موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

آشنایی با بهترین روش‌های انتقال پول به استرالیا

روش‌های انتقال پول به استرالیا

موضوع انتقال پول به استرالیا و بالعکس، از جمله موضوعات مهمی است که همه علاقه‌مندان مهاجرت به استرالیا، مخصوصاً متقاضیان ویزای سرمایه‌گذاری باید با آن آشنا شوند. روش‌های بسیاری برای انتقال وجه به استرالیا وجود دارند که سرویس‌های آنلاین، استفاده از بانک‌های استرالیایی و درگاه‌های بین‌المللی مهم‌ترینشان هستند.

نقل‌وانتقال پول در حساب‌های استرالیایی با توجه به قوانین دولتی این کشور و مقررات بین‌المللی صورت می‌گیرد. با همه این اوصاف، باید با روش‌های انتقال وجه و قوانین مالیاتی آن به‌خوبی آشنا شد تا امور مالی با موفقیت انجام شوند.

در این مقاله از پارسی کانادا به‌سراغ بررسی نحوه انتقال پول به استرالیا رفته‌ایم و علاوه‌بر شناسایی بهترین پلتفرم‌ها، کارمزدهای این کار را هم زیر ذره‌بین قرار داده‌ایم.

با توجه به اینکه فعالیت‌های مالی ایران به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی با محدودیت شدید روبه‌روست، آشنایی با چگونگی انتقال وجه از حساب‌های ایرانی به استرالیایی و بالعکس هم می‌تواند یک چالش اساسی باشد. در این مقاله با ما همراه شوید تا از این قبیل چالش‌های پولی به‌راحتی عبور کنید.

همه چیز درباره انتقال پول به استرالیا برای مهاجران

قوانین مالیاتی انتقال پول به استرالیا

قوانین مالیاتی استرالیا نسبت به سایر کشورها سخت‌گیرانه‌تر است و این نشان‌دهنده شفافیت قوانین این کشور محسوب می‌شود. انتقال پول به استرالیا شامل پرداخت مالیات می‌شود و مقدار آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلاً مالیات انتقال پول برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار سودآور در استرالیا با مالیات انتقال وجه توسط یک خانواده فرق دارد.

فراموش نکنید که نقل‌وانتقال پول برای اهداف تجاری در استرالیا باید توسط گیرنده وجه به‌عنوان درآمد خارجی (output income) در اظهارنامه‌های مالیاتی سالانه ذکر شوند. در غیر این‌صورت، شخص گیرنده، طبق قوانین مالیاتی استرالیا به دردسر می‌افتد و باید جریمه‌های مالیاتی خود را بپردازد. در حال حاضر، آستراک به‌عنوان هیئت حاکم بر تراکنش‌های مالی استرالیا شناخته می‌شود و از افراد می‌خواهد که نقل‌وانتقال‌های بالاتر از مقدار تعیین‌شده را گزارش دهند.

محدوده یا مقدار تعیین‌شده توسط سازمان ناظر مالی آستراک (Austrac) برای انتقال پول، 10 هزار دلار استرالیا (AUD) است. به‌عبارت ساده‌تر شما از نظر قانونی وظیفه دارید که نقل‌وانتقالات پولی بالاتر از 10 هزار دلار استرالیا را به این سازمان گزارش دهید.  همچنین، مقررات بین‌المللی انتقال وجه مقرر کرده است که افراد موظف‌اند ظرف 10 روز کاری پس از انجام انتقال پول، این رویداد را به آستراک اطلاع دهند و گزارش خود را تکمیل کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مالیات در این کشور، مطلب مالیات در استرالیا را مطالعه کنید.

 سازمان اف ای تی اف (FATF): کنوانسیون FATA، با نظارت مستقیم سازمان ملل مشغول به فعالیت است. تمامی کشورهای جهان، به‌جز ایران عضو این کنوانسیون هستند و همین مسئله باعث شده است که ایرانی‌ها نتوانند از سیستم نقل‌وانتقال سوئیفت (swift) برای انتقال پول استفاده کنند. سازمان FATF، نظارت تراکنش‌های بین‌المللی و بانکی کشورها را برعهده دارد و عضویت در آن باعث می‌شود که تراکنش‌های مالی بین کشورها به‌راحتی انجام شود.

آستراک (Austrac): این سازمان، شریان اصلی انتقال پول به استرالیا محسوب می‌شود و به‌صورت مستقیم تحت نظارت سازمان FATF است. تمامی صرافی‌هایی که مسئولیت نقل‌وانتقال پول در استرالیا را بر عهده دارند، از این سازمان مجوز می‌گیرند.

بازل (Basel): سازمان بازل، یک موسسه مالی است که در کشور سوئیس مستقر است و یک رتبه‌بندی سالانه از ایمن بودن نقل‌وانتقال بانکی کشورهای جهان ارائه می‌کند. در نقشه ارائه‌شده توسط سازمان بازل، هر کشوری که به رنگ سبز درآمده، از ریسک معاملاتی کم‌تری برخوردار شده است و هر کشوری که رنگ قرمز دارد، ناامن و پرریسک محسوب می‌شود.

بهترین روش انتقال پول از ایران به استرالیا

بهترین روش برای انتقال پول به استرالیا از ایران و بالعکس، استفاده از پلتفرم‌هایی مثل پی پال (PayPal) و یا ابزارهایی مثل دبیت کارت (debit card) است. این روش‌ها از جمله ارزان‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای نقل‌وانتقال بین استرالیا و کشورهای تحت تحریم اقتصادی مثل ایران هستند.

اگر قصد دارید که به حساب اعضای خانواده و یا دوستانتان در استرالیا پول بریزید و یا برعکس، از آن‌ها پول بگیرید، باید با ارائه‌دهندگان خدمات حواله پولی آشنا شوید. خدمات این ارائه‌دهندگان مالی باعث می‌شود که کاربران بتوانند از سرویس‌های آنلاین برای ارسال وجوه بهره‌مند شوند و پول رایج استرالیا (AUD) را به ریال ایران (IRR) تبدیل کنند.

بررسی روش‌های انتقال پول به استرالیا

در ادامه با استفاده از راهنمایی سایت‌های auspost.com.au و wise.com با چند روش رایج انتقال پول از ایران به استرالیا  آشنا خواهید شد.

1. پلتفرم پی پال (PayPal)

پلتفرم پی پال، از جمله روش‌های اصلی و رایج برای انتقال پول به استرالیا محسوب می‌شود که البته ایرانیان به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی نمی‌توانند به‌صورت مستقیم از آن استفاده کنند. کاربران ایرانی می‌توانند از طریق حساب‌های پی پال با IP خارجی، یک حساب شخصی برای خود بسازند و بدون نیاز به هیچ حواله بانکی و یا کارت‌های اعتباری، وجه مورد نظرشان را به حساب‌های استرالیایی منتقل کنند.

با استفاده از این پلتفرم می‌توان وجه مورد نظر را به پول استرالیا یا واحدهای ارزی مختلف (مثل دلار، یورو، پوند، ین و غیره) تبدیل کرد و پول را به حدود 190 کشور مختلف دنیا فرستاد. برای بهره‌مندی از این پلتفرم برای انتقال پول به استرالیا می‌توانید از این 2 روش کمک بگیرید:

  • افتتاح حساب شخصی پی پال: اگر شغل و یا برنامه کاریتان به‌نحوی است که باید دائماً از ایران به استرالیا پول واریز کنید، بهتر است که یک ساب شخصی پی پال بسازید. برای این کار باید پس از ساخت یک حساب کاربری در سایت PayPal.com، اکانت یا حساب کاربریتان را با استفاده از یک حساب بانکی خارجی یا ویزا کارت، تایید یا وریفای (verify) کنید. توجه داشته باشید که اگر شماره تلفن، شماره حساب و آدرس خودتان را برای حساب پی پال واریز کنید، دسترسی شما به این پلتفرم برای همیشه قطع می‌شود. برای دور زدن این محدودیت‌ها باید از شماره‌های مجازی ویژه پی پال استفاده کنید و برای وریفای کردن حسابتان از سایت‌های مخصوص این کار کمک بگیرید.
  • ایجاد حساب پی پال با کمک شرکت‌های معتبر: انتقال پول به استرالیا با پی پال، از طریق خدمات پرداخت توسط شرکت‌های معتبر هم ممکن است. این روش، شما را از شر پیچیدگی‌ها و محدودیت‌های حساب شخصی پی پال رها می‌کند. البته نباید فراموش کنید که به‌دلیل حساسیت پی پال روی فعالیت‌های مالی کاربران ایرانی، استفاده از این پلتفرم، حساس و پرریسک است و احتمال دارد که در اثر یک اشتباه، تمام پول حساب یک کاربر به باد برود.

2. سوئیفت (Swift)

استفاده از حساب بانکی سوئیفت برای انتقال پول به استرالیا، از جمله امن‌ترین، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌های موجود محسوب می‌شود. دسترسی مستقیم کاربران ایرانی به این حساب بانکی،به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی امکان‌پذیر نیست. کاربران ایرانی می‌توانند از طریق شرکت‌های معتبر و یا صرافی‌های تایید شده، کارهای لازم برای نقل‌وانتقال پول به حساب‌های استرالیایی را انجام دهند.

3. وسترن یونیون (Western Union)

حواله بین‌المللی وسترن یونیون، یکی از سریع‌ترین روش انتقال وجه در سطح کشورهای جهان محسوب می‌شود که متاسفانه کاربران ایرانی به آن دسترسی ندارند. البته کاربران ایرانی مثل روش‌های قبل می‌توانند با استفاده از خدمات صرافی‌ها و شرکت‌های معتبر مستقر در ایران، محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های اقتصادی را دور بزنند.

در روش حواله وسترن یونیون برای انتقال پول به استرالیا کافی است که نام شهر مورد نظر و اطلاعات گیرنده وجه را ذکر کنید تا وجه مورد نظر به حساب استرالیایی واریز شود. این نقل‌وانتقالات ظرف یک تا 2 روز کاری انجام می‌شود و اطلاعات مربوط به آن از طریق ایمیل به شخص ارسال‌کننده و گیرنده ارسال خواهد شد.

گیرنده پول از طریق حواله وسترن یونیون می‌تواند با در دست داشتن گذرنامه و یا پاسپورت معتبر به یکی از شعبه‌های Western Union در استرالیا مراجعه کند و پول خود را دریافت کند. البته به این نکته توجه کنید که کارمزد نقد کردن حواله وسترن یونیون در استرالیا تقریباً بالاست و شاید برای طرف استرالیایی، کمی گران تمام شود.

4. ویزا کارت، مستر کارت و دبیت کارت (Visa, Master & Debit Card)

انتقال پول به استرالیا از طریق هر کدام از کارت‌های اعتباری بین‌المللی برای کاربران ایرانی باز هم به‌دلیل تحریم‌های جهانی ممنوع است. اما اگر قصد دارید که با استفاده از این کارت‌های اعتباری به یک حساب استرالیایی پول واریز کنید، می‌توانید از پلتفرم‌ها و صرافی‌های ایرانی معتبر کمک بگیرید.

طبق تجربیات به دست آمده، شرکت‌های فعالی در ایران وجود دارند که شما می‌توانید از طریق این شرکت‌ها، نسبت به افتتاح حساب پی‌پال و پرفکت مانی اقدام کنید. همانطور که در بخش‌های قبل ‌اشاره کردیم، پی‌پال به دلیل تحریم‌های کشورمان نیاز به وریفای شدن کردن حساب دارد و امکان مسدود شدن حساب شما در آن زیاد است. اما، پرفکت مانی این مشکل را ندارد و به‌راحتی می‌توانید در آن حساب باز کنید.

شارژ حساب پی‌پال و پرفکت مانی از طریق ویزا کارت، مسترکارت و کارت‌های اعتباری امکان‌پذیر است. همانطور که گفتیم، این کارت‌ها را می‌توانید از شرکت‌های معتبری که در ایران فعالیت می‌کنند، تهیه کنید و حساب خود را شارژ کنید. البته به این نکته توجه کنید که کارمزد این روش، بسیار بالا است و باید پیش از اقدام به صورت کامل تحقیق کنید.

انتقال پول از ایران به استرالیا از طریق پلتفرم‌های آنلاین

پلتفرم‌های آنلاین انتقال پول از ایران به استرالیا

آیا انتقال پول از استرالیا به ایران هم امکان‌پذیر است؟

بسیاری از این افراد، اقامت دائمی استرالیا را به‌دست می‌آورند اما به‌دلایل مختلفی (همچون حضور خانواده در ایران و یا بدهی‌های مالی) قصد دارند که از طریق روش‌های ممکن، به ایران پول بفرستند. از آن‌جایی که امکان انتقال پول (به‌دلیل تحریم‌ها) با استفاده از حساب‌های بانکی بین ایران و استرالیا ممکن نیست، باید روش‌های دیگری را در نظر گرفت.

می‌توان از روش‌هایی که برای انتقال پول به استرالیا استفاده می‌شدند، برای انتقال پول به ایران هم استفاده کرد. برای مثال، استفاده از حواله وسترن یونیون، حساب پی پال، دبیت کارت یا مستر کارت و غیره از جمله روش‌های انتقال پول از استرالیا به ایران هستند.

کارمزد انتقال پول به استرالیا چقدر است؟

طبق اطلاعات سایت thecurrencyshop.com.au و گزارش اداره مالیات استرالیا (ATO) یا the Australian Tax Office، اگر برای اولین‌بار است که وارد خاک این کشور می‌شوید، هر مبلغی که به حساب‌های استرالیایی واریز کنید، مشمول مالیات می‌شود.

خبر خوب این است که طبق اطلاعات این سایت، بانک‌های استرالیایی مثل ANZ، CBA و NAB کارمزدهای انتقال پول بین‌المللی را کاهش داده‌اند. البته، طبق اطلاعات همین سایت، اگر بخواهید از این کشور به خارج یا بالعکس پول منتقل کنید، باید کارمزد و هزینه‌های جانبی آن را بپردازید. ممکن است که بانک‌ها از جمله سریع‌ترین روش‌های انتقال پول محسوب شوند، اما ارزان‌ترین نیستند. خبر بد هم این است که نرخ کارمزد آن‌ها هنوز خیلی زیادتر از خدمات انتقال پول مثل OFX و Wise است.

برای درک مقدار کارمزد انتقال پول به استرالیا، جدولی با استفاده از اطلاعات سایت finder.com.au آماده کرده‌ایم که کارمزد بیش از 10 بانک استرالیایی را نشان می‌دهد:

موسسه مالیکارمزد برداشت از کارت سایر بانک‌های استرالیایی (به دلار استرالیا)
ANZ0
بانک Melbourne0
BOQ2
بانک SA0
موسسه مالی Bankwest0
Bcu0
بانک Benidgo2.50
Citi2 دلار برای انتقال آنلاین، 10 دلار برای بعضی از حساب‌ها/کارت‌های بانکی
بانک Heritage2.50
HSBCمقدار کارمزد، پیش از برداشت وجه یا انتقال پول در دستگاه خودپرداز نشان داده می‌شود
بانک imb2.50
MACQUARIE0
Nab0
St.geroge0
SUNCORPبین 1.50 تا 3.50

طبق اطلاعات همین سایت، اگر حداقل 2000 دلار استرالیا یا بیشتر در ماه به حسابتان واریز کنید، هیچ کارمزدی از شما دریافت نمی‌شود.

6 نکته مهم در مورد انتقال پول به استرالیا

پیش از این‌که به مهاجرت و نحوه انتقال پول به استرالیا فکر کنید، مسائل مهمی از جمله کارمزد، امنیت و راحتی را در نظر بگیرید. بنابراین باید راجع‌به نکات مربوط به انتقال پول به استرالیا اطلاعات لازم را به دست آورید. آگاهی از این موضوعات، روند مهاجرت و اقامت شما در این کشور را آسان‌تر خواهد کرد. در ادامه، 6 نکته مهم در خصوص این موارد را آماده کرده‌ایم که عبارت‌اند از:

  • انتخاب بهترین بانک و یا پلتفرم برای انتقال پول
  • بررسی صرافی مورد نظر و نرخ کارمزدی که از انتقال پول کم می‌کند
  • مدت زمانی که طول می‌کشد، پول مورد نظر توسط پلتفرم انتخاب‌شده به حساب استرالیایی منتقل شود
  • بررسی تمامی جزئیات مربوط به اطلاعات مورد نیاز (مثل شماره مجازی برای وریفای کردن حساب پی پال)
  • دوری کردن از کلاهبرداران مجازی
  • بررسی تمامی روش‌های انتقال پول به استرالیا و انتخاب سریع‌ترین و مطمئن‌ترین گزینه

پیشنهاد مجموعه پارسی کانادا به شما متقاضیان عزیز این است که مطالعه بیشتری در مورد روش‌های مختلف انتقال پول به استرالیا داشته باشید. همچنین بررسی کارمزد و هزینه‌های هر کدام، آشنایی با خدمات آن‌ها و مشورت با مشاوران امور مالی می‌توانند به تصمیم‌گیری هرچه بهتر شما کمک کنند.

سخن پایانی

داستان بلندبالای انتقال پول به استرالیا، موضوع اصلی این مقاله از موسسه مهاجرتی پارسی کانادا بود که در مورد جزئیات آن بحث کردیم. در این مقاله به همه روش‌هایی که می‌توان انتقال پول به استرالیا از ایران را انجام داد، بررسی کردیم. به بررسی کارمزد و معرفی چند بانک معروف استرالیایی هم پرداختیم تا هیچ مشکلی در مورد ردوبدل کردن وجوه ارزی بین 2 کشور استرالیا و ایران وجود نداشته باشد.

همچنین در مورد انتقال پول از استرالیا صحبت کردیم و گفتیم که می‌توان به راحتی از استرالیا به تمام نقاط دنیا پول انتقال داد.

سازمان‌های FATF، Basel و Austrac بر انتقال پول به استرالیا نظارت می‌کنند

بله، علی‌رغم تحریم‌ها می‌توان با شماره مجازی و تغییر IP، از حساب پی پال به استرالیا پول فرستاد.

با استفاده از پلتفرم‌هایی مثل پی پال و یا حواله وسترن یونیون می‌توان از استرالیا به ایران پول ارسال کرد.

کارمزد انتقال پول بین‌المللی به استرالیا بسته به هر بانک و پلتفرم متفاوت است.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال