موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

معرفی بهترین شغل برای خانم‌ها در دبی 2024

معرفی بهترین شغل برای خانم‌ها در دبی 2024

در امارات متحده عربی و مشخصاً شهر دبی، زنان در قیاس با گذشته نقش پررنگ‌تری در بازار کار ایفا می‌کنند. در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰% از بازار کار امارات را زنان تشکیل می‌دادند که انتظار می‌رود این نرخ به‌طور مداوم افزایش یابد. زنان توانسته‌اند در حوزه‌های مختلف شغلی، قابلیت‌های خود را به‌عنوان نیروی انسانی کارآمد به اثبات برسانند.

از طرف دیگر، دولت امارات نیز با اتخاذ سیاست‌های خاص، برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان را در دستور کار قرار داده است. بازار کار خوب، درآمد بالا و همین‌طور نزدیکی دبی به ایران، مهاجرت به امارات را برای بانوان ایرانی به انتخاب جذابی تبدیل کرده است. حالا سؤال اینجاست که بهترین شغل برای خانم‌ها در دبی چیست؟ در این مطلب قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

تعدادی خانم در مشاغل مختلف که در دبی در حال کار هستند

بهترین مشاغل در دبی برای خانم‌ها چیست؟

۱۶ شغل زیر با توجه به معیار‌های خاصی مثل درآمد، ماهیت، شرایط احراز و غیره برای مهاجرت به امارات به خانم‌ها پیشنهاد می‌شود.

1. بهداشت و درمان

در شهر‌های امارات، مخصوصاً دبی، فرصت‌های شغلی زیادی برای زنان فعال در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد. مراکز خدمات درمانی، مزایای متنوعی را به پزشکان عمومی، متخصصان، جراحان، پرستاران و تکنسین‌های آزمایشگاهی می‌دهند. قلب، مغز و اعصاب، زنان و سرطان ازجمله تخصص‌های پرطرفدارتر بازار کار در دبی محسوب می‌شوند.

تقاضای بالای شغلی، پرستیژ اجتماعی و درآمد بسیار زیاد، این دسته از مشاغل را از مشاغل دیگر متمایز می‌کنند. داشتن مدرک لیسانس یا فوق‌لیسانس در تخصص موردنظر و همین‌طور اخذ مجوز فعالیت از وزارت بهداشت و پیشگیری امارات، از جمله الزامات اشتغال در مشاغل بهداشتی و درمانی هستند. میانگین حقوق ماهانه جراح، پزشک و پرستار در دبی نیز به‌ترتیب حدود ۳۲۳۰۰، ۱۵۳۰۰ و ۷۵۰۰ درهم است.

2. مهندسی

به‌واسطه سیاست‌های امارات متحده در راستای برابری و تنوع جنسیتی نیروی کار، مشاغل مهندسی دیگر شغل‌هایی مردانه تلقی نمی‌شوند. این کشور طی دو دهه اخیر، همواره زنان را به تصدی مشاغل مهندسی که جزء پردرآمدترین مشاغل امارات هستند، تشویق کرده است. حتی بسیاری از شرکت‌ها در دبی و شهر‌های دیگر امارات، برخی مشاغل مهندسی را به‌طور اختصاصی برای زنان ایجاد کرده‌اند. میانگین درآمد مهندسی در دبی حدود ۸۵۰۰ درهم در ماه است.

3. امور مالی و بانکداری

رونق اقتصادی دبی در سال‌های اخیر و تبدیل شدن این شهر به یک قطب سرمایه‌گذاری در جهان، به متخصصان امور مالی خانم، جایگاه شغلی خاصی بخشیده است. اگر شما هم در زمینه‌هایی مثل امور مالی یا بانکداری تحصیل کرده‌اید، می‌توانید‌شانستان را برای استخدام در شرکت‌های خصوصی و حتی بانک‌های دولتی دبی امتحان کنید.

ازآنجایی‌که این مشاغل علاوه‌بر توان ذهنی، به دقت بالا و مهارت‌های نرم نیاز دارند، انتخاب بسیار خوبی برای زنان محسوب می‌شوند. امور مالی و بانکداری جزء مشاغل پر درآمد در امارات هستند. متوسط حقوق مشاغل مالی در دبی ۱۷۵۰۰ درهم در ماه برآورد می‌شود. رقمی که هزینه زندگی در دبی و مخارج اجاره مسکن را به‌راحتی پوشش می‌دهد.

4. فناوری اطلاعات

با تغییر روش‌های سنتی کسب‌وکار و سلطه‌ی جهان دیجیتال بر فضای بیزنس، فرصت‌های شغلی متنوعی در زمینه IT برای زنان در دبی فراهم آمده است. تحلیلگر امنیت سایبری، مدیر شبکه، طراح UX/UI، توسعه‌دهنده وب، توسعه‌دهنده نرم‌افزار و غیره تنها چند نمونه از مشاغل پرطرفدار IT برای زنان در دبی هستند. سایت‌های زیادی (مانند سایت womenfirstjobs) وجود دارند که فرصت‌های شغلی در این زمینه را لیست می‌کنند. شما می‌توانید با ارائه درخواست از طریق این سایت‌ها، شغل مورد نظر خود را یافته و در آن مشغول به کار شوید.

شغل IT در میان بهترین مشاغل برای خانم ها در دبی

داشتن مدرک لیسانس، اصلی‌ترین شرط برای اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات است. ضمناً داشتن سابقه کاری، شانس انتخاب زنان را از سوی کارفرمایان به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. حقوق مشاغل IT در دبی تا حد زیادی به نوع شغل بستگی دارد و از ۱۰۰۰۰ الی ۱۷۰۰۰۰ درهم متغیر است. به‌طور کلی میانگین درآمد حوزه فناوری اطلاعات برای زنان در دبی، حدود ۸۵۰۰ درهم در ماه برآورد می‌شود.

5. وکالت

جامعه شغلی امارات در سال‌های اخیر، شاهد ورود چشمگیر زنان به مشاغل حقوقی مخصوصاً وکالت بوده است. قدرت همدلی زنان در کنار دانش حقوقی بالا، توانایی خاص آن‌ها را در انجام امور وکالت و دفاع از حقوق موکلین به‌خوبی نشان داده است. متوسط حقوق وکیل در امارات بین ۱۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ درهم در ماه است. از جمله مهم‌ترین الزامات وکالت زنان در دبی عبارت‌اند از:

  • اخذ مدرک حقوق یا معادل آن از دانشگاه‌های معتبر
  • داشتن مجوز اقامت معتبر و قرارداد کاری قانونی
  • حداقل سه سال سابقه کار حقوقی
  • شرکت در آزمون LAD به‌منظور اثبات اِشراف بر قوانین و سیستم حقوقی دبی

ناگفته نماند که بهترین شغل برای خانم‌ها در دبی در حوزه حقوق، فقط وکالت نیست. شما می‌توانید با فعالیت به‌عنوان مشاور حقوقی، مشاور درون‌سازمانی و حتی قاضی درآمد و وجهه اجتماعی بالایی داشته باشید.

6. بازاریابی و روابط عمومی

بازاریابی و روابط عمومی به‌عنوان دو تخصص جهانی، تقاضای گسترده‌ای در بازار کار دبی دارند. شرکت‌های اماراتی با اهدافی مانند افزایش فروش، ارتقای برند و غیره، از زنان متخصص در این حوزه‌ها استقبال زیادی می‌کنند. میانگین حقوق مشاغل روابط عمومی و بازاریابی در امارات به ترتیب ۶۰۰۰ و ۹۰۰۰ درهم است.

7. صنعت داروسازی

صنعت داروسازی، یکی دیگر از گزینه‌های بهترین شغل برای زنان در دبی است که جزء مشاغل با درآمد بالا به‌حساب می‌آید. برای ورود به این حوزه علاوه بر فعالیت به‌عنوان پزشک داروساز، می‌توانید در مشاغل مرتبطی مثل دستیار پژوهشی بالینی و نماینده فروش محصولات دارویی مشغول به کار شوید. میانگین حقوق داروسازی در امارات حدود ۴۲۰۰ درهم در ماه است.

لیستی از مشاغل مورد تقاضا در دبی برای خانم ها

8. منابع انسانی

سیر صعودی ایجاد کسب‌وکار‌های جدید و توسعه مشاغل قبلی در دبی، جایگاه منابع انسانی را در سازمان‌ها بیش از پیش ارتقا داده است. پاسخگویی به تقاضای فزاینده‌ی بازار امارات برای محصولات، مستلزم استخدام نیروی انسانی مناسب در شرکت‌ها است. بسیاری از صاحب‌نظران با در نظر گرفتن عواملی مانند درآمد، ماهیت کار و رضایت، منابع انسانی را بهترین شغل برای خانم‌ها در دبی می‌دانند. شغلی که متوسط درآمد ماهانه آن در دبی حدود ۱۸۰۰۰ درهم است.

9. مشاوره مدیریت

یکی از مهم‌ترین دلایل پیشرفت کشور امارات و شهر دبی در سال‌های اخیر، عملکرد مدیریتی سازمان‌ها و شرکت‌ها است. عملکردی که حاصل ارزیابی دقیق، تدوین استراتژی‌های مناسب و اتخاذ تصمیمات درست است. در این میان، مشاوران مدیریتی در دستیابی به این موفقیت‌ها، نقشی کلیدی داشته‌اند. به همین علت، مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در دبی، فرصت‌های شغلی جذابی را به مشاوران مدیریتی کاربلد پیشنهاد می‌دهند. مشاغلی که موفقیت در آن‌ها مستلزم برخورداری از مهارت‌های ارتباطی، تحلیلی، حل مسأله و رهبری است. میانگین حقوق ۲۰۰۰۰ درهمی در ماه، این شغل را از نظر اقتصادی جذاب‌تر می‌کند.

10. پذیرش

در صورت نداشتن مدرک تحصیلی یا سابقه کاری قابل‌توجه، متصدی پذیرش بهترین شغل برای خانم‌ها در دبی است. شرح وظایف متصدی پذیرش در امارات با کشور‌های دیگر فرقی ندارد. پذیرش مشتریان، جمع‌آوری اطلاعات آن‌ها، برنامه‌ریزی قرار‌ها یا رویداد‌ها، پاسخگویی به سؤالات و غیره از جمله مهم‌ترین وظایف مسئول پذیرش در دبی است.

شغل پذیرش در میان دانشجویان نیز پرطرفدار است؛ بنابراین اگر قصد تحصیل در دبی را دارید، می‌توانید هم‌زمان با درس خواندن، در این حوزه مشغول به کار شوید. رفتار مؤدبانه و جزئی‌نگری، دو مؤلفه کلیدی برای پیشرفت در شغل پذیرش هستند. متوسط حقوق مشاغل پذیرش در دبی حدود ۷۵۰۰ درهم در ماه است.

11. متخصص تغذیه

حساسیت جامعه امارات نسبت به مقوله‌هایی مانند سلامت و تناسب‌اندام، افزایش محسوسی داشته است. غیر از مردم عادی، اهمیت ویژه‌ای که مدل‌ها، اینفلوئنسر‌ها، بازیگران و ورزشکاران برای تناسب‌اندام خود قائل هستند، بازار کار خوبی را برای متخصصان تغذیه ایجاد کرده است. شغلی که بی‌تردید یکی از محبوب‌ترین حوزه‌های کاری برای زنان است. خانم‌ها در دبی به‌عنوان یک متخصص تغذیه می‌توانند در بیمارستان‌ها و مطب‌ها مشغول به کار شوند. داشتن مدرک لیسانس، شرکت در آزمون ورودی و گذراندن ۱۲۰۰ ساعت کار تحت نظارت از مهم‌ترین الزامات تصدی این شغل هستند.

درآمد متخصص تغذیه با توجه به تخصص و سابقه کاری متغیر است؛ ولی به‌طور میانگین این رقم ماهانه حدود ۱۲۰۰۰ درهم برآورد می‌شود.

12. طراحی داخلی

از دیگر کاندیدا‌های بهترین شغل برای خانم‌ها در دبی که آینده‌ی حرفه‌ای روشنی دارد، طراحی داخلی است. حوزه‌ای پرتقاضا که موفقیت در آن به خلاقیت، تخیل و مهارت‌های هنری ترکیبی نیاز دارد. جالب است بدانید بسیاری از کارآفرینان زن در امارات، طراحان داخلی موفقی بوده‌اند که توانسته‌اند نام برند و شرکت خود را بر سر زبان‌ها بیندازند. داشتن مدرک تحصیلی و سابقه کاری، دو شرط اصلی فعالیت به‌عنوان یک طراح داخلی در امارات هستند. میانگین حقوق دریافتی یک طراح داخلی در دبی ۱۵۰۰۰ درهم است.

13. خدمه پرواز

می‌دانستید کشور امارات در جذب خدمه پرواز جایگاه اول را در جهان دارد؟ از طرفی، ازآنجایی‌که شغل مهمانداری هواپیما در این کشور تحت سلطه‌ی زنان است، برخی آن را بهترین شغل برای خانم‌ها در دبی می‌دانند. وظایف مهماندار یا خدمه پرواز مواردی را مانند نظافت کابین هواپیما، تضمین و آموزشی ایمنی مسافران و نگهداری و تحویل غذا و نوشیدنی شامل می‌شود. برای تصدی این شغل در اغلب مواقع نیازی به داشتن تحصیلات آکادمیک نیست. در عوض، داشتن حداقل ۲۱ سال سن، تحصیلات دبیرستانی، مهارت در میزبانی و تسلط به زبان انگلیسی (گاهی اوقات) ازجمله الزامات این شغل محسوب می‌شوند. میانگین حقوق این شغل در امارات ۱۸۰۰۰ درهم در ماه است که جزء شغل‌های پردرآمد در دبی محسوب می‌شود.

14. رانندگی

شغل رانندگی تا مدتی قبل، در انحصار آقایان بود. ولی استخدام رانندگان زن در امارات طی سال‌های اخیر افزایش معناداری داشته است. تا جایی که گاهی اوقات، زن بودن به یکی از شرایط الزامی تصدی مشاغلی مانند راننده شخصی، راننده توزیع یا تحویل و غیره تبدیل شده. از طرفی، ترجیح بخش قابل‌توجهی از مسافران زن در امارات این است که رانندگان زن را استخدام کنند. با توجه به این تقاضای بالا و میانگین حقوق ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ درهمی در ماه، رانندگی را نیز باید به‌عنوان کاندیدای بهترین شغل برای خانم‌ها در دبی مدنظر قرار داد.

15. خدمات

به دنبال رونق هتل‌ها و مراکز رفاهی، صنعت خدمات و مشاغل نظافتی نیز در امارات رشد محسوسی داشته است. مشاغل خدماتی شاید در قیاس با بسیاری از مشاغل دیگر، پرستیژ کاری کمتری داشته باشند؛ ولی نمی‌توان مزایایی مانند ساعت کاری انعطاف‌پذیر، کار کردن هم‌زمان برای چند جا و حتی استقلال کاری نسبی را نادیده گرفت. میانگین حقوق این مشاغل در ماه حدود ۲۲۰۰ درهم است؛ رقمی که به اندازه درآمد سایر مشاغل آن‌قدر‌ها وسوسه‌انگیز نیست؛ ولی شاید برای آغاز ماجراجویی در امارات مخصوصاً برای خانم‌هایی که فاقد تخصص یا مهارت خاصی هستند، انتخاب خوبی باشد.

شغل حسابداری در بین بهترین مشاغل برای خانم ها در دبی

16. حسابداری

مگر می‌توانیم حین بررسی گزینه‌های بهترین شغل برای خانم‌ها در دبی از حسابداری نام نبریم؟ حسابداری نیز از جمله حوزه‌هایی است که زنان با ورود گسترده به آن، قفل انحصار آقایان را شکسته‌اند. شغل حسابداری در امارات علاوه بر ثبات و امنیت حرفه‌ای بالا، زمینه‌ی پیشرفت زیادی را در مقابلتان قرار می‌دهد. شرط لازم برای موفقیت در حسابداری، علاقه به کار با اعداد و ارقام و موشکافی اسناد مالی است. میانگین حقوق ماهانه ۵۲۴۰۰ درهمی، جذابیت شغل حسابداری در دبی را شدیداً افزایش می‌دهد.

شهر دبی، مقصدی بی‌نظیر برای بانوان

در این مطلب، چند مورد از مناسب‌ترین مشاغل برای خانم‌ها در دبی را به شما خوبان معرفی کردیم. سرمایه‌گذاری‌های عظیم، صرف‌نظر از ایجاد تحول اقتصادی، فرهنگ و جامعه امارات را نیز متحول کرد. این عوامل در کنار یکدیگر، امارات را به مقصد شغلی‌ایده‌آلی برای زنان تبدیل کرده‌اند. ولی به‌راستی بهترین شغل برای خانم‌ها در دبی چیست؟ پاسخ این سؤال تا حد زیادی به تخصص و رشته تحصیلی شما بستگی دارد. هرچند مشاغلی مانند خدمه پرواز، پذیرش و غیره، در عین داشتن درآمد قابل‌قبول، از قیدوبند‌های تحصیلی ر‌هایتان می‌کنند. درصورتی‌که قصد مهاجرت به امارات را دارید، فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در پارسی کانادا در خصوص پیدا کردن کار یا ثبت شرکت در دبی به شما کمک کنند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

سؤالات متداول

نزدیکی ایران به دبی، درآمد مناسب، بازار کار پویا و زمینه پیشرفت از جمله دلایل جذابیت مهاجرت شغلی به دبی است.

بهترین شغل برای زنان در دبی، شغلی است که کم‌ترین سختی و بیشترین درآمد را داشته باشد. بانوان باید با توجه با توجه به شرایط و انتظارات خود، از لیست بالا بهترین انتخاب را داشته باشند.

مشاغل پزشکی، پرستاری، حسابداری، وکالت، منابع انسانی، طراحی داخلی، پذیرش، رانندگی، خدمه پرواز، مشاوره مدیریت، بازاریابی و روابط عمومی و … مناسب‌ترین مشاغل برای بانوان در دبی به‌حساب می‌آیند.

مشاغلی مانند رانندگی، خدمه پرواز، پذیرش و… شرایط و الزامات تخصصی خاصی ندارند و استخدام در آن‌ها آسان‌تر است. 

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال