موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

همه‌چیز در مورد اجاره خانه در کانادا

همه‌چیز در مورد اجاره خانه در کانادا

اگر در مسیر مهاجرت به کانادا قرار دارید، حتما می‌دانید که پروسه اجاره خانه در کانادا برای تازه‌واردین، داستان نسبتاً پیچیده‌ای دارد و جزئیات آن بسیار زیاد است و لازم است تازه‌واردان، از آن‌ها مطلع باشند. افراد می‌توانند از طریق اجاره رسمی، اجاره کوتاه‌مدت یا موقت، اجاره سابلت و اجاره خصوصی در کانادا، خانه اجاره کنند. دانشجویان نیز می‌توانند از 2 روش On-Campus (اقامت داخل کالج یا دانشگاه) و Out-Campus (اقامت بیرون از محل تحصیل) برای اجاره محل اقامتش اقدام کند.

از جمله مدارک مورد نیاز برای اجاره آپارتمان در کانادا برای تازه‌وارین، می‌توان به مدارک هویتی، گزارش بانکی، سوابق پرداخت اجاره و غیره اشاره کرد. انواع قرارداد کرایه خانه در کانادا هم شامل 4 نوع قرارداد رسمی، قرارداد کوتاه‌مدت (1 تا 6 ماه و قابل‌تمدید تا یک‌سال)، قرارداد سابلت و قراردادهای خصوصی یا بلندمدت (20 سال و بیشتر) می‌شود که در ادامه این مقاله از پارسی کانادا، هرکدام از این موارد را به‌صورت کامل، شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

نحوه اجاره آپارتمان در کانادا

نحوه اجاره آپارتمان در کانادا

چطور در کشور کانادا، خانه اجاره کنیم؟ آیا خانه‌های کانادا مبله هستند؟ پاسخ در این پادکست…

مهم‌ترین مزایای اجاره خانه در کانادا نسبت به خرید آن

مزایای مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود اجاره خانه نسبت به خرید، گزینه منطقی‌تری به‌نظر بیاید. این مزایا عبارت‌اند از:

  • هزینه کمتر، دسترسی راحت‌تر و تنوع بیشتر در انتخاب و اجاره خانه در کشور کانادا
  • عدم وجود هزینه‌هایی مانند مالیات، وام، بیمه و هزینه نقل‌وانتقال
  • رهایی از هزینه‌های سالانه بابت نگه‌داری و تعمیرات
  • امکان اجاره خانه‌ها با تمام وسایل (مانند یخچال، اجاق گاز، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، خشک‌کن و دیگر لوازم مهم)
  • مقرون‌به‌صرفه بودن اجاره بلند مدت، نسبت به خرید (به علت مبلغ اجاره ثابت)

بررسی قیمت اجاره خانه در 8 شهر مهم کانادا

پرداخت اجاره خانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های هزینه زندگی در کانادا محسوب می‌شود. به همین دلیل در جدول زیر، قیمت اجاره ماهانه سوئیت (Studio) و واحدهای تک‌خوابه، دو خوابه و سه خوابه را در 8 شهر بزرگ و مشهور این کشور آورده‌ایم:

بررسی قیمت اجاره خانه در 8 شهر مهم کانادا
نام شهر*هزینه اجاره سوئیتهزینه اجاره واحد تک‌خوابههزینه اجاره واحد 2 خوابههزینه اجاره واحد 3 خوابه
تورنتو (Toronto)1831219426082881
اتاوا (Ottawa)1368171220632171
کلگری (Calgary)1459168819542088
مونترال (Montreal)1287159622552982
ادمونتون (Edmonton)1221138815781769
ونکوور (Vancouver)240925453585-
همیلتون (Hamilton)-

207030333353
میسیساگا (Mississauga)-225327073048

*مبلغ هزینه اجاره، به دلار است

آیا قیمت اجاره خانه در کانادا افزایش یافته است؟

مشاهدات نشان می‌دهد که قیمت خانه در کانادا با شروع سال 2024، افزایش داشته است. طبق آخرین گزارش سایت ctvnews نیز، اجاره‌بها خانه در سال 2023، میانگین اجاره‌بها در سراسر کانادا از دسامبر 2021 تا دسامبر 2022، حدود 12.2 درصد افزایش پیدا کرده است. البته، نگران نباشید؛ چرا که بازار اجاره آپارتمان در کانادا، باتوجه‌به استان، شهر و محله متفاوت است و شما با هر بودجه‌ای که دارید، می‌توانید در کانادا، خانه اجاره کنید.

ارزان‌ترین و گران‌ترین شهر برای اجاره خانه در کانادا کدام است؟

در حال حاضر، گران‌ترین شهر برای اجاره ماهانه یک واحد 3 خوابه، سیسیاگا با 3049 دلار در ماه و گران‌ترین شهر برای اجاره ماهانه یک سوئیت 2149 دلار است. استان‌های انتاریو و کبک نیز، به‌ترتیب گران‌ترین و ارزان‌ترین هزینه برای اجاره خانه‌ را در کانادا دارند. ترویس-ریورز در ایالت کبک کانادا، با 676 دلار اجاره‌بها در ماه، ارزان‌ترین شهر این کشور برای اجاره خانه محسوب می‌شود. برای درک هزینه‌های حداقلی و حداکثری، هزینه اجاره خانه هر کدام از استان‌های انتاریو و کبک را در جدول زیر بررسی کردیم:

5 تا از گران‌ترین شهرهای کانادا برای اجاره خانه
5 تا از گران‌ترین شهرهای کانادا برای اجاره خانه
نام شهرمیزان اجاره‌بهای ماهانه (دلار)
اوکویل، انتاریو (Oakville, ON)2,146
وان، انتاریو (Vaughan, ON)2048
میلتون، انتاریو (Milton, ON)2042
ریچموند هیل، انتاریو (Richmond Hill, ON)1916
مارک‌هام، انتاریو (Markham, ON)1890

در ادامه 5 تا از ارزان‌ترین شهرهای کانادا برای اجاره خانه در کانادا آورده شده:

5 تا از ارزان‌ترین شهرهای کانادا برای اجاره خانه
5 تا از ارزان‌ترین شهرهای کانادا برای اجاره خانه
نام شهرمیزان اجاره‌بهای ماهانه (دلار)
ترویس-ریورز، کبک (Trois-Rivieres, QC)676
ساگوانای، کبک (Saguenay, QC)689
شربروک، کبک (Sherbrooke, QC)760
لویس، کبک (Levis, QC)892
کبک سیتی، کبک (Quebec City, QC)904

چگونه در کانادا خانه اجاره کنیم؟  6 مرحله اصلی

پیدا کردن خانه برای اجاره در کانادا، آن‌قدر حساس است که گاهی، شخص ترجیح می‌دهد که یک اقامتگاه معمولی (مثل هتل، خوابگاه یا آپارتمان) را به‌صورت موقتی اجاره کند و سپس به‌سراغ خانه دلخواهش برود. در ادامه، به 6 گام مهم برای اجاره کردن یک خانه در کانادا اشاره می‌کنیم:

👈 گام اول: پیدا کردن خانه یا آپارتمان مناسب در کانادا از طریق روش‌های مختلف مانند روش‌های آنلاین یا بررسی سایت اجاره خانه در کانادا (مثل سایت‌های Viewwlt و Condos.ca) و حضوری (مانند مشاورین املاک یا گفت‌وگوی مستقیم با صاحب‌خانه‌ها) انجام می‌شود.

👈 گام دوم: یک لیست از انتظارات خود از یک خانه راحت تهیه کنید و امکانات خانه پیشنهادی را با آن مطابقت دهید. این لیست می‌تواند شامل مواردی مثل بررسی امکانات (آب، برق، اینترنت و غیره)، امکان نگهداری حیوانات خانگی، قوانین مربوط به مهمانان، قوانین مربوط به تغییر دکوراسیون منزل، مدت اجاره، اجاره‌بها و غیره باشد.

👈 گام سوم: نوع خانه یا آپارتمانی که دوست دارید در آن ساکن شوید را انتخاب کنید.

👈 گام چهارم: برای اجاره خانه در کانادا، باید مدارک خاصی را ارائه دهید و ثابت کنید که می‌توانید اجاره‌بها را به‌موقع پرداخت کنید. این مدارک شامل نامه استخدامی با جزئیات حقوق، گزارش اعتبار مالی (Credit Report) و اظهارات مالی بانک در خصوص حساب بانکی‌تان است.

👈گام پنجم: حال وقت آن است که قرارداد اجاره خانه را با صاحب‌خانه امضا کنید. این قرارداد شامل کرایه پرداختی، تاریخ پرداخت اجاره و سایر قوانین (مثل سیگار کشیدن، نگهداری حیوانات خانگی و غیره) می‌شود. توصیه می‌شود پیش از عقد قرارداد، با یک وکیل مجرب، مشورت کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

روش‌های پیدا کردن خانه برای اجاره در کانادا

روش‌های اجاره خانه در کانادا برای تازه‌واردین، شامل روش آنلاین، روش حضوری یا مراجعه به دفتر املاک و مراجعه به سایت‌های اجاره خانه می‌شوند. نکته جالب در مورد اجاره آپارتمان در کانادا، این است که کانادایی‌ها معمولاً با استفاده از سایت‌های ویژه املاک و مستغلات، گزینه مدنظرشان را انتخاب می‌کنند. از سایت معروف در زمینه اجاره خانه و آپارتمان در کانادا، می‌توان به Realtor، RoyalLePage، Remax، Centris و Zolo اشاره کرد.

انواع اجاره خانه در کانادا

به‌طور کلی، 3 نوع اجاره خانه در کشور کانادا وجود دارند که عبارت‌اند از:

1- اجاره خانه در کانادا به‌صورت موقت (Short-Term)

  • تمامی اجاره‌‌نامه‌ها در کانادا معمولاً برای مدت زمان 1 تا 6 ماه یا تا یک‌ سال منعقد می‌شوند.
  • قراردادهایی که بین 1 تا 6 ماه یا به‌صورت ماهانه (month-to-month) منعقد می‌شوند، قراردادهای موقت یا کوتاه‌مدت نام دارند.
  • این نوع قراردادها معمولاً توسط تازه‌واردان و برای پیدا کردن یک مکان مناسب‌تر در آینده نزدیک انجام می‌شود.

2- اجاره فرعی یا سابلت (Sublet or Assignation)

  • گاهی پیش می‌آید که مستاجر می‌خواهد زودتر از موعد به اجاره‌نامه خود پایان دهد. با توجه به قرارداد سابلت، او می‌تواند تا پایان موعد قانونی اجاره‌نامه، ملک را به یک مستاجر جدید اجاره دهد.
  • برای انجام اجاره سابلت، باید به صاحب‌خانه خبر داد و از او اجازه کتبی گرفت.
  • اجاره سابلت، مستاجر قبلی را از زیر بار هرگونه مسئولیتی، رها می‌کند و آن را بر دوش مستاجر جدید قرار می‌دهد.

3- اجاره خصوصی (Private Rental)

  • اجاره‌نامه‌های خصوصی، معمولاً شامل قراردادهای بلندمدت (حتی تا 20 سال) برای اجاره خانه در کانادا محسوب می‌شوند.
  • قراردادهای اجاره مسکن در کانادا که 20 ساله هستند، شامل قوانین اجاره مسکن نمی‌شوند؛ چرا که دارندگان قرارداد بلندمدت، اصلاً مستاجر نیستند.
  • با تمامی این اوصاف، اگر افرادی‌که قراردادهای خصوصی یا بلندمدت دارند، واحدهای خود را به مستاجران جدید به‌صورت ماهانه یا سالانه اجاره دهند، قوانین اجاره مسکن برای فرد جدید، اعمال و اجرا می‌شوند.

قانون اجاره خانه در کانادا

مروری بر قوانین اجاره خانه در کانادا

برای این‌که طرفین قرارداد، بتوانند به‌صورت قانونی به وظایفشان عمل کنند، مقرراتی وجود دارد که در‌صورت نقض آن‌ها جریمه خواهند شد. در واقع حدود 6 قانون مهم در مورد اجاره خانه در کانادا وجود دارند که به‌ترتیب عبارت‌اند از:

✍️ نقض قرارداد (Breach of Contract): اگر شرایط قرارداد توسط طرفین نقض شود، صاحب‌خانه یا مستاجر می‌توانند اجاره‌نامه را باطل کنند. همچنین اگر مستاجر قوانین موجود در قرارداد (مثل سیگار کشیدن، نگهداری حیوانات خانگی، سروصدا کردن بیش از حد استاندارد و غیره) را زیر پا بگذارد، صاحب‌خانه حق دارد که اجاره‌نامه را باطل و برای تخلیه خانه خود اقدام کند.

✍️ عدم پرداخت اجاره‌بها یا کرایه خانه (Non-Payment of Rent): یکی از رایج‌ترین دلایلی که باعث می‌شود صاحب‌خانه‌ها برای تخلیه خانه اقدام کنند، عدم پرداخت کرایه توسط مستاجر است. حتی اگر مستاجر پس از اجاره آپارتمان در کانادا، کرایه ماهانه خود را با تاخیر بپردازد، صاحب‌خانه حق دارد که یک هزینه به‌عنوان هزینه تاخیر (late fee) هم از او دریافت کند.

✍️ تخلیه خانه با دلایل موثق (Eviction for Cause): اگر مستاجر برای مستاجرین دیگر خطر آفرین باشد و به اموال و سلامت دیگران آسیب بزند، صاحب‌خانه باز هم می‌توند برای تخلیه ملک خود اقدام کند. اگر صاحب‌خانه از دادگاه حکم داشته باشد، تخلیه خانه سریعاً و فوری انجام می‌شود.

✍️استفاده شخصی از ملک اجاره‌ای (Personal Use): اگر صاحب‌خانه به واحد مسکونی خود برای استفاده شخصی یا واگذاری به یکی از اعضای خانواده نیاز داشته باشد، قانوناً حق دارد که قراردادش را با مستاجر فسخ کند. البته برای این کار، پیش از بیرون کردن مستاجر، یک اخطار داده می‌شود که مدت آن بسته به هر استان متفاوت است، اما معمولاً 2 ماهه خواهد بود. ضمناً در برخی استان‌ها، مستاجر می‌تواند پس از این اقدام صاحب‌خانه، مبلغی به‌عنوان غرامت (compensation) از صاحب‌خانه دریافت کند.

✍️نوسازی (Renovations): اگر نوسازی یا تخریب خانه بدون اجازه و هماهنگی صاحب‌خانه انجام بگیرد، او می‌تواند مستاجر را از خانه خود، بیرون کند.

✍️فروش ملک اجاره‌ای (Selling the Property): صاحب‌خانه همیشه این حق را دارد که مستاجر را به‌دلیل فروش ملک، بیرون کند. البته، پیش از آن، باید به مستاجر اعلام شود تا مکانی مناسب برای خود پیدا کند.

نگاهی به مفاد قرارداد اجاره خانه در کانادا برای تازه‌واردین

قراردادهای اجاره خانه در کانادا به 2 دسته قراردادهای شفاهی (Verbal Tenancy Agreement) و کتبی (Written Tenancy Agreement) تقسیم می‌شوند. مفاد قرارداد اجاره‌نامه در حالت شفاهی شامل آدرس و شماره تلفن صاحب‌خانه (یا نماینده او) و ارائه یک کپی از جدول شماره 1 (Schedule 1) است که باید ظرف 20 روز از شروع قرارداد، به همه مستاجران تحویل داده شود. مفاد این قرارداد عبارت‌اند از:

  • یک کپی از جدول 1* مالیات
  • نام و نام خانوادگی قانونی مالک و مستاجر
  • آدرس واحد اجاره‌ای
  • تاریخ قرارداد اجاره خانه
  • آدرس و شماره تلفن صاحب‌خانه یا نمانده او
  • شماره تلفن اضطراری صاحب‌خانه یا نماینده او
  • تاریخ شروع اجاره‌نامه
  • نوع اجاره (موقت، دوره‌ای یا غیره)
  • تاریخ پایان اجاره‌نامه (در‌صورتی‌که قرارداد، ثابت و رسمی باشد)
  • مبلغ اجاره قابل‌پرداخت (اگر یک نفر به ساکنین قانونی خانه اجاره‌ای اضافه شود، صاحب‌خانه حق دارد به ازای هر یک نفر، مبلغ اضافه‌تری دریافت کند)
  • تاریخ مقرر پرداخت اجاره خانه (در طول یک ماه)
  • تعیین قوانین و مقررات مربوط به قبوض آب، برق و غیره
  • خدمات مربوط به تسهیلات تعیین‌شده برای اجاره خانه مورد نظر
  • پرداخت مبلغ ودیعه

*جدول شماره 1 (یکی از بخش‌های قرارداد اجاره خانه در کانادا)، برای محاسبه مالیات خالصی که باید به دولت فدرال (net federal tax payable) پرداخت شود، در نظر گرفته شده است و در قرارداد وجود دارد.

5 مدرک مورد نیاز برای اجاره خانه در کانادا

برای اجاره خانه در کانادا باید مدارک اصلی و هویتی خود را ارائه دهید. تنها در‌صورت تایید و اثبات هویت مستاجر است که صاحب‌خانه در مورد پرداخت کرایه خانه مطمئن شود. مدارک 5 گانه‌ای که مستاجران باید ارائه دهند، عبارت‌‍اند از:

  • مدارک شناسایی: شامل پاسپورت، کارت شناسایی عکس‌دار، کارت‌های اقامتی و کارت‌های شناسایی دولتی
  • مدارک حقوقی و نامه استخدام: یک نامه استخدامی (Employment Letter) که نشان می‌دهد، او شاغل است، به‌همراه فیش حقوقی سه ماه اخیر برای اثبات تمکن مالی مستاجر
  • گزارش‌های بانکی: گزارش‌های بانکی، برای اثبات تمکن مالی مستاجر است. گزارش‌های بانکی درآمد خالص متقاضیان را بررسی می‌کنند. اگر سه-چهارم درآمد آن شخص برای پرداخت هزینه‌هایی مانند قساط ماشین و سایر بدهی‌های خرج شود، نشان‌دهنده این است که احتمالاً او توان پرداخت کرایه خانه را ندارد.
  • رفرنس‌ها (References): شامل روابط متقاضی با افراد مختلف (از جمله صاحب‌خانه‌های قدیمی، همکاران، افراد فامیل، دوستان و غیره) می‌شود. این مدارک نشان می‌دهند که متقاضی از نظر اخلاقی و تعهد، توسط افراد مرتبط با او تایید می‎شود یا خیر!
  • سوابق پرداخت اجاره (Rental History): هرچه سابقه پرداخت اجاره متقاضی، بیشتر باشد، صاحب‌خانه اعتماد بیشتری به او خواهد داشت. صاحب‌خانه‌ها معمولاً از مستاجر می‌خواهند که سوابق پرداخت اجاره خودشان را ارائه دهند. هدف از این کار، قرارداد نبستن با افرادی است که کرایه خانه را به‌موقع نمی‌دهند یا اصطلاحاً زیر قول‌وقرارشان می‌زنند.

نکات مهم در مورد اجاره خانه در کانادا برای تازه‌واردین

تماس با آشنایان، دوستان یا افراد خانواده، یکی از اولین کارهایی است که پس از مهاجرت به کانادا باید انجام دهید. ممکن است که بسته به موقعیتتان برای اجاره خانه در کانادا اقدام کنید و در همین اول کار کمی گیج شوید. اما نگران نباشید؛ چرا که با در نظر گرفتن چند نکته مهم زیر می‌توانید بهترین گزینه ممکن را با توجه به شرایط و بودجه، اجاره کنید.

    • از طریق وب‌سایت‌های معتبر (مثل Expedia.com و trip.com)، می‌توانید یک اتاق در هتل (Hotel Room) رزرو کنید.
    • از طریق سایت Airbnb.com آپارتمان، اتاق یا اقامتگاه موقت خود را با قیمت ارزان رزرو کنید.
    • مراقبت کلاهبرداری‌ها و سوء استفاده افراد سودجو باشید.
    • بهتر است که پس از خارج شدن از فرودگاه، یک‌راست سراغ هتل نروید، چون باید هزینه‌های سرسام‌آوری را متحمل شوید.
    • اگر وارد کانادا شده‌اید و هنوز هیچ مکانی را برای اسکان موقت پیدا نکرده‌اید، کمی دست بجنبانید و کارها را به لحظات آخر موکول نکنید. فراموش نکنید که هر چه دیرتر اقدام کنید، قیمت‌ها بالاتر می‌روند؛ چرا که اقامتگاه‌های ارزان‌تر، پیش از ورود شما رزرو خواهند شد.

💡نکته: با توجه به اینکه شعبه اصلی ما در کشور کانادا است، شما می‌توانید از خدمات ما در پارسی کانادا بهره‌مند شوید. مجموعه ما در زمینه مهاجرت و زندگی در کانادا تخصص و تجربه دارد و می‌توانید از راهنمایی‌های مشاوران کمک بگیرید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

شرایط اجاره خانه در کانادا برای دانشجویان

ادامه تحصیل در خارج از کشور حال‌وهوای خاص خودش را دارد، اما اگر نتوانید یک خانه یا واحد مسکونی اجاره کنید، لذت‌های زندگی دانشجویی در کانادا به رنج تبدیل می‌شوند. امکان انتخاب یک اقامتگاه برای ادامه تحصیل در کانادا به 2 بخش داخل دانشگاه (on-campus) و خارج از دانشگاه (off-campus) تقسیم می‌شود که شرایط هر کدام عبارت‌اند از:

اقامت تحصیلی در داخل دانشگاه (On-Campus Accommodation): موسسات آموزشی کانادایی معمولاً به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهند که در خوابگاه‌های دانشجویی (Dormitories or Residence) اقامت داشته باشند. زندگی در محوطه دانشگاه این امکان را به دانشجویان می‌دهد که در نزدیکی محل تحصیل‌شان زندگی کنند.

اقامت تحصیلی در خارج از دانشگاه (On-Campus Accommodation): اجاره خانه در کانادا برای اقامت تحصیلی، بسته به لوکیشن دانشگاه یا موسسه آموزشی که در آن تحصیل می‌کنید، گران یا ارزان است. مثلاً اجاره یک اقامتگاه در شهرهایی همچون تورنتو و ونکوور، خیلی گران است و به‌همین دلیل، بسیاری از دانشجویان، از یک واحد مسکونی مشترک استفاده می‌کنند و با یکدیگر، هم‌خانه می‌شوند.
شرایط اجاره خانه در کانادا برای دانشجویان

شرایط اجاره خانه در کانادا برای دانشجویان به شرح زیر است:

  • دانشجویان معمولاً با استفاده از قرارداد کوتاه‌مدت یا موقت (Short-Term housing)، خانه اجاره می‌کنند.
  • اگر تعدادی از دانشجویان بخواهند یک واحد مشترک را اجاره کنند، یکی از آن‌ها باید طرف قرارداد با صاحب‌خانه باشد.
  • طرف قرارداد با صاحب‌خانه در خانه‌های مشترک دانشجویی، مسئول پرداخت اجاره‌بها در موعد مقرر و عدم آسیب رساندن عمدی به اموال صاحب ملک است.
  • قرارداد اجاره‌خانه باید با دفتر دانشجویان بین‌المللی (the International students’ office) چک شود.
تصویر خانه کاندو در کانادا

تصویری از یک خانه کاندو (Condo)

7 نوع خانه و اقامتگاه برای اجاره در کانادا

اجاره خانه در کانادا در انواع مختلف وجود دارد که در زیر به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  1. خانه (House): این واحدهای مسکونی، شامل خانه‌های بزرگ و حیاط‌‌دار هستند که معمولاً دیواری مشترک با ساختمان‌های دیگر ندارند.
  2. دوپلکس (Duplex): خانه‌ای است که 2 واحد مسکونی مستقل و چسبیده‌به‌هم دارد. بعضی از واحدهای دوپلکس، حیاط‌دار هم هستند و دیوارهایی مشترک با خانه‌های دیگر هم دارند.
  3. خانه‌های شهری (Townhouses): خانه‌های شهری برای خانواده‌های کم‌جمعیت طراحی شده و چندین دیوار مشترک با واحدهای دیگر دارند.
  4. آپارتمان (Apartment): آپارتمان‌های اجاره‌ای، متراژ متفاوتی دارند و معمولاً اجاره آپارتمان در کانادا تحت مالکیت و مدیریت صاحب‌خانه انجام می‌شود.
  5. کاندو (Condo): یک کاندو، واحدی مسکونی است که در یک ساختمان یا برج قرار دارد و دارای امکانات رفاهی بیشتری است که شامل استخر، سالن بدنسازی، اتاق ویژه مهمان و غیره می‌شود. کاندوها در مقایسه با آپارتمان‌ها اجاره‌بهای بیشتری دارند.
  6. زیرزمین (Basement): اکثر خانه‌های کانادایی 2 یا 3 طبقه هستند و صاحب‌خانه‌ها معمولاً برای درآمد بیشتر از اجاره خانه در کانادا ، زیرزمین‌ها را اجاره می‌دهند. شاید تصورتان از زیرزمین، یک جای سرد و تاریک است که بوی نَم می‌دهد. اما زیرزمین‌های اجاره‌ای کانادا، جادار، تمیز و مناسب برای زندگی هستند. ضمناً بعضی از زیرزمین‌ها زیر هم‌کف نیستند، پنجره دارند نورگیر هستند.
  7. هوم ‌استی (Homestay): بعضی از مدارس یا دانشگاه‌های کانادایی، دانشجویان یا دانش‌آموزان را با بعضی از خانواده‌های آن منطقه جفت می‌کنند. به این کار اصطلاحاً Homestay (هوم استی) گفته می‌شود. دانشجویان یا دانش‌آموزان از این طریق می‌توانند در طول اقامت تحصیلی‌شان، با یک خانواده بومی کانادایی زندگی کنند.

امکانات واحدهای مسکونی برای اجاره خانه در کانادا

یکی از مهم‌ترین کارهایی که پیش از اجاره خانه در کانادا باید انجام دهید، بررسی امکانات آن واحد مسکونی است که مهم‌ترینشان عبارت‌اند از:

  • فضای کافی برای نگهداری وسایل اضافه (اعم از انباری، تعداد کمدها و زیرزمین)
  • فضای باز (از جمله بالکن خصوصی، پاسیو و حیاط خلوت)
  • مبله بودن خانه
  • سرعت و ظرفیت بالای اینترنت
  • پوشش‌های عایق صدا برای کنترل سروصدا
  • برخورداری از پارکینگ مجزا و جادار
  • سیستم‌های حرارتی و برودتی (اعم از کولر، شوفاژ و غیره)
  • پنکه سقفی یا دستگاه تهیه هوای مرکزی
  • بررسی کف‌‌پوش خانه
  • فضای پیشخوان آشپزخانه برای چیدمان بهتر
  • داشتن ماشین لباسشویی

آیا اجاره خانه در کانادا از ایران امکان‎‌پذیر است؟

بله، همه ما ایرانی‌ها می‌توانیم پیش از مهاجرت به کانادا، برای اجاره خانه و آپارتمان اقدام کنیم. اگرچه بسیاری از صاحب‌خانه‌ها ترجیح می‌دهند تا قراردادهایشان را به ‌صورت حضوری با مستاجر ببندند. با این حال اگر خانه‌ای پیدا کردید و خواستید تا قبل از ورودتان به کانادا آن را اجاره کنید، می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای آن را تا 3 ماه رزرو اجاره کنید و پس از ورود به کانادا، قرارداد اصلی را با صاحب‌خانه عقد کنید. افرادی‌که با ویزای توریستی به کانادا وارد شده‌اند و هنوز اقامت کانادا را به‌دست نیاورده‌اند، می‌توانند تحت قراردادهای کوتاه‌مدت یا موقت، به‌اندازه زمان ویزای‌شان (معمولاً تا 6 ماه) یک آپارتمان اجاره کنند.

البته بعضی از صاحب‌خانه‌ها علاوه بر مدارک، یک ضامن ویژه (Guarantor) هم از متقاضیان می‌خواهند. یک ضامن، قرارداد اجاره‌نامه را با شما امضا می‌کند و مسئولیت پرداخت اجاره، هزینه خسارات و سایر مسئولیت‌ها را بر عهده می‌گیرد. ضامن‌ها می‌توانند پدر، مادر، قیم و هر شخص مقیم در کانادا که بیشتر از 18 سال دارد، باشند.

چند کلام با مهاجران تازه‌وارد در کانادا

اجاره خانه در کانادا آن‌قدر حساس و دقیق است که باید یک زمان نسبتاً طولانی برای آشنایی با آن اختصاص داد؛ مخصوصاً تازه‌واردها که هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارند. به همین دلیل در این مقاله از پارسی کانادا، به‌سراغ معرفی انواع مسکن و اقامتگاه تمام نکات مربوط به آن رفتیم تا دید کامل‌تری نسبت به هزینه اجاره خانه در کانادا و زندگی در این سرزمین داشته باشید.

راستی اگر قصد ورود و مهاجرت به کانادا را دارید، می‌توانید روی امکانات و مشاوره‌های مجموعه ما حساب باز کنید. همین حالا با همکارانمان تماس بگیرید و ضمن توضیح در مورد شرایطی که دارید، برای اخذ اقامت کانادا اقدام کنید. همچنین با تکمیل فرم مشاوره زیر، می‌توانید منتظر تماس آن‌ها بمانید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

پاسخ به 4 پرسش پرتکرار:

این شهرها به‌ترتیب شامل اوکویل (انتاریو) با 2146 و ترویس-ریورز (کبک) با 676 دلار کانادا در ماه هستند.

4 نوع اجاره (رسمی، کوتاه‌مدت، سابلت و خصوصی) برای اجاره خانه در کانادا وجود دارند.

متوسط اجاره‌بهای ماهانه یک سوئیت در تورنتو 1737 دلار کاناداست.

در این نوع اقامتگاه، دانشجو می‌تواند با یک خانواده بومی کانادایی و در اتاق مخصوص خود تا پایان دوره تحصیلی زندگی کند.

guest
4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها