موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

سرمایه گذاری در کبک

سرمایه گذاری در کبک

برای سرمایه‌گذاران باتجربه‌ای که دارایی‌های قابل توجه و خالص شخصی دارند، سرمایه‌گذاری در استان کبک کانادا گزینه مناسبی است. یک برنامه مهاجرتی تحت عنوان “برنامه سرمایه گذاری در کبک” وجود دارد که متقاضیان می‌توانند از طریق آن اقدام کنند و به واسطه سرمایه گذاری در این استان زیبا، اقامت کانادا به دست بیاورند.

سرمایه گذاری در کبک 2021

پرسش‌های زیادی در رابطه با این برنامه وجود دارد که شاید بخشی از آن‌ها ذهن شما را نیز به خودش درگیر کرده باشد. مثلاً اینکه مهاجرت به کبک از طریق سرمایه گذاری چه مزایایی دارد، چه شرایطی دارد، چقدر پول نیاز دارد و چطور باید برای آن اقدام کرد؟ جواب این سؤال‌ها و سؤال‌هایی از این قبیل به صورت کامل و جامع در این مطلب داده شده است.

مهاجرت تجاری به کبک

مهاجران تجاری‌ای که می‌خواهند به استان کبک وارد شوند به دو دسته تقسیم می‌شوند:

ویزای کارآفرینی ویزایی است که به واسطه راه اندازی یا خرید بیزنس در کبک یا سایر استان‌ها می‌توان آن را دریافت کرد. به عنوان مثال خرید بیزنس پمپ بنزین در کانادا، راه اندازی یک شرکت خصوصی یا راه اندازی یک رستوران و هر بیزنس کوچک و بزرگی که به پیشرفت دولت کانادا کمک کند.

افراد متقاضی در یکی از دو کلاس بالا قرار می‌گیرند و نمی‌توانند برای هر دوی آن‌ها درخواست ارسال کنند یا بعد از ارسال درخواست آن را تغییر بدهند. در نتیجه، افرادی که می‌خواهند برای سرمایه گذاری در استان کبک کانادا اقدام کنند، نباید برای کارآفرینی اقدام کرده باشند.

دوست دارید کلاً در مورد ویزای کارآفرینی کانادا (که روشی محبوب و پرتقاضا شده) مطلبی جامع و پر از اطلاعات دست اول بخوانید؟ لطفاً روی لینک ویزای کارآفرینی کانادا کلیک کنید!

شرایط سرمایه گذاری در کبک

از آن‌جایی که کبک تماماً طبق قوانین فدرال کانادا اداره نمی‌شود، بعضی از شرایط سرمایه گذاری در کانادا با قوانین و شرایط کبک متفاوت است. سرمایه گذاری در این استان یک سری شرایط دارد و تنها افرادی می‌توانند برای آن اقدام کنند که این شرایط شامل حال وضعیت آن‌ها نیز بشود.

برای واجد شرایط بودن برای برنامه سرمایه گذاری کبک، باید چند شرط اساسی داشته باشید:

  • دارایی خالص به ارزش حداقل 2 میلیون دلار کانادا داشته باشید. این مبلغ، می‌تواند شامل دارایی‌های همسر یا شریک قانونی شما نیز باشد. با این حال، مبالغی که طی شش ماه قبل از درخواست به شما اهدا شده‌اند محاسبه نمی‌شوند.
  • داشتن 2 سابقه مدیریت در یک آژانس بین المللی یا یک سازمان دولتی، یا یک شرکت قانونی کشاورزی، تجاری یا صنعتی یا در یک تجارت حرفه‌ای حقوقی که به غیر از سرمایه گذار، دو نفر به صورت تمام وقت در آنجا مشغول به کار بوده‌اند. این تجربه باید، 5 سال قبل از درخواست به دست آمده باشد.
  • قصد مستقر شدن در کبک و امضا کردن قرارداد سرمایه گذاری
  • به دست آوردن حداقل امتیاز در سیستم ارزیابی امتیاز سرمایه گذاران کبک

داشتن این شرایط به این معنی است که شما می‌توانید برای درخواست اقدام کنید و به این معنی نیست که قطعا با درخواست شما موافقت می‌شود. شرایط اختصاصی‌تری نیز وجود دارد که در قسمت مدارک مورد نیاز برای سرمایه گذاری در کبک با آن‌ها آشنا خواهید شد.

روش های سرمایه گذاری در کبک

همان‌طور که در قسمت شرایط سرمایه گذاری در کبک گفته شد، امضا کردن یک قرار دادن سرمایه گذاری از شروط لازم است. شما باید این قرارداد را همراه با درخواست اقامت کانادا ارسال کنید. به دو روش می‌توانید اقدام کنید:

  • یک میلیون و دویست هزار دلار کانادایی را توسط یک واسطه مالی تأییدشده توسط استان کبک سرمایه گذاری کنید. این سرمایه گذاری 5 ساله است و در انتهای 5 سال، کل پول شما به شما بازگردانده خواهد شد. یعنی اصل پول را دریافت خواهید کرد.
  • از یک موسسه مالی بخواهید که این سرمایه را پرداخت کند و به او سود بانکی بدهید. در این روش، گرچه شما نیاز به پرداخت 1200000 دلار کانادایی برای پرداخت به دولت ندارید؛ ولی باید سود آن را به بانک بپردازید. سود 350000 دلار کانادایی است. البته توجه داشته باشید که این مبلغ سود، هیچ‌وقت به شما برگردانده نمی‌شود.

در روش اول، از ابتدا به سرمایه بالا نیاز دارید؛ ولی این سرمایه را از دست نمی‌دهید. در روش دوم که به برنامه سرمایه گذاری 350 هزار دلاری کبک نیز شناخته می‌شود، شما پول کمتری نیاز دارید ولی آن را به طور کلی از دست خواهید داد.

کدام یک بهتر است؟ جواب این سوال این است که:”باید با توجه به این که شرایط برنامه سرمایه گذاری 350 هزار دلاری کبک برای شما مناسب‌تر است یا پرداخت یکباره، دست به انتخاب بزنید. ”

مزایا و معایب سرمایه گذاری کبک

معایب و مزایای سرمایه گذاری در کبک کانادا

مزایای سرمایه گذاری در کبک کانادا بسیار زیاد است. شرایطی نیز وجود دارد که شاید از نظر برخی از افراد، عیب در نظر گرفته شود.

در جدول‌ زیر مزایای سرمایه گذاری در استان کبک را می‌بینید:

مزایای سرمایه گذاری در کبک
معافیت از مصاحبه؛ البته اگر مدارک شما کامل و به اندازه کافی شفاف و واضح باشند.
عدم وجود شرط برای گرفتن ویزا
بهره مندی خود و اعضای خانواده از تمامی خدمات و حقوق شهروندی
امکان ایجاد کسب و کار کوچک بدون نیاز به ارائه گزارش عملکرد به دولت کبک وجود دارد. در نتیجه بدون نگرانی می‌توانید کسب و کار کوچکی مانند یک کافه، شرکت خصوصی یا هر چیز دیگری راه اندازی کنید.
یک سرمایه گذاری منفعل است و در نتیجه نیازی به ارائه یک طرح تجاری یا انجام بازدیدهای اکتشافی برای انجام پروژه‌های تجاری نیست.
محاسبه دارایی‌های همسر در دارایی خالص. این دارایی می‌تواند، ملک، پول نقد، سهام و ... باشد.

در جدول زیر هم معایب سرمایه گذاری در این استان را می‌بینید:

معایب سرمایه گذاری در ایالت کبک کانادا
عدم محاسبه کمک‌های مالی که طی شش ماه قبل از ارسال درخواست دریافت کرده‌اید.
باید در کبک اقامت کنید
عدم دسترسی به 1 میلیون و دویست هزار دلار کانادایی که بدون بهره به‌مدت 5 سال سرمایه گذاری کرده اید.
در صورت گرفتن وام، باید سود بدون بازگشت پرداخت کنید.
ممکن است یک سالی روند پردازش پرونده شما طول بکشد.

البته وابسته به موقعیت شخصی شما، مزایای دیگری را نیز برای این روش سرمایه گذاری می‌توان نام برد. اگر مایل به زندگی در کبک باشید، دیگر مستقر شدن در کبک به عنوان یک عیب شناخته نمی‌شود؛ بلکه به عنوان یک مزیت ظاهر می‌شود.

این استان زیباست، آب و هوای خوبی دارد، هزینه‌ مسکن و مخارج عمومی در این استان نسبت به سایر استان‌ها پایین است و علاوه بر همه‌ی این‌ها مزایای مالی زیادی نیز برای سرمایه گذار به همراه دارد. اقتصاد پایدار این استان می‌تواند به شما کمک کند تا کیفیت جدیدی از زندگی را تجربه کنید و همراه با خانواده خود در محیطی امن روزهای زندگی را پشت سر بگذارید.

ویزای سرمایه گذاری کبک کانادا

بعد از اینکه درخواست متقاضی برای سرمایه گذاری در کبک قبول شد، به او گواهینامه پذیرش کبک اعطا خواهد شد. به این گواهینامه که یک نامه تأییدیه استانی است CSQ نیز گفته می‌شود. متقاضیان می‌توانند بعد از گرفته این گواهینامه برای ویزای اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

خوبی این ویزا این است که برای گرفتن آن غیر از شرایط عمومی، به هیچ شرط اختصاصی‌ای نیاز نیست. مثلاً برخلاف سایر ویزاها، در این ویزا نیازی به داشتن مدرک یا مهارت زبانی ندارید.

هزینه سرمایه گذاری در کبک

هزینه برنامه سرمایه گذاری کبک

دولت کبک برای رسیدگی به درخواست‌ها نیاز به هزینه دارد. این هزینه را باید پرداخت کنید. توجه داشته باشید که این هزینه حتی اگر درخواست شما رد شود، قابل پس گرفتن نیست. جدول زیر، هزینه‌ها را به شما نشان می‌دهد.

نوع درخواستهزینه مورد نیاز
هزینه درخواست اصلی15962 دلار کانادا
هزینه همسر متقاضیرایگان
هزینه فرزندان متقاضیرایگان

هزینه سرمایه گذاری در کبک شامل همین هزینه درخواست اصلی می‌شود. این هزینه کل پرونده متقاضی را تحت پوشش قرار می‌دهد. این هزینه را می‌توان به دو روش پرداخت کرد:

  • حواله پست کانادا که ضمیمه پرونده می‌شود و توسط پست به وزارتخانه ارسال می‌گردد.
  • پیش نویس بانکی که توسط یک بانک کانادایی کشیده شده باشد. این پیش نویس بانکی باید به وزیر دارایی کبک پرداخت شود و همراه با بسته درخواست بوسیله پیک به وزارت مهاجرت تحویل گردد.

جدول امتیازبندی مهاجرت به کبک از طریق سرمایه گذاری

اگر می‌خواهید بدانید که کاندیدای سرمایه گذاری کانادا هستید یا خیر، میتوانید به جدول زیر مراجعه کنید. در جدول زیر، تمامی فاکتورهای امتیازدهی آورده‌ شده‌اند:

فاکتورهاامتیازحداکثر امتیاز
سطح تحصیلاتدیپلم عمومی دبیرستان: 2
دیپلم فنی-حرفه‌ای: 6
فوق دیپلم 2 ساله: 4
فوق دیپلم فنی 2 ساله: 6
فوق دیپلم فنی 3 ساله: 8
کارشناسی 1 ساله: 4
کارشناسی 2 ساله: 6
کارشناسی 3 ساله و بیشتر: 10
کارشناسی ارشد: 12
دکتری: 14
14 امتیاز
سابقه کار مدیریتیکمتر از 2 سال: 0
2 سال یا بیشتر: 10
10 امتیاز
سن18 تا 45 سال: 10
46 سال: 8
47 سال: 6
48 سال: 4
49 سال: 2
50 سال به بالا: 0
10 امتیاز
مدرک زبانفرانسه:
لیسنینگ: 0، 5، 6 یا 7
اسپیکینگ: 0، 5، 6 یا 7
ریدینگ: 0 یا 1
رایتینگ: 0 یا 1
22 امتیاز
انگلیسی:
لیسنینگ: 0، 1 یا 2
اسپیکینگ: 0، 1 یا 2
ریدینگ: 0 یا 1
رایتینگ: 0 یا 1
قرارداد سرمایه گذاری0 یا 2525 امتیاز
سازگاری0 یا 55 امتیاز
داشتن خانواده درجه 1 در کبک38 امتیاز
اقامت در کبکتحصیل 1 ترم یا بیشتر: 5
کار کردن 3 ماه یا بیشتر: 5
اقامت حداقل 2 هفته: 1
اقامت حداقل 3 ماه: 2
5 امتیاز

متقاضی‌ای که در تمامی فاکتورهای بالا بالاترین امتیاز را دریافت کند، دارای 94 امتیاز خواهد بود. با این حال، نیازی نیست که حداکثر امتیاز را به دست آورید. به دست آوردن حداقل 40 امتیاز کفایت می‌کند.

مراحل درخواست مهاجرت به کبک از طریق سرمایه گذاری در کبک

درخواست مهاجرت کبک طی دو فرایند جداگانه انجام می‌شود. اولین فرایند انتخاب است و دومین فرایند پذیرش.

فرایند انتخاب در سطح استانی است و فرایند پذیرش در سطح فدرال. برای مهاجرت به کبک متقاضی باید شرایط انتخاب و پذیرش را داشته باشد.

ابتدا تبعه خارجی از خود استان کبک تأییدیه می‌گیرد. به او یک گواهینامه تحت عنوان گواهی انتخاب کبک (CSQ) داده می‌شود. این گواهینامه به این معنی که دارنده آن توانسته از طریق یکی از برنامه‌های مهاجرتی استان کبک تأیید مقامات مهاجرتی استانی را بگیرد. متقاضیان باید حداقل امتیاز را در جدول امتیازدهی سرمایه گذاران کبک را کسب نمایند.

بعد از گرفتن این گواهینامه باید برای پذیرش از طرف دولت فدرال اقدام کرد. اگر دولت فدرال با درخواست شما موافقت کند، اقامت دائم کانادا را دریافت خواهید کرد.

زمان پردازش برنامه سرمایه گذار مهاجران کبک

وابسته به اینکه کشور محل زندگی شما کجاست، کی درخواست را ارسال می‌کنید، کی درخواست شما به وزارتخانه می‌رسد و اداره مهاجرت در آن زمان چقدر شلوغ است، زمان پردازش برنامه سرمایه گذار مهاجران کبک نیز متفاوت خواهد بود.

از زمانی که درخواست را ارسال می‌کنید تا زمانی که ویزای اقامت دائم را دریافت می‌کنید پرونده شما چند مرحله را طی خواهد کرد. در جدول زیر، مدت زمان طی شدن این مراحل آورده شده است:

مراحلمدت زمان
ارسال مدارک تا دریافت گواهینامه CSQ6-12 ماه
دریافت گواهینامه CSQ تا گرفتن ویزای اقامت دائم12- 18 ماه
روند کلی پروندهحداقل 18 ماه و حداکثر 2 و نیم سال

لازم به ذکر است که قوانین در حال تغییر و تحول‌اند. ممکن است قوانین در زمانی که شما درخواست را ارسال می‌کنید تغییر کنند و قوانین جدیدی اعمال شوند و زمان تقریبی پروسه مهاجرت از سرمایه گذاری در کبک را تغییر دهند.

برنامه سرمایه گذاری در کبک هر ساله چند متقاضی قبول می‌کند؟

هر ساله تعداد برنامه‌ریزی‌شده‌ای از درخواست‌های سرمایه گذاری پذیرش می‌شود. جدول زیر، تعداد درخواست‌های پذیرفته‌شده در سال‌های اخیر را نشان می‌دهد.

شروع دوره برنامه سرمایه گذاریپایان دورهحداکثر درخواست‌های قابل پذیرشوضعیت
19 ژانویه 201520 مارس 20151750بسته شد
31 آگوست 201531 ژانویه 20161750بسته شد
30 مه 201628 فوریه 20171900بسته شد
29 مه 201723 فوریه 20181900بسته شد
10 سپتامر 201831 آگوست 20191900باز است

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، ارسال درخواست باید در بازه زمانی مشخص شده و تنها تا زمانی که برنامه مهاجرتی بسته نشده است ارسال شود.


نکته: افرادی با داشتن مهارت زبانی فرانسه همراه با آزمون و مدرکی که نشان بدهد مهارت آن‌ها در سطح متوسط و پیشرفته است می‌توانند فارغ از این آستانه پذیرش درخواست ارسال کنند.

سرمایه گذاری کبک در سال‌های اخیر

همان‌طور که در جدول برنامه‌های سرمایه گذاری سالیانه مشاهده کردید، جای برنامه‌های سرمایه گذاری کبک 2020 و سرمایه گذاری کبک 2021 خالی است. به این خاطر که برنامه‌ی مهاجرت به کبک از طریق سرمایه گذاری به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است. جزئیات اخبار این تعلیق را در ادامه می‌خوانیم.

تعلیق برنامه سرمایه گذاری کبک

آخرین برنامه سرمایه گذاری استان کبک که قرار بود از 1 ژوئیه 2019 تا 1 نوامبر 2020 بازگشایی شود به حالت تعویق درآمد. گفته شد که این برنامه در تاریخ 1 آوریل 2021 بازگشایی خواهد شد. اما این حالت تعلیق مجددا تمدید شد. طبق اخبار منتشرشده قرار است این برنامه در تاریخ 1 آوریل 2023 بازگشایی شود.

این تعویق به این خاطر است که برنامه در حال تحلیل، بررسی و تغییر است. قرار است برنامه جدید و اصلاح‌شده‌ای ارائه شود که با اهداف دولت مطابقت بیشتری دارد. اطلاعات تکمیلی را می‌توانید در صفحه ویزای سرمایه گذاری کانادا بخوانید.

سوالات متداول:

این برنامه به افرادی که دارایی 2 میلیون دلاری دارند اجازه می‌دهد تا با سرمایه گذاری حداقل 1 میلیون و دویست هزار دلار از آن در یک واسطه مالی تأیید شده از نظر دولت کبک، اقامت دائم دریافت کنند.

می‌توان به جای اینکه خودمان یک میلیون دویست هزار دلار را برای سرمایه گذاری پرداخت کنیم وام بگیریم و 350 هزار دلار به عنوان سود به بانک بپردازیم. به این روش برنامه سرمایه گذاری 350 هزار دلاری کبک گفته می‌شود.

برخورداری از سلامت کافی و داشتن گواهی عدم سوءپیشینه

خیر! نیازی به داشتن مهارت زبانی نیست. البته داشتن مهارت زبانی فرانسه یک مزیت به حساب می‌آید. چرا که زبان اصلی مردم کبک فرانسوی است و داشتن این مهارت در پذیرش درخواست‌ها بدون تأثیر نیست.

همراه با درخواست اصلی، مبلغ  15982 دلار کانادایی نیاز است. این درخواست تمامی هزینه‌های پرونده شما را تحت پوشش قرار می‌دهد. نیازی نیست برای همسر و فرزندان خود هزینه جداگانه پرداخت کنید.

خیر. در تاریخ 1 آوریل 2021 اعلام شد که تعویق این برنامه مهاجرتی تا آوریل 2023 تمدید شده است. برای اقدام باید تا آن زمان منتظر بمانید. البته اگر عجله دارید می‌توانید از طریق سایر برنامه‌ها اقدام به مهاجرت به کانادا کنید.

باید از یک موسسه حقوقی یا یک وکیل باتجربه کمک بگیرید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا مدارک را به صورت کاملاً واضح و شفاف تهیه و ارسال کنید و از هر گونه اشتباهی بدور باشید. پرونده‌هایی که کامل هستند زودتر بررسی می‌شوند.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها