موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

راهنمای خرید سیم‌کارت در استرالیا برای مسافران و مهاجران

راهنمای خرید سیم‌کارت در استرالیا برای مسافران و مهاجران

یکی از اولین اقدامات پس از رسیدن به استرالیا، خرید سیم‌کارت است که می‌توانید آن را از طریق 2 راه حضوری (فروشگاه‌های فرودگاه یا سطح شهر) و آنلاین خریداری کنید. در استرالیا، دو نوع سیم‌کارت Prepaid و Postpaid وجود دارد که مشابه با سیم‌کارت‌های اعتباری و دائمی ایران است؛ اما با آن‌ها تفاوت‌هایی نیز دارد. شرکت‌های ارائه دهنده سیم‌کارت در استرالیا، طرح‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند که ممکن است ماهانه بین 35 تا 95 دلار برای فعال کردن آن‌ها هزینه کنید.

اگر قصد مهاجرت به استرالیا دارید، درصورتی‌که می‌خواهید اطلاعات بیشتری درمورد خرید سیم‌کارت در استرالیا کسب کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تصویر یک شخص در حال خرید سیم کارت در فرودگاه استرالیا

مراکز خرید سیم‌‌کارت در استرالیا

مراکز بسیاری در سطح استرالیا برای خرید سیم‌کارت وجود دارند. شما می‌توانید سیم‌کارت خود را از فروشگاه‌های آنلاین، فروشگاه‌های سطح شهر و اداره پست استرالیا بخرید که در ادامه هریک را شرح داده‌ایم:

  1.  فروشگاه‌های آنلاین: می‌توانید در عرض چند دقیقه از فروشگاه‌های آنلاین سیم‌کارت بخرید و آن را روی تلفن همراه خود فعال کنید.
  2.  فروشگاه‌های سطح شهر: یکی دیگر از گزینه‌هایی که پیش روی شما قرار دارد، فروشگاه‌هایی است که می‌توانید در سطح شهر یا فرودگاه‌ها پیدا کنید.
  3.  اداره پست: اگر در فرودگاهی که فرود آمده‌اید، اداره پست وجود داشته باشد، می‌توانید سیم‌کارت شرکت‌های کوچک را از آنجا خریداری کنید.

به‌طور کلی، می‌توانید از شرکت‌های معروفی مانند Telstra ، Vodafone و Optus سیم‌کارت تهیه کنید. این شرکت‌ها در فرودگاه‌های بین‌المللی شعبه دارند که کارتان را ساده‌تر می‌کند و به محض ورود به استرالیا، می‌توانید از خود فرودگاه، به‌صورت مستقیم سیم‌کارت بخرید. در ادامه چند مورد از فروشگاه‌های زنجیره‌ای را برای خرید سیم‌کارت نام برده‌ایم:

  • Coles
  • Woolworths
  • ALDI
  • 7-Eleven

خرید آنلاین سیم‌کارت در استرالیا

برای خرید سیم‌کارت در استرالیا، ابتدا باید یک فروشگاه آنلاین معتبر را انتخاب کنید. به‌طور کلی خرید آنلاین سیم‌کارت فرآیند ساده‌ای دارد؛ کافی است برای یکی از روش‌های پرداخت آنلاین آماده باشید. از این طریق می‌توانید حتی پیش از سفر به استرالیا سیم‌کارت خود را تهیه کنید و از خدمات خوب شرکت‌های ارائه دهنده استفاده کنید. همچنین اگر در استرالیا آشنا یا همخانه دارید، می‌تواند سیم‌کارت را به جای شما تحویل بگیرد.

در این بخش به مزایای خرید اینترنتی، پیش از سفر اشاره می‌کنیم:

  1. از زمان فرود هواپیما به اینترنت دسترسی خواهید داشت. اگر از قبل سیم‌کارت استرالیا را بخرید، می‌توانید به محض فرود هواپیما از اینترنت استفاده کنید. از این طریق به خانواده خود خبر می‌دهید که به سلامت رسیدید و حتی امکان گرفتن تاکسی‌های سریع یا اوبر (Uber) از فرودگاه برای شما وجود دارد. علاوه بر این، اگر قبل از سفر اینترنت خریده باشید در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید؛ زیرا لازم نیست دنبال فروشگاه‌های سطح شهر بگردید و یا در صف طولانی فروشگاه‌های فرودگاه منتظر بمانید.
  2. به اینترنت پرسرعت دسترسی خواهید داشت. بعضی از اپراتورها بسته‌های اینترنتی خوبی را ارائه می‌کنند. بنابراین نیازی نیست بابت اتصال خود به اینترنت نگران باشید. با این حال کیفیت بسته اینترنت نیز مهم است تا بتوانید اتصال پایدار و سریعی را تجربه کنید.
  3. در‌صورت بروز مشکل می‌توانید آن را قبل از سفر حل کنید. وقتی از قبل خرید می‌کنید و تنظیمات لازم را انجام می‌دهید، امکان حل کردن مشکلات تلفن همراه یا سیم‌کارتتان از منزل وجود دارد و زمانی که به شهری که آن را نمی‌شناسید وارد می‌شوید، از این بابت دغدغه‌ای نخواهید داشت.

مدارک مورد نیاز برای خرید سیم‌کارت در استرالیا

اطلاعات هویتی شما باید قبل از خرید سیم‌کارت در استرالیا تایید شوند. بنابراین با استفاده از مدارکی از جمله:

  • پاسپورت؛
  • شناسنامه؛
  • یا کارت ملی، می‌توانید به‌راحتی سیم‌کارت تهیه کنید.

برای پرداخت هزینه خرید آنلاین، می‌توانید از کارت‌های اعتباری یا نقدی استفاده کنید. 

انواع سیم‌کارت در استرالیا

2 نوع سیم‌کارت وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را بر اساس نیاز خود، بخرید:

سیم‌کارت Prepaid

سیم‌کارتی است که هزینه استفاده از آن را مانند سیم‌کارت‌های اعتباری در ایران، از قبل پرداخت می‌کنید و به اصطلاح آن را شارژ می‌کنید. به این صورت، امکان برقراری تماس، ارسال پیامک و استفاده از اینترنت را خواهید داشت. در واقع هر چقدر اعتبار حساب شما بیشتر باشد، بیشتر می‌توانید از خدمات آن استفاده کنید. اعتبار حساب شما پس از مدتی منقضی می‌شود؛ مثلا 28 روز که این بازه زمانی، به طرحی که برای سیم‌کارت خود خریداری کرده‌اید، بستگی دارد.

اگر یک روش پرداخت مثل کارت‌های اعتباری (مانند مسترکارت، ویزاکارت و غیره) یا حساب‌های پرداخت آنلاین (مانند پی پال، پرفکت مانی و غیره) را به حساب خود وصل کنید، می‌توانید تمدید خودکار طرحی که خریداری کرده‌اید را فعال کنید. همچنین می‌توانید از طریق واچر (Voucher)، سیم‌کارت خود را مجددا شارژ کنید که در بسیاری از فروشگاه‌های سراسر استرالیا در دسترس است.

بعضی از سیم‌کارت‌های Prepaid، تماس‌های بین‌المللی را نیز پوشش می‌دهند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها به‌راحتی با خانواده خود تماس بگیرید، بدون اینکه لازم باشد هزینه‌های کمرشکنی پرداخت کنید. البته توجه داشته باشید که لازم است لیست کشورهایی که هر سیم‌کارت پوشش می‌دهد را بررسی کنید تا از اینکه هزینه تماس با ایران را شامل می‌شوند یا نه اطمینان حاصل کنید. معمولا این لیست بر اساس تقاضای مشتریان تنظیم شده است.

سیم‌کارت Postpaid

مهم‌ترین تفاوت سیم‌کارت Postpaid با Prepaid، در زمان پرداخت هزینه‌ها است. سیم‌کارت Postpaid مشابه سیم‌کارت دائمی در ایران است. برای دریافت این نوع سیم‌کارت، معمولا قراردادی 12 الی 24 ماهه امضا می‌کنید که ماهانه با پرداخت قبض، خدمات آن به‌صورت خودکار تمدید می‌شود. مبلغی که باید به عنوان قبض پرداخت کنید، مبلغ ثابتی است؛ مگر اینکه میزان تماس، پیامک یا استفاده شما از اینترنت از مقدار توافق شده، بیشتر باشد.

💡نکته: اپراتورهای مختلف در استرالیا، طرح‌ها و قیمت‌های متنوعی را پیشنهاد می‌دهند. هزینه تماس در این کشور در مقایسه با مقاصد دیگر ارزان نیست.


سیم‌کارت‌های Postpaid برای افرادی که اقامت دائم استرالیا را دارند یا می‌خواهند برای مدت طولانی در استرالیا بمانند، مناسب هستند. پس اگر قصد اقامت کوتاه مدت در استرالیا را دارید، بهتر است سیم‌کارت Prepaid خریداری کنید.

شرکت‌های ارائه دهنده سیم‌کارت در استرالیا

3 تا از مهمترین شرکت‌های ارائه دهنده سیم‌کارت در استرالیا Telstra ،Optus و Vodafone هستند. هر سه این شرکت‌ها اینترنت 4G و 5G را ارائه می‌دهند. مشتریانی که از اروپا و آسیا می‌خواهند به این خدمات دسترسی پیدا کنند، تنها کافی است سیم‌کارت Prepaid استرالیا را بخرند.


یکی از ویژگی‌های جذاب خرید سیم‌کارت در استرالیا این است که می‌توانید اپراتور تلفن همراه خود را تغییر دهید، بدون اینکه لازم باشد شماره‌تان را عوض کنید.

شبکه شرکت Telstra بیشترین پوشش را در سراسر استرالیا دارد. اما درصورتی‌که تنها قصد سفر به شهرهای بزرگ را دارید، تفاوت زیادی بین این 3 شرکت مشاهده نخواهید کرد. فقط زمانی که می‌خواهید به مناطق غیر شهری استرالیا بروید، Telstra به‌علت آنتن دهی بهتر، انتخاب بهتری خواهد بود.

با خرید از هر 3 این اپراتورها، امکان تغییر طرحی که خریداری کرده‌اید به‌صورت ماهانه وجود دارد و می‌توانید هر موقع خواستید آن را لغو کنید. علاوه بر این تماس و ارسال پیام به شماره‌های استرالیا نامحدود است. در بخش بعدی، هر کدام از آن‌ها و طرح‌هایی که ارائه می‌دهند را خواهید خواند.

شرکت Telstra

چه اقامت کوتاه‌مدت داشته باشید، چه بلندمدت، خرید سیم‌کارت prepaid از Telstra یکی از اولین و بهترین گزینه‌های پیش روی شما است. شرکت Telstra با پوشش شبکه 99/5 درصدی، بیشترین پوشش را بین 3 اپراتور مذکور در بالا دارد. همین مزیت، این شرکت را به بهترین گزینه برای مسافران مناطق غیر شهری و دورافتاده تبدیل می‌کند. برای استفاده از طرح‌های شرکت Telstra لازم است ابتدا کیت اولیه سیم‌کارت prepaid یا prepaid starter kit را تهیه کنید یا از طریق یک اپراتور شبکه مجازی تلفن همراه (MVNO) سیم‌کارت مجازی بخرید. سپس طرحی متناسب با مدت اقامت و مصرف اینترنت خود انتخاب و فعال کنید.


❖ توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از اپراتورهای شبکه مجازی تلفن همراه به‌جز Mobile Boost به شبکه Telstra به‌طور کامل دسترسی ندارد. بنابراین اگر می‌خواهید به مناطق غیر شهری استرالیا بروید، بهتر است سیم‌کارت فیزیکی بخرید.

در ادامه می‌توانید بهترین طرح‌های موجود در این شرکت را مشاهده کنید:

طرححجم اینترنتهزینه ماهانه
پایه (Basic)50 گیگابایت62 دلار
ضروری (Essential)180 گیگابایت72 دلار
ویژه (Premium)300 گیگابایت95 دلار

مزیت‌های استفاده از سیم‌کارت‌های Telstra را در ادامه آورده‌ایم:

  1. همه این طرح‌ها شامل 30 دقیقه تماس بین‌المللی می‌شوند.
  2. در صورتی که حجم اینترنت شما تمام شود، نیازی نیست مبلغ اضافه‌ای بپردازید، بلکه تنها سرعت اینترنت شما کمتر می‌شود.
  3. اگر از خدمات My Telstra استفاده می‌کنید، می‌توانید گزینه تمدید خودکار بسته‌های انتخابی خود را فعال کنید.
  4. اگر بسته خود را قبل از اینکه تاریخ انقضای آن تمام شود تمدید کنید، حجم اینترنت مصرف نشده شما تا سقف 200 گیگابایت به دوره بعد منتقل می‌شود.

شرکت Optus

شرکت Optus بهترین پوشش شبکه را بعد از Telstra دارد. اگر قصد دارید به شهرهای بزرگ استرالیا بروید، تفاوتی را بین این 2 اپراتور متوجه نخواهید شد. این شرکت به‌علت داشتن شرکت Telstra با پوشش شبکه 99/5 درصدی و قیمت مناسب، رضایت مشتریان را جلب کرده است. شرکت Optus طرح‌های ماهانه متنوعی دارد و هر کجای استرالیا که باشید تا حداکثر 5 روز سیم‌کارت را به‌صورت رایگان به دست شما می‌رساند.

در جدول زیر به بهترین طرح‌های SIM Only این شرکت پرداخته‌ایم:

طرححجم اینترنتتماس بین‌المللیهزینه ماهانه
Medium Optus Choice Plus plan100 گیگابایتنامحدود59 دلار
Large Optus Choice Plus Plan220 گیگابایتنامحدود69 دلار
Optus Plus Promo Plan500 گیگابایتنامحدود69 دلار
Extra Large Optus Choice Plus Plan360 گیگابایتنامحدود89 دلار

همچنین بهترین طرح‌های سیم‌کارت Prepaid این شرکت به‌صورت زیر است:

طرححجم اینترنتتماس بین‌المللیهزینه (اعتبار تا 28 روز)
Optus Flex Plus40 گیگابایت400 دقیقه35 دلار
60 گیگابایت800 دقیقه45 دلار
80 گیگابایت1200 دقیقه55 دلار

به مزایای استفاده از سیم‌کارت‌های Optus در ادامه پرداخته‌ایم:

  1. درصورتی‌که حجم اینترنت خریداری شده را مصرف کنید، لازم نیست هزینه بیشتری بپردازید؛ تنها سرعت اینترنت شما کاهش می‌یابد.
  2. با استفاده از اپلیکیشن Optus می‌توانید خدمات سیم‌کارت خود را مدیریت کنید.
  3. برای تماس‌های بین‌المللی به بعضی از کشورها هزینه کمتری حساب می‌شود.
  4. درصورتی‌که هزینه‌های خود را به موقع پرداخت کنید، می‌توانید تا 200 گیگابایت از حجم اینترنت خود را به دوره بعدی انتقال دهید.

شرکت Vodafone

Vodafone یک شرکت معروف بین‌المللی است که در استرالیا نیز شعبه دارد. شبکه این شرکت، پوشش 96 درصدی و انتخابی عالی برای مسافران شهرهای پرجمعیت است. افرادی که به دنبال یک سیم‌کارت با قیمت مناسب هستند، می‌توانید سیم‌کارت خود را به‌صورت حضوری یا آنلاین فعال کنید.

در ادامه به تعدادی از بهترین طرح‌های این شرکت می‌پردازیم:

طرححجم اینترنتهزینه ماهانه
Small SIM Only Plan40 گیگابایت40 دلار
Medium SIM Only Plan150 گیگابایت50 دلار
Large SIM Only Plan300 گیگابایت60 دلار

مزایای استفاده از سیم‌کارت‌های Vodafone را در زیر آورده‌ایم:

  1. امکان تمدید خودکار بسته شما وجود دارد؛ ولی اگر می‌خواهید این گزینه را غیرفعال کنید، باید تنظیمات لازم را به‌صورت دستی انجام دهید.
  2. تماس‌های بین‌المللی به کشورهایی که در سایت آن‌ها ذکر شده است نامحدود است.

اپراتورهای شبکه مجازی تلفن همراه در استرالیا

مزایا و ویژگی‌های سیم‌کارت‌های مجازی (eSIM) به سیم‌کارت‌های فیزیکی، بسیار شبیه است. با این تفاوت که کاملا دیجیتالی‌اند و عمدتا روی نسل آخر تلفن‌های همراه کار می‌کنند. استفاده از eSIM بسیار ارزان‌تر از استفاده از سرویس‌های رومینگ معمولی تمام می‌شود و خرید و استفاده از آن‌ها در هر کجا که باشید بسیار ساده است. به‌ همین علت برای افرادی که زیاد سفر می‌کنند، یک گزینه عالی محسوب می‌شود. در ادامه به مزایا و معایب این تکنولوژی می‌پردازیم:

الف) خرید و فعال‌سازی eSIM به‌صورت کاملا مجازی و سریع است.

ب) خریدن سیم‌کارت مجازی آسان است. کافی است به فروشگاه‌های آنلاین مراجعه کنید و برای یکی از روش‌های پرداخت آنلاین که پیش‌تر گفته شد، آماده باشید.

ج) نیازی نیست نگران تمام شدن حجم بسته اینترنت خود باشید. بعضی از شرکت‌های ارائه دهنده eSIM مانند Holafly بسته‌های اینترنت نامحدود دارند.

د) تنها عیب eSIM این است که برای تمام تلفن‌های همراه در دسترس نیست. بنابراین لازم است مدل تلفن خود را قبل از اقدام به خرید حتماً بررسی کنید. اگر گوشی شما eSIM را ساپورت می‌کند، تنظیمات آن بسیار ساده خواهد بود.

تعداد زیادی اپراتور شبکه مجازی تلفن همراه وجود دارند که بر مبنای شبکه 3 شرکت یاد شده عمل می‌کنند. اما از آنجایی که کوچک‌تر هستند، معمولا قیمت پایین‌تری دارند و در مقایسه با 3 اپراتور اصلی امکانات، مزایا و باندلینگ کمتری را پیشنهاد می‌دهند. باندلینگ بسته‌ای است که تلفن همراه و طرحی متناسب با نیاز شما را شامل می‌شود و در‌صورت عمل به تعهدات آن، پس از مدتی اپراتور گوشی را در اختیارتان قرار می‌دهد. البته گوشی روی سیم‌کارت فرد متقاضی قفل است.


❖ اپراتورهایی که از شبکه Telstra استفاده می‌کنند در مقایسه با اپراتورهایی که از شبکه‌های Optus و Vodafone استفاده می‌کنند ‌بهتر عمل می‌کنند.

در ادامه می‌توانید لیستی از بهترین ارائه دهندگان سرویس 28 روزه eSIM را مشاهده کنید:

  • Amaysim
  • Optus
  • Vodafone
  • Telstra
  • Lebara
  • Felix

نکات مهم قبل از خرید سیم‌کارت در استرالیا

پیش از خرید سیم‌کارت در استرالیا، خوب است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. مشخص کنید که قصد دارید چه مقدار برای خرید سیم‌کارت هزینه کنید. شرکت‌های ارائه دهنده سیم‌کارت در استرالیا، طرح‌های متنوعی را با قیمت‌های متفاوت پیشنهاد می‌دهند.
  2. اگر می‌خواهید به مناطق غیر شهری استرالیا سفر کنید، به سیم‌کارتی با پوشش شبکه زیاد، یعنی سیم‌کارت Telstra نیاز خواهید داشت.
  3. نسبت به مدت‌زمان اقامت خود، سیم‌کارت بخرید. بیشتر طرح‌هایی که اپراتورهای تلفن همراه ارائه می‌دهند، یک ماهه هستند اما اگر قصد اقامت بلند مدت در استرالیا دارید، می‌توانید به گزینه‌های بلند مدت هم نگاهی بیاندازید.
  4. نحوه استفاده از سیم‌کارت خود را مشخص و با‌توجه‌به خدمات مورد نیازتان، طرح مناسب را انتخاب و خریداری کنید. به‌عنوان مثال:
    • آیا می‌خواهید به‌صورت آنلاین فیلم و سریال تماشا کنید؟
    • یا قصد دارید با خانواده خود در کشوری دیگر تماس برقرار کنید؟
    • یا می‌خواهدی فقط در مواقع ضروری از آن استفاده کنید؟

💡نکته: به‌طورکلی، سیم‌کارت‌های Prepaid ترکیبی از ویژگی‌های بالا را ارائه می‌دهند و یکی از بهترین شرکت‌های ارائه دهنده آن‌ها برای افرادی که قصد سفر به استرالیا را دارند Telstra است.

خرید سیم‌کارت در استرالیا: راهی برای ارتباط بی‌پایان

همان‌طور که می‌دانید خرید سیم‌کارت در استرالیا، یکی از واجب‌ترین کارهایی‌ست که هر فردی در بدو ورود به این کشور باید انجام هد؛ زیرا استفاده از برنامه‌های مسیریاب و تاکسی‌های اینترنتی، افتتاح حساب بانکی، پیدا کردن کار و حتی برقراری ارتباط با دوستان و خانواده از این طریق ممکن می‌شود و نمی‌توان ضرورت آن را در دنیای امروزی نادیده گرفت.

خرید سیم‌کارت استرالیا همچنین شما را از هزینه‌های سرسام‌‌آور رومینگ نجات می‌دهد و با طرح‌های متنوعی که اپراتور‌های مختلف به شما ارائه می‌کنند، نیاز شما به برقراری ارتباط را به‌طور کامل برآورده می‌کند. روشن است که استفاده از اینترنت موبایل، تجربه سفر و استفاده شما از تلفن همراهتان را بهبود می‌دهد.

سوالات متداول

می‌توانید از طریق فروشگاه‌های آنلاین یا فروشگاه‌های سطح شهر، برای خرید سیم‌کارت اقدام کنید.

در‌صورت بروز هرگونه مشکل، بهتر است با شرکت ارائه دهنده سیم‌کارت خود تماس بگیرید.

از آنجایی که تلفن‌های قفل‌شده (Locked) به شرکت مخابراتی ارائه دهنده آن‌ها وابسته هستند، باید بگوییم بله! با این حال، اکثر شرکت‌های مخابراتی به استثنای Telstra به‌طور رایگان قفل گوشی شما را باز می‌کنند.

بله، امکان تعویض سیم‌کارت وجود دارد. همچنین می‌توانید طرحی که خریده‌اید را تغییر دهید.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها