موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا

اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا

اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا (British Columbia Skilled Worker) ویژه متخصصین و افراد خبره‌ای است که می‌خواهند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. تجربه افراد موفقی که با روش اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا به کانادا رفته‌اند، نشان می‌دهد که شناخت موانع، برنامه‌ریزی و مشورت با وکلای حرفه‌ای در حوزه مهاجرت به کانادا، باعث افزایش نرخ موفقیت پرونده‌های مهاجرتی شده است. در این مطلب شرایط این روش را با دقت بررسی کرده و به تمامی سؤالات درباره برنامه اسکیل ورکر استان بریتیش کلمبیا پاسخ می‌دهیم. پس همراه ما باشید…

اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا چیست؟

در ابتدا باید گفت که اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا (BC Skilled Worker) یکی از چندین برنامه مهاجرتی BC PNP (برنامه نامزدهای استانی بریتیش کلمبیا) است که توسط این استان اداره می‌شود. BC Skilled Worker نیروهای کار در مشاغل فنی (مثل مکانیک، مهندس برق، مهندس نرم‌افزار و غیره)، مدیریتی (مثل مدیر مالی، مدیر فروش و غیره)، خدماتی (مثل نقاش، جوشکار، لوله‌کش، نجار و غیره)، تخصصی (مثل پرستار، استاد دانشگاه، بازاریاب و غیره) یا سایر مشاغل که به مهارت نیاز دارند را جذب می‌کند و اقامت دائم بریتیش کلمبیا را به آن‌ها می‌دهد.

در جدول زیر، زیرگروه‌های مربوط به برنامه‌های مهاجرتی که اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا را مشاهده می‌کنید:

برنامه‌های مهاجرتی بریتیش کلمبیاافراد واجد شرایطشرایط
گروه نیروهای کار ماهر یا اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا (BC Skilled Worker)ویژه افراد دارای جاب آفر با دو سال سابقه کارشرایط اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا را بخوانید.
گروه متخصص در حوزه بهداشت و سلامت (Health Authority)ویژه پزشکان، ماماها و پرستارانداشتن یک پیشنهاد شغلی تمام‌وقت از مراکز بهداشتی بریتیش کلمبیا
یا
داشتن نامه‌ای از یک مرجع بهداشت و سلامت یا یک گروه مامای مستقر در بریتیش کلمبیا
گروه فارغ‌التحصیلان بین‌المللی (International Graduate)ویژه فارغ‌التحصیلان با مدرک معتبر از کالج یا دانشگاه کانادا در سه سال گذشتهداشتن مدرک دیپلم یا گواهی از یک موسسه واجد شرایط پس از دوره متوسطه در کانادا
داشتن پیشنهاد کاری برای مشاغل در گروه TEER2، TEER1، TEER0 یا TEER3

گروه فارغ‌التحصیلان بین‌المللی در کارشناسی ارشد و دکتری (International Post-Graduate)ویژه فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا متقاضیان دکتریداشتن مدرک تحصیلات تکمیلی از یک موسسه معتبر در BC در سه سال گذشته
ارائه تمایل و توانایی برای زندگی و کار در BC

گروه نیروهای کار مقدماتی و نیمه ماهر (Entry Level and Semi-Skilled)ویژه رشته‌های گردشگری/ هتلداری، فرآوری موادغذاییداشتن یک پیشنهاد شغلی تمام‌وقت و بدون قید تاریخ اتمام
داشتن سابقه کار تمام‌وقت حداقل به‌مدت 9 ماه متوالی
داشتن سابقه کار در لیست مشاغل TEER 4 و TEER 5

گروه نیروی کار مشاغل حوزه تکنولوژی (Tech pilot)مشاغل حوزه تکنولوژی و فنیداشتن شرایط لازم برنامه Tech Pilot بریتیش کلمبیا
داشتن جاب آفر حداقل یک‌ساله در یکی از ۲۹ شغل معرفی شده (برای مثال مشاغل مکانیکی، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی شیمی و غیره)

اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا چه مزایایی دارد؟

بسیاری از کسانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، بریتیش کلمبیا را به‌عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند. اطلاعات بیشتر درباره این استان را می‌توانید در مطلب بریتیش کلمبیا به‌طور کامل بررسی کنید. علاوه‌بر تمام مزایای زندگی در این استان، مهاجرت به بریتیش کلمبیا از طریق مهارت مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • دریافت اقامت دائم در بریتیش کلمبیا
  • امکان دریافت شهروندی کانادا
  • شرایط کاری مناسب در استان بریتیش کلمبیا
  • امکان همراهی اعضای خانواده به کانادا
  • شرایط اقتصادی بسیار خوب در استان
  • عدم نیاز به سابقه کار زیاد
  • نیاز به نمره زبان پایین‌تر نسبت به سایر برنامه‌های مهاجرتی

شرایط برنامه اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا

پیش از آن که برای مهاجرت از طریق اسکیل ورکر اقدام کنید، باید با شرایط دقیق آن آشنایی داشته باشید. در برنامه استانی بریتیش کلمبیا می‌توانید با شرایط عمده برنامه‌های استانی آشنا شوید. موارد ضروری برای مهاجرت از طریق تخصص به بریتیش کلمبیا برای شخص متقاضی و کارفرما به‌صورت زیر است. این اطلاعات در ابتدا به‌صورت خلاصه در جدول زیر آمده و بعد از آن به بررسی جزئیات پرداخته شده است.

فاکتورهای برنامه اسکیل ورکر BC برای متقاضیلازم است یا خیر؟
پروفایل اکسپرس اینتریخیر
پیشنهاد کاریبله
مدرک زبان انگلیسیبله (CLB4)
سطح تحصیلاتمیزان تحصیلات حداقلی وجود ندارد.
سابقه کاریبله (2 سال در شغلی که پیشنهاد کاری برای آن دارید)
سرمایه‌گذاریخیر

شرایط متقاضی

از جمله مهم‌ترین شرایط برنامه اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اکسپرس اینتری (Express Entry): داشتن پروفایل اکسپرس اینتری در روش مهاجرت اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا الزامی نیست. با این حال، متقاضیانی که واجد شرایط بوده و پروفایل فعال اکسپرس اینتری دارند، می‌توانند از طریق این روش اقدام کنند.

جاب آفر (Job Offer): متقاضیان باید یک پیشنهاد کاری معتبر برای استخدام تمام‌وقت از یک کارفرما در استان بریتیش کلمبیا داشته باشند. میزان دستمزد دریافتی قید شده در پیشنهاد نیز باید در مقایسه با دستمزدهای متوسط استانی در شغل مورد نظر، رقم مناسبی داشته باشد. مشاغل باید از دسته مشاغل TEER2، TEER1، TEER0 یا TEER3 باشد.

تسلط به زبان: متقاضیان دارای جاب آفر، باید مدرک زبان انگلیسی سطح CLB 4 یا بالاتر را ارائه کنند. داوطلبانی که دارای جاب آفر برای مشاغل گروه TEER0 یا TEER1 هستند، از شرط مهارت زبان معاف می‌‌شوند.

سابقه کار: داوطلبان علاوه‌بر شرایط لازم برای کار در بریتیش کلمبیا، حداقل دو سال سابقه کار در شغل موردنظر را داشته باشند.

بودجه مورد نیاز برای اسکان: همه متقاضیان برنامه‌های استانی BC باید بتوانند هزینه‌های خود را برای اقامت در BC تامین کنند. سطح تمکن مالی توسط اداره مهاجرت کانادا (IRCC) تعیین می‌شود.

شرایط کارفرما

برای اینکه متقاضی بتواند برای برنامه‌ اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا اقدام کند، باید یک پیشنهاد شغلی معتبر از یک کارفرما در این استان داشته باشد. در این برنامه‌ها، کارفرمایان باید شرایط زیر را داشته باشند:

شرایط جاب آفر: کارفرما باید یک موقعیت شغلی تمام‌وقت را برای متقاضیان در نظر بگیرد که مقدار حقوق بتواند با شرایط او و تعداد اعضای خانواده تحت تکفل متقاضی، مطابقت داشته باشد.

شرایط استخدام: شرط اینکه کارفرما بتواند یک متقاضی خارجی را استخدام کند این است که از قبل داخل کانادا به اندازه کافی برای استخدام تلاش کرده باشد، اما موفق به پر کردن موقعیت خالی شغلی نبوده است.

قابل‌ذکر است، بر اساس برنامه‌های استانی PNP BC، کارفرمایان برای معتبر بودن پیشنهاد کاری که ارائه می‌دهند، ملزم به دریافت LMIA نیستند (هدف از این مدرک این است که اطمینان حاصل شود که با ورود یک نیروی کار خارجی به کانادا، به کار نیروهای کار کانادایی آسیبی نمی‌رسد و جای آن‌ها را در کار یا موقعیت شغلی نخواهند گرفت). در صفحه ویزای اسکیل ورکر کانادا می‌توانید درباره LMIA و سایر شرایط برنامه مهاجرت کاری به این کشور اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مدارک لازم برای مهاجرت به بریتیش کلمبیا با اسکیل ورکر

مدارک موردنیاز برای مهاجرت از طریق اسکیل ورکر به بریتیش کلمبیا باتوجه‌ به شغل درخواستی متفاوت است. مدارک زیر اصلی‌ترین مدارکی است که متقاضیان باید ارائه دهند.

  • مدارک هویتی مانند شناسنامه، پاسپورت و عکس
  • مدارک تحصیلی و ریزنمرات به همراه ترجمه
  • گواهی ارزشیابی مدارک تحصیلی
  • رزومه کاری
  • گواهی سابقه کار
  • مدرک معتبر زبان
  • ارائه مجوزهای لازم مانند مجوز کاری یا تحصیلی
  • مدارک لازم برای اثبات زندگی در بریتیش کلمبیا
  • فرم نمایندگی متقاضی بریتیش کلمبیا

این موارد از جمله مهم‌ترین مدارک موردنیاز برای برنامه اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا است که باید قبل از اقدام تهیه کرد.

روند انجام مهاجرت به بریتیش کلمبیا با اسکیل ورکر

مراحل مهاجرت به کانادا با اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا

مراحل و روندی که باید برای مهاجرت طی کنید، باید کامل باشد و به درستی انجام شود. در صورت هرگونه اشتباه یا فراموش کردن مراحل، ممکن است روند مهاجرت مختل شده یا بیشتر طول بکشد. هرآنچه را که درباره مراحل و روش‌های مهاجرت لازم است بدانید، در مهاجرت به کانادا بررسی کرده‌ایم. مراحل زیر، روند مهاجرت از طریق اسکیل ورکر به بریتیش کلمبیا را نشان می‌دهد. برنامه اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا بر اساس سیستم ابراز علاقه (EOI) عمل می‌کند. این سیستم برای نیروهای کار ماهر هستند که روال زیر را طی می‌کند:

مرحله اول : ثبت پروفایل

داوطلبانی که حداقل شرایط این برنامه را دارند می‌توانند با استفاده از پورتال مهاجرت آنلاین BC یک پروفایل ثبت کنند. متقاضی باید در پروفایل خود اعلام کند که:

  • اگر با اکسپرس اینتری می‌خواهد برای اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا درخواست دهد، وارد سیستم امتیازبندی می‌شود و در قرعه‌کشی شرکت می‌کند
  • اگر با اکسپرس اینتری برای اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا درخواست ندهد، شش ماه فرصت دارد تا درخواست رسمی برای اقامت دائم خود را ارائه دهد و بررسی آن 18 ماه طول می‌کشد.

مرحله دوم: ارسال مشخصات

پس از ارسال مشخصات در پروفایل، به متقاضیان امتیاز داده می‌شود و با استفاده از سیستم رتبه‌بندی، متقاضیان در مقابل یکدیگر رتبه‌بندی می‌شوند. از متقاضیان دارای بالاترین رتبه دعوت می‌شود تا ثبت درخواست کنند.

مرحله سوم: دریافت دعوت‌نامه و اقامت دائم

متقاضیان باید ظرف 30 روز از زمان دریافت دعوتنامه برای درخواست اقدام کنند. در برنامه BC Skilled Worker، هزینه هر متقاضی 1150 دلار می‌شود. در صورت تایید درخواست، اقامت دائم برای متقاضیان ارسال می‌شود.

اقدامات لازم بعد از پذیرش اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا

بعد از آن که درخواست شما دریافت شد، ارزیابی آن آغاز می‌شود. این ارزیابی بر اساس قوانین و مقررات برنامه‌های مهاجرت استانی و معیارهای خاصی که برای برنامه موردنظر شما وجود دارد، انجام خواهد شد. اگر درخواست شما تأیید شود، یک دعوت‌نامه دریافت خواهید کرد که می‌توانید از آن برای درخواست اقامت دائم استفاده کنید.

سیستم امتیازبندی اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا

در ادامه سیستم امتیازبندی اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا (British Columbia Skills Immigration Ranking System) یا SIRS در قالب یک جدول به‌صورت مختصر برای شما آورده شده است:

فاکتورحداکثر امتیاز
فاکتورهای اقتصادی (120)سطح مهارت برای جاب آفر60
حقوق جاب آفر بریتیش کلمبیا50
منطقه استخدام10
فاکتورهای سرمایه انسانی (80)سابقه کاری مرتبط25
سطح تحصیلات25
زبان30
مجموع امتیازهای موجود200

مروری بر آخرین به‌روزرسانی اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات مربوط به قرعه‌کشی‌های اخیر اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا در ماه دسامبر 2023 را مشاهده کنید.

توضیحاتحداقل امتیازتاریخ
Tech draw909 می 2023
Targeted draw: مراقبت از کودکان مربیان کودک (NOC 42202)6016 می 2023
Targeted draw: بهداشت و درمان6016 می 2023
General draw (مشاغل فنی)10416 می 2023
Targeted draw: سایر مشاغل اولویت‌دار (NOCs 31103, 32104)609 می 2023
Targeted draw: سایر مشاغل اولویت‌دار (NOC 42202)602 می 2023

جمع‌بندی نهایی

بریتیش کلمبیا به‌دلیل شرایط اقتصادی بسیار خوبی که دارد از جمله استان‌های محبوب برای مهاجرت به کانادا است. از طرفی اقتصاد در حال رشد بریتیش کلمبیا به نیروی کار متخصص نیاز دارد. افراد متخصص و باتجربه با استفاده از اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا می‌توانند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. در این مقاله به‌صورت کامل به معرفی و بررسی برنامه اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا پرداختیم و شما را با نحوه اقدام و مراحل انجام آن آشنا کردیم.

سوالات متداول

بله؛ متفاضیانی که یک پیشنهاد شغلی از طرف یک کارفرمای معتبر در این استان داشته باشند در اولویت پذیرش درخواست‌های مهاجرت قرار می‌گیرند.

از جمله مزایای اصلی مهاجرت از طریق این برنامه، عدم داشتن شرایط سنی خاص است. در نتیجه افراد با سن بالا نیز می‌توانند بدون نگرانی از امتیاز کمتر، برای مهاجرت اقدام کنند.

در این روش به سابقه کاری زیادی نیاز ندارید، بلکه تنها داشتن 2 سال سابقه کار در حوزه شغلی موردنظر برای درخواست مهاجرت کافی است.

خیر، در این برنامه مهاجرتی امتیاز اکسپرس اینتری محاسبه نشده و الزامی نیست. اما خود برنامه شرایط امتیازدهی خاص خود را دارد.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال