موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

معرفی شهر آدلاید استرالیا

آدلاید (Adelaide) پایتخت ایالت استرالیای جنوبی در پایین رشته کوه لوفتی (Lofty)، در 14 کیلومتری از مرکز ساحل شرقی خلیج سنت وینسنت (Gulf St Vincent) واقع شده است. شهر آدلاید استرالیا دارای آب‌و‌هوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم است.

همچنین شهری متمدن و آرام است که بیش از یک میلیون جمعیت دارد. این شهر مهاجران زیادی را به خود جذب کرده است که اکثریت آن‌ها انگلیسی هستند. در ادامه بیشتر درمورد این شهر توضیح داده‌ایم.

شهر آدلاید در یک نگاه
نامآدلاید (Adelaide)
پرچمپرچم شهر آدلاید
ایالتاسترالیای جنوبی
زبانانگلیسی، یونانی و ویتنامی
شعارUt Prosint Omnibus Conjuncti
منطقه زمانیACST (UTC+9:30)
تابستان (DST) ACDT (UTC+10:30)
مساحت3259.8 کیلومتر مربع
مذهبمسیحیت
جمعیت1,345,000
میانگین حداکثر دما22.6 °C
میانگین حداقل دما12.4 °C

نقشه آدلاید

جمعیت شناسی و ایرانیان مقیم آدلاید استرالیا

بر اساس سایت macrotrends در سال 2024، جمعیت شهری آدلاید 1,379,000 نفر تخمین زده می‌شود که آن را به پنجمین شهر بزرگ استرالیا بعد از شهر های ملبورن (Melbourne)، سیدنی‌‌ (Sydney)، بریزن (Brisbane) و پرث (Perth) تبدیل کرده است. (با افزایش 0.88٪ نسبت به سال 2023).

حدود 30 درصد جمعیت آدلاید را مهاجران تشکیل داده‌اند. اکثر مهاجران از انگلستان (7٪)، ایتالیا (1.5٪)، هند (1.5٪) چین (1.4٪) و ویتنام (1٪) هستند. بر اساس آخرین آمار سرشماری اداره آمار استرالیا (ABS)، در سال 2021، 5,147 نفر از ساکنان آدلاید، ایرانی بوده‌اند.

بررسی آب‌وهوای شهر آدلاید

آدلاید شهری 4 فصل، دارای آب‌و‌هوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم است. فصل زمستان در آدلاید معمولاً بدون بارش برف خواهد بود. در این فصل هوا سرد است اما دما به زیر صفر درجه سانتی‌گراد نمی‌رسد.

آدلاید، دارای بیش از 2500 ساعت آفتابی در سال است. همچنین این شهر کمترین میزان رطوبت را در بین سایر شهرهای استرالیا دارد. دمای هوا در این شهر در تمام فصول سال دارای نوسان است؛ یعنی ممکن است 2 روز متوالی با هم اختلاف دمای محسوسی داشته باشند.

درختان purple jacardana در آدلاید

تصویری از purple jacardana در فصل بهار

فصل بهار بین ماه‌های سپتامبر تا نوامبر است. درختان جاکاردانای بنفش (purple jacardana trees) یکی از جاذبه های محبوب آدلاید در این فصل هستند. میانگین دمای روزانه در فصل بهار 21.7 درجه سانتیگراد است.

فصل تابستان بین ماه‌های دسامبر تا فوریه بوده و دارای دمای بین 25 تا 35 درجه سانتی گراد است. دما در تابستان ممکن است تا 40 درجه سانتیگراد نیز برسد.

فصل پاییز (بین ماه‌های مارس تا مه)، دارای آب‌وهوای معتدل با میانگین دمای ​​بین 12.7 تا 22.7 درجه سانتی‌گراد و بارندگی بسیار کم است. در این فصل، شهر آدلاید رنگ قرمز، نارنجی و طلایی به خود می‌گیرد.

فصل زمستان بین ماه‌های ژوئن تا آگوست با دمای حدود 15 درجه سانتیگراد است. دمای هوا در تپه‌های آدلاید (Adelaide Hills) و بخش بیابانی سردتر می‌شود و اغلب به زیر 10 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد.

👈 تابش آفتاب در این شهر بسیار شدید است. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، به خصوص بین ساعت‌های 11 صبح تا 3 بعد از ظهر، تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید، حتما از کلاه لبه پهن و ضد آفتاب استفاده کنید و مقدار زیادی آب بنوشید.

کیفیت و شرایط زندگی در آدلاید

به گزارش مجله Economist، آدلاید به‌عنوان یازدهمین شهر قابل سکونت در جهان در سال 2024 نام‌گذاری شده است. (بر اساس 5 شاخص ثبات، مراقبت‌های بهداشتی، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و زیرساخت). پیش از این آدلاید در سال 2021، به‌عنوان سومین شهر قابل سکونت در جهان شناخته شده بود.

شهر آدلاید به دلیل داشتن سبک زندگی آرام، دسترسی به امکانات شهری، مردم محلی خون‌گرم و داشتن تعداد زیادی پارک، ساحل و فضای باز شهری، مکانی مناسب برای زندگی است. همچنین این شهر یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین شهرها از نظر هزینه‌های زندگی بخصوص برای دانشجویان است.

مزایا و معایب زندگی در آدلاید استرالیا

مزایا و معایب زندگی در آدلاید استرالیا
مزایای زندگی در آدلایدمعایب زندگی در آدلاید
شهری آرام در مقایسه با شهرهای بزرگ دیگر استرالیا مانند سیدنینرخ بیکاری بالا نسبت به میانگین نرخ کل کشور استرالیا
دسترسی به سواحل زیبا، تپه‌ها و پارک‌های ملی در اطراف شهرفرصت‌های شغلی کم
هزینه زندگی مقرون به صرفه و مسکن‌های ارزان قیمتدسترسی محدود به مراکز خرید و بیمارستان‌ها
نبود ترافیک، رفت‌وآمد آسانگرمای شدید در تابستان (گاهی اوقات)
دسترسی آسان به فضاهای سبز، مانند باغ گیاه شناسی (Botanical Garden) و کوه لوفتی (Mount Lofty)

بهترین محله‌ها برای زندگی در آدلاید

1 – محله Glenelg

این محله، آرام اما یکی از بهترین مناطق شهر آدلاید است. رفت‌وآمد آسان از طریق تراموا، قیمت متوسط املاک و نزدیکی به ساحل از مزایای زندگی در این محله به شمار می‌رود.

  • جمعیت: حدود 20000 نفر
  • دانشگاه‌های نزدیک: کالج دانشگاه آدلاید (University of Adelaide College)
  • محل اقامت دانشجویی: سوئیچ آدلاید مرکزی (Switch Adelaide Central)

2- محله Norwood

این محله، که در مرکز شهر آدلاید قرار دارد، دارای مجموعه‌ای عالی از مدارس ابتدایی، خیابان‌های شلوغ مملو از کافه‌ها و بوتیک‌های شیک است و سبک زندگی شهری را ارائه می‌کنند.

  • جمعیت: حدود 5900
  • دانشگاه‌های نزدیک: دانشگاه آدلاید (University of Adelaide)
  • محل اقامت دانشجویی: هیلتون 5033 (Hilton 5033)

3- آدلاید شمالی (North Adelaide)

آدلاید شمالی بالای تپه در حاشیه CBD قرار دارد. این محله دارای سبک زندگی شهری و آرام با مرکز خرید و رستوران‌های مختلف است.

  • جمعیت: حدود 6000
  • دانشگاه های نزدیک: کالج آکویناس (Aquinas College) و کالج کاتلین لوملی (Kathleen Lumley College Inc).
  • محل اقامت دانشجویی: Y Suites در Waymouth

4- ساحل هنلی (Henley Beach)

ساحل هنلی در فاصله کوتاهی (10 کیلومتر) از مرکز شهر در آدلاید قرار دارد که به‌خاطر طیف گسترده‌ای از فضاهای سبز و همچنین زندگی در کنار دریا معروف است.

  • جمعیت: حدود 6200
  • دانشگاه‌های نزدیک: دانشگاه استرالیای جنوبی (University of South Australia) و دانشگاه فلیندرز (Flinders University)
  • محل اقامت دانشجویی: Scape Adelaide Central

5- محله Prospect

این محله 5 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. در این منطقه تعداد زیادی کافه یا رستوران در خیابان پیدا خواهید کرد. همچنین دسترسی به امکانات شهری، از جمله پارک‌های تفریحی و نقاط مهم فرهنگی از مزایای آن بشمار می‌رود.

  • جمعیت: حدود 22000 نفر
  • دانشگاه های نزدیک: کالج آینزبری (Eynesbury College ) و کالج استنلی (Stanley College)
  • محل اقامت دانشجویی: Leabrook 5068

دو محله Norwood و Henley Beach در آدلاید استرالیا

بررسی هزینه‌های زندگی در آدلاید

بر اساس اطلاعات سایت Numbeo، در 2024، هزینه زندگی ماهانه برای یک خانواده 4 نفره، 6.269 دلار استرالیا و برای یک فرد مجرد 1.810 دلار استرالیا تخمین زده می‌شود. (بدون در نظر گرفتن اجاره بها). جزئیات هزینه به شرح زیر است:

هزینه‌های زندگی در آدلاید
هزینه‌های زندگی در آدلاید (دلار استرالیا)
یک وعده غذا در رستوران ارزان قیمت28
بلیط یک طرفه (حمل‌ونقل محلی)4.25
اینترنت (60 مگابیت در ثانیه یا بیشتر، داده نامحدود، کابل/ADSL)86.58
خدمات شهری (برق، گرمایش و سرمایش، آب و زباله)440.75
اجارهٔ ماهانه آپارتمان یک‌خوابه (داخل شهر)2118.62
اجارهٔ ماهانه آپارتمان یک‌خوابه (خارج شهر)1650.64
خرید آپارتمان داخل شهر (هر متر مربع)9902.53
ورزش (عضویت در باشگاه)ماهانه 58.14
بلیط سینما21.50

به طور کلی، هزینه‌های زندگی در آدلاید در مقایسه با شهرهای دیگر استرالیا مقرون‌به‌صرفه است. ( 16 درصد ارزان‌تر از سیدنی و 13 درصد ارزان‌تر از ملبورن).

بازار کار و درآمد در آدلاید

وجود صنایع مختلف در آدلاید، نقش مهمی در اقتصاد این شهر ایفا می‌کنند. اما یافتن شغل در این شهر می‌تواند برای مهاجران چالش برانگیز باشد.

آدلاید در مقایسه با سایر شهرهای بزرگ استرالیا مانند سیدنی یا ملبورن، فرصت‌های شغلی کمتری دارد. همچنین این شهر، دارای نرخ بیکاری نسبتا بالایی نسبت به کل کشور استرالیا است ( 7.4٪ در 2023).

فرصت‌های شغلی موجود در آدلاید بیشتر در بخش صنایعی مانندحوزه‌های علوم زیستی، مهندسی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحقیقات پزشکی، گردشگری است که منجر به رقابت بالایی می‌شود .

میانگین ​​درآمد در آدلاید، 101,000 دلار استرالیا در سال تخمین زده می‌شود (از 25,300 تا 447000 دلار استرالیا).

👈 برای پیدا کردن شغل در این شهر، مهاجران می‌توانند از طریق روزنامه‌های محلی مانند Advertiser، سایت‌های کاریابی مانند Seek و Indeed و از طریق شبکه‌سازی اقدام کنند. استفاده از آژانس‌های کاریابی نیز می‌تواند مفید باشد. همچنین مسلط بودن به زبان انگلیسی و سایر زبان‌ها می‌تواند یک مزیت برای پیدا کردن شغل باشد و شانس شما را افزایش دهد.

تحصیل در آدلاید

شهر آدلاید خانه بهترین دانشگاه‌های جهان است و دوره‌های آموزشی متنوعی را ارائه می‌دهد. 3 دانشگاه دولتی آدلاید که در بین دانشجویان بین المللی شهرت زیادی دارد عبارتد از:

دانشگاهتوضیحات
دانشگاه آدلاید
(University of Adelaide)
✔ ارائه بیش از 400 دوره از مقطع کارشناسی تا کارشناسی ارشد و دکترا
✔ دارای رتبه جهانی 111 در رتبه بندی جهانی Times Higher Education در 2024
✔ جزو گروه هشت (Go8)
دانشگاه فلیندرز
(Flinders University)
✔ بین 350 دانشگاه برتر جهان
✔ رتبه 21 در استرالیا
دانشگاه استرالیای جنوبی (University of South Australia)عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های جوان در جهان، با رتبه 52 در سال 2023 را کسب کرده است.

همچنین اگر با خانواده و فرزندان‌تان به شهر آدلاید مهاجرت می‌کنید باید بدانید که مدارس آدلاید از بهترین مدارس جهان هستند که آموزش با کیفیتی را از پیش دبستانی تا دبیرستان ارائه می‌دهند. در این شهر می‌توانید بیش از 200 مدرسه دولتی، خصوصی و کاتولیک را برای تحصیل انتخاب کنید. در ادامه تعدادی از مدارس دولتی و خصوصی در آدلاید را لیست کرده‌ایم:

  • North Adelaide Primary School (عمومی)
  • Linden Park Primary School (عمومی)
  • Norwood Primary School (عمومی)
  • Glenunga International High School (عمومی)
  • East Marden Primary School (عمومی)
  • Pulteney Grammar Schools (خصوصی)
  • Adelaide Botanic High School (خصوصی)

3 دانشگاه دولتی در آدلاید استرالیا

فرهنگ آدلاید

شهر آدلاید مرکز هنر و فرهنگ است. از زبان، آداب و رسوم اجتماعی گرفته تا میراث غنی و فعالیت در طیف متنوعی از زمینه‌ها از جمله ادبیات، طراحی، فیلم، رقص، مد، جشنواره‌ها، غذا، موسیقی و بسیاری موارد دیگر.

این شهر به‌دلیل چشم‌انداز فرهنگی پررونق خود در سطح جهانی شناخته شده است. شهر آدلاید پرجنب‌و‌جوش است و در فصل تابستان رویدادها و جشنواره‌های بسیاری را در پارک لندز (Park Lands) زیبای خود میزبانی می‌کند. همچنین شهر آدلاید، به عنوان پایتخت غذا در این کشور شناخته شده است.

شهر زیبای آدلاید استرالیا

نمایی از شهر زیبای آدلاید استرالیا

حمل‌ونقل در آدلاید

آدلاید به‌عنوان شهر 20 دقیقه‌ای شناخته می‌شود، زیرا هر کجا که باشید، می‌توان به‌راحتی در 20 دقیقه به مرکز شهر رسید!
سیستم حمل‌و‌نقل عمومی آدلاید شامل شبکه‌های گسترده اتوبوس، تراموا و قطار است که در کل منطقه شهری آدلاید به‌صورت ایمن خدمات‌رسانی می‌کنند. همچنین با وجود خیابان‌های پهن و مسطح و مسیرهای دوچرخه سواری وسیع، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در این شهر راحت و ایمن است. وقتی با دوچرخه در آدلاید تردد می‌کنید، از این موارد لذت خواهید برد:

  • وجود خطوط اختصاصی دوچرخه در بسیاری از پارک‌ها، خیابان‌ها و حومه شهر
  • وجود ایستگاه‌های تعمیر دوچرخه رایگان واقع در شهر
  • وجود پارکینگ‌های رایگان دوچرخه در اطراف شهر

اگر دور از شهر زندگی می‌کنید، می‌توانید با ماشین رفت‌و‌آمد کنید. البته باید به قوانین رانندگی در این شهر آشنا باشید. در بیشتر موارد، می‌توانید از گواهینامه رانندگی کشور خود برای رانندگی در استرالیای جنوبی استفاده کنید. بنابراین هر زمان که در شهر آدلاید استرالیا رانندگی می‌کنید باید گواهینامه معتبر همراه خود داشته باشید.

سیستم حمل‌ونقل در شهر آدلاید استرالیا

برای پرداخت کرایه می‌توانید از metroCARD استفاده کنید که هزینه‌های آن به شرح زیر است:

نوع کارت metroCARD ساعات اوج پیکزمان خارج از پیک
مترو کارت معمولی (قابل شارژ)4.40 دلار2.50 دلار
مترو کارت دانشجویی1.55 دلار1.25 دلار
کارت سالمندانرایگانرایگان

همچنین در این سایت می‌توانید جدول زمانی حرکت قطار، تراموا و اتوبوس در این شهر را بررسی کنید.

جاذبه‌های گردشگری در آدلاید

  • باغ گیاه شناسی آدلاید (Adelaide Botanic Garden)
  • بازار مرکزی آدلاید (Adelaide Central Market)
  • باغ وحش آدلاید (Adelaide Zoo)
  • موزه استرالیای جنوبی (South Australian Museum)
  • استادیوم Adelaide Oval

تصویری از باغ گیاه شناسی و باغ وحش آدلاید

مهاجرت به آدلاید

برای مهاجرت به استرالیا و شهر آدلاید روش‌های مهاجرتی متنوعی از جمله کاری، خانوادگی و تحصیلی وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر مطلب مهاجرت به استرالیا را بخوانید. همچنین می‌توانید فرم ارزیابی مهاجرت یا فرم مشاوره زیر را پر کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیریند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

سخن پایانی

آدلاید در بخش جنوبی کشور استرالیا واقع شده است. این شهر به عنوان پنجمین پایتخت بزرگ استرالیا و یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین شهرها از نظر هزینه‌های زندگی در نظر گرفته می‌شود. همچنین بسیاری از مؤسسات آموزشی برتر استرالیا از جمله دانشگاه‌ آدلاید، کالج‌های خصوصی و مدارس آشپزی در آدلاید قرار گرفته است.

سوالات متداول

آدلاید، مرکز ایالت استرالیای جنوبی استرالیا است.

آدلاید به‌عنوان یازدهمین شهر قابل سکونت در جهان شناخته می‌شود. آدلاید، شهری آرام و مقرون به صرفه از نظر هزینه‌های زندگی است. مزایا و معایب زندگی در این شهر در این مطلب بررسی شد.

✔ از سیدنی به آدلاید: 15 ساعت و 30 دقیقه رانندگی یا پرواز 2 ساعت و 10 دقیقه

✔ از ملبورن به آدلاید: 8 ساعت و 20 دقیقه رانندگی یا 1 ساعت و 20 دقیقه پرواز

✔ از بریزبن به آدلاید: 22 ساعت رانندگی یا 2 ساعت و 45 دقیقه پرواز

✔ از پرث به آدلاید: 28 ساعت رانندگی یا 2 ساعت و 50 دقیقه پرواز

 

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال