موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

نکات مهم قبل و بعد از رسیدن به استرالیا

نکات مهم قبل و بعد از رسیدن به استرالیا

مهاجرت استرالیا یا هر کشور دیگری؛ یک پروسه سخت و زمان‌بر است، زیرا کارهای مهمی وجود دارند که قبل و بعد از رسیدن به استرالیا باید انجام دهید و اگر از این اقدامات یک چک‌لیست نسازید، مطمئناً دچار مشکل خواهید شد. به‌عنوان مثال، لازم است پیش از پرواز بدانید که وزن مجاز چمدان‌هایتان چقدر باید باشد. یا مثلاً وارد کردن گوشت، سبزی، لبنیات و حتی بذر گیاهان به خاک استرالیا ممنوع است و نباید آن‌ها را داخل چمدانتان داشته باشید. همچنین، هفته‌های اول اقامت شما در استرالیا بسیار شلوغ خواهد بود و برای اینکه قدرت سازمان‌دهی همه چیز را داشته باشید، باید بدانید که چگونه به‌دنبال خوابگاه یا اجاره کردن خانه، افتتاح حساب بانکی و فعالیت‌های این چنینی باشید.

خب، این تازه بخشی از اقدامات مهمی است که باید پس از رسیدن به خاک این کشور در نظر داشته باشید و آن را پیگیری کنید. مهاجرت به همه کشورهای دنیا با کوهی از چالش‌ها همراه است و استرالیا هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به اقدامات مهمی که قبل و بعد از رسیدن به استرالیا باید انجام شوند، اشاره می‌کنیم.

7 اقدام مهم که باید قبل از ورود به استرالیا انجام دهید

برای آمادگی هرچه بیشتر، این موارد را قبل از رسیدن و مهاجرت به استرالیا بررسی کنید:

  • مدارک لازم را تهیه کنید. از جمله پاسپورت معتبر، ویزا و سایر مدارک مورد نیاز، مانند بلیط هواپیما، بیمه مسافرتی و گواهینامه سلامت و هر آنچه نیاز دارید.
  • قوانین مربوط به نوع ویزای خود را بررسی کنید. (برای مثال اگر برای ویزای توریستی اقدام کردید، اجازه کار کردن ندارید)
  • قبل از مهاجرت محل اقامت خود را رزرو کنید.
  • شرایط و سایت‌های کاریابی را برررسی کنید.
  • در مورد زندگی در استرالیا مطالعه و تحقیق کنید. (مثل کتابچه‌های کامل و کاربردی که مهاجران در این مورد نوشته‌اند) با مطالعه در مورد فرهنگ، آداب و رسوم، قوانین و شرایط زندگی در استرالیا، می‌توانید خود را برای زندگی در این کشور آماده‌تر کنید.
  • در شبکه‌های اجتماعی ایرانیان استرالیا عضو شوید.
  • در مورد کالاهای مجاز و غیر مجاز هنگام ورود به استرالیا اطلاعات کسب کنید.
  • توصیه‌ و هشدارهای مسافرتی (مثل آب و هوای استرالیا) و هشدارهای بهداشتی مثل بیماری‌ها، همه‌گیری و آفات جدید را مطالعه کنید.

لیست اقدامات 8 گانه که در فرودگاه استرالیا باید انجام دهید

در ادامه، اقداماتی که مربوط به لحظه ورود به فرودگاه استرالیا است را بررسی کرده‌ایم:

ارائه مدارک مورد نیاز

همه مسافرانی که وارد فرودگاه‌های استرالیا می‌شوند، باید سند مسافرتی (travel document) معتبر داشته باشند. بعد از رسیدن به استرالیا باید کارت مسافر ورودی (Incoming Passenger Card) را تکمیل و ویزای معتبر داشته باشید. اگر پاسپورت الکترونیکی دارید و سنتان بیشتر از 16 سال است، می‌توانید از گیت ورودی و هوشمند SmartGate در فرودگاه استفاده کنید.

اعلام اقلام همراه

همه کالاهایی که می‌توانید و نمی‌توانید همراهتان وارد کنید را از طریق سایت آژانس خدمات مرزی و گمرکی استرالیا بررسی کنید تا دچار مشکل نشوید.

مهر زدن پاسپورت

طبق قوانین جدید، گذرنامه‌ها در فرودگاه مهر نمی‌خورند و باید بعد از رسیدن به استرالیا، مدارک سفرتان را برای تأیید در اختیار آفیسرها قرار دهید.

بررسی اثر انگشت

ممکن است از شما خواسته شود که هنگام ورود به فرودگاه استرالیا، اثر انگشتتان را ارائه دهید تا با آن چیزی که قبلاً ثبت شده است، مطابقت داده و هویت شما را تأیید کنند. برای این کار حداقل 4 اثر انگشت اسکن می‌شوند و در پایگاه داده‌های مهاجرتی وزارتخانه استرالیا ثبت خواهد شد. بررسی‌های بایومتریک استرالیا فقط چند دقیقه وقتتان را می‌گیرد.

امکان استفاده از دوربین و موبایل

مسافران می‌توانند از دوربین و تلفن همراه هوشمند استفاده کنند، مگر اینکه توسط آفیسر نیروی مرزی (Border Force officer) منع شوند یا هنگام فرایند ترخیص از گمرک باشند.

بازدید چمدان و بررسی‌های بیشتر

آفیسرهای مرزی اختیارات قانونی لازم را برای بازدید و بررسی چمدان‌ها و حتی بازجویی از مسافران را دارند.

پاسخ دادن به سؤالات آفیسر

افسران نیروی مرزی یا آفیسرهای فرودگاه طبق بخش 195 قانون 1901 و قوانین مشترک‌المنافع، حق پرسشگری از مسافران را دارند؛ بنابراین بعد از رسیدن به استرالیا در برابر پاسخ دادن به آفیسرها اصلاً مقاومت نکنید. آن‌ها سؤالاتی را در مورد افراد همراه، هدف از مهاجرت یا سفر، محتوای چمدان، قیمت کالاهای همراه، کالاهای غیرمجاز و غیره می‌پرسند.

تحویل لوازم و تجهیزات الکترونیکی

طبق ماده 186 قانون گمرک، پس از رسیدن به استرالیا باید دستگاه‌های الکترونیکی خود را تا حداکثر 14 روز برای بررسی بیشتر تحویل دهید. این کار برای بررسی چیزهایی است که احتمال دارد داخل این تجهیزات پنهان شده باشند و برخلاف قوانین کشور تلقی شوند.

16 اقدامی که باید به‌محض رسیدن به استرالیا انجام داد

سازگار شدن با یک محیط جدید، بخشی از زندگی در استرالیا به‌شمار می‌رود که برای مهاجران تازه‌کار، بسیار پر چالش است. اما برای کنترل چنین چالش‌هایی، باید اقدامات زیر را در نظر بگیرید تا دچار مشکل نشوید:

  • اجاره خانه یا دریافت خوابگاه
  • سروسامان دادن به محل اقامت
  • خرید سیم‌کارت
  • درخواست شماره پرونده مالیاتی یا TFN (به‌انگلیسی: Tax File Number)
  • ثبت‌نام در سامانه خدمات درمانی Medicare برای پوشش بیمه
  • تماس با Centrelink (سازمانی دولتی که کمک‌های مالی و خدمات حیاتی به افراد جامعه ارائه می‌دهد)
  • تماس با Health Undertaking Service (سرویس تعهد نامه پزشکی برای اثبات اینکه در معرض بیماری سل و سایر بیماری‌های نگران‌کننده نیستید)
  • ثبت‌نام در کلاس‌های آموزشی زبان انگلیسی بعد از رسیدن به استرالیا
  • ثبت‌نام فرزندان در مدرسه
  • دریافت گواهینامه
  • افتتاح حساب بانکی
  • پیدا کردن پزشک خانوادگی
  • آشنایی با قوانین محلی
  • گردش و آشنایی با محله‌ای که در آن اقامت دارید
  • ملاقات با آدم‌های جدید
  • رعایت کردن توصیه‌ها و هشدارهای بهداشت

نکات تکمیلی را می‌‍توانید در مطلب افتتاح حساب بانکی در استرالیا و خرید سیم کارت در استرالیا را مطالعه کنید.

چمدانی مملو از تجربه و دانش، برای رسیدن به استرالیا

داشتن فرهنگ مهاجرت و انجام کارهایی مانند اقدامات قبل از ورود به استرالیا، تعداد چمدان‌ و کالاهای مجاز، اقدامات بعد از رسیدن به این کشور و موارددیگر از جمله مسائل مهم این‌چنینی هستند. در این مقاله از پارسی کانادا به سراغ همین نکات رفتیم و ریزترین مواردی که ممکن است شما را تا مرز دیپورت شدن بکشانند، آشنا کردیم. شما می‌توانید برای مهاجرت به استرالیا، آلمان، کانادا و سایر کشورهای بزرگ دنیا، روی خدمات ما در مجموعه بزرگ پارسی کانادا حساب ویژه‌ای باز کنید. همکاران ما در امور مهاجرتی دارای تخصص و تجربه بالایی هستند و می‌توانند فرصت‌های مهاجرتی ممکن؛ متناسب با شرایط شما را در اختیارتان قرار دهند. همین حالا با ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید!

سوالات متداول

اختلاف ساعت بین استرالیا و ایران، دقیقاً 7 ساعت و 30 دقیقه است.به‌عبارت ساده‌تر، اگر زمان در ایران ساعت 12 و 22 دقیقه را نشان دهد، ساعت در استرالیا 19 و 52 دقیقه خواهد بود. همچنین، مسافت طولانی بین ایران و استرالیا (بین تهران و ملبورن) حدود 12600 کیلومتر است و همین مسئله باعث مسافت 16 ساعته سفر با هواپیما می‌شود. ضمناً به‌دلیل موقعیت جغرافیایی دو کشور، تغییرات فصلی متفاوتی نیز دارند.

 بسته به نوع مسافرت (travel class) به استرالیا، بزرگسالان می‌توانند یک چمدان 23 کیلوگرمی (مسافرت نوع Economy)، دو چمدان 23 کیلوگرمی (مسافرت نوع Premium Economy) و دو چمدان 32 کیلوگرمی (مسافرت نوع Business) با خود حمل کنند.

 هیچ محدودیتی برای مقدار پول یا ارز نقد که می‌توان برای وارد و یا از آن خارج کرد، وجود ندارد. با این اوصاف، مسافرانی که وارد استرالیا یا از آن خارج می‌شوند، باید هر مقدار ارزی که معادل 10 هزار دلار یا بیشتر (به دلار استرالیا AUD یا برابر آن) به‌همراه دارند را گزارش کنند.

طبق قوانین استرالیا، افراد بالای 18 سال مجاز هستند تا 9 هزار دلار استرالیا کالای ارزشمند (شامل طلا و یا سایر فلزات گران‌بها) را با خود وارد این کشور کنند. درصورتی‌که مقدار طلا و جواهر همراه فرد بیشتر از این مقدار باشد، باید به اداره گمرک این کشور گزارش دهد که ممکن است به آن عوارض و مالیات تعلق گیرد.

 بعد از رسیدن به استرالیا، اجازه ندارید میوه و سبزیجات تازه، گوشت، مرغ، گوشت خوک، تخم مرغ، محصولات لبنی، گیاهان زنده و انواع بذر را با خود وارد خاک این کشور کنید. چرا که این محصولات، می‌توانند آفات و بیماری‌های جدی را وارد استرالیا و اکوسیستم این کشور را با تهدیدات مخرب روبه‌رو کنند.

مهم‌ترین اقدامات بعد از رسیدن به استرالیا شامل اجاره خانه یا خوابگاه، افتتاح حساب، خرید سیم‌کارت، ثبت‌نام در مدرسه، گرفتن گواهینامه، آشنایی با قوانین و غیره است.

پاسخ به سؤالات آفیسر در فرودگاه اجباری است و عدم پاسخگویی ممکن است منجر به دیپورت فرد و ابطال ویزا شود
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها