موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

ویزای گلوبال تلنت کانادا، فرصتی برای مهاجرت نخبگان

ویزای گلوبال تلنت کانادا، فرصتی برای مهاجرت نخبگان

نیاز به مهاجران ماهر و کاربلد، از جمله اساسی‌ترین نیازهای کشور کاناداست. این کشور در تلاش است تا با ارائه ویزاهای مختلف با طرح‌های کاربردی، افراد ماهر و مستعد را برای مهاجرت به کانادا تشویق کند. یکی از برنامه‌هایی که دولت کانادا برای تحقق این هدف در نظر گرفته، ویزای گلوبال تلنت کانادا (Global Talent Stream) یا GTS  نام دارد. برنامه ویزای گلوبال تلنت کانادا، در جریان کشف استعدادهای جهانی در ژوئن سال 2017 توسط دولت ارائه شد. در ابتدا قرار بود که این برنامه مهاجرتی برای 2 سال و به‌صورت آزمایشی مورد بررسی قرار بگیرد. طبق اطلاعات سایت y-axis، شواهد نشان می‌دهند که دولت کانادا قصد دارد تا این برنامه مهاجرتی را دائمی کند.

برنامه ویزای گلوبال تلنت کانادا، بیشتر برای کمک به شرکت‌های کانادایی است تا استعدادهای خارجی را شناسایی کند و با توجه به نیاز نواحی و شهرهای مختلف، آن‌ها را بپذیرند. با توجه به همین طرح است که شرکت‌ها می‌توانند نیازهای خود را در زمینه‌های مختلف همچون فناوری و اطلاعات رفع کنند. با ما در پارسی کانادا همراه شوید تا در مورد ویزای نخبگان کانادا بیشتر بدانید. همچنین می‌توانید با پر کردن فرم ارزیابی مهاجرت، شرایط خود را برای مهاجرت به این کشور در کمتر از دو دقیقه بسنجید.

منظور از ویزای گلوبال تلنت کانادا چیست؟

ویزای GTS یا همان گلوبال تلنت، طرحی برای کمک به استارت‌آپ‌های کانادایی است تا به‌راحتی بتوانند در مقابل کمبود استعداد در کشور مقاومت کنند. اساس کار این طرح به این نحو است که شرکت‌ها باید در ابتدا برای این طرح ثبت‌نام کنند و برای ایجاد شغل در کانادا متعهد شوند. همچنین، این شرکت‌ها باید برای انتقال و پذیرش افراد مستعد برای مهاجرت به کانادا تلاش کنند. زمان پردازش بررسی ویزای GTS، از 6 ماه تا 10 روز کاری متغیر است. متقاضیان می‌توانند درخواست مهاجرت خود را به شرکت‌های استعدادیاب ارائه دهند و منتظر باشند تا پرونده آن‌ها در مدت‌زمان کوتاه بررسی شود.

ویژگی‌های کلیدی و برجسته ویزای گلوبال تلنت کانادا عبارت‌اند از:

  • طرحی اختصاصی برای کمک به شرکت‌ها در راستای ایجاد شغل در کانادا است.
  • نیازی به اخذ مجوز کار (work permit) برای افراد و کارکنان بسیار ماهر نیست.
  • افراد مستعد و متقاضی برای اخذ این ویزا می‌توانند به‌مدت 30 روز یا کمتر در یک دوره 12 ماهه به‌صورت آزمایشی کار کنند
  • امکان انتقال مهارت و دانش کاری از کارکنان خارجی ماهر و مستعد به همتایان کانادایی (Canadian counterparts) است.
ویزای گلوبال تلنت کانادا

اگر در حوزه خاصی با استعداد هستید، ویزای گلوبال تلنت کانادا، راه رسیدن شما به این کشور است.

مزایای ویزای گلوبال تلنت چیست؟

جدا از ویژگی‌های برجسته‌ای که این طرح مهاجرتی برای افراد مستعد فراهم می‌کند، مزایایی هم دارد که عبارت‌اند از:

  •  پتانسیل ایجاد شغل و کارآفرینی در کانادا
  • سرمایه‌گذاری در مهارت‌ها و آموزش‌های کاری
  • امکان آموزش مهارت به مهاجران و یا شهروندان رسمی کانادا با قابلیت کسب درآمد
  • افزایش عملکرد شرکت به‌عنوان یک کارفرمای رسمی و ثبت در رزومه متقاضی
  • اجرای بهترین روش‌ها، خط‌‌مشی‌ها و سیاست‌ها به‌عنوان یک کارفرمای مهاجر
  •  توسعه و تقویت مشارکت با سازمان‌های فعال در حوزه شناسایی سرمایه‌های داخلی
  • افزایش تعداد استخدام کانادایی‌ها و ساکنان این کشور به‌صورت تمام‌وقت و پاره‌وقت توسط کارفرما

شرایط اخذ ویزای تلنت کانادا

شرایط مهاجرت کاری به کانادا با ویزای تلنت کانادا شامل 3 اصل مهم است که عبارت‌اند از:

  • اولویت برای کانادایی‌ها و افراد دارای اقامت دائم است، بعد از آن هم باید اولویت پیشنهاد کار برای نیروهای کار خارجی باشد.
  • حقوق پرداختی به کارمندانی که تحت ویزای تلنت کانادا استخدام می‌شوند، باید با پرداختی ساکنان کانادا و افراد با اقامت دائم مطابقت داشته باشد. این افراد باید برای همان شغل پیشنهادی و در محلی که پذیرفته می‌شوند، کار کنند.
  • حداکثر زمان استخدام برای کارمندانی که تحت این ویزا استخدام می‌شوند، 2 سال است. کارمندان پذیرفته‌شده می‌توانند پس از این مدت، مجدداً برای اخذ اقامت دائم کانادا درخواست دهند.

البته ویزای گلوبال تلنت کانادا، شامل 2 روش اصلی با عناوین Category A و Category B است که به شرح زیر هستند:

شرایط ویزای گلوبال تلنت کانادا (کتگوری A)

شرکت‌ها با روند روبه‌رشد بالا که توانایی تایید استعدادها برای به‌کارگیری آن‌ها در زمینه‌های تخصصی خود را دارند، در این کتگوری قرار می‌گیرند. این شرکت‌ها باید دلایل خود را برای نیاز به جذب استعدادهای خارجی را بیان کنند. نهایتاً، افراد مستعد باید توسط یک شریک تعیین‌شده (designated referral partner) برای استفاده از ویزای گلوبال تلنت کانادا تایید شوند. شرکت‌هایی کتگوری A که از این ویزا استفاده می‌کنند، باید حقوق سالانه 80 هزار دلار کانادا را برای 2 درخواست اول خود ارائه دهند. این در حالی است که برنامه‌های بعدی این شرکت‌ها به پرداخت حقوق سالانه 150 هزار دلار کانادا نیاز دارند.

شرایط ویزای تلنت کانادا (کتگوری B)

شرکت‌هایی که قصد دارند، کارمندان خارجی مستعد را برای به‌کارگیری در مشاغل موجود در فهرست مشاغل استعدادهای درخشان جهانی (the Global Talent Occupations List) استخدام کنند، در این دسته قرار می‌گیرند. شرط اصلی برای این شرکت‌ها تقاضای بالا و کمیاب بودن مهارت‌های مورد نیاز آن‌ها در بین افراد مستعد محلی است. حرفه‌هایی که در این لیست قرار دارند، شامل مهندسان کامپیوتر، تحلیل‌گران فناوری اطلاعات، مهندسان نرم‌افزار، متخصصان رسانه‌های دیجیتال و غیره هستند. اصول مربوط به پرداخت حقوق در این شرکت‌ها معمولاً بر اساس شرایط کاری تغییر می‌کنند.

مدارک لازم برای دریافت ویزای نخبگان کانادا

طبق اطلاعات سایت اداره مهاجرت کانادا: Canada.ca، مدارک مورد نیاز متقاضیان برای دریافت ویزای گلوبال تلنت عبارتند از:

  • کپی مجوز مربوط به LMIA که از طرف کارفرمای مربوطه اخذ شده است
  • ارائه دعوت‌نامه از جانب کارفرما
  • ارائه رزومه و سوابق کاری مرتبط با شغل پیشنهادی
  • برخورداری از مدارک زبان معتبر (انگلیسی و یا فرانسوی)
  • ارائه مدارک مربوط به تمکن مالی متقاضی
  • مدارک هویتی مثل پاسپورت و شناسنامه

لازم‌به‌ذکر است که مدارک مربوط به ویزای گلوبال تلنت کانادا را باید به اداره مهاجرت کانادا ارسال کرد. پس از ارسال مدارک به این اداره، آفیسر (officer) پرونده، همه مدارک را مورد بررسی قرار می‌دهد تا در مورد واجد شرایط بودن متقاضی مطمئن شود.


مدرک LMIA چیست؟ سندی است که کارفرما در کانادا ممکن است قبل از استخدام یک کارمند خارجی به آن نیاز داشته باشد. این سند که با عنوان ارزیابی تاثیر بازار کار (Labour Market Impact Assessment (LMIA)) شناخته می‌شود، نشان‌دهنده نیاز به یک کارمند یا کارگر خارجی برای پر کردن موقعیت شغلی مورد نظر است.

ضمناً، برای دریافت ویزای گلوبال تلنت کانادا نیازی به ارائه بیزنس پلن (Business Plan) نیست. در هیچ‌کدام از منابع مربوط به اطلاعات ویزای نخبگان کانادا، اثری از ارائه برنامه تجاری یا بیزنس پلن مشاهده نمی‌شود.

مراحل اخذ ویزای تلنت کانادا

با توجه به اطلاعات سایت Canada.ca، ده مرحله مختلف برای اخذ ویزای تلنت کانادا وجود دارند. شخص متقاضی برای دریافت ویزای گلوبال تلنت، باید چندین مرحله از جمله شرایط واجد شرایط بودن خود را بررسی و سپس برای ارسال مدارک خود به اداره مهاجرت کانادا اقدام کند. ما سعی کردیم که تمامی 10 مرحله ارائه‌شده در این سایت را در 6 مرحله خلاصه کنیم تا درک بهتری از پروسه اخذ ویزای GTS کانادا داشته باشید.

برنامه مهاجرت گلوبال تلنت کانادا

گام اول برای اخذ ویزای گلوبال تلنت کانادا، بررسی شرایط شماست

مرحله 1: واجد شرایط بودن استعدادهای جهانی

می‌توانید با بررسی وب‌سایت TFW و موقیعت‌های شغلی این سایت، واجد شرایط بودن خود را برای اخذ ویزای GTS بررسی کنید. اگر شرایط کار در یکی از مشاغل موجود در فهرست مشاغل استعدادهای درخشان یا همان مشاغل کتگوری B را دارید، بقیه مراحل را ادامه دهید و به بخش دوم بروید. همچنین، اگر توسط یک شریک تعیین‌شده (designated partner) به یکی از شرکت‌های استعدادیاب در کتگوری A معرفی شده‌اید، می‌توانید ادامه مراحل را در نظر داشته باشید.

مرحله دوم: اطلاعات کسب‌وکار مربوط به کارفرما

در مرحله دوم، باید کارفرمای مورد نظرتان را پیدا کنید. تمامی جزئیات این مرحله به‌صورت آنلاین و با استفاده از سایت‌هایی همچون Jobbank.com انجام می‌شود. توجه داشته باشید که در صورت پشیمان شدن از ادامه مراحل اخذ ویزای گلوبال تلنت کانادا، هیچ‌کدام از مبالغی که برای پرداخت هزینه، صرف کرده‌اید، پس داده نمی‌شوند. بنابراین، بهتر است که در حین گذر کردن از هر مرحله، تمامی جزئیات مربوط به آن را با دقت کامل و تمرکز کافی انجام دهید.

مرحله سوم: بررسی جزئیات شغل پیشنهادی

برای پیدا کردن مشاغل مورد نیاز کانادا، باید از ابزارهای کاربردی و تخصصی استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید از نسخه جدید وب‌سایت طبقه‌بندی ملی مشاغل (NOC) برای جست‌وجوی موقعیت شغلی مناسب خود استفاده کنید. ضمناً، می‌توانید تمامی اطلاعات جزئی مربوط به شغل مورد نظر (اعم از دلیل اخراج کارمندان قبلی، بررسی موقعیت کارمندان در 12 ماه گذشته در این شغل، بررسی ساعات کاری، ارزیابی و پیش‌بینی آینده کاری و غیره) را در سایت‌هایی همچون TFW جست‌وجو کنید.

مرحله چهارم: ارسال درخواست به کارفرما

پس از پیدا کردن کارفرما و ارزیابی کامل موقعیت شغل پیشنهادی، وقت آن می‌رسد که مدارک مربوطه را برای کارفرما ارسال کنید. در این مرحله، باید درخواست خودتان را برای اخذ ویزای گلوبال تلنت کانادا به کارفرما ارسال کنید تا او برای بررسی و تایید اشتغال موقت شما تصمیم بگیرد.

مرحله پنجم: تایید شدن توسط کارفرما

اگر شرایط ویزای گلوبال تلنت کانادا برای متقاضی وجود داشته باشد، درخواست متقاضی توسط کارفرما قبول می‌شود. در ادامه، این کارفرماست که باید پس از تایید کردن متقاضی و کارمند مورد نظرش، برای استخدام موقت او اقدام کند. پروسه اقدام برای به‌کارگیری متقاضی مورد نظر کارفرما، از طریق مدرک LMIA انجام می‌شود. ضمناً، فراموش نکنید که برای دریافت مدرک LMIA در ویزای گلوبال تلنت کانادا، به حدود 2 الی 4 هفته (یک‌ماه) زمان نیاز است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره LMIA، مطلب LMIA چیست را بخوانید.

مرحله ششم: تایید شدن توسط اداره مهاجرت کانادا

پس از تایید درخواست مدرک LMIA توسط کارفرما، باید منتظر تاییدیه مجوز کار توسط اداره مهاجرت کانادا ماند. حدود (حداکثر) 10 روز کاری زمان نیاز است تا مدارک متقاضی و مدرک LMIA توسط اداره مهاجرت کانادا مورد تایید قرار بگیرد. در نهایت، فرد متقاضی می‌تواند با ارائه ویزای گلوبال تلنت کانادا، موقتاً وارد کشور کانادا شود و شغل مورد نظرش را انجام دهد.

مدت‌زمان اخذ ویزای تلنت کانادا

با توجه به اطلاعاتی که در سایت cic.gc.ca گردآوری شده، زمان پردازش و بررسی ویزای گلوبال تلنت کانادا بیشتر از 2 هفته طول می‌کشد. البته این مدت‌زمان با رفع محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا در کانادا و جهان، کم‌تر شده است.

لیست مشاغل موجود برای ویزای تلنت کانادا

در این بخش از مقاله مربوط به ویزای گلوبال تلنت کانادا، جداولی را با تکیه بر اطلاعات سایت canadavisa.com تهیه کرده‌ایم که شامل کد شرکت‌های فعال، لیست مشاغل و حداقل دستمزد ساعتی و سالانه‌ای که می‌دهند، است. پیش‌ازاین‌که بخواهید به‌سراغ این جدول بروید، بهتر است بدانید که حقوق و دستمزد بسیاری از شرکت‌ها با توجه به نرخ رایج (Prevailing Wage) پرداخت می‌شود. همچنین، برای معرفی شرکت‌ها و کارفرمایان فعال در کتگوری B، از کد NOC سال 2021 برای استعلام و پیگیری آسان‌تر استفاده شده است.

با توجه به اطلاعات سایت canadavisa.com، لیست کامل شرکت‌های کانادایی فعال در بحث ویزای تلنت، شامل این اسامی است:

Accelerate OkanaganAtlantic Canada Opportunities AgencyBC Tech Association
Burlington Economic Development CorporationBusiness Development Bank of CanadaCanadian Economic Development for Quebec Regions
Cape Breton PartnershipCity of BramptonCity of Hamilton's Economic Development Office
City of MississaugaCommunitech CorporationCouncil of Canadian Innovators
Economic Development WinnipegFederal Economic Development Agency for Southern OntarioGenesis (Newfoundland)
Global Affairs Canada’s Trade Commissioner ServiceGovernment of Alberta, Alberta LabourGovernment of British Columbia, Ministry of Jobs, Trade and Technology
Government of Manitoba, Manitoba Education and TrainingGovernment of Nova Scotia, Nova Scotia Business IncGovernment of Ontario, Ministry of Economic Development, Job Creation, and Trade – Ontario Immigrant Nominee Program
Government of Ontario, Ministry of Economic Development, Job Creation, and Trade – Ontario Investment OfficeGovernment of Prince Edward Island, Island Investment Development Inc.Government of Saskatchewan, Ministry of the Economy
Halifax PartnershipTech ManitobaInvest Ottawa
Innovation, Science and Economic Development Canada - Accelerated Growth ServiceInvest in CanadaKingston Economic Development Corporation
Launch AcademyLondon Economic Development CorporationMaRS Discovery District
National Research Council - Industrial Research Assistance Program (NRC-IRAP)Privy Council Office, Special Projects TeamRegional Municipality of Niagara
Regional Municipality of YorkSarnia-Lambton Economic PartnershipVancouver Economic Commission
Toronto GlobalTown of OakvilleVenn Innovation
Waterloo Region Economic Development CorporationWindsorEssex Economic Development Corporation

این لیست با توجه به اطلاعات سایت canadavisa.com و از بین یک لیست بلندبالا انتخاب شده‌اند:

حداقل دستمزد سالانهمشاغل موجودکد NOC سال 2021
دستمزد رایجکامپیوتر و فناوری اطلاعات20012
دستمزد رایجمهندسی عمران21300
دستمزد رایجمهندسی برق و الکتریک21310
دستمزد رایجمهندسی معدن21330
دستمزد رایجمهندسی آئروسکوپ21390
دستمزد رایجمهندسی کامپیوتر (به‌جز مهندسی نرم‌افزار و طراحی وب)21390
دستمزد رایجریاضیات و آمار21311

اخذ اقامت دائم کانادا با ویزای گلوبال تلنت

مدت‌زمان اشتغال موقت از طریق ویزای گلوبال تلنت کانادا، 24 ماه یا دو‌سال است که پس از آن و تاییدیه کارفرما، می‌توان اقامت دائم کانادا را به‌دست آورد. ویزای گلوبال تلنت، یک برنامه اقامتی موقت برای کار در کاناداست و نه یک برنامه مهاجرتی دائم. با این حال، شانس اخذ ویزای کاری در کانادا می‌تواند پتانسیل اخذ اقامت دائم را افزایش دهد. باگر هنوز هم درباره این ویزا سوال دارید و یا می‌خواهید درباره دیگر روش‌های مهاجرت به کانادا بدانید، فرم مشاوره زیر را پر کنید و منتظر تماس کارشناسان ما باشید:

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سخن پایانی

ویزای گلوبال تلنت کانادا، یکی از محبوب‌ترین روش‌های اخذ اقامت موقت و دائم برای افرادی است که از مهارت‌های ویژه‌ای برخوردارند و اصطلاحاً نخبه هستند. افراد مستعد و کارمندان با مهارت‌های خاص، از جمله اهداف دولت کانادا برای پر کردن خلاهایی است که در سال‌های اخیر در حوزه اشتغال این کشور ایجاد شده‌اند. اگر شما هم از جمله افراد با استعداد و نخبه هستید، وقت را از دست ندهید و تا جای خالی این فرصت‌های شغلی توسط دیگران پر نشده است، با همکاران ما در مجموعه پارسی کانادا تماس بگیرید!

سوال متداول

خیر؛ برای کسب ویزای گلوبال تلنت، نیازی به ارائه دادن بیزینس پلن نیست.

حداکثر زمان استخدام برای کارمندانی که با این ویزای استخدام می‌شوند، 2 سال است.

اخذ ویزای گلوبال تلنت از طریق اپلای کردن برای شرکت‌های فعال در 2 کتگوری A و B امکان‌پذیر است.

زمان پردازش و بررسی ویزای گلوبال تلنت کانادا بیشتر از 2 هفته طول می‌کشد.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال