موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

وکلای مونترال در خصوص کلاه‌برداری وکلای جعلی، هشدار می‌دهند!

وکلای مونترال در خصوص کلاه‌برداری وکلای جعلی، هشدار می‌دهند!

رئیس وکلای مونترال (Bar of Montreal) می‌گوید: رویای مهاجرت به کانادا، ممکن است برای تازه‌واردهایی که طعمه وکلای جعلی مهاجرتی می‌شوند، به کابوس تبدیل شود.

دیوید اتدگی، نماینده وکلای محلی مونترال، می‌گوید که کلاهبرداران آسیب پذیرترین افراد را هدف قرار می‌دهند و معمولاً مبالغ گزافی پول را فقط برای ارائه خدمات مهاجرتی دریافت می‌کنند. او می‌گوید: ما به سرمایه‌گذارانی که در دام این کلاهبرداری افتاده اند، با همان چشمی که پناهجویانی را می بینیم، می‌نگریم. زیرا نکته مشترک بین آن‌ها این است که تمامشان در تلاش برای شروع زندگی جدیدی در کانادا هستند.

وکلای مونترال این هفته، کمپینی (Bar of Montreal campaign) را برای افزایش آگاهی در مورد این موضوع راه اندازی کرده و تایید کرده‌اند که وکلای مهاجرتی معتبر، مجاز به انجام کار در کبک هستند. این کمپین شامل تصاویر گرافیکی است که از سازمان‌های نظارتی می‌خواهد مراقب تاکتیک‌های مشکوک مانند جلسات در فضاهای غیررسمی، وعده‌های نتایج سریع یا عدم انعقاد قرارداد رسمی وکلا باشند.

دیوید اتدگی گفت که این کمپین به‌دلیل افزایش قابل‌توجه شکایات مربوط به مهاجرت به کانادا که در سال های اخیر دریافت کرده، راه‌اندازی شده است. گزارش‌های مربوط به وکلای جعلی بین سال‌های 2018 و 2022 سه برابر شده است. به گفته این سازمان، چنین مواردی 13 درصد از کل شکایات را در سال 2018 تشکیل می‌دهد، اما به شدت افزایش یافته و چهار سال بعد، به 39 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: مشخص نیست که افزایش شکایات، به دلیل رشد جمعیت مهاجر، درک بیشتر بابت حقوق مهاجران یا دلیل دیگری دارد. اما بیشتر شکایات از سوی وکلای قانونی که مشتریان آن‌ها قربانیان سابق کلاهبرداری هستند، بوده است.

در بسیاری از موارد، وکلای جعلی افرادی هستند که از کار وکالت محروم شده اند یا مهاجرانی هستند که در کشور مبدا خود مجوز داشته‌اند، اما در کبک مجاز به انجام فعالیت نیستند. به همین دلیل، یکی از راه‌های بررسی اعتبار یک وکیل، جستجو در فهرست آنلاین وکلای کبک است که تخصص، اطلاعات تماس و آدرس مطب یا کارفرمای آن‌ها را فهرست می‌کند. همچنین شامل فهرستی از منابع تأیید شده برای یافتن وکلای معتبر دیگر است.

او در بیانیه دیگر اعلام کرده است: هر کسی که کشورش را ترک می‌کند و در کانادا ساکن می‌شود، نیاز به یک وکیل مهاجرتی معتبر دارد. سپردن پرونده مهاجرتی خود به یک وکیل جعلی ممکن است عواقب عمده‌ای بر روند دریافت اقامت دائم شما در این کشور داشته باشد.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال