موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

حقایق و جزییاتی درباره پرچم کشور کانادا

حقایق و جزییاتی درباره پرچم کشور کانادا

پرچم هر کشور، تاریخچه و فلسفه خاص و منحصربه‌فردی دارد و پرچم کانادا هم از این قاعده مستثنا نیست. قطعاً این پرچم قرمز و سفید را با نماد معروف برگ افرا بار‌ها دیده‌اید؛ اما اگر کمی دقیق‌تر شوید، به نکات جالبی درباره آن پی می‌برید. نکاتی که اگر قصد مهاجرت به کانادا را داشته باشید، احتمالاً برایتان جالب‌تر هم به نظر می‌رسند. اگر می‌خواهید درباره پرچم کانادا، تاریخچه، ویژگی‌ها و حقایق مربوط به آن بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی المان‌ها و نمادها در پرچم کانادا

پرچم کشور کانادا در عین ارائه‌ی یک تصویر کلی، جزئیات جالبی دارد. جزئیاتی که به‌واسطه نماد و المان‌های به‌کاررفته در پرچم و ارتباط بین آن‌ها برجسته‌تر می‌شوند. در وهله اول، برگ افرای بزرگ و قرمز رنگی که در مرکز پرچم قرار گرفته، جلب‌توجه می‌کند.

این پرچم از دو نوار قرمز و یک نوار سفید که در بین دو نوار قرار گرفته تشکیل شده است. ترکیب دو رنگ سفید و قرمز و تفاوت بصری بین آن‌ها، مؤلفه زیبایی را به پرچم اضافه کرده‌اند. پرچم کانادا در راستای افق، کاملاً متقارن بوده و پشت و روی آن قابل‌تشخیص نیست. ضمناً طول پرچم دقیقاً دو برابر عرض آن است.

پرچم کانادا علاوه‌بر اینکه نمادی از میراث فرهنگی این کشور است، انعکاس‌دهنده مفاهیمی مثل‌ امید، صلح، بی‌طرفی و آرامش است. این پرچم در ۱۵ دسامبر سال ۱۹۶۴ با تصمیم مجلس عوام کانادا تصویب و در ۱۷ دسامبر توسط مجلس سنا تأیید شد. در ۱۵ فوریه سال ۱۹۶۵ بود که ملکه الیزابت دوم طی یک مراسم رسمی این پرچم را معرفی کرد.

برگ افرا در پرچم کانادا

سال‌ها قبل از ورود مهاجران اروپایی، بومیان کانادا با آگاهی از خواص صمغ درخت افرا آن را به‌عنوان یک منبع تغذیه جمع‌آوری می‌کردند. احتمالاً یکی از دلایل اهمیت نماد افرا در کانادا همین است. به‌هرحال از اوایل قرن هجدهم بود که افرا به نمادی معنادار و قابل‌احترام از هویت کانادا تبدیل شد.

به همین دلیل تصویر افرا روی نشان‌ها و پرچم‌های سراسر کانادا (از جمله پرچم نیرو‌های مسلح این کشور) نقش بسته است.

برگ افرا روی پرچم فعلی کانادا ۱۱ گوشه دارد؛ درحالی‌که در طرح اولیه ۱۳ گوشه داشت. تشخیص برگ ۱۳ گوشه از فواصل دور و همین‌طور زمانی که پرچم در باد تکان می‌خورد، کمی سخت بود.

به همین دلیل، برای بهبود وضوح و آسان کردن تشخیص پرچم، نماد آن را به افرای ۱۱ گوشه تغییر دادند.

پرچم کانادا

معنای رنگ‌ها در پرچم ملی کانادا

در سال ۱۹۲۱، پادشاه جورج پنجم دو رنگ قرمز و سفید را به‌عنوان رنگ‌های رسمی کانادا معرفی کرد. رنگ سفید، از نشان سلطنتی فرانسه و رنگ قرمز از صلیب سنت جورج (Saint George’s cross) که نام یک قدیس نظامی در قرون‌وسطی بود، مشتق شده است.

چهار دهه بعد و در پی اعلام استاندارد سلطنتی کانادا، سفید و قرمز رسماً به‌عنوان رنگ‌های ملی کانادا معرفی و تثبیت شدند.

بسیاری از کانادایی‌ها این دو رنگ را نشان‌دهنده ویژگی‌های شاخص طبیعی این کشور می‌دانند؛ سفید، نشانه‌ای از سفیدی برف‌های زمستانی کانادا و قرمز، روایتگر سرخی برگ درختان افرا در پاییز است.

علاوه بر این، پرچم کانادا از حیث مفاهیم رنگ‌شناسی نیز قابل‌تحلیل است. از این منظر، سفید را می‌توان نمادی از صلح، آرامش و بی‌طرفی و قرمز را نمادی از رونق، ‌امید، خون و شجاعت تفسیر کرد.

تاریخچه پرچم کانادا

نخستین پرچم مورداستفاده در کانادا، صلیب سنت جورج در سال ۱۴۹۷ بود. سپس در سال ۱۵۳۴ و هم‌زمان با ورود یک دریانورد و کاوشگر فرانسوی به نام ژاک کارتیه (Jacques Cartier)، پرچم‌هایی با نشان سلطنتی فرانسه در بخش‌هایی از کانادا به اهتزاز درآمدند.

هم‌زمان در بخش‌های دیگر که مستعمره بریتانیا بودند، از پرچم یونیون جک (Union Jack) که پرچم ملی انگلستان، اسکاتلند و ایرلند شمالی است، استفاده می‌شد.

در سال ۱۸۶۷ ضرورت وجود یک پرچم واحد و مشخص برای کانادا احساس شد و به همین دلیل در سال ۱۸۷۰، پرچم جدیدی تحت عنوان پرچم قرمز (Red Ensign) با نشان سپر ترکیبی که نمادی از کشور‌های انگلستان، اسکاتلند، ایرلند شمالی و فرانسه بود، به اهتزاز درآمد. در سال ۱۹۲۱ نشان ملی یا سلطنتی کانادا، جایگزین سپر ترکیبی روی پرچم شد.

در ۸ نوامبر ۱۹۴۵، کمیته‌ای متشکل از مجلس عوام و مجلس سنا برای این منظور شکل گرفت و ۲۴۰۹ نمونه پیشنهادی را از سراسر کانادا جمع‌آوری و بررسی کرد.

در آن زمان اعلام شد سفید و قرمز به‌عنوان رنگ‌های رسمی کانادا و سه برگ افرای متصل‌به‌هم باید در پرچم کشور کانادا باقی بمانند. در سال ۱۹۶۴ در پی اعتراض دولت مصر به یکسان بودن نماد پرچم کانادا و بریتانیا، لستر پیرسون (Lester B. Pearson) طرح خود را که متشکل از سه برگ افرای قرمز رنگ در یک بک‌گراند سفید و حاشیه آبی‌رنگ، معرفی کرد.

در همان سال، یک کمیته جدید که شامل همه احزاب قانونی در کانادا بود، شش هفته روی موضوع انتخاب پرچم ملی کانادا کار کرد. دو گزینه وجود داشت: اولی پرچم پیرسون و دومی پرچم کنونی کانادا که جورج استنلی (George Stanley) آن را پیشنهاد داد که درنهایت، طرح وی انتخاب و تصویب شد.

ملکه الیزابت دوم نیز در ۱۵ فوریه سال ۱۹۶۵ آن را به‌عنوان پرچم رسمی کانادا معرفی کرد. در پی این اتفاق ۱۵ فوریه، روز جشن پرچم ملی این کشور لقب گرفت.

چه کسی پرچم کانادا را طراحی کرده است؟

هرچند افراد زیادی در طول تاریخ در طراحی پرچم کانادا اثرگذار بوده‌اند، اما در واقع دکتر جورج استنلی (George Stanley) که یک استاد کالج نظامی سلطنتی بود، با الهام از پرچم کالج نظامی سلطنتی، پرچم کانادا را طراحی کرد. اکنون از او به‌عنوان خالق پرچم فعلی کانادا یاد می‌شود.

طراح پرچم کانادا جورج استنلی (George Stanley)

حقایقی جالب درباره پرچم کانادا

شاید نکات زیر در مورد پرچم کانادا برایتان جالب باشد:

بعد از تصمیم‌گیری درباره پیشنهاد پرچم جدید کانادا، یک سند اعلامیه تنظیم شد تا به امضای ملکه الیزابت، دادستان کل فاورو (Favreau) و نخست‌وزیر پیرسون برسد.

این سند را برای امضای سلطنتی ملکه الیزابت به بریتانیا و برای امضای فاورو به کارائیب بردند. علامت یونیون جک (همان قرمز و بنفش معروف بریتانیا) کماکان به‌عنوان پرچم رسمی کانادا شناخته می‌شود و نشانه‌ای از عضویت این کشور در اتحادیه کشور‌های مشترک‌المنافع است.

از نظر قانونی انتظار می‌رود که مؤسسات فدرال در روز‌هایی مانند روز کشور‌های مشترک‌المنافع، روز ویکتوریا و مراسم بزرگداشت قانون وست می‌نستر (Westminster) این پرچم را در کنار پرچم ملی کانادا به احتزاز درآورند.

پرچم کانادا باید جلوتر از پرچم اتحادیه سلطنتی قرار بگیرد.

به اهتزاز درآوردن پرچم اتحادیه سلطنتی و پرچم قرمز برای کهنه سرباز‌ها در کانادا و همین‌طور افرادی که برای میراث بریتانیایی کانادا و اتحادیه کشور‌های مشترک‌المنافع اهمیت زیادی قائل هستند، مُجاز است. در سال ۲۰۰۷ برای بزرگداشت نبرد معروف ویمی ریج (Vimy Ridge) از پرچم قرمز استفاده شد.

این اقدام با واکنش‌های مثبت و منفی همراه بود. یکسان دانستن پرچم قرمز با پرچم ملی مورد انتقاد قرار گرفت؛ در مقابل، پیوند با گذشته‌ی کشور کانادا که برای کهنه سربازان کانادایی بسیار ارزشمند است، با تحسین آن‌ها همراه بود.

پرچم کانادا باید به‌تنهایی روی دیرک خود برافراشته شود و هرگز نباید پایین‌تر از پرچم دیگری قرار بگیرد. از زمان تصویب پرچم ملی کانادا، دولت این کشور برنامه‌ها و رویداد‌های زیادی را با هدف ترویج آن در جامعه کانادایی اجرا می‌کند.

هدف از انجام این کار، تبلیغ بیشتر پرچم کانادا و تعمیم این ذهنیت است که پرچم ملی نقشی پررنگ در خلق هویت این کشور دارد.

پرچم استان‌های کانادا

هر کدام از استان‌های کانادا پرچمی شاخص با نمادهای مختلف دارند که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست.

پرچم استان آلبرتا

این پرچم دارای پس‌زمینه‌ای آبی و تصاویری از دشت‌های ناهموار، کوهپایه‌ها و رشته‌کوه‌های راکی است.

پرچم استان مانیتوبا (Manitoba)

با بک‌گراند قرمزرنگ، یونیون جک، یک گاومیش کوهان‌دار و یک صلیب سنت جورج از سایر پرچم‌ها متمایز می‌شود.

پرچم استان نوا اسکوشیا (Nova Scotia)

بک‌گراندی با ضربدری آبی‌رنگ دارد که نشان سلطنتی اسکاتلند در مرکز آن خودنمایی می‌کند.

پرچم استان انتاریو (Ontario)

بک‌گراندی قرمز دارد که نشان یونیون جک، صلیب سنت جورج و سه برگ افرای طلایی‌رنگ روی آن درج شده است.

پرچم استان های مختلف کانادا

پرچم استان نیوبرانزویک (New Brunswick)

درج نشان شیر طلایی در بالا و یک کشتی شناور در آب در پایین، نمای خاصی به پرچم این استان داده است.

پرچم استان کبک (Quebec)

یک صلیب سفید با گل‌های زنبق در چهارگوشه که نخستین پرچم استانی در کانادا محسوب می‌شود.

پرچم استان ساسکاچوان (Saskatchewan)

نیمه سبز رنگ در بالای این پرچم نماد مناطق شمالی و جنگلی و نیمه پایینی نماد مناطق غله‌خیز استان است.

پرچم استان جزیره پرنس ادوارد (Prince Edward Island)

شیر طلایی و درخت بلوط بزرگ روی این پرچم نماد انگلستان و درختان کوچک، نماد سه جزیره استان یعنی کینگز، پرینس و کوئینز هستند.

پرچم استان نیوفاندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador)

نسبت به پرچم ایالت‌های دیگر، قدمت کمتری دارد. در کنار رنگ‌های سفید (نماد برف)، آبی (نماد دریا)، قرمز (نماد تلاش) و زرد (نشان اعتمادبه‌نفس)، پیکان طلایی‌رنگ، نشانگر مفهوم آینده است.

پرچم استان یوکان (Yukan)

سه نوار عمودی به رنگ‌های سبز، سفید و آبی دارد. نشان یوکان در مرکز پرچم و در میان دو ساقه قرار گرفته. رنگ‌ها نمادی از جنگل، رود و دریاچه هستند.

جمع‌بندی

در این مطلب ضمن معرفی کلی پرچم کانادا، درباره رنگ، نماد، تاریخچه و سایر جزئیات جالب آن صحبت کردیم. همان‌طور که دانستیم، در دل یک پرچم ظاهراً ساده، چه داستان‌های جالب و حتی هیجان‌انگیزی می‌تواند نهفته باشد. امروز بعد از فراز و نشیب‌های زیاد، پرچمی که تا قرن‌ها نماد استعمارگران کانادا روی آن درج شده بود، سرانجام هویت بصری مستقلی پیدا کرد.

سوالات متداول

برگ درخت افرا نماد پرچم کانادا است.

شیره افرا به‌عنوان یک منبع غذایی محبوب و نیز خصوصیات طبیعی کشور کانادا به‌حساب می‌آید. به همین دلیل برگ درخت افرا در کانادا، اهمیت زیادی دارد.

به توجه به معرفی رسمی پرچم در سال 1965، نزدیک 60 سال قدمت دارد.

سفید مفاهیمی مثل صلح، آرامش و بی طرفی و قرمز مفاهیمی مانند رونق و رشد را نشان می‌دهد.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال