موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

قیمت خانه در آلمان

قیمت خانه در آلمان

اگر به تازگی به آلمان مهاجرت کرده اید یا قصد سکونت به عنوان مهاجر در این کشور را دارید حتما دغدغه مسکن را در ذهنتان دارید. قیمت مسکن بخشی از درآمد شما را به خود اختصاص می دهد و طبیعی است که بخواهید بدانید این هزینه برای شما چقدر خواهد بود. قیمت مسکن در آلمان با توجه به موقعیت مکانی هر خانه متفاوت خواهد بود، از این رو برای تکمیل روند خرید باید شهر و هدف اصلی شما مشخص باشد. همچنین خرید خانه در این کشور می‌تواند یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در آلمان باشد.

در ادامه این مقاله سعی کردیم که هزینه خانه را در بخش های ممختلف آلمان بررسی کنیم. در انتهای این مقاله شما می توانید با توجه به فاکتورهایی که در ذهن دارید یک برآورد مناسبی از قیمت اجاره خانه مورد نظرتان در آلمان داشته باشید.

قیمت خانه در آلمان چقدر است؟

قیمت خانه در آلمان به شهری که قصد اقامت در آن را دارید بستگی دارد. همچنین نوع ملکی که برای خرید انتخاب کرده‌اید نیز در قیمت اعلام شده موثر خواهد بود. بر اساس گزارشات به دست آمده، قیمت مسکن در کشور آلمان طی دهه گذشته افزایش یافته است.
متاسفانه طی دوره‌ای کوتاه‌مدت همانند همه کشورهای اروپایی دیگر ما شاهد افزایش قیمت خانه‌ها در آلمان هم بوده‌ایم. داده‌های حاصل از آمار سایت fred.stlouisfed نشان می‌دهد که قیمت‌ها در طول 4 فصل متوالی بین سال‌های 2021 و 2022 بیش از 10 درصد نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است. اما این رقم در سال 2023 دچار رکود شده و پیش‌بینی می‌شود در سال 2024 شاهد افزایش 2 درصدی قیمت خرید خانه در آلمان باشیم.

قیمت خانه در آلمان چگونه است؟

عوامل موثر بر قیمت خانه در آلمان

املاک در برخی از شهرهای آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی ارزان‌تر است. بیشتر منازل شهری کشور آلمان آپارتمان هستند و خانه‌های ویلایی بیشتر در مناطق حومه شهر وجود دارند. در نهایت اینکه مناطق روستایی کشور آلمان نسبت به شهرها املاک ارزان‌تری دارند.

از این رو می‌توان گفت عوامل مختلفی بر روی هزینه خرید خانه در آلمان موثر هستند که در ادامه این عوامل را به‌طور مختصر شرح می‌دهیم:

  • موقعیت مکانی: مناطق مختلف آلمان از نظر قیمت املاک وضعیت متغیری دارند. این کشور دارای 401 شهرستان است که هر یک از آنها روند قیمتی خود را ارائه می‌دهند.
  • امکانات رفاهی:هر چه وسایل و امکانات یک خانه بیشتر باشد بدون شک هزینه آن منزل نیز بیشتر خواهد بود.
  • متراژ و زیر ساخت بنا: از دیگر عوامل موثر در قیمت خانه که باید به هنگام زندگی در آلمان به آن توجه داشت، متراژ یا زیر ساخت بنای آپارتمانی است که انتخاب می‌کنیم.
  • دسترسی خانه به امکانات شهری:علاوه بر شهری که برای خرید یا اجاره منزل انتخاب می‌کنید، نحوه دسترسی به امکاناتی همانند حمل‌ونقل و مراکز خرید نیز در قیمت مسکن این کشور موثر خواهند بود.

تحقیقات پورتال املاک کشور آلمان نشان می‌دهد در اوایل سال 2022 قیمت خانه‌های ویلایی در آلمان به‌طور میانگین به ازای هر متر مربع حدود 2800 یورو بوده در حالی که قیمت آپارتمان‌ها در همان زمان 3200 یورو اعلام شد.

تغییرات منطقه در قیمت خانه

آلمان یکی از بزرگ‌ترین و باثبات‌ترین اقتصادهای اروپایی را دارد و به همین دلیل مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاران سراسر جهان است. یکی از بهترین راه‌های حفظ و افزایش سرمایه، سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات است.
با وجود اینکه بازار املاک آلمان پر از نوسان است، اما مهاجرت به آلمان در میان ایرانیان به‌‌طور روزافزونی بیشتر می‌شود. وضعیت مسکن در غرب آلمان به‌طور قابل‌توجهی با شرق این کشور متفاوت است. در بخش‌های بعدی به‌طور کامل قیمت انواع املاک کشور آلمان را ذکر می‌کنیم. نکته قابل‌توجه این است که قیمت خرید آپارتمان و خانه تقریبا نزدیک به هم است.

بررسی قیمت خانه در مرکز شهر

اگر به خرید خانه در مرکز شهر فکر می‌کنید، ممکن است متوجه شوید حق انتخاب محدودی با قیمت مناسبی خواهید داشت. از آنجایی که در مرکز شهر جمعیت مستاجران بسیار زیاد است، به احتمال زیاد گزینه‌های مناسبی برای اجاره در دسترس شما وجود دارد. در حالی که برای خرید ملک به مبالغ هنگفتی نیاز است. قیمت‌ خانه در مرکز شهر این کشور به مراتب از میانگین سایر مناطق بیشتر خواهد بود. طبق آمار سایت numbeo، قیمت خانه در مرکز شهرهای برلین، فرانکفورت، هامبورگ و کلن عبارت است از:

نام شهرقیمت خانه به ازای یک متر مربع در مرکز شهر
برلین (Berlin)7,995.60 یورو
فرانکفورت (Frankfurt)8,591.36 یورو
هامبورگ (Hamburg)8,029.17 یورو
کلن (Cologne)5,712.50 یورو
مونیخ (Munich)11,919.00 یورو

بررسی قیمت خانه در اطراف شهر

خانه‌های اطراف شهر گزینه مناسبی برای خانواده‌ها هستند. برخی از مناطق حومه شهرهای آلمان بسیار محبوب و مقرون به صرفه به شمار می‌آیند. توجه داشته باشید، حومه شمالی شهرهای آلمان گزینه خوبی برای کسانی به شمار می‌آید که به دنبال آرامش و سکوت هستند. طبق آمار سایت numbeo، قیمت خانه در بیرون از شهرهای برلین، فرانکفورت، هامبورگ و کلن عبارت است از:

نام شهرقیمت خانه به ازای یک متر مربع در بیرون از شهر
برلین (Berlin)5,704.82 یورو
فرانکفورت (Frankfurt)5,916.92 یورو
هامبورگ (Hamburg)5,183.85 یورو
کلن (Cologne)4,425.00 یورو
مونیخ (Munich)8,833.35 یورو

قیمت خانه در روستاهای آلمان

به‌طور معمول مناطق روستایی در هر کشوری قیمت مناسب‌تری در مقایسه با مناطق شهری دارند. کشور آلمان نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. به گفته سایت Niche، خانه‌ در روستاهای آلمان دارای ارزش متوسط 441,356 دلار هستند. طبق میانگین‌های تخمین زده شده، قیمت خانه در بخش‌های روستایی کشور آلمان نصف مناطق شهری محاسبه می‌شود.

قیمت خانه ویلایی در آلمان

خانه‌های ویلایی شاید مهم‌ترین هزینه زندگی در آلمان محسوب نشود، اما بیشتر افراد سرمایه‌دار این خانه‌ها را به آپارتمان‌های لوکس و مدرن ترجیح می‌دهند. به خاطر داشته باشید قیمت خانه ویلایی در آلمان نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد.

برای مثال موقعیت مکانی و نوع خانه‌های ویلایی از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود. بدین ترتیب نکاتی که بر روی قیمت خرید یا حتی اجاره این منازل تاثیر دارند عبارت هستند از:

  •  مدرن بودن خانه ویلایی یا کلاسیک بودن آن
  •  خصوصی یا نیمه‌خصوصی بودن آن
  •  موقعیت شهری، خارج از شهر یا واقع شدن در شهرک‌های مدرن آلمان

اگر به فکر خرید خانه‌های ویلایی هستید، بهتر است بدانید که خانه‌های ویلایی مدرن در مقایسه با نوع کلاسیک این ساختمان‌ها قیمت مقرون به صرفه‌تری دارند. در ضمن متریال به کار رفته در عملیات ساخت و ساز خانه‌های ویلایی در قیمت نهایی آنها موثر است. طبق آمار سایت realtor، چند مورد از قیمت ویلا در شهرهای آلمان مورد بررسی قرار گرفته است:

ویژگی ویلاقیمت خانه ویلایی
ویلای 9 خوبه در مونیخ (280 m²)3,055,000 یورو
ویلای 10 خوابه در فرانکفورت (365 m²)2,780,000 یورو
ویلای 8 خوابه در بادن-بادن (239 m²)1,950,000 یورو

قیمت خانه آپارتمانی در آلمان

قیمت خانه آپارتمانی نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد که موقعیت مکانی و امکانات رفاهی از اصلی‌ترین این فاکتورها به شمار می‌آیند. در صورتی که به فکر خرید یک آپارتمان در مراکز شهری کشور آلمان هستید باید میانگین خرید هر متر مربع از این آپارتمان‌ها را 6 هزار یورو تا 11 هزار یورو در نظر بگیرید.

ناگفته نماند آپارتمان‌های موجود در حومه شهرهای کشور آلمان متری 2 هزار یورو قیمت دارند که در مقایسه با آپارتمان‌های مراکز شهری مقرون‌به‌صرفه خواهند بود. به هر حال با توجه به بودجه خود می‌توانید به منظور کار در آلمان محل اسکان خود را انتخاب کنید.

هزینه خانه دانشجویی در آلمان

اگر به منظور تحصیل در آلمان به این کشور مهاجرت کرده‌اید و در هزینه‌های زندگی خود صرفه‌جویی می‌کنید، توصیه می‌کنیم برای کاهش هزینه تحصیل خود در این کشور، شهرهای کوچک را انتخاب کنید زیرا خانه‌های ارزان قیمت زیادی مناسب دانشجویان در شهرهای کوچک آلمان وجود دارند.

قیمت خانه در بخش های مختلف کشور آلمان

اجاره در مقابل خرید خانه در آلمان

اجاره خانه در کشور آلمان بسیار متداول‌تر از خرید ملک است. به عبارت دیگر ساکنان این کشور ترجیح می‌دهند به جای خرید خانه، ملک موردنظر خود را برای مدت طولانی اجاره کنند.

گذشته از بحث نوسان قیمت خانه در آلمان، شما به‌عنوان یک مهاجر باید محتاطانه عمل کنید و بیشتر به فکر اجاره یک ملک باشید. با اجاره ملک زمان بیشتری برای بررسی گزینه‌های پیش روی خود دارید و می‌توانید موقعیت و اهداف اصلی‌تان را ارزیابی کنید.

اجاره خانه در آلمانخرید خانه در آلمان
بیشتر قوانین آلمان به نفع مستاجران استالزامات قانونی زیادی برای مالکان وجود دارد
عدم نیاز به دریافت وام مسکندردسرهای مربوط به دریافت وام مسکن
عدم نیاز به پول زیادگران بودن بیشتر خانه‌ها در آلمان
عدم نیاز به پرداخت هزینه‌های جانبی ساختمانمسئولیت سنگین مالکیت ساختمان
عدم نیاز به مراجعه به دفاتر اسناد رسمیکاغذبازی‌های زیاد برای انتقال ملک
مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه‌های زندگیگران بودن انواع آپارتمان‌ها و خانه‌ها در آلمان
پیدا کردن سریع خانه‌ای برای اجارهسخت بودن یافتن آپارتمانی برای خرید

قیمت اجاره خانه دانشجویی در آلمان

دانشجویان با توجه به بودجه و خواسته‌های شخصی خود می‌توانند خانه‌های دانشجویی را با قیمت‌های متفاوتی اجاره کنند. البته این قیمت‌ها میانگین ارزان‌ترین اجاره بهای خانه‌های دانشجویی به شمار می‌آید زیرا هر چه امکانات این خانه‌ها بیشتر شود و موقعیت مکانی بهتری داشته باشند، بدون شک اجاره بهای آنها نیز افزایش می‌یابد.

هزینه خوابگاه برای دانشجویان در یک ماههزینه آپارتمان یا واحد مسکونی در یک ماههزینه یک اتاق در یک خانه مشترک در یک ماه
180 تا 350 یورو400 تا 600 یورو500 یورو

قیمت اجاره آپارتمان در آلمان

اجاره یک آپارتمان نیز به فاکتورهایی همانند متراژ، تعداد اتاق خواب، تعداد نفرات ساکن و موقعیت مکانی آن بستگی دارد. به‌طور میانگین شما می‌توانید با مبلغی حدود 900 یورو آپارتمانی را اجاره کنید. البته که مبله بودن و سایر امکانات رفاهی آپارتمان نیز در اجاره بهای آن بی‌تاثیر نخواهد بود.

قیمت اجاره خانه در آلمان

قصد دارید در کدام یک از شهرهای کشور آلمان مستقر شوید؟ با توجه به محلی که برای زندگی خود انتخاب می‌کنید هزینه اجاره خانه نیز متغیر خواهد بود. برای مثال در شهرهایی همانند برلین، هامبورگ و فرانکفورت محدوده اجاره بهای خانه‌ها از 900 یورو آغاز می‌شود و تا 3000 یورو یا حتی بیشتر ادامه دارد.

چشم انداز آینده قیمت خانه در آلمان

فرقی ندارد در کجای دنیا ساکن هستیم، همیشه قیمت خانه متغیر خواهد بود. بدین ترتیب قیمت خانه در آلمان نیز ثابت نیست و طی سال‌های گذشته با نوسانات زیادی روبه‌رو بوده است. نمودار زیر تغییرات قیمت مسکن را در کشور آلمان نشان می‌دهد. قیمت مسکن در آلمان در سال 2021 حدود 12 درصد افزایش یافت، اما پیش‌بینی می‌شود رشد قیمت تا سال 2024 کاهش یابد. بر اساس گزارش سایت statista، بازار مسکن آلمان قرار است در سال 2023 افزایش 1.2 درصدی در میانگین قیمت مسکن و 3.2 درصد افزایش را در سال 2024 تجربه کند. قیمت املاک مسکونی در بزرگترین شهرها از سال 2012 به‌طور ‌قابل‌توجهی رشد کرده است. در مونیخ که گران‌ترین بازار مسکونی آلمان را دارد، قیمت خانه در سال 2022 به تقریبا 11000 یورو در هر متر مربع رسید.

نمودار رشد قیمت خانه در آلمان و پیش بینی رشد قیمت

نکاتی برای خریداران و فروشندگان در بازار مسکن آلمان

به‌عنوان خریدار یک خانه در کشور آلمان باید در مورد مکان استقرار آپارتمان موردنظر خود به‌طور کامل تحقیق کنید. توصیه می‌کنیم در ابتدا خانه‌ای در همان منطقه اجاره کنید تا از علاقه خود نسبت به آن موقعیت مکانی مطمئن شوید. سپس برای تکمیل روند نهایی خرید، اقدامات لازم را انجام دهید.

همچنین اگر به فکر فروش ملکی در کشور آلمان هستید، بهتر است قیمت انواع خانه‌ها و املاک موجود در همان منطقه را تجزیه‌وتحلیل کنید تا در نهایت بتوانید بهترین قیمت را برای ملک خود در نظر بگیرید.

قیمت خانه در شهرهای مهم آلمان

در بخش‌های قبلی نیز گفتیم قیمت خانه‌ها در هر یک از شهرهای آلمان متفاوت خواهد بود. در شهرهای بزرگ و مرکزی قیمت اجاره و خرید خانه در مقایسه با شهرهای حومه و کوچک‌تر بیشتر است. برای اطلاعات بیشتر در مورد قیمت‌ها به جدول زیر نگاهی بیندازید.

نام شهرقیمت خرید خانه
(یورو)
قیمت خرید آپارتمان (یورو)قیمت اجاره خانه (یورو)اجاره آپارتمان دانشجویی (یورو)
مونیخ5900812813791040
هانوفو200722571020770
دوسلدورف41505192682532
بیله فلد33004050743560
هاله32503730400300
پاسائو30003500604425
اشتوتگارت42335839907739

قیمت خانه ارزان در آلمان

هر چه امکانات رفاهی، میزان دسترسی به حمل‌ونقل و سایر ویژگی‌های مثبت یک ملک در کشور آلمان کمتر باشد، به‌طور حتم قیمت آن نیز ارزان‌تر خواهد بود. ارزان‌ترین خانه‌های آلمان در حومه شهر یا حتی روستاها قرار دارند.

قیمت زمین کشاورزی در آلمان

قیمت زمین کشاورزی نیز همانند قیمت خانه در آلمان به شاخصه‌های متفاوتی بستگی دارد. اگر به دنبال خرید زمین‌ کشاورزی ارزان قیمتی در کشور آلمان هستید، توصیه می‌کنیم به بخش‌های شرقی این کشور سر بزنید.
به‌طور معمول ارزان‌ترین زمین کشاورزی در آلمان از 10000 یورو به ازای یک هکتار ارزش‌گذاری شده است. این قیمت به مسائل زیر وابسته خواهد بود:

  •  مساحت زمین کشاورزی
  •  جنس خاک زمین
  •  امکانات آبیاری
  •  امکانات ملکی حاضر در زمین کشاورزی

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به‌طور واضح و دقیق به قیمت خانه در آلمان اشاره کنیم و همچنین عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت مسکن در آلمان را برای شما شرح دادیم. بررسی شد که قیمت خرید خانه‌ای که مدرن‌تر، واقع در مرکز شهر باشد بسیار گران‌تر از خانه‌ای است که در اطراف شهر است. با توجه به اطلاعات ارائه شده شما به‌عنوان یک مهاجر کاری یا تحصیلی می‌توانید با چشم‌اندازی مشخص از خرج و مخارج خود در آلمان اقدامات لازم را انجام دهید.

سوالات متداول

به‌طور معمول آپارتمان‌های هامبورگ با متراژ پایین قابل خریداری هستند. البته که آپارتمان 50 متری در این شهر حدود 400000 یورو قیمت دارد.

با توجه به اینکه خانه در شهرهای مختلف آلمان قیمت متفاوتی دارد، بهتر است در شهرهای کوچک و حومه آلمان با این مبلغ پول خانه‌ای خریداری کنید زیرا شهرهای بزرگ و کلان به مراتب گران‌تر هستند.

افرادی که قصد تحصیل یا کار در کشور آلمان را دارند و به دنبال اقامتی همیشگی هستند، بهتر است برای خرید خانه در این کشور اقدام کنند.

قیمت ملک در شهرهای مختلف آلمان متغیر است، اما بر اساس آمار به دست آمده مونیخ از نظر خرید و اجاره ملک گران‌ترین شهر آلمان محسوب می‌شود.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها