی اداره مهاجرت کانادا مشاهده می‌کنید. توجه داشته باشید اگر بیشتر از این مقدار پول دارید، باید همان مقدار را در پروفایل خود وارد کنید.

جدول تمکن مالی کانادا
تعداد اعضای خانوادهتمکن مالی لازم
113,757
217,127
321,055
425,564
528,994
632,700
736,407
خانواده بالای 7 نفر، به ازای هر نفر اضافه3,706

مبلغ تمکن مالی که در این جدول مشاهده می‌کنید حداقل تمکن مالی برای کانادا است و طبق تصمیم دولت کانادا بر اساس 50% لایکو (Low-Income Cut-Off) برآورد شده است. لایکو یا به‌اختصار؛ LICO آماری است از کمترین میزان درآمد در یک کشور که قبل و پس از کسر مالیات محاسبه می‌شود. لایکو را از جهاتی می‌توان همان خط فقر (Poverty Line) دانست.
با فرض اینکه پیدا کردن کار در کانادا و دریافت حقوق 6 ماه ممکن است زمان ببرد، این مبلغی که در جدول تمکن مالی کانادا نمایش داده شد، پشتیبان این زمان 6 ماهه برای متقاضی اخذ اقامت کاناداست.

به‌همین دلیل این مبلغ تمکن مالی هر سال بر اساس شاخص لایکو توسط اداره مهاجرت کانادا، به‌روزرسانی می‌شود. پس حتما در زمان ثبت درخواست اقامت خود، مبلغ به‌روز شده را از منابع معتبر چک کنید. ما در پارسی کانادا همواره داده‌های به‌روز را از وب‌سایت رسمی اداره مهاجرت کانادا، منتشر می‌کنیم.

جدول مقایسه میزان تمکن مالی برای کانادا به تفکیک ویزا

اداره مهاجرت کانادا ارائه نامه تمکن مالی را برای متقاضیان روش‌های اسکیل ورکر و اسکیل ترید، اجباری اعلام کرده است. اما حتی اگر شما قصد ورود به کشور کانادا با ویزای توریستی، تحصیلی و یا کاری را داشته باشید، باید تمکن مالی لازم را نشان دهید. در جدول زیر به صورت تفکیک شده، می‌توانید میزان تمکن مالی لازم برای انواع ویزاهای کانادا را مشاهده کنید:

نوع ویزامیزان تمکن مالی لازم به‌ازای هر نفر (دلار)
اسکیل ترید12300
اسکیل ورکر13757
تحصیلی (خارج از کبک)10000
تحصیلی (در کبک)13134
توریستی10000

چه زمانی باید نامه تمکن مالی خود را به کانادا، ارائه دهیم؟

پس از دریافت دعوت‌نامه برای اقامت دائم (ITA) از سوی اداره مهاجرت کانادا، باید نامه تمکن مالی خود را ارائه کنید. اگرچه قبل از آن و در زمانی که پروفایل اکسپرس انتری خود را می‌سازید، باید یک مبلغ حدودی از تمکن مالی خود ثبت کنید. اما در آن مرحله نیازی به ارائه نامه رسمی نیست.

بعد از دریافت ITA، تنها 60 روز زمان دارید تا تمامی مدارک لازم از جمله نامه تمکن مالی را ارائه کنید. پس در اولین فرصت بعد از دریافت دعوتنامه، نسبت به اخذ این نامه از بانک مورد نظر اقدام کنید.


از آنجایی که نامه تمکن مالی شما باید به‌روز باشد، از اخذ این نامه قبل از دریافت نامه ITA خودداری کنید.

در شرایط زیر تمکن مالی که ادعا کرده‌اید، باید در دسترس باشد:

  • در زمان ثبت درخواست مهاجرت
  • در زمان تایید اداره مهاجرت کانادا جهت صدور ویزای اقامت دائم برای شما

در نتیجه باید به‌طور قانونی ثابت کنید که در بدو ورود به کشور کانادا، به منابع پولی ارائه شده خود، دسترسی دارید. پس با این توضیح نمی‌توانید از شرایط زیر استفاده کنید:

  1. نمی‌توانید از حقوق صاحبان سهام در اموال غیرمنقول جهت ارائه تمکن مالی استفاده کنید
  2. نمی‌توانید مبلغ تمکن مالی لازم را از فرد دیگری قرض کنید

باز هم ذکر این نکته اهمیت دارد که این مبلغ تمکن مالی، برای گذران زندگی خود و خانواده‌تان در کاناداست، حتی اگر همسر و فرزندان‌تان همراه شما با کانادا نیامده باشند. پس اگر همسرتان همراه شماست، می‌توانید:

  • یا از یک حساب مشترک برای ارائه تمکن مالی استفاده کنید
  • یا حسابی به نام همسرتان باز کنید ولی ثابت کنید که به آن حساب دسترسی دارید

برای اثبات دسترسی به حساب بانکی خود یا همسرتان نیز باید یک نامه رسمی از بانک یا موسسه مالی مربوطه که در آن حساب باز کردید، بگیرید. این نامه باید در سربرگ همان بانک یا موسسه چاپ شود و شامل اطلاعات تماس بانک (مانند تلفن، آدرس، ایمیل و…)، نام شما، اطلاعات حساب شما، تاریخ افتتاح حساب، مانده حساب و میانگین موجودی حساب در 6 ماه گذشته باشد.


در صورتی که در زمان ورود به کانادا نتوانید ثابت کنید به مبلغ تمکن مالی خود دسترسی دارید، افسر مهاجرتی از ورود شما به این کشور جلوگیری می‌کند.

در زمان مهاجرت به کانادا، چقدر پول باید همراه‌تان باشد؟

مبلغ دقیق بستگی زیادی به محل زندگی شما در کشور کانادا دارد. اما خود اداره مهاجرت کانادا توصیه کرده است، برای رفاه و آسایش بیشتر، همراه داشتن پول بیشتر اهمیت دارد. فراموش نکنید که در بدو ورود به کانادا اگر بیش از 10 هزار دلار کانادا همراه‌تان هست، حتما باید به افسر امور مرزی اعلام کنید. در غیر این صورت ممکن است هم جریمه شوید و هم پول‌تان ضبط شود.

مامور آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA)، کیوسک آژانس خدمات مرزی کانادا در فرودگاه، اپلیکیشن ArriveCAN

تصویر مامور خدمات مرزی کانادا، کیوسک آژانس خدمات مرزی کانادا در فرودگاه و اپلیکیشن ArriveCAN جهت ارائه نامه تمکن مالی

پولی که همراه‌تان هست را می‌توانید از 3 طریق زیر به دولت کانادا اعلام کنید:

  1. کارت آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA)
  2. کیوسک آژانس خدمات مرزی کانادا در فرودگاه
  3. اپلیکیشن ArriveCAN و بخش Advanced Declaration CBSA

در ضمن هیچ محدودیتی در مقدار پولی که با خود به کانادا می‌آورید وجود ندارد و البته نیازی به پرداخت مالیات برای مقدار پولی که همراه‌تان هست، نیست. اگر پولی که با خود به کانادا می‌آورید، دلار کاناداست، حتما رسید خرید قانونی ارز کانادا باید همراه‌تان باشد.

چه اسنادی برای تمکن مالی کانادا مورد قبول دولت کانادا هستند؟

پولی که با خود به کشور کانادا می‌برید، می‌تواند در فرم‌های زیر باشد:

  • پول نقد
  • اسناد مالی مانند سهام، اوراق قرضه، حواله‌های دولتی، اوراق خزانه
  • اسنادی که تضمین کننده پرداخت پول به شما هستند مانند چک، تراول (چک‌های مسافرتی)، حواله بانک و حواله‌های ارزی

موضوع تامین منابع مالی برای رفتن به کشور کانادا موضوع بسیار مهمی است و لازم است که کاملا تمامی جوانب اقامت در کانادا بسنجید. از هزینه‌های جانبی مهاجرت به کانادا که بگذریم (مانند هزینه وکیل و مشاوره، هزینه ترجمه مدارک و ارزیابی مدارک تحصیلی، هزینه اخذ مدرک زبان، هزینه ثبت درخواست اقامت دائم کانادا، هزینه بیومتریک و…) باید به فکر تامین هزینه‌های زیر هم باشید:

  • هزینه خرید بلیط هواپیما
  • هزینه بار اضافی
  • هزینه هتل و اجاره کوتاه‌مدت برای روزهای اول ورود به کانادا
  • هزینه تهیه بیمه درمانی

باز هم ذکر این نکته ضروری است که هزینه هر کدام از این موارد، به شهر و استان انتخابی شما در کانادا برای اقامت بستگی دارد.

آیا می‌توانم از پولی که از فردی هدیه گرفتم، به‌عنوان تمکن مالی استفاده کنم؟

شاید یکی از اعضای خانواده‌تان مانند پدر، مادر، همسر و یا خواهر و برادر تان مقداری پول به شما جهت مهاجرت به کانادا داده است. در صورتی که بتوانید ثابت کنید این پول هدیه است نه وام، اداره مهاجرت کانادا آن را به‌عنوان تمکن مالی برای کانادا از شما می‌پذیرد.

در زمان ثبت درخواست اقامت دائم کانادا، باید این پول هدیه را به‌صورت سند محضری به اداره مهاجرت کانادا ارائه دهید در این سند نحوه انتقال و ارائه پول باید مشخص باشد (به‌صورت چک، پول نقد، حواله بانکی یا موارد دیگر).

در ضمن شاید لازم باشد در کنار این سند یک نامه توضیحی یا Letter of Explanation ضمیمه پرونده خود کنید. در این نامه باید دقیقا مقدار پول هدیه دریافتی، نام شخصی که این هدیه را به شما پرداخت کرده و اطلاعات تماس شما به‌طور کامل درج شود.

چطور نامه تمکن مالی را تهیه کنیم؟

برای تهیه نامه تمکن مالی شما باید به‌صورت حضوری به بانک مورد نظر خود مراجعه کنید. معمولا تمامی بانک‌های ایرانی یک قالب پیش فرض برای صدور نامه تمکن مالی جهت ارائه به اداره مهاجرت کانادا، دارند. در نتیجه حتما در زمان مراجعه به بانک هدف خود از درخواست چنین نامه‌ای را شفاف توضیح دهید.

نامه تمکن مالی برای کانادا، معمولا به زبان انگلیسی توسط بانک صادر می‌شود. اما در صورتی که نامه به زبان فارسی بود، باید نامه ترجمه شده رسمی آن را ارائه دهید. در کنار این نامه اخذ پرینت حساب برای سفارت کانادا نیز لازم است که معمولا باید 6 ماهه باشد.

بعد از اخذ نامه حتما جزئیات آن را دقیق بررسی کنید و زمانی که از صحت اطلاعات موجود در آن مطمئن شدید، در پروفایل خود آن را آپلود کنید. دقت داشته باشید موجودی حساب شما در نامه تمکن مالی باید به دلار معادل‌سازی شده باشد. اگر بخشی از وجوه نقد خود را به حساب بانکی کانادایی خود انتقال داده‌اید، حتما با آن بانک تماس بگیرید و بعد از دریافت اطلاعات آن حساب، جزئیات را برای تکمیل نامه تمکن مالی خود ارائه دهید.


نکته: از واریز و برداشت یکجا و ناگهانی در حساب بانکی که قصد دارید از موجودی آن به‌عنوان تمکن مالی خود به اداره مهاجرت کانادا استفاده کنید، خودداری کنید. چرا که این واریز و برداشت برای افسر مهاجرت کانادا شک‌برانگیز است و تایید و اثبات آن حساب را سخت‌تر می‌کند.

یک نمونه نامه تمکن مالی کانادا

در تصویر زیر یک نمونه نامه تمکن مالی برای سفارت کانادا، از بانک تجارت را مشاهده می‌کنید:

نمونه نامه تمکن مالی برای سفارت کانادا

سوالات متداول

خیر! اما اگر ملک اجاره داده شده‌ای دارید، در صورت اثبات واریز مبلغ اجاره به حساب معرفی شده، اداره مهاجرت کانادا آن را از شما قبول می‌کند.

خیر ولی باید حداقل نشان دهنده موجودی و گردش حساب 6 ماهه حساب‌های بانکی شما باشد. هرچه تاریخ نامه تمکن مالی به تاریخ ثبت درخواست اقامت شما نزدیک‌تر باشد، برای افسر مهاجرت کانادا، قابل قبول‌تر است.

بله. به‌همین دلیل است که دولت کانادا حساسیت زیادی روی جزئیات نامه تمکن مالی دارد.

از آنجایی که افسران مهاجرتی کانادا کاملا به نرخ دلار آزاد و دولتی در ایران اشراف دارند، لازم است که حتما تمکن مالی خود را به دلار آزاد معادل‌سازی کنید.

خیر! از آنجایی که منبع ارزهای دیجیتال برای افسر اداره مهاجرت کانادا مشخص نیست و قیمت این ارزها نیز در بازار نوسانات زیادی دارد، هیچ‌گونه ارز دیجیتالی برای ارائه تمکن مالی به کانادا، مورد قبول نیست.

ارائه نامه تمکن مالی تقلبی به‌راحتی از طرف اداره مهاجرت کانادا قابل شناسایی است و شما با این کار، خود را از اخذ اقامت کانادا و دریافت ویزا محروم خواهید کرد. با این کار وقت و پول زیادی را هدر خواهید داد.

guest
4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها