موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

اجاره خانه در آلمان

اجاره خانه در آلمان

اولین کاری که پس از مهاجرت به کشور آلمان برای کار، تحصیل یا اقامت دائم باید انجام دهید پیدا کردن محلی برای زندگی است. با توجه به افزایش مهاجر از سراسر دنیا و آسان شدن روند مهاجرت به آلمان میزان خانه در این کشور به شدت کاهش پیدا کرده است. پس لازم است پس از ویزا شدن در قدم اول به دنبال اجاره خانه در آلمان باشید. برای این کار باید شرایط خود را از جمله بودجه بسنجید و براساس آن در سایت های مناسب به دنبال خانه برای خودتان باشیید

برای کرایه خانه در آلمان باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید و اطلاعات لازم و کافی درباره قوانین اجاره خانه در کشور آلمان داشته باشید. این موضوع به شما کمک می‌کند که از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید و مکانی مناسب برای اجاره در کشور آلمان پیدا کنید. در این مقاله از پارسی کانادا شرایط اجاره خانه در آلمان و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید را بررسی خواهیم کرد.

اجاره خانه یا خرید ملک کدام مناسب تر است؟

اجاره خانه یا خرید ملک کدام مناسب تر است؟

اجاره خانه یا خرید ملک در آلمان؟

در آلمان تعداد افرادی که خانه مستقل دارند در حد متوسط است و مردم به خصوص مهاجران اجاره کردن خانه را ترجیح می‌دهند. در حالت کلی این موضوع بستگی به شرایط مالی و وضعیت زندگی شما دارد. اگر توانایی لازم برای خرید ملک در آلمان را دارید می توانید خرید ملک در آلمان را انتخاب کنید. جالب است بدانید طبق گزارش سایت my life in Germany نسبت مالکیت خانه در آلمان نسبت به سایر کشورها در سطح پایینی قرار دارد و در سال 2020، تنها 50 درصد از مردم آلمان خانه داشته‌اند. پس می‌بینید که خود آلمانی‌ها هم تمایلی به خرید خانه ندارند چرا که:

  • قوانین موجود در آلمان به نفع مستاجر است.
  • نیازی به وام و پول زیاد نیست.
  • مجبور نیستید که هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری را پرداخت کنید.
  • نیازی به کاغذ بازی‌های معروف و رفتن به دفتر اسناد رسمی نیست.

از طرفی با رشد جمعیت و افزایش جمعیت مهاجر در این کشور مهاجرپذیر قیمت خانه و اجاره خانه در آلمان به ویژه در شهرهای بزرگ افزایش داشته است. در واقع تقاضای ملک بیشتر از عرضه آن در مناطق شهری است، پس طبیعی است که شاهد افزایش قیمت خانه در این مناطق باشید. در ادامه نکات مهم در انتخاب خانه را با هم بررسی می‌کنیم.

حتما بخوانید:
قیمت خانه در آلمان

چه نوع خانه ای برای اجاره انتخاب کنیم؟

اجاره مسکن در آلمان یک فرآیند مهم است پس با دقت به شرایط خود را بررسی کنید و به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • بودجه ای که برای اجاره خانه نیاز دارید؟

بسته به بودجه‌ای که دارید می‌توانید از خانه‌های اشتراکی یا شخصی استفاده کنید. البته این که به صورت خانوادگی مهاجرت می کنید یا تکی هم در این انتخاب نوع مسکن تاثیر گذار است. دقت کنید مساحت خانه با تعداد افراد باید متناسب باشد. یعنی به ازای هر نفر 14 متر به متراژ خانه اضافه شود.

  • اجاره مسکن مبله یا غیر مبله

در ابتدای ورودتان به آلمان که هیچ وسیله ای ندارید و برای تهیه لوازم اولیه نیاز به هزینه دارید بهتر است نسبت به اجاره خانه مبله اقدام کنید. گرچه این نوع خانه‌ها نسبت به غیرمبله هاگرانتر هستند ولی در ابتدای ورود با توجه به نداشتن امکانات به صرفه تر به نظر می رسند. البته دقت داشته باشید که حداکثر مدت زمانی که در یک خانه مبله می توانید بمانید یک سال است و عموما این خانه ها قرارداد کوتاه مدت دارند. پس می توانید پس از اتمام این اجاره به دنبال خانه بدون مبله باشید که ارزانتر است.

  • لوکیشن خانه مورد اجاره

لوکیشن خانه ای که اجاره می کنید را روی نقشه بررسی کنید تا به محل کارتان نزدیک باشد. در آلمان اگر به مترو یا تراموا نرسید بعد از یک ساعت خاص ممکن است در روزهای سرد سال با مشکل مواجهه شوید.

هزینه اجاره خانه در آلمان

قیمت اجاره خانه در نوع خانه ای که میخواهیم اجاره کنیم بسیار تاثیرگذار است. بر اساس آمارهای اخیر Numbeo در سال 2023 اجاره خانه در آلمان 854 یورو برای یک آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر 627 یورو برای یک آپارتمان 1 خوابه خارج از مرکز شهر و  450 یورو برای یک اتاق در یک آپارتمان مشترک است. همانطور که دیدید هزینه کرایه خانه در آلمان به محل زندگی شما هم مرتبط است. اگر می‌خواهید در شهری بزرگ و پیشرفته در آلمان زندگی کنید بدون شک هزینه اجاره‌ها بالا خواهد بود.

در این بخش هزینه اجاره خانه در مناطق مختلف کشور آلمان را برای شما شرح می‌دهیم. طبق گزارش سایت Numbeo در سال 2023 میانگین نرخ آپارتمان‌های یک‌خوابه در شهرهای بزرگ آلمان را مشاهده خواهید کرد:

شهرمیانگین نرخ آپارتمان‌های یک خوابه (یورو)
مونیخ (Munich)1023-1366
برلین (Berlin)907-1331
اشتوتگارت (Stuttgart)787-1278
فرانکفورت (Frankfurt am Main)878-1143
هامبورگ (Hamburg)803-1056
کلن (Cologne)
678-906

زندگی در خارج از شهر

برخی از افراد برای فرار از شلوغی و همچنین پس انداز تمایل دارند که در خارج از شهر زندگی کنند. زندگی در خارج از شهر و اجاره خانه در آن تاثیر زیادی در کاهش هزینه زندگی در آلمان دارد. در خارج از شهر می‌توانید خانه‌هایی با متراژ بالا و باغ‌هایی داخل آن خریداری یا اجاره نمایید. در زیر متوسط اجاره خانه در خارج از شهرهای آلمان را بررسی می‌کنیم. این داده‌ها توسط سایت immowelt در ژانویه سال 2023 گردآوری شده است که برای کل آلمان صدق می‌کند.

سایز آپارتمان (بر حسب متر مربع)متوسط هزینه اجاره به ازای هر متر مربع
زیر 4011.3
40 الی 608.1
60 الی 808.2
80 الی 1008.9
100 الی 1208.9
بالای 1209.2

نکته: همان طور که مشاهده می‌کنید هزینه اجاره بها در خارج از شهر بسیار مقرون‌به‌صرفه است. شما اگر یک خانه 50 متری در خارج از شهرهای آلمان اجاره کنید، با احتساب هزینه‌های آب و برق و … تنها به 600 یورو در ماه احتیاج خواهید داشت.

نحوه یافتن ملک برای اجاره در آلمان

برای اجاره خانه در آلمان لازم است، ابتدا یک ملک متناسب با نیازهای خود پیدا کنید، ملکی که به محل کار شما نزدیک باشد و از طرفی با بودجه شما متناسب باشد. بهترین کار این است که قبل از ورود به آلمان حتما خانه مورد نظرتان را اجاره کنید و هزینه آن را از طریق ایرانیکارت یا موارد مشابه پرداخت کنید. پورتال های املاک یکی از این روش هاست که جزییات آن در زیر آمده است.

پورتال یا نمایندگی‌های املاک

یکی از روش‌های متداول و محبوب برای پیدا کردن خانه اجاره ای  Homelike است. در ادامه پورتال‌ها قدرتمند و معتبر که به زبان آلمانی در دسترس کاربران هستند معرفی شده اند. البته نگران نباشید قابلیت تغییر زبان هم وجود دارد.

تعدادی از معتبرترین پورتال‌های مسکن در آلمان عبارت‌اند از:

  • Immobilien Scout 24
  • Homelike
  • Immowelt
  • immobilo
  • Mr Lodge
  • Spotahome
  • Wohnungsbörse
سایت Immobilien Scout 24 یکی از سایت‌هایی است که برای اجاره خانه می‌توان از آن بهره برد

سایت Immobilien Scout 24 یکی از سایت‌هایی است که برای اجاره خانه می‌توان از آن بهره برد

پیدا کردن مسکن موقت و آپارتمان مبله

در بدو ورود به آلمان به علت نداشتن تجهیرات اجاره خانه غیرمبله هزینه‌های شما را بالا می‌برد. در این صورت می‌توانید از خانه‌های موقت یا آپارتمان‌های مبله استفاده کنید. پورتال‌های زیر برای جستجو و پیدا کردن خانه موقت یا مبله مفید هستند. شما نهایت 1 سال قرارداد برای اجاره این نوع خانه می‌توانید داشته باشید.

  • SMARTments
  • Homelike
  • Tempoflat.de
  • Mr Lodge
  • Zeitwohnwerk

موقع رزرو خانه از طریق سایت حتما در توضیحات به داشتن  landlord’s confirmation of residence توجه کنید. این برگه گواهی اقامت (Wohnungsgeberbestätigung یا Wohnungsgeberbescheinigung) است که توسط صاحبخانه پر و امضا شده تا تأیید کند شما به محل زندگی جدید نقل مکان کرده‌اید. طبق قانون، هر مهاجری برای ثبت نام در دفتر شهروندان محلی (Bürgeramt) به این برگه نیاز دارد.

اسناد برای اجاره خانه در آلمان

ارائه اسناد و مدارک برای اجاره خانه در آلمان کاملا ضروری هستند. شما موظف هستید که مدارک کاملا واقعی به صاحب خانه ارائه دهید تا مطمئن شود که یک مستاجر قابل اعتماد هستید. علاوه بر این ارائه مدارک به شما این امکان را می‌دهد که از کامل‌ترین حقوق مستاجری بهره مند شوید.

به طور کلی اسناد و مدارک مورد نیاز برای کرایه خانه در آلمان عبارت‌اند از:

1- کپی شناسنامه و پاسپورت

برای امضای اجاره نامه یا نگاه به آپارتمان (در اکثر موارد) لازم است که یک کپی از شناسنامه و پاسپورت خود به مشاور املاک یا صاحب‌خانه ارائه دهید.

2- مدرک تاییدیه حقوق یا صورت‌حساب بانکی

باید ثابت کنید که درآمد ماهیانه کافی و منبع مالی موردنیاز برای پرداخت اجاره خانه را دارید. برای این کار کافی است فیش حقوقی شرکتی که در آن کار می‌کنید یا صورت‌حساب بانکی سه ماه گذشته خود را به صاحب‌خانه ارائه دهید.

3- اسناد مربوط به سوابق اعتباری

سند سابقه اعتباری که با نام برگه شوفا یا schufa record نیز شناخته می‌شود برای افرادی که قبلا در آلمان زندگی کرده یا خانه اجاره کرده‌اند، صدق می‌کند. اگر این مدرک را ندارید کافی است صورت حساب بانکی خود را به صاحب خانه ارائه دهید تا نشان دهید که توانایی لازم برای پرداخت به موقع اجاره بها را دارید.

4- ضامن

اگر نتوانید مدارک فوق را به صاحب‌خانه ارائه دهید، باید یک ضامن داشته باشید. دقت داشته باشید که ضامن شما حتما باید آلمانی باشد. ضامن می‌تواند از اعضای خانواده، دوستان یا فامیل‌های شما باشد. اگر به هر دلیلی نتوانید مبلغ اجاره را پرداخت کنید، ضامن باید اجاره خانه شما را پرداخت کنید.

5– اثبات اینکه نداشتن بدهی به صاحب‌خانه قبلی

در آلمان Mietschuldenfreiheitsbescheinigung یک فرم برای اثبات پرداخت اجاره بها نامیده می‌شود. شما باید از صاحب‌خانه فعلی خود بخواهید که این فرم را پر کند، که تأیید می‌کند همیشه اجاره را به‌موقع پرداخت می‌کنید و هیچ بدهی اجاره‌ای معوقه وجود ندارد.

مستنداتی که برای اجاره خانه در آلمان ضروری هستند.

مستنداتی که برای اجاره خانه در آلمان ضروری هستند.

قرارداد اجاره آلمان

یکی از اصلی‌ترین شرایط اجاره خانه در آلمان، نوشتن قراردادی اصولی و موفقیت آمیز است. به‌طور کلی قرارداد اجاره آلمان باید شامل موارد زیر باشد:

  • مشخصات مستاجر، مالک و ملک
  • شرایط اجاره از جمله قبوض آب و برق و هزینه‌های عملیاتی
  • لیست کامل موجودی (برای املاک مبله)
  • تاریخ شروع اجاره و مدت اجاره
  • مشخصات و قوانین مربوط به پارکینگ (در صورت وجود)
  • مبلغ پرداختی اجاره، تاریخ سررسید
  • مشخصات بانکی
  • مبلغ سپرده
  • شرایط مربوط به افزایش مبلغ اجاره
  • قوانین زندگی در خانه  و مراقبت از آن

نکته: بندهای قرارداد را به‌طور کامل مطالعه کنید و پس از موردتایید بودن، آن را امضا کنید.

حقوق مستاجر

قوانین حاکم در آلمان کاملا به نفع مستاجرین است. بهره‌مندی از این حقوق باعث می‌شود که بتوانید با خیال راحت خانه موردنیاز خود را اجاره کرده و با آرامش در آن زندگی کنید. این قوانین ممکن است در نقاط مختلف آلمان متفاوت باشد.

برخی از قوانین و حقوق مستاجرین در آلمان عبارت‌اند از:

  • مالکان خانه نمی‌توانند بدون اطلاع قبلی مستاجران را بیرون کنند.
  • حتی اگر مستاجر نتواند اجاره بها را بپردازد، مهلتی برای پرداخت اجاره بها به او داده می‌شود.
  • اگر صاحب‌خانه رفتار نادرستی با شما دارد، به‌‎راحتی می‌توانید با انجمن مستاجران محلی تماس گرفته و از متخصصان آن برای رفع مشکلات کمک بگیرید.
  • اگر صاحب‌خانه در وسط معامله شروع به افزایش اجاره‌بها کند، می‌توانید از او شکایت کنید، چون قانون کاملا به نفع شما خواهد بود.
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

پیدا کردن محلی برای زندگی و اجاره خانه در آلمان جزو مهم‌ترین اقداماتی است که پس از مهاجرت به آلمان باید انجام دهید. در این مقاله شرایط اجاره خانه در آلمان و هر آنچه لازم است در مورد آن بدانید را مورد بررسی قرار دادیم. کرایه خانه در آلمان با توجه به محل زندگی شما کاملا متفاوت است. شما با داشتن اطلاعات کافی درباره نحوه اجاره خانه در کشور آلمان و قوانین مربوط به آن می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین خانه را برای اجاره کردن انتخاب نمایید. اگر قصد تحصیل در آلمان را دارید با استفاده از اطلاعات داخل این مقاله می‌توانید خانه‌ای ایده‌آل و متناسب با نیاز خود اجاره نمایید.

سوالات متداول

اجاره خانه در آلمان با توجه به محل زندگی متفاوت است. اجاره خانه در شهرهای بزرگ بالاتر و هزینه اجاره خانه در مناطق خارج از شهر پایین‌تر است. اجاره خانه در آلمان 854 یورو برای یک آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر 627 یورو برای یک آپارتمان 1 خوابه خارج از مرکز شهر و  450 یورو برای یک اتاق در یک آپارتمان مشترک است

اجاره کردن یا خرید ملک در آلمان به شرایط مالی و وضعیت زندگی شما بستگی دارد. اگر وضعیت مالی خوبی دارید خرید خانه گزینه مناسبی است، اما اگر وضعیت مالی خوبی ندارید باید به فکر اجاره خانه در آلمان باشید.

برای کرایه خانه در آلمان باید مدارکی همچون کپی شناسنامه یا پاسپورت، تاییدیه فیش حقوقی، ضامن و مدرک سوابق اعتباری به صاحب خانه ارائه دهید.

قوانین حاکم در آلمان کاملا به نفع مستاجرین است. بهره‌مندی از این حقوق باعث می‌شود که بتوانید با خیال راحت خانه موردنیاز خود را اجاره کرده و با آرامش در آن زندگی کنید.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها