موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

پناهندگی کانادا + بررسی شرایط، مراحل، هزینه و …

پناهندگی کانادا + بررسی شرایط، مراحل، هزینه و …

اگر به فکر پناهندگی هستید، کانادا می‌تواند بهترین انتخاب باشد، زیرا نسبت به خیلی از کشورهای دیگر، به پناهندگان دیگر یک انتخاب بسیار ایده‌آل است. این کشور با روی باز از پناهندگان استقبال می‌کند. از سال 1980 تا کنون، 1088015 نفر مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی را تجربه کرده‌اند.


در حال حاضر نه‌تنها در پارسی کانادا “خدمات پناهندگی” ارائه نمی‌دهیم، بلکه توصیه جدی ما، پرهیز از چنین روش پرریسک و پرمخاطره‌ای برای مهاجرت است. در عوض، ده‌ها روش قانونی، تضمینی و اغلب ساده در دست داریم که به احتمال قوی، دستکم یکی از آن‌ها شامل حال شما هم می‌شود. پس همین حالا، فرم ارزیابی مهاجرت را پر کنید تا با شما تماس بگیریم و با مشاوره موثر و دقیق راهنمایی‌تان کنیم…

البته اشتباه نکنید! به هیچ وجه مهاجرت از طریق پناهندگی را پیشنهاد نمی‌کنیم. نسبت به سایر روش‌های مهاجرتی، پناهندگی آخرین انتخاب است. ولی خب، گاهی آخرین انتخاب تنها انتخابی است که می‌توانیم داشته باشیم.

قصد داریم در این مقاله به صورت کامل، در رابطه با مهاجرت به کانادا از طریق سازمان ملل یا همان پناهندگی در کانادا صحبت کنیم.

گرچه یک مؤسسه مهاجرتی دلسوز هیچ‌گاه مسیر پناهندگی را پیشنهاد نمیدهد و ما هم در این زمینه خدماتی ارائه نمی‌دهیم، اما بازهم چراغ‌های مسیر را تک به تک برایتان روشن خواهیم کرد و اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار خواهیم داد. ممکن است پناهندگی انتخاب مناسبی برای شما نباشد و ممکن است هم باشد! اینجا همان‌جایی است که به نتیجه خواهید رسید.

پناهندگی کانادا

پناهنده چه کسی است؟

اول از همه بگذارید تکلیفمان را مشخص کنیم و بدانیم که تعریف پناهنده چیست و چه کسانی به عنوان پناهنده شناخته می‌شوند؟

پناهندگان افرادی هستید که به خاطر ترسی موجه بخاطر علت‌هایی مانند نژاد، ملیت، عضویت در گروه‌های اجتماعی خاص، داشتن عقیده‌های سیاسی در حال تعقیب و گرایشان جنسی و مواردی از این قبیل خارج از کشور محل سکونت خود به سر می‌برند و به خاطر تجربیات ناخوش‌آیند یا ترس از بروز وقایع ناخوش‌آیند تمایلی به بازگشت و زندگی در کشور خود ندارند.

پناهندگی کانادا

براساس قانون مهاجرت و حمایت از پناهندگان، شخصی که نیاز به حمایت دارد، شخصی است در کانادا که در صورت بازگشت در معرض خطر شکنجه، رفتار ظالمانه و غیر معمول و تهدید جانی قرار می‌گیرد.

آیا کانادا پناهنده می‌پذیرد؟

جواب این سوال که آیا کانادا پناهنده می‌پذیرد یا نه ساده است. بله! این راه همه می‌دانیم. همان‌طور که گفته شد، از سال 1980 تا کنون بیشتر از یک میلیون نفر پناهنده در خاک کانادا پذیرش شده‌ و از حمایت این کشور برخوردار شده‌اند.

به کشوری که تقاضای پناهندگی در آن ثبت شده و مورد قبول واقع شود کشور پناهندگی گفته می‌شود.  یک کنوانسیون به نام کنوانسیون ژنو وجود دارد که ستون محوری حقوق ملل به حساب می‌‌آید و علاوه بر تعیین مرزهای مشخص برای اقدامات دشمنانه در جنگ‌ها، از ساکنان غیرنظامی مناطق جنگ‌زده نیز حمایت می‌کند. کشور کانادا یکی از کشورهایی است که کنواسیون ژنو را امضا کرده است و بسیار به آن پایبند است.

هر ساله تعداد زیادی پناهنده وارد این کشور می‌شود و سال به سال به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. در جدول زیر، تعداد پناهندگان پذیرفته شده در سال‌های اخیر را مشاهده می‌کنید:

سالتعداد پناهندگان پذیرفته شدهتغییرات سالانه
2017104,7787.65 درصد افزایش
2018114,1018.91 درصد افزایش
2019101,75710.82 درصد کاهش
2020109,2647.67 درصد افزایش

تفاوت مهاجرت به کانادا از طریق سازمان ملل با سایر روش‌ها

افرادی که مهاجرت از طریق سازمان ملل را انتخاب می‌کنند یک فرق اساسی با سایر مهاجرین دارند:

مهاجرین دیگر، بین زندگی در کشور خودشان و زندگی در کشور کانادا دست به انتخاب می‌زنند و به خواست خود اقامت و شاید پاسپورت کانادا را دریافت می‌کنند.

پناهنده‌ها و کسانی که از طریق سازمان ملل اقامت می‌گیرند مجبور به این انتخاب هستند و نمی‌توانند در کشور خود اسکان داشته باشند. در نتیجه با ثبت نام سازمان ملل برای پناهندگی به کانادا اقدام به دریافت اقامت کرده و این کشور را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

شرایط پناهندگی در کانادا

برای ورود به کانادا به عنوان پناهنده باید به شما ارجاع داده شود. شما درخواست پناهندگی می‌دهید و اگر واجد شرایط باشید، اسپانسرها به شما مراجعه می‌کنند. اما چه کسانی واجد شرایط هستند و به چه کسانی ارجاع داده می‌شود؟

دو دسته پناهندگی وجود دارد که برای واجد شرایط پناهنده شدن در کانادا باید در یکی از آن‌ها قرار بگیرید: کلاس پناهندگان کنواسیون در خارج از کشور و کلاس کشور پناهندگی.

چه کسانی واجد شرایط پناهندگی در کانادا نیستند؟

شما واجد شرایط پناهندگی نیستید اگر:

  • شهروند کشوری هستید که از شما محافظت می‌کند.
  • یک انتخاب دیگر دارید که به صورت پایدار از شما حفاظت می‌کند. (به عنوان مثال اگر پیشنهاد اسکان مجدد در کشور امن دیگری را داشته باشید واجد شرایط پناهنده شدن در کانادا نخواهید بود.)
  • زندگی در کشور خودتان، برای شما خطرناک نیست و می‌توانید آن را انتخاب کنید.
  • دلیلی که شما کشور خود را به خاطر آن ترک کرده‌اید دیگر وجود ندارد.
  • جرم و جنایتی مرتکب شده‌اید که ممکن است امنیت کشور کانادا را به خطر بیاندازد.

مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی

بهترین کیس برای پناهندگی در کانادا

برای پناهنده شدن در کانادا باید کیس پناهندگی مطرح گردد. این کیس‌ها می‌توانند کاملاً متنوع باشند. برای اینکه بدانیم بهترین کیس برای پناهندگی کانادا کدام است، بهتر است با انواع این کیس‌ها اشنا شویم.

انواع کیس‌های پناهندگی عبارت‌اند از:

پناهندگی مذهبی

پناهندگی مذهبی، وقتی انجام می‌شود که فردی دین و مذهب خود را عوض کرده و به همین خاطر مورد آزار و اذیت قرار گرفته و جانش به خطر افتاده باشد. کسی که می‌خواهد با استفاده از پناهندگی مذهبی به کانادا مهاجرت کند، باید این مسئله را ثابت کند.

پناهندگی سیاسی

پناهندگی سیاسی وقتی انجام می‌شود که فردی به خاطر عضویت در گروه‌های سیاسی خاص مورد آزار و اذیت جسمی و روانی قرار گرفته است و به همین خاطر کشورش را ترک کرده.

کسی که می‌خواهد از این پناهندگی استفاده کند، باید این موضوع را اثبات کند.

پناهندگی جنسی

داشتن اختلالات جنسی یا گرایشات جنسی غیرقابل قبول در یک کشور ممکن است زندگی را برای این دسته از افراد ناامن و غیرممکن کند. در این صورت افراد می‌توانند با کیس پناهندگی جنسی درخواست اقامت کانادا را داشته باشند.

پناهندگی نژادی

برخی از افراد به خاطر نژادی که دارند دچار اذیت و آزار می‌شوند. مخصوصاً وقتی که نژاد آن‌ها نژاد غالب کشور نباشد و در اقلیت باشند. اگر فردی به خاطر این آزار و اذیت‌ها دچار ناامنی جانی و روانی شود، می‌تواند با استفاده از کیس پناهنگی نژادی اقدام به مهاجرت به کانادا کند.

پناهندگی اجتماعی

پناهندگی اجتماعی وقتی انتخاب می‌شود که فردی به خاطر مشکلات اجتماعی کشورش، نتواند به زندگی در آنجا ادامه دهد و مجبور به ترک آن باشد. این مشکلات می‌تواند شامل جنگ و قحطی و … باشد. او باید ثابت کند که کشورش با مشکلاتی که مدعی است روبرو است.

پناهندگی فقط برای افرادی مناسب است که واقعاً در خطرند و به خاطر داشتن شرایطی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. بازرس‌هایی که مسئول بررسی درخواست شما هستند، به طور کامل تمام مسائل را بررسی می‌کنند و متوجه فریب‌کاری درخواست‌کنندگان تقلبی خواهند شد.

اسپانسر پناهندگی کانادا

برای درخواست پناهندگی نیازی به اسپانسر نیست. یعنی نیازی نیست که مانند سایر روش‌های مهاجرتی اسپانسر از پیش تعیین شده‌ای بیابید. بعد از ارائه درخواست، در صورتی که واجد شرایط پناهندگی باشید اسپانسرها به شما مراجعه می‌‎کنند.

دولت کانادا تحت برنامه‌های مختلفی از پناهنده‌های پذیرفته شده حمایت می‌کند و تا زمانی که بتوانند خود را تامین کنند، نیازهای آن‌ها را برطرف خواهد کرد.

چگونه درخواست پناهندگی به کانادا بدهیم؟

برای درخواست پناهندگی کانادا می‌توان به دو روش اقدام کرد:

ارائه درخواست پناهندگی در مرز کانادا

برای درخواست در مرز باید در مصاحبه شرکت کنید. سپس فرم‌های درخواست به شما داده می‌شود که باید آن‌ها را تکمیل کنید. تا 15 روز فرصت دارید که فرم‌های تکمیل شده را به بورد مهاجرت و پناهندگی تحویل بدهید.

سپس باید قبل از اینکه جلسه تصمیم‌گیری تشکیل شود، تمامی شواهد و مدارک موجود را آماده کرده و ارائه دهید. این کار باید تا پیش از ده روز از جلسه انجام شود. جلسه تشکیل می‌شود و 45 الی 60 روز زمان می‌برد که تقاضا بررسی شود و جواب صادر شود. بعد از این شما یا با قبول درخواست یا با رد درخواست مواجه خواهید شد.

مهاجرت به کانادا از طریق سازمان ملل

ارائه درخواست پناهندگی به IRCC- اداره مهاجرت پناهندگی و شهروندی کانادا:

به اداره IRCC یا همان اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی مراجعه کنید و فرم‌ها را دریافت کنید. همچنین می‌توانید به صورت اینترنتی فرم‌ها را از پیش دریافت کنید. سپس فرم‌ها را تکمیل کرده و ارائه دهید. سپس در جلسه بررسی صلاحیت شرکت می‌کنید.

30 الی 60 روز طول می‌کشد که تایید صلاحیت شوید. یک تاریخ بررسی پرونده به شما داده می‌شود که تا 10 روز قبل از آن باید تمامی شواهد و مدارک موجود برای اثبات ادعای خود را به این اداره تحویل نمایید.

30 الی 60 روز طول می‌کشد که تقاضای شما بررسی شود و جواب رد یا قبول درخواست پناهندگی به شما ابلاغ گردد.


امکان درخواست پناهندگی از داخل ایران به کانادا وجود ندارد. تنها در صورتی می‌توانید این کار را انجام دهید که ایران برای زندگی شما مناسب نباشد و از ترس تهدیدات جانی و روانی مجبور به فرار شده باشید.

آیا می‌توان برای درخواست پناهندگی به صورت قانونی اقدام کرد؟

بیشتر افراد به صورت غیرقانونی و از طریق قاچاق وارد کانادا می‌شوند و درخواست پناهندگی می‌دهند. این روش‌ها ناامن هستند و می‌توانند به همان اندازه که کشورتان برای شما خطرناک شده است، برای شما خطرآفرین باشند.

روش‌های امن و قانونی دیگری هم وجود دارد که به واسطه آن‌ها می‌توانید وارد کانادا شوید. مرسوم‌ترین و راحت‌ترین این روش‌ها پناهندگی کانادا با ویزای توریستی است.

پناهندگی کانادا با ویزای توریستی

می‌توان به واسطه ویزای توریستی در امن‌ترین حالت ممکن وارد خاک کانادا شد و در آنجا درخواست پناهندگی داد. پناهندگی با ویزای توریستی کانادا روش امنی است؛ ولی بدون عیب نیست.

عیب آن این است که شما به عنوان برای دریافت ویزای توریستی به دولت کانادا ثابت کرده‌اید که وابستگی‌هایی در کشور خود دارید و می‌خواهید به آنجا بازگردید. این به این معنی است که کشور شما برای زندگی شما مناسب است و خطری شما را تهدید نمی‌کند.

درخواست پناهندگی مغایر با این ادعا است و نشان از این دارد که قصد شما فریب دولت کانادا بوده است. اگر مدارک معتبر و محکمی برای اثبات خطر خود نداشته باشید با احتمال بیشتری نسبت به افرادی که خطر سفرهای غیرقانونی را به جان خریده‌اند ریجکت می‌شوید.

عکس کمپ های پناهندگی در کانادا

عکس کمپ های پناهندگی در کانادا

کمپ‌ های پناهندگی در کانادا

برخلاف سایر کشورها که پناهندگان خود را برای مدت مدیدی در کمپ‌ها اسکان می‌دهند، کمپ پناهندگی کانادا وجود ندارد. اگر شخصی به عنوان پناهنده در این کشور قبول شود، می‌تواند مسکن تهیه کند.

اسپانسرهای پناهندگی برای پناهندگان مسکن تهیه می‌کنند و تا زمانی که بتوانند خود را تامین کنند از آن‌ها حمایت خواهند کرد. این یکی از مزایای مهم پناهندگی در کانادا است. قرار نیست در کمپ زندگی کنید.

هزینه پناهندگی در کانادا

پناهندگان اسکان داده شده در کانادا، قرار نیست هزینه‌ای پرداخت کنند. خدمات پزشکی قبل از ورود توسط برنامه بهداشت موقت دولت فدرال پوشش داده می‌شود. بعد از آن، سهم پناهندگان از پرداخت هزینه‌های پزشکی 10 درصد از چیزی است که یک کانادایی بپردازد.

برای یک سال از همه نظر حمایت خواهید شد. مسکن لوازم خانه، پوشاک، خوراک و حتی نصب خط تلفن. بعد از با توجه به شرایط شما تصمیم‌گیری می‌شود. ممکن است نیاز به حمایت بیشتر داشته باشید و توسط حامیان خصوصی تحت پوشش قرار بگیرید.

البته فراموش نکنید! هزینه پناهندگی در کانادا محدود به زندگی در کانادا نمی‌شود! شما مسئول هستید که مدارک سفر را تهیه کنید و هزینه حمل و نقل به کانادا را بپردازید.

این تا وقتی که شما به صورت قانونی وارد کانادا می‌شوید هزینه زیادی نیست. ماجرا وقتی که قرار است برای رسیدن به کانادا، از کمک قاچاقچیان استفاده کنید سخت می‌شود. قاچاقچی‌ها معمولا هزینه گزافی برای رساندن شما به کانادا دریافت می‌کنند.

هزینه وکیل پناهندگی در کانادا

در کل نیازی به وکیل نیست. شما می‌توانید کار خود را بدون وکیل پیش ببرید. ولی وقتی که با قوانین و پیچیدگی فرایند مهاجرت از طریق پناهندگی آشنا نیستید، کمک یک وکیل می‌تواند برایتان مفید باشد. وکلای پناهندگی می‌توانند به شما کمک کنند که آنچه که هست را موثرتر و بهتر پیش ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر، بهتر است با یک وکیل مهاجرت به کانادا مشورت کنید.

وابسته به اینکه چه خدماتی نیاز دارید، هزینه وکیل پناهندگی در کانادا تغییر می‌کند. در جدول زیر، هزینه‌های خدمات مختلفی که ممکن است نیاز به استفاده از آنها داشته باشید آورده شده است:

درخواست مجوز اشتغال250 الی 500 دلار
درخواست تابعیت500 الی 1200 دلار
درخواست گرین کارت خانواده800 الی 1500 دلار
درخواست پناهندگی1000 الی 3000 دلار
تنظیم وضعیت برنامه600 الی 1200 دلار
دفاع از اخراج2000 الی 10000 دلار

مزایا و معایب پناهندگی در کانادا

در رابطه با معایب و مزایای پناهندگی در کانادا شایعات بسیاری وجود دارد. عدم وجود اطلاعات کامل و مناسب باعث شده تا دید افراد نسبت به پناهندگی کانادا محدود باشد.

قبل از اینکه در رابطه با مناسب بودن یا نبودن پناهندگی در کانادا قضاوت کنید، بهتر است با معایب و مزایای آن آشنا شوید. در جدول پایین این مزایا و معایب را مشاهده می‌کنید و در ادامه بیشتر درباره جزئیات موارد ذکر شده خواهید خواند:

مزایای پناهندگیمعایب پناهندگی
برخورداری از امنیتوجود خطرات بسیار
برخورداری از حمایت‌های مالیهزینه‌ی بالایی که به قاچاقچی‌ها پرداخت می‌شود
زندگی در کشوری پیشرفتهبرخورد نامناسب در صورت غیرقانونی بودن اقامت
استفاده از امکانات و خدمات کشور کاناداتاخیر در دریافت امتیازات اقامتی
عدم نیاز به تسلط بر زبانمشکلات زندگی در کمپ
اسکان سریع در صورت قبولیشانس کم قبولی درخواست

معایب پناهندگی کانادا

چرا با همه درخواست‌های پناهندگی موافقت نمی‌شود؟

مانند سایر روش‌های مهاجرتی با تمام درخواست‌های پناهندگی نیز موافقت نمی‌شود و تعداد زیادی از آن‌ها ریجکت خواهند شد. دلایل ریجکت شدن عبارت‌اند از:

  • ادعای بی‌اساس: گاهی، افراد تنها تصور می‌کنند که تحت ـآزار هستند و امنیت ندارند.
  • عدم توانایی در اثبات ادعا: برخی با وجود عدم امنیت در کشور خود، نمی‌توانند اسناد و مدارک مناسبی ارائه دهند.
  • قصد فریب‌کاری: خیلی از افراد هم به دروغ طوری وانمود می‌کنند که نیاز به پناهندگی دارند؛ در صورتی که این‌طور نیست. مثلا ادعا می‌کنند که دین خود را عوض کرده‌اند.

قصد فریب دادن نه تنها موجب رد درخواست می‌شود؛ بلکه باعث جریمه نیز می‌شود. طوری که فرد برای دفعات بعدی هم نمی‌تواند درخواست مهاجرت به کانادا از هر راهی را داشته باشد.

به جدول زیر نگاه کنید. تعداد افرادی که درخواست داده و با درخواست آن‌ها موافقت شده یا درخواست آن‌ها رد شده است در آن آورده شده است. همان‌طور که می‌بینید تعداد درخواست‌های پذیرفته‌شده‌ها بیشتر است؛ ولی تعداد درصد پذیرفته نشده‌ها هم قابل توجه است:

سالدرخواست‌های پذیرفته شدهدرخواست‌های رد شده
201330642009
201471563961
201585964119
201699724821
201713,5536223
201814,7908759
201925,03413,718
202016,2097733

به تعریف پناهندگی توجه کنید و تنها در صورتی برای پناهندگی درخواست دهید که گزینه مناسبی برای آن باشید. اگر شما از لحاظ امنیت و جان در کشور خود در خطر نیستید، بهتر است از روش‌های دیگر اقدام به مهاجرت به کانادا کنید.

نه تنها در صورت داشتن شرایط مناسب با رد درخواست مواجه نمی‌شوید؛ بلکه این از هر لحاظ برای شما بهتر است.

اطلاعات غلط باعث شده که خیلی از افراد، تصورات غیرواقعی از پناهندگی داشته باشند و آن را راهی راحت، سریع و تضمینی بشناسند. این‌طور نیست. یک پناهنده ممکن است سال‌ها طول بکشد تا بتواند برای خودش زندگی عادی و موفقی در کانادا دست و پا کند.

پناهندگی کانادا خوب است یا نه؟

طی کردن این مدت زمان با راحتی همراه نیست. خطرات، مشکلات و بار روانی منفی‌ای را به همراه دارد و معمولاً خاطرات خوش‌آیندی را برای فرد باقی نمی‌گذارد. اکثر پناهنده‌ها از طی کردن این دوران، به خوشی یاد نمی‌کنند و نسبت به آن حس خوبی ندارند.

اگر برای فراهم کردن شرایط سایر روش‌های مهاجرتی همچین تایم و انرژی‌ای صرف کنید، مسلماً موفق‌تر خواهید بود. به علاوه اینکه تجربیات خوش‌آیندی نیز برای شما به یادگار خواهد ماند و سال‌های عمر شما در کمپ‌های پناهندگی به هدر نخواهد رفت.

ما به شما روش‌های قانونی و مطمئن مهاجرت به کانادا را پیشنهاد می‌کنیم. در مطلب زیر با بهترین روش‌های مهاجرت به کانادا آشنا شوید:
حتما بخوانید: روش های مهاجرت به کانادا
سخن پایانی

به طور کلی، پناهندگی روش مناسبی برای مهاجرت به کشورهای دیگر نیست، چون خطرات و ریسک‌های زیادی دارد. پناهندگی می‌تواند یک گزینه باشد، اما آخرین گزینه.

بسیاری از افرادی که پناهندگی به کانادا یا کشورهای دیگر را انتخاب می‌کنند، حداکثر تلاششان را برای مهاجرت از طریق روش‌های قانونی و بهتر انجام نداده‌اند و سایر روش‌ها را دقیق مطالعه و بررسی نکرده‌اند. پارسی کانادا به شما توصیه می‌کند پناهندگی را جزء آخرین گزینه‌هایتان قرار دهید و حتما با مشاورین با تجربه و متخصص برای مهاجرت از روش‌های دیگر مشورت کنید.

سوالات متداول

به طور کلی می‌توان گفت هیچ کجای دنیا، کمپ‌های پناهندگی وضعیت مطلوب و بسیار خوبی ندارند. کانادا هم از این قاعده مستثنی نیست. کسانی که با پناهندگی به کشورهای دیگر از جمله کانادا می‌روند ناچارند شرایط را دست کم برای مدتی نسبتاً طولانی تحمل کنند. تازه در این صورت هم هیچ تضمینی برای بهتر شدن شرایط وجود ندارد.

نگاهی کلی به وضعیت پناهندگان ایرانی در دنیا در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد درخواست حدود 16 هزار ایرانی پذیرفته شده و تقریبا همین تعداد درخواست هم رده شده است. وضعیت پناهندگان ایرانی کانادا هم چیزی نزدیک به 50-50 است، یعنی 50 درصد از درخواست‌های پناهندگی پذیرفته و 50 درصد از آن‌ها به دلایل مختلف رد شده است.

می‌توان گفت بله. دولت کانادا با توجه به سطح تحصیلات بالا، تمکن مالی کافی و تخصص‌هایی که ایرانیان دارا هستند، تمایل دارند از بین پناهجویان ایرانی، هر تعدادی که لازم باشد را جذب کنند. اما از سایر کشورها هم سالانه عده زیادی از پرونده‌های پناهندگی در کانادا بررسی و بخشی از پناهجویان جذب این کشور می‌شوند.

آمار دقیقی از تعداد پناهجویان ایرانی در کانادا وجود ندارد، اما مطابق با یک آمار، بیش از 10 هزار پناهجوی ایرانی در کانادا زندگی کرده و هر سال به شمار پناهجویان ایرانی افزوده می‌شود.

guest
37 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها