موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

ویزای C11 کانادا؛ کارآفرینان و سرمایه‌گذاران اقامت دائم کانادا بگیرند

ویزای C11 کانادا؛ کارآفرینان و سرمایه‌گذاران اقامت دائم کانادا بگیرند

ویزای C۱۱ کانادا یا برنامۀ کارآفرینی و خوداشتغالیِ منفعت عمده که با ورک‌پرمیت C۱۱ نیز شناخته شده است، یکی از انواع ویزاهای کاری کانادا است که به کارآفرینان و صاحبان کسب و کار این امکان را می‌دهد تا در کانادا فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و کاری انجام دهند و اقامت دائم کانادا بگیرند.

متقاضیان ویزای کارآفرینی C11 کانادا ملزم هستند که کسب و کاری را برای ساکنان دائمی کانادا راه اندازی کنند که برای کانادا منفعت عمده اقتصادی یا اجتماعی به همراه داشته باشد.

از آنجایی که شرط اصلی این ویزا داشتن منفعت عمده برای مقیمان دائمی کانادا است از گزارش ارزیابی تاثیر بازار کار کانادا (LMIA) کاملا معاف است و ‌متقاضیان آن در مدت زمان کمتر و سریع‌تر می توانند آن را اخذ کنند.

اگر کارآفرین و سرمایه گذار هستید و می‌خواهید فعالیت‌های اقتصادی خود را علاوه بر ایران در کانادا نیز توسعه دهید و نیز در سریعترین زمان اقامت دائم کانادا را بدست آورید این روش را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کارآفرینی که قصد دارد با ویزای C11 کانادا بگیرد و اقامت خود را به دائم تبدیل کنید

ویزای C۱۱ کانادا چیست؟

ویزای کارآفرینی C۱۱ کانادا یک مجوز کار موقت از زیر مجموعه برنامه جابه جایی بین‌المللی (IMP) است که به کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و صاحبان مشاغل غیر کانادایی این امکان را می‌دهد که به مدت ۲ سال در کانادا به عنوان افراد خود اشتغال با راه‌اندازی کسب و کار سود‌آور به فعالیت‌های تجاری بپردازند.

این ویزا از LMIA کانادا (ارزیابی تأثیر بازار کار کانادا) کاملاً معاف است و باید برای ساکنان دائمی کانادا منفعت عمده به همراه داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ورک پرمیتC۱۱ کانادا این است که تا چندین بار می‌توان آن را تمدید کرد و شرایط را برای اخذ اقامت دائم کانادا فراهم نمود.

چه کسانی می‌توانند ویزای C۱۱ کانادا بگیرند و شرایط آن چیست؟

به طور کلی افراد زیر واجد شرایط اخذ ویزای C۱۱ کانادا هستند.

افراد خود اشتغال (Self – employed)

افرادی که در حال حاضر در کشور خود کسب و کار فعال دارند و مایل هستند در کشور کانادا بیزنسی را راه‌اندازی کنند.

کارآفرینان (ٍ entrepreneur )

کارآفرینانی که تمایل دارند یک کسب و کار یا فرانچایز در کشور کانادا خریداری کنند.

بنیانگذاران استارتاپ‌ها ( Startup founders)

بنیان‌گذاران و مؤسسان استارتاپی که درخواست اقامت دائم خود را از طریق برنامه ویزای استارتاپ کانادا سابمیت کرده‌اند.

کارآفرینانی که از طریق برنامه کارآفرینی استانی کانادا انتخاب شده‌اند

با توجه به تجربه ما، این برنامه برای افراد زیر بسیار عالی است و سریع‌تر ویزا می‌شوند،

افرادی که قصد ندارند زمان قابل توجهی را در کانادا بگذرانند ولی می‌خواهند به طور موقت برای راه‌اندازی یک کسب و کار به کانادا بیایند،

کسانی که قصد ایجاد کسب و کار در مناطق دور افتاده کانادا را دارند،

کسانی که خدمات یا محصولی منحصر به فرد ارائه می‌دهند که احتمالاً به نفع کانادایی‌ها خواهد بود.

  • شما صاحب سهم عمده‌ای ( حداقل ۵۰ درصد ) از کسب و کار خود در کانادا هستید.
  • شما تجربه و توان لازم برای راه‌اندازی کسب و کار خود در کانادا را دارید.
  • شما ظرفیت مالی لازم برای اجرای بیزینس پلن خود را دارید.
  • بیزینس پلن شما عملی است و می‌توانید آن را اجرا کنید.
  • برای اجرای بیزینس پلن خود گام‌های مهمی برداشته‌اید.
  • کسب و کار شما باید برای ساکنان کانادا منفعت عمده به همراه خواهد داشت.

مراحل و فرآیند اخذ ویزای C۱۱ کانادا در سال 2024

برای درخواست ورک پرمیت C۱۱ کانادا متقاضیان باید مراحلی که در زیر آوردیم را طی کنند.

مراحل اخذ ویزای C11 کانادا

در قدم اول شما باید این تصمیم را بگیرید که در کشور کانادا کسب و کاری را راه‌اندازی کنید یا اینکه کسب و کاری که از قبل موجود بوده است را خریداری کنید.
حتماً در این باره با وکیل یا افراد متخصص مشورت کنید تا با نیازسنجی بازار کانادا و سایر فاکتور‌های اقتصادی بهترین و مناسب‌ترین پیشنهاد به شما داده شود.

طرح تجاری یا بیزینس پلن شما مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مرحله‌ای است که می‌تواند افسران مهاجرت را برای صدور ویزای کارآفرینی C۱۱ کانادا متقاعد سازد. به همین دلیل شما باید برای این قسمت تمرکز و وقت زیادی را برای تحقیق از بازار بگذارید، نیاز‌های بازار را بسنجید میزان سودآوری آن را تخمین بزنید.

یکی دیگر از جنبه‌های مهم مراحل اخذ ویزای C۱۱، اجرای مراحل اولیه کسب و کار است. افسر مهاجرت میزان تعهد شما را نسبت به راه‌اندازی کسب و کار در کانادا بررسی می‌کند و شواهد مربوط به اقداماتی را که برای اجرای بیزینس پلن خود انجام داده‌اید بررسی می‌کند. اغلب اوقات، افتتاح حساب بانکی و واریز وجه به تنهایی برای نشان دادن تعهد شما کافی نیست و ممکن است از شما خواسته شود که بیش از نشان دادن پول برای تأمین مالی برنامه‌ها و کسب و کار خود انجام دهید.
برنامه اجرایی اولیه شما به ماهیت کسب و کار شما و استراتژی مشخص شده در بیزنس پلن بستگی دارد.

پس از انجام تمام مراحل ذکر شده در بالا، در نهایت می‌توانید درخواست مجوز کار C۱۱ خود را تکمیل کنید. تکمیل درخواست باید با ارائه مدارک پیشروی بیزنس پلن پشتیبانی شود. این مدارک می‌تواند شامل مواردی همچون مدارک اثبات کارآفرین بودن، اسناد مالی، مدارک مدیریتی و.. شما باشد.

در عرض تقریباً ۱ الی ۳ ماه پس از ثبت درخواست خود و ارائه اطلاعات بیومتریک به IRCC، نتیجه درخواست شما از اداره مهاجرت کانادا ارسال می‌شود. اگر نتیجه درخواست شما مثبت باشد، باید خود را برای مهاجرت به کانادا آماده کنید. در صورتی که نتیجه درخواست شما منفی شده باشد.
باید بار دیگر از طریق یک وکیل خبره و با تجربه در روند درخواست خود بازنگری کنید. پارسی کانادا در این مرحله می‌تواند به شما کمک کند.

اگر درخواست شما از طرف اداره مهاجرت کانادا پذیرفته شود بعد از ورود به کانادا توسط افسر CBSA برای شما در فرودگاه یا مرز زمینی (land border) یک ورک پرمیت (مجوز کار) ۲ ساله به عنوان یک کارآفرین برای شما صادر می‌شود.

لازم به ذکر است شما به عنوان یک یک فرد خود اشتغال حق دارید فقط برای کسب و کار خود کار کنید نه اینکه برای کارفرمای کانادایی کار کنید. البته همسر شما نیز یک مجوز کار باز (open work permit) دریافت خواهد کرد که به وی این امکان را می‌دهد با هر کارفرمای کانادایی که میل داشته باشد کار کند. درخواست اقامت دائم برای این روش بدین صورت است که حداقل باید از راه‌اندازی کسب و کار شما ۱۲ ماه گذشته باشد.

با ویزای C11 به خودی خود نمی‌توان اقامت دائم کانادا را اخذ کرد. اما بعد از اینکه 12 ماه از راه اندازی کسب و کار شما گذشته است. می‌توانید از طریق برنامه فدرال اسکیل ورکر برای اقامت دائم درخواست دهید.
شما باید اثبات کنید که در کانادا کسب و کار موفقی دارید و به واسطه این کسب و کار جاب آفر لازم را دارید. برای درخواست اقمت دائم از این روش باید مدرک CLB7 داشته باشید.

چقدر طول می‌کشد تا ویزای C۱۱ کانادا صادر شود؟

میانگین زمان پردازش مجوز کار C۱۱ کانادا بسته به کشور محل اقامت شما متفاوت است. اما معمولاً در عرض ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد تا ویزای کاری شما صادر شود.

لطفاً توجه داشته باشید که زمان پردازش شامل زمانی که طول می‌کشد تا بیومتریک (اثر انگشت و عکس) و معاینه پزشکی خود را بدهید نمی‌شود و برای IRCC برای دریافت پاسپورت، ویزا را در آن قرار دهید و آن را به شما برگردانید.

 منفعت عمده چیست و چگونه اثبات می‌شود؟

برای درخواست ویزای C۱۱، متقاضیان باید از طریق بیزینس پلنی که ارائه می‌دهند اثبات کنند که کسب و کار آن‌ها مزایای اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی قابل توجهی را برای ساکنان کانادایی به همراه دارد.

مهم‌ترین شاخص‌هایی که باید در مورد داشتن منفعت عمده کسب و کار در نظر بگیرید شامل موارد زیر هستند.

سؤالات زیر برای ارزیابی و سنجش میزان منفعت عمده برای کسب و کار‌هایی هستند که توسط سرمایه‌گذاران خارجی در کانادا راه‌اندازی می‌شوند.

منبع این سؤالات در سایت اداره مهاجرت کانادا درج شده‌اند که در این لینک می‌توانید آن‌ها را ببینید.

  • آیا این کسب و کار قرار است به نفع نیروی کار کانادایی یا ساکنان دائمی آن باشد و محرک اقتصادی ایجاد می‌کند؟
  • آیا متقاضی دانش زبانی لازم برای راه‌اندازی کسب و کار را دارد؟
  • آیا متقاضی پیشینه یا مهارت خاصی دارد که دوام کسب و کارش را بهبود بخشد؟
  • آیا بیزینس پلنی وجود دارد که به راحتی اثبات کند متقاضی اقدامات اولیه را برای شروع کسب و کار خود انجام داده است؟
  • آیا متقاضی اقداماتی را برای اجرای طرح کسب و کار خود انجام داده است؟ شواهدی مبنی بر داشتن توانایی مالی برای شروع کسب و کار، پرداخت هزینه‌ها، اجاره مکان، اخذ پروانه کسب و.. وجود دارد؟
  • آیا کسب و کار مقطعی یا فصلی است؟

همچین افسر مهاجرت درباره منفعت عمده کسب و کار شما موارد زیر را بررسی خواهد کرد که آیا:

  • کسب و کار شما سود خوبی برای اقتصاد کانادا خواهد داشت؟ شما می‌توانید این نیاز را با ایجاد مشاغل جدید، مشارکت فعال در توسعه اقتصادی یک منطقه یا مشارکت در صادرات کانادا برآورده کنید؟
  • کسب و کار شما به پیشرفت یک صنعت خاص در کانادا کمک خواهد کرد. شما می‌توانید این نیاز را با نوآوری در محصولات یا خدمات، کمک به نوآوری فناوری، یا ایجاد فرصت‌هایی برای کارگران کانادایی برای بهبود مهارت‌ها و کسب تجربه برآورده کنید؟
  • کسب و کار شما تأثیر منفی بر اقتصاد کانادا نخواهد داشت؟ آیا از فعالیت‌هایی که به طور بالقوه می‌تواند عواقب مضری بر فرهنگ، اقتصاد یا جامعه کانادا داشته باشد اجتناب می‌کنید؟

نمونه‌های کسب و کار‌های منفعت عمده در کانادا

باید دقت داشت که هر کسب و کاری نمی‌تواند شاخص‌های منفعت عمده در کانادا را برآورده سازد. به عنوان مثال طبق گزارش خود اداره مهاجرت کانادا یک فروشگاه خواروبار فروشی با تعداد کمی پرسنل در قلب شهر تورنتو نمی‌تواند به طرز چشمگیری به اقتصاد کانادا کمک کند.

اما از طرفی همین فروشگاه خواروبار فروشی در منطقه‌ای با تراکم جمعیت پایین‌تر که فروشگاه مشابهی در اطرافش نباشد می‌تواند شاخص‌های منفعت عمده را داشته باشد و به اقتصاد کانادا کمک کند.

به این دلیل که این فروشگاه در منطقه کم جمعیت مشاغل مورد نیازی را ایجاد می‌کند و در عین حال با خدمات مورد نیاز و بالقوه‌ای که ارائه می‌دهد افراد جدیدی را به منطقه جذب می‌کند.

کسب و کار‌هایی که در زیر آوردیم متعلق به کلاینت‌هایی هستند که شاخص‌های منفعت عمده را برآورد کردند.

  • خرید سالن زیبایی به همراه استخدام نیروی کار در استان انتاریو
  • راه‌اندازی یک عمده فروشی مواد غذایی به همراه خدمات پخش
  • راه‌اندازی یک شرکت توسعه نرم‌افزار با هوش مصنوعی

آیا با ویزای c۱۱ می‌توان سایر اعضای خانواده را هم به کانادا آورد؟

وقتی به عنوان متقاضی اصلی برای ویزای کارآفرینی C۱۱ کانادا درخواست دهید اعضای خانواده‌تان( همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال ) نیز می‌توانند به همراه شما به کانادا مهاجرت کنند.

حتی همسر شما می‌تواند ویزای کار باز یا اوپن ورک پرمیت دریافت کند و در شغلی فعالیت کند. یا اینکه فرزندان شما برای اجازه تحصیل خود استادی پرمیت اخذ کنند.

لازم به ذکر است در صورتی که همسر شما ویزای اپن ورک پرمیت دریافت کند می‌تواند در بیزنس شما فعالیت نماید.

هزینه اخذ ویزای C11 کانادا در سال 2024 چقدر است؟

به طور کلی برای اخذ ویزای C11 کانادا، شما به عنوان متقاضی باید یک سری هزینه‌های دولتی به علاوه هزینه خرید یا راه اندازی بیزینس، احتمالا هزینه وکیل را بپردازید.

هزینه‌های دولتی شامل هزینه انطباق کارفرما، هزینه ویزا برای متقاضی اصلی (همسر یا فرزندان)، انگشت نگاری و… است که در جدول زیر آنها را آوردیم.
بعضی دیگر از هزینه‌ها شامل ترجمه مدارک و … است که نمی‌توان عدد دقیقی برای آن در نظر گرفت.
نوع هزینهقیمت به دلار
انطباق کارفرما230
ویزای متقاصی اصلی155
ویزای اوپن ورک پرمیت همسر155
هر فرزند100
بیومتریک85

لطفاً توجه داشته باشید که این هزینه‌ها در هر زمان ممکن است تغییر کنند.

مبلغ دقیقی برای پاسخ به این سوال وجود ندارد. اما حداقل هزینه برای این روش جهت راه اندازی یا خرید بیزینس بین 200 الی 250 هزار دلار است.

جدول زیر نشان دهنده تمکن مالی مورد نیاز برای متقاضیان اصلی و سایر اعضای خانواده است.

جدول تمکن مالی کانادا
تعداد اعضای خانوادهتمکن مالی لازم
113,757
217,127
321,055
425,564
528,994
632,700
736,407
خانواده بالای 7 نفر، به ازای هر نفر اضافه3,706

کسب و کار‌هایی که با آن می‌توان ویزا C۱۱ گرفت؟

مجوز کار C۱۱ ممکن است برای مشاغل فصلی و غیرفصلی صادر شود. در زیر دسته‌بندی این بیزینس‌ها را معرفی کردیم.

مشاغل فصلی واجد شرایط برای مجوز کار C۱۱

  • شرکت‌های باربری و حمل و نقل وسایل
  • برخی از شرکت‌های خدماتی مناسب فصل
  • خرده فروشان کالا‌های کریسمس و هالووین
  • مربیان خصوصی

صنایع تجاری غیر فصلی واجد شرایط برای مجوز کار C۱۱

  • آی تی
  • هوافضا
  • جنگلداری
  • خودرو
  • گردشگری
  • معدن
  • علوم زیستی
  • تولید مواد غذایی و آشامیدنی
  • رباتیک و اتوماسیون صنعتی
  • بیوشیمیایی و شیمیایی
  • خدمات مالی

ویزای C11 کانادا سریعترین روش برای اخذ اقامت دائم برنامه‌های سرمایه گذاری

ویزای C11 کانادا سریعترین روش اخذ اقامت دائم کانادا برای برنامه‌های سرمایه گذاری است. زمان پردازش این ویزا معمولاً بین 6 تا 12 ماه است، در حالی که زمان پردازش سایر برنامه‌های سرمایه گذاری در کانادا می تواند تا 2 سال یا بیشتر طول بکشد. اگر کارآفرین یا خود اشتغال هستید می توانید از این طریق وارد کانادا شوید، کسب و کار خود را راه اندازی کنید و اقامت دائم بگیرید.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها