موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

سیستم مالیات بر درآمد استرالیا

سیستم مالیات بر درآمد استرالیا

سیستم مالیات استرالیا، گسترده و پر از جزئیات مهمی است که دانستن آن‌ها برای زندگی در این کشور الزامی است. دولت فدرال استرالیا (Australia’s federal Government)، قوانین ایالتی را برای همه مشمولان یا مالیات‌دهندگان اعمال می‌کند. مالیات در استرالیا، ترکیبی از 2 سیستم مالیاتی مستقیم و غیر مستقیم است که توسط دولت‌های مشترک‌المنافع (The Commonwealth) و ایالتی این کشور وضع می‌شوند.

دولت استرالیا با استفاده از سیستم مالیاتی خود، هزینه‌های خدماتی از جمله مراقبت‌های بهداشتی، آموزش‌وپرورش و غیره را که به شهروندان ارائه می‌دهد، جبران و تامین می‌کند. در این مقاله از پارسی کانادا قصد داریم که مالیات در استرالیا را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم.

سیستم مالیات بر درآمد استرالیا

انواع مالیات در استرالیا: آشنایی با 5 نوع مختلف

کسب‌وکارهایی که در کشور استرالیا فعالیت می‌کنند، می‌توانند با پرداخت به‌موقع مالیات و استفاده از امتیازات مالیاتی، در پرداخت هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. مالیات‌های کلیدی استرالیا که بر کسب‌وکارها تاثیر می‌گذارند، با عناوینی همچون مالیات بر شرکت (درآمد) یا Company (income) Tax، مالیات بر عایدی بر سرمایه (CGT) یا Capital Gains Tax، مالیات بر کالاها و خدمات (GST) یا the Goods and services Tax، مالیات بر حقوق و دستمزد (Payroll tax) و سایر مالیات شناخته می‌شوند.

تمامی مالیات‌ توسط دولت استرالیا تعیین، به‌روزرسانی و اعمال می‌شود. کسب‌وکارها می‌توانند مالیات در استرالیا را به‌صورت ماهانه، دوره‌های سه ماهه و یا سالانه بپردازند. در ادامه با انواع 5 گانه مالیات در استرالیا آشنا خواهید شد.

1. مالیات بر شرکت

همه شرکت‌هایی که در استرالیا مستقر هستند، مشمول پرداخت مالیات با نرخ تعیین‌شده توسط دولت استرالیا هستند. شرکت‌هایی هم که در خاک استرالیا مستقر نیستند، باید مالیات خود را همانند نرخ شرکت‌های مستقر در این کشور بپردازند و از منافع تجاری آن بهره‌مند می‌شوند.

درآمد مشمول مالیات و نرخ مالیات در استرالیا بسته به شرایط محدود (مثل حوزه‌های صنعتی و ساختار تجاری) متفاوت خواهند بود. طبق اطلاعات سایت ato.gov.au، نرخ‌های مالیات بر شرکت در استرالیا بین 15 (واحدهای سرمایه‌گذاری کوچک و متوسط) تا 45 درصد (اتحادیه‌های اعتباری متوسط با درآمد 50 تا 149 هزار دلاری) هستند.

2. مالیات بر عایدی سرمایه

مالیات CGT یا عایدی سرمایه، شامل هر سود سرمایه‌ای است که از طریق واگذاری دارایی‌ها به‌دست می‌آید. این مالیات به‌عنوان بخشی از مالیات بر درآمد در نظر گرفته می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر اگر شما از یک دارایی خاص یا مجموعه‌ای از دارایی‌هایتان کسب سود کنید، باید مالیاتش را به‌صورت سالانه بپردازید.

همچنین، واحدهای تجاری خارجی که در استرالیا دارایی دارند و از آن کسب سود می‌کنند هم مشمول این مالیات می‌شوند. همه کسب‌وکارها باید دارایی‌های خود را نگهداری کنند و اگر می‌خواهند آن‌ها را در سرمایه‌گذاری‌های آینده در نظر بگیرند، باید مالیاتشان را بپردازند. با توجه به اطلاعات سایت exfin، هیچ نرخی برای مالیات بر عایدی سرمایه تعیین نشده است.

برای محاسبه این نوع از مالیات در استرالیا از سود خالص سرمایه (the net capital gain) و درآمد قابل ارزیابی (assessable income) استفاده می‌شود. در نهایت، رقم حاصل از این 2 فاکتور را با سایر درآمدهای قبلی ارزیابی جمع و نرخ نهایی مالیات آن را تعیین می‌کنند. بالاترین نرخ مالیات بر عایدی سرمایه، 47 درصد است که شامل 2 درصد مالیات مدیکر (Medicare levy) یا مالیات بیمه تامین اجتماعی هم می‌شود.

3. مالیات بر خدمات و کالا

مالیات GST (خدمات و کالاها)، مالیاتی ملی و گسترده است که روی مصرف‌کنندگان کالاها و خدمات فروخته‌شده یا مصرف‌شده در استرالیا اعمال می‌شود. طبق قوانین این نوع از مالیات در استرالیا، هر شهروند استرالیایی باید به‌ازای هر محصول و یا سرویسی که دریافت می‌کند، مالیات بپردازد. اکثر مشاغل و کسب‌وکارها باید برای پرداخت مالیات بر خدمات و کالا در اداره مالیات استرالیا ثبت‌نام کنند.

نکته مثبت در مورد این مالیات، امکان مطالبه امتیاز مالیاتی (tax credit) توسط کسب‌وکارها و مشاغلی است که مالیات GST را به‌موقع و کامل می‌پردازند. طبق اطلاعات سایت ato.gov.au، مالیات GST، مالیاتی 10 درصدی است که روی اکثر کالاها، خدمات و سایر اقلام فروخته‌شده یا مصرف‌شده در استرالیا اعمال می‌شود.

همچنین، صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها می‌توانند برای محاسبه دقیق مالیات در استرالیا از نوع GST، از ماشین حساب آنلاین سایت moneysmart.gov.au استفاده کنند. افراد می‌توانند با وارد کردن قیمت کالا و یا خدمات (Price)، مقدار دقیق مالیات بر خدمات و کالا را به‌دست بیاورند.

4. مالیات بر حقوق و دستمزد

مالیات بر حقوق و دستمزد، مالیاتی دولتی است که شامل حقوق کارمندان یک شرکت، موسسه و سازمان می‌شود. این مالیات بر اساس میزان دستمزد پرداختی در هر ماه محاسبه می‌شود. اگر مجموع دستمزد یک کارمند استرالیایی از آستانه معافیت (the exemption threshold) در ایالات یا قلمرو مورد نظر بیشتر باشد، مالیات آن باید پرداخت شود. exemption threshold باعث می‌شود که فرد بدون ثبت‌نام تحت GST به تجارت بپردازد.

همه مشاغل مشمول پرداخت مالیات بر حقوق نیستند و در صورت رد نشدن از محدوده معافیت، نیازی به پرداخت مالیات بابت حقوق کارمندانشان نیست. محدوده معافیت مالیات بر حقوق و دستمزد و نرخ مالیات بر حقوق و دستمزد بین ایالات و مناطق مختلف استرالیا متفاوت است.

انواع مالیات بر درآمد استرالیا

 

5. سایر مالیات‌های تجاری

ممکن است که مالیات‌ خاصی با توجه به فعالیت‌های تجاری به‌خصوصی توسط دولت استرالیا اعمال شوند. کسب‌وکارها، مشاغل و سرمایه‌گذاران باید انواع مالیات‌ تجاری را بررسی کنند تا مطمئن شوند که مشمول پرداخت آن‌ها می‌شوند یا خیر.
بعضی از مهم‌ترین مالیات‌های تجاری که شامل این دسته‌بندی می‌شوند، عبارت‌اند از:

  •  مالیات سوخت (fuel tax): تجارت سوخت‌های مایع، سوخت‌های مخلوط و سوخت‌های گازی مشمول پرداخت مالیات سوخت هستند
  •  مالیات دارایی (taxes on property): شامل مالیات بر دارایی‌هایی است که روی کسب‌وکار تاثیر می‌گذارند. این مالیات شامل گرفتن حق تمبر (برای معاملات املاک و مستغلات)، نرخ‌ها (rates) و مالیات بر زمین است
  •  مالیات تمبر (Stamp duty): نوعی از مالیات در استرالیا محسوب می‌شود که برای بعضی از اسناد و معاملات دریافت می‌شود. مالیات تمبر شامل پروسه‌های ثبت‌نام یا نقل و انتقالات وسایل نقلیه موتوری، بیمه، اجاره و رهن، قراردادهای خرید/اجاره و انتقال اموال است
  •  عوارض مالیاتی (Excise duties): نوعی از مالیات غیر مستقیم است که شامل بعضی از کالاها از جمله الکل، سوخت و نفت و همچنین تنباکو می‌شود
  •  مالیات بین‌المللی (International tax): شامل آن بخش از مالیات پس از مهاجرت به استرالیا است که برای ساکنان و افراد غیر مقیم در استرالیا اعمال می‌شود. این بخش از مالیات در استرالیا برای افراد مقیم در این کشور که برای اهداف درآمدزایی فعالیت می‌کنند و افراد غیر مقیم که از منابع استرالیایی کسب درآمد دارند، اعمال می‌شود
  •  درآمد خدمات شخصی یا PSI (Personal services income): این مالیات عمدتاً از مهارت‌ها یا فعالیت‌های شخصی حاصل می‌شود. از درآمد دریافتی از هر قرارداد کاری و یا فاکتور جداگانه برای محاسبه مالیات PSI استفاده می‌شود. اگر بیشتر از 50 درصد درآمد شخص در یک قرارداد برای نیروی کار، مربوط به مهارت و تخصص او باشد، تمام درآمد او مشمول مالیات PSI خواهد بود

نرخ‌های مالیات در استرالیا چقدر هستند؟

اداره مالیات استرالیا (ATO)، مالیات بر درآمد صاحبان مشاغل این کشور را در پایان هر سال مالی (financial year) دریافت می‌کند. هر سال مالی در استرالیا از اول ماه جولای شروع می‌شود و در 30 ژوئن به پایان می‌رسد. به‌عنوان مثال، در یکم جولای تا 30 ژوئن هر سال، تمامی مشاغل باید اسناد مالی، مدارک مالیاتی و صورت‌های حسابداری خود را کامل کرده باشند.


نکته جالب در مورد مالیات در استرالیا این است که اگر درآمد افراد تا 18200 دلار باشد، از پرداخت مالیات معاف می‌شود. این محدوده درآمد با عنوان محدوده معاف از مالیات شناخته می‌شود و اگر یک دلار به آن اضافه شود، باید نرخ‌های مالیاتی را برای آن لحاظ کرد.

. این جدول اطلاعات نرخ مالیات در استرالیا برای افراد مقیم با استفاده از اطلاعات سایت superguide.com.au، گردآوری شده است:

محدوده درآمد
(به دلار استرالیا)
نرخ مالیاتمالیات قابل پرداخت در این محدوده درآمدی
(به دلار استرالیا)
صفر تا 182000 %صفر
18200 تا 4500019 %19 سنت برای هر یک دلاری که به 18200 دلار اضافه می‌شود
45001 تا 12000032.5 %5092 دلار + 32.5 سنت برای هر یک دلاری که به 45000 دلار اضافه می‌شود
120001 تا 18000037 %29467 دلار + 37 سنت برای هر یک دلاری که به 120000 دلار اضافه می‌شود
180001 و بالاتر45 %51667 دلار + 45 سنت برای هر یک دلاری که به 180000 دلار اضافه می‌شود

طبق اطلاعات سایت exfin.com، جدول مالیات قابل پرداخت برای افراد غیر مقیم (non-resident) در این کشور هم عبارت است از:
محدوده درآمد
(به دلار استرالیا)
مالیات قابل پرداخت در این محدوده درآمد
(به دلار استرالیا)
صفر تا 12000032.5 سنت به ازای هر یک دلار
120001 تا 18000039000 دلار +37 سنت برای هر یک دلاری که به 120000 دلار اضافه می‌شود
180001 و بیشتر61200 دلار + 45 سنت برای هر یک دلاری که به 180000 دلار اضافه می‌شود

نحوه پرداخت مالیات بر درآمد در استرالیا

روش‌های مختلفی برای پرداخت انواع مالیات به پول استرالیا وجود دارد که سریع‌ترین و ساده‌ترین آن‌ها استفاده از سرویس BPAY یا کارت اعتباری (credit/debit card) است. البته قبل از پرداخت مطمئن شوید که در هر بار پرداخت مالیات، شماره مرجع پرداخت (PRN) یا payment reference number منحصربه‌فرد در قسمت مرجع (the reference field) ثبت می‌شود. این شماره، واریز بدون تاخیر پول را به حساب درست، ضمانت می‌کند.

همچنین، امکان استفاده از خدمات آنلاین برای پرداخت مالیات در استرالیا هم وجود دارند که در هر لحظه و در شرایط کاملاً امن در دسترس خواهند بود. متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام در خدمات آنلاین سایت اداره مالیاتی استرالیا یا ato.gov.au، به مجموعه‌ای از خدمات پرداخت مالیاتی دسترسی داشته باشند.
ضمناً امکان پرداخت از طریق درگاه EasyPay هم وجود دارد و افراد می‌توانند با شماره‌گیری 1300 898 089، از سرویس‌های برخط این پلتفرم بهره‌مند شوند.

همچنین اگر شما هم قصد انتقال پول از ایران به استرالیا یا بالعکس را دارید، می‌توانید مطلب انتقال پول به استرالیا را مطالعه کنید.

سخن پایانی

دنیای مالیات در استرالیا، دنیایی گسترده و پیچیده است که بدون آگاهی در مورد جزئیات آن نمی‌توان فعالیت‌های تجاری را به‌درستی انجام داد. انواع مالیات در این کشور به 5 نوع مختلف تقسیم می‌شوند که در این مقاله به تمام جزئیات آن‌ها اشاره کردیم. البته معافیت‌های مالیاتی هم (مثل معافیت درآمد در استرالیا) تعریف شده‌اند که اگر محدوده درآمدی یا سودآوری واحدهای تجاری یا افراد بیشتر از آن شود، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

راستی اگر شما قصد مهاجرت به استرالیا را دارید، می‌توانید بابت اخذ هر نوع ویزایی که در این کشور ارائه شده است، با ما تماس بگیرید. ممکن است که شرایط شما مطابق با یکی از ویزاهایی باشد که در مورد آن اطلاعی ندارید. این کار را به مشاوران و متخصصان موسسه مهاجرتی پارسی کانادا بسپارید و برای یک سفر هیجان‌انگیز آماده شوید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

 

پاسخ به 3 سوال متداول:

5 نوع مالیات از جمله مالیات بر شرکت، مالیات بر حقوق و دستمزد و غیره در سیستم مالیاتی استرالیا وجود دارند.

اگر درآمد یک شخص تا 18200 دلار استرالیا باشد، از پرداخت مالیات معاف است.

بهترین روش برای پرداخت مالیات در این کشور، استفاده از درگاه EasyPay است.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها