موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

ملده کردن و ثبت آدرس در شهرداری آلمان

ملده کردن و ثبت آدرس در شهرداری آلمان

یکی از اولین کار‌هایی که باید پس از ورود به آلمان انجام دهید، این است که مرحله ثبت‌نام یا آنملدونگ (Anmeldung) مشخصات خود را در اداره شهروندی محلی (Bürgerämter) تکمیل کنید. یکی از مراحل آنملدونگ، اعلام و ثبت نشانی محل سکونت است.

ثبت آدرس در آلمان بسیار مهم است و آدرسی که با آن ثبت‌نام می‌کنید، برای ارسال نامه‌های پستی به شما استفاده می‌شود. همچنین هنگام افتتاح حساب بانکی، ثبت‌نام برای بیمه درمانی، خرید سیم کارت، خرید اینترنت و موارد مشابه دیگر، باید مرحله ملده کردن در آلمان را پشت سر گذاشته باشید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه ثبت آدرس و اطلاعات محل سکونت در آلمان و نکات مربوط به آن را برایتان شرح دهیم.

تصویری از سند آنملدونگ برای ثبت آدرس در آلمان

ملده کردن یا ثبت آدرس در آلمان چیست؟

ملده کردن در آلمان، یک فرآیند رسمی برای ثبت‌نام در یک آدرس مسکونی در این کشور است. هنگام ورود به این کشور و عقد قرارداد اجاره خانه در آلمان، لازم است به دفاتر شهرداری یا اداره شهروندی محلی منطقه مسکونی خود مراجعه کرده و اطلاعات تماس و آدرس خود را ثبت کنید. برای ثبت آدرس در آلمان، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • قرارداد اجاره منزل
  • پاسپورت
  • مجوز اقامت خود

در واقع فرآیند ثبت آدرس، یک فرآیند کلیدی و جز اقدامات پس از ورود به آلمان برای شروع زندگی در این کشور خواهد بود و هر خدمات مهمی که در طول مدت اقامت در کشور به آن نیاز داشته باشید، به انجام این کار گره خورده است.

چه افرادی باید در آلمان ملده کنند؟

به گفته وزارت کشور و فدرال آلمان، هرکسی که به قصد اقامت بیش از سه ماه به آلمان نقل مکان می‌کند، باید فرآیند ملده کردن را انجام دهد. این افراد عبارت‌اند از:

  • افرادی که با ویزای موقت، برای کار به آلمان مهاجرت می‌کنند.
  • دانشجویانی که با ویزای تحصیلی در آلمان تحصیل می‌کنند.
  • و به‌طور کلی، مهاجرانی که به‌تازگی برای کار، تحصیل و زندگی وارد آلمان شده‌اند.

در صورتی که مقیم موقت یا دائم آلمان هستید نیز، زمانی‌که به خانه یا مکان زندگی جدیدی در آلمان نقل مکان می‌کنید، باید نهایتاً تا دو هفته بعد پس از جابه‌جایی، برای ثبت آدرس خود اقدام کنید.

لازم به ذکر است، ثبت آدرس در آلمان بخشی جدایی ناپذیر و ضروری از پروسه تمدید ویزا، دریافت اقامت دائم و شهروندی این کشور است. کلیه افراد در تمام مراحل تمدید ویزا و دریافت شهروندی، باید برگه تأیید ثبت آدرس (Anmeldebestätigung) یا (Meldebescheinigung) را ارائه دهند، بنابراین لازم است که آن را نزد خود نگهداری کنند.

چه خانه‌ای قابلیت ثبت‌نام یا Anmeldung دارد؟

برای اینکه آدرس خانه خود را بتوانید در آلمان ملده کنید، باید قرارداد اجاره کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت داشته باشید. ملده کرده هتل در آلمان امکان‌پذیر نیست، حتی اگر اقامت طولانی‌مدت رزرو کرده باشید. پس چنانچه یک قرارداد یا قولنامه کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت از اجاره یک آپارتمان یا منزل شخصی داشته باشید، می‌توانید آن را ملده کنید.

تصویری از فردی که آنملدونگ را انجام داده و در حال حاضر در حال افتتاح حساب است

برای ملده کردن چه مسیری را باید طی کنیم؟

فرآیند ملده کردن در همه شهرهای آلمان تا حد زیادی یکسان و شامل مراحل زیر است:

  1. برای ثبت آدرس در آلمان، ابتدا باید محل مناسبی برای زندگی پیدا کنید و با صاحبخانه، قرارداد یا قولنامه کوتاه مدت یا بلندمدت بنویسید.
  2. قدم بعدی این است که مدارک مورد نیاز برای ثبت آدرس خود در آلمان را آماده کنید. مدارک در بخش بعدی معرفی شده اند.
  3. فرم ثبت‌نام ملده را از وب سایت اداره ثبت محلی، دانلود کنید یا آن را به‌صورت حضوری تحویل گرفته و تکمیل کنید.
  4. بعد از تکمیل مدارک یک قرار ملاقات در دفاتر شهرداری مربوطه رزرو کنید. بهترین راه رزرو آنلاین است. البته می‌توانید قرار ملاقات خود را به صورت حضوری یا از طریق تلفن نیز تعیین کنید.
  5. در زمان تعیین شده در دفتر شهرداری حضور پیدا کنید. حداقل 10 دقیقه قبل از زمان تعیین شده در دفتر شهرداری حاضر باشید. سپس مدارک خود را ارائه دهید و فرآیند ثبت را تکمیل کنید.
  6. پس از طی کردن مراحل بالا، گواهی ثبت‌نام آدرس، برای شما صادر می‌شود که نشانی رسمی شما را تأیید می‌کند.

💡 نکته

پس از تکمیل فرآیند ثبت آدرس، می‌توانید شناسه مالیاتی آلمانی (Steueridentifikationsnummer) خود را نیز طی 2 تا 4 هفته پس از فرآیند ملده، دریافت خواهید کرد.

چه مدارکی برای ملده کردن نیاز داریم؟

برای ثبت آدرس در آلمان به مدارک زیر نیاز دارید:

  • مدارک شناسایی مثل پاسپورت (خود و تمام اعضای خانواده)
  • مدارک اثبات آدرس محل سکونت شامل: قبوض آب، برق، گاز و قرارداد اجاره
  • سند ازدواج (در صورت وجود)
  • سند مالکیت خودرو (در صورت وجود)
  • فرم رسمی تاییدیه اقامت (Wohnungsgeberbestätigung) صادر شده توسط مالک
  • فرم ثبت‌نام تکمیل شده شامل تمام جزئیات مورد نیاز
  • ویزا یا مجوز اقامت موقت یا دائم

بعد از تغییر آدرس چه کاری باید انجام دهیم؟

اگر در آلمان آدرس خود را تغییر دهید، پروسه ثبت آدرس جدید به‌صورت خودکار انجام نمی‌شود و باید مجدداً فرآیند ثبت آدرس را انجام دهید. درنتیجه اگر قبلا در یک آدرس دیگر زندگی کرده و آن را ملده کرده باشید، پس از تغییر آدرس، تا دو هفته زمان دارید که آدرس جدید خود را در شهرداری ثبت کنید.

ثبت آدرس محل سکونت، مهم‌ترین اقدام پس از ورود به آلمان

در این مطلب در خصوص ملده کردن یا ثبت آدرس در آلمان صحبت کردیم و شرایط، مدارک و مراحل آن را شرح دادیم. همان‌طور که گفتیم، پس از ورود به آلمان، یکی از اولین و مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که آدرس خود را ثبت کنید. فراموش نکنید با هر ویزایی که وارد آلمان شوید، اگر قصد اقامت بیش از ۹۰ روز را داشته باشید، باید این فرآیند را طی کنید.

چنانچه قصد مهاجرت به آلمان را دارید و نمی‌دانید از کجا باید مسیر خود را آغاز کنید، همکاران ما در پارسی کانادا، آماده کمک به شما هستند. کافیست با شماره‌های موجود در سایت تماس گرفته یا فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید و منتظر تماس آن‌ها بمانید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متداول

از نظر قانونی، شما باید تا 14 روز پس از نقل مکان به یک آپارتمان جدید در آلمان آدرس خود را ثبت کنید.

خیر، مدارک ثبت‌نام ملده، باید به آلمانی تکمیل شود.

خیر، تکمیل مراحل ثبت آدرس در آلمان بدون آدرس امکان پذیر نیست. بنابراین، هنگام ورود به آلمان، اولویت شما پیدا کردن محل اقامت مناسب است که بتوانید آدرس خود را ثبت کنید.

فرآیند ثبت آدرس در آلمان، تقریبا در تمام دفاتر شهروندی در سراسر آلمان رایگان است. با این حال، دفاتر خاصی وجود دارند که هزینه اداری کمی دریافت می کنند. به عنوان مثال، ثبت آدرس در هامبورگ 12 یورو هزینه دارد.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال