موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه ای

مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه ای

مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای از طریق برنامه اسکیل ورکر فدرال (FST) تحت سیستم اکسپرس اینتری (Express Entry) امکان‌پذیر است. این برنامه مهاجرتی، برای افرادی که در مشاغل فنی موردنیاز کانادا دارای مهارت و سابقه کار هستند، مناسب است. زیرا طبق تجربه ما، مهاجران دارای مدرک فنی‌وحرفه‌ای، نسبت به افرادی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، درآمد بیشتری دارند.

دریافت مدرک فنی حرفه‌ای از یک مؤسسه آموزشی معتبر در کانادا، یکی از شرایط اصلی برنامه FSTP است. همچنین داشتن حداقل 2 سال سابقه کار و مدرک یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسه الزامی است. افرادی که قصد دارند با این برنامه به کانادا مهاجرت کنند، باید با دریافت جاب آفر معتبر، از طریق سیستم مدیریتی اکسپرس اینتری اقدام کنند. برای آشنایی بیشتر با این برنامه در ادامه این مقاله از پارسی کانادا، ما را همراهی کنید یا با تکمیل فرم مشاوره زیر، منتظر تماس کارشناسان مجرب ما باشید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

شرایط مهاجرت به کانادا با مدرک فنی‌ حرفه‌ای

افراد متقاضی برای مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای، باید پیشنهاد شغلی معتبر، مدرک زبان و سابقه کار داشته باشند. به جدول زیر دقت کنید:

شرایطتوضیحات
سنمهم نیست (اما در سیستم اکسپرس انتری مزیت مهمی برای امتیازدهی محسوب می‌شود)
سابقه کاری 🔽
2 سال تجربه کار تمام وقت در 5 سال اخیر (3120 ساعت)
4 سال کار نیمه وقت در 5 سال اخیر (3120 ساعت)
زبان 🔽
دانش اولیه زبان انگلیسی (مدرک آزمون آیلتس جنرال IELTS General Training option)
دانش اولیه زبان فرانسه (مدرک آزمون CELPIP-General عمومی)
مدرک فنی‌ حرفه‌ای 🔽
داشتن مدرک معتبر فنی‌وحرفه‌ای که در کانادا دریافت شده است. این مدرک باید مطابق با لیست مشاغل موردنیاز کانادا (TEER 2.3) باشد.
پیشنهاد شغلی (Job Offer)
پیشنهاد شغلی معتبر برای یک موقعیت شغلی تمام وقت از یک کارفرمای کانادایی (جاب آفر باید دارای گواهی LMIA
یا معاف از آن باشد)
تمکن مالی (financial ability)
تقریبا 13,213 دلار برای شما و یک نفر از اعضای خانواده
3,560 دلار به ازای هر نفر اضافه

💡یک نکته مهم

اگر مدرک فنی‌حرفه‌ای خود را از یک مؤسسه آموزشی معتبر در کانادا دریافت نکرده‌اید، واجد شرایط شرکت در این برنامه نخواهید بود. برای واجدشرایط شدن، لازم است در ابتدا از طریق ویزاهای موقت، برای اخذ این مدرک از کانادا اقدام کنید و سپس 2 سال سابقه کار در این حوزه را کسب کنید. در نهایت از طریق دریافت جاب آفر و ثبت‌نام در سیستم اکسپرس اینتری، اقامت دائم کانادا را به‌دست آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با مشاورین ما در پارسی کانادا تماس بگیرید یا فرم مشاوره بالا را تکمیل کنید تا آن‌ها در اسرع وقت با شما تماس گرفته و شما را راهنمایی کنند.

سابقه کار برای مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای

برای مهاجرت به کانادا با مدرک فنی‌وحرفه‌ای، باید 2 سال تجربه کاری (3120 ساعت) در یکی از مشاغل مرتبط با مدرک خود در 5 سال اخیر داشته باشید. این مقدار از سابقه کاری شما، باید طی 2 سال به دست آمده باشد نه کمتر از آن! در واقع لازم است که حداقل 3120 ساعت (دقیقا به مدت 2 سال) کار کرده باشید. حتی اگر این تعداد ساعت را طی 1.5 سال به دست آورده باشید، قابل‌قبول نیست.

به عنوان مثال، اگر نجاری هستید که در 2 سال اخیر 3120 ساعت کار کرده‌اید، سابقه شما مورد تایید است. اما چنانچه در 1 سال اخیر 3120 ساعت کار کرده‌اید، سابقه شما موردتایید نخواهید بود.

نحوه اثبات سابقه کاری

برای اثبات سابقه کاری، باید نامه work reference از کارفرمای کنونی یا سابق خود دریافت کنید. این نامه باید شامل اطلاعاتی از جمله مدت‌زمان اشتغال، تعداد ساعات کاری در هفته، نام شغل یا سمت، وظایف و حقوق سالانه باشد.

مدرک فنی حرفه ای برای مهاجرت به کانادا

با دریافت مدرک فنی حرفه‌ای و داشتن 2 سال سابقه کار در این زمینه، می‌توانید اقامت دائم کانادا را دریافت کنید.

نمره زبان لازم برای مهاجرت به کانادا از طریق مدرک فنی‌ حرفه‌ای

متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق مدرک ‌فنی‌ حرفه‌ای باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی تسلط داشته باشند و بتوانند مهارت خود را در یکی یا هر دو این زبان‌ها (بر اساس معیار زبان کانادایی CLB) ثابت کنند. آزمون‌ها و نمرات قابل‌قبول طبق جدول زیر است:

معیار
آزمون آیلتس (برای انگلیسی)
آزمون CELPIP (برای انگلیسی)
آزمون TEF (برای فرانسوی)
خواندن
3.5+4+121+
نوشتن
4+4+
181+
صحبت کردن
5+5+226+
شنیدن
5+5+181+
میانگین
4.5
4.5
177.25

بهترین مدرک فنی حرفه‌ای برای مهاجرت به کانادا

بهترین مدرک فنی‌وحرفه‌ای برای مهاجرت به کانادا برای ایرانیان، مدارکی است که در حوزه مشاغل مورد نیاز کانادا و در سطح TEER 2 .3 قرار می‌گیرد. این مشاغل طبق دسته‌بندی زیر هستند:

  1. آشپزها و سرآشپزها
  2. نانوایان و قصابان
  3. برق و ساختمان
  4. مشاغل صنعتی
  5. عملیات تعمیر و نگهداری تجهیزات
  6. مشاغل تولیدی
  7. حمل‌و‌نقل

در  ادامه می‌توانید گروه‌های اصلی به همراه مشاغل مربوط به آن را مشاهده کنید:

پیمانکاران و ناظران مشاغل ماشین‌کاری، شکل دهی فلزات، صنعت برق، تجارت الکترونیک، لوله کش، نصاب گاز، نجار و کابینت ساز، سنگ کاری، گچ کاری و سایر مشاغل ساختمانی

پیمانکاران و ناظران مشاغل اپراتورهای تجهیزات سنگین و حمل‌و‌نقل، مکانیک، تکنسین های خدمات خودرو، خدمه قطار، اپراتورهای جرثقیل و حفاری، اپراتورهای چاپخانه و سایر مشاغل مرتبط

پیمانکاران و ناظران مشاغل چوب بری و جنگل‌داری، معادن، نفت و گاز، معدنچیان، اپراتور ماشین آلات چوب بری، کشاورزی، باغبانی، ماهیگیری و مشاغل مرتبط

پیمانکاران و ناظران مشاغل پردازش و تولید، مونتاژ و ساخت، کنترل مرکزی، اپراتورهای فرآیند پردازش و ساخت، کنترل کننده‌های تجهیزات تاسیساتی و سایر مشاغل مربوط به آن

مراحل مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای

برای مهاجرت کاری به کانادا از طریق مدرک فنی حرفه‌ای، باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. پیش از هر چیزی برای مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای، نیاز به جاب آفر دارید و باید آن را از یک کارفرمای کانادایی، دریافت کنید.
  2. پس از دریافت جاب آفر، لازم است پروفایل اکسپرس انتری خود را کامل و امتیازتان را دریافت کنید. امتیاز قابل‌قبول باید بین 67 الی 100 باشد.
  3. اگر امتیاز لازم را در پروفایل اکسپرس انتری دریافت کرده‌اید، باید مدارک و مشخصات خود را در سایت اداره مهاجرت کانادا (IRCC) آپلود کرده و در آنجا منتظر نتیجه نهایی باشید.
  4. اداره مهاجرت کانادا، با توجه به مشخصات و امتیاز اکسپرس انتری شما، امتیازی با نام CRS بر اساس سن، تحصیلات، مهارت‌های زبانی، تجربه کاری و تحصیلی به شما می‌دهد.
  5. معمولاً هر دو هفته یکبار، IRCC قرعه کشی اکسپرس اینتری را برگزار می‌کند و از داوطلبانی که بالاترین امتیاز CRS را دارند دعوت می‌کند تا برای اقامت دائم درخواست دهند.
  6. پس از قبولی توسط IRCC، باید نسبت به دریافت ویزا اقدام کنید.
  7. بعد از دریافت ویزا خود را برای سفر به کانادا آماده کنید.

مدارک لازم برای مهاجرت به کانادا از طریق مدرک فنی‌ حرفه‌ای

همان‌طور که گفتیم، برای مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای، باید از طریق سیستم اکسپرس انتری اقدام کنید. مدارک موردنیاز هنگام تکمیل پروفایل اکسپرس انتری عبارت‌اند از:

  1. پاسپورت یا سند مسافرتی معتبر
  2. نتیجه آزمون زبان
  3. مدرک فنی‌حرفه‌ای کانادایی
  4. گزارش ارزیابی مدرک فنی‌وحرفه‌ای
  5. جاب آفر کتبی از یک کارفرمای کانادایی
  6. مدرک اثبات سابقه کاری
  7. مدرک احراز صلاحیت شغلی
  8. اثبات تمکن مالی
  9. مدارک لازم پس از دریافت دعوتنامه
  10. پس از دریافت دعوتنامه، لازم است مدارک زیر را نیز آپلود کنید:
  11. گواهی عدم سوء‌سابقه و سابقه کیفری
  12. شناسنامه فرزندان تحت تکفل (اگر دارید)
  13. شناسنامه همسر و سند ازدواج
  14. سند طلاق (درصورتی‌که طلاق گرفته‌اید و خود را مطلقه اعلام کرده‌اید)
  15. گواهی فوت همسر (در‌صورتی‌که خود را بیوه اعلام کرده‌اید)
  16. گواهی فرزندخواندگی (درصورتی‌که فرزند خود را به سرپرستی گرفته‌اید)

مدارک موردنیاز برای مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای

مدت‌زمان مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای

به طور معمول، مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا یک درخواست از طریق برنامه اسکیل ترید فدرال پردازش شود، حدود شش ماه است. این زمان شامل ارسال مدارک بیومتریک و درخواست اقامت دائم می‌شود. با این حال، مدت‌زمان پردازش درخواست هر فرد به عواملی مانند کشور مبدا، کامل بودن مدارک و تعداد درخواست‌های اداره مهاجرت بستگی دارد.

مدت‌زمان دریافت کارت اقامت دائم کانادا

شما می‌توانید با مراجعه به سایت اداره مهاجرت کانادا از طریق FSTP processing times، فیلدهای مربوطه‌ را تکمیل و مدت تقریبی دریافت کارت اقامت دائم را طبق مراحل زیر به دست آورید:

  1. پس از کلیک بر روی لینک بالا وارد صفه‌ی محاسبه مدت‌زمان پردازش ویزا می‌شود.
  2. در اولین فیلد، باید نوع برنامه خود (Select an application type) را انتخاب کنید. نیروی کار فنی حرفه‌ای باید کارت اقامت دائم یا (Permanent Resident Card) را انتخاب کنند.
  3. در مرحله بعد از شما سوال می‌کند که آیا برای دریافت کارت اقامت دائم درخواست دادید؟ که در اینجا 2 گزینه زیر پیش روی شماست:
    • بله! کارتم را تمدید یا جایگزین می کنم
    • خیر! منتظر اولین کارتم هستم
      • گزینه اول برای افرادی است که کارت اقامت دائم داشته‌اند ولی آن را گم یا خراب کرده‌اند یا کارت آن‌ها باطل شده است. گزینه دوم برای افرادی است که تا به‌حال کارت اقامت دائم دریافت نکرده‌اند. شما باید طبق تصویر زیر، گزینه دوم را انتخاب کنید.
  4. سپس روی گزینه Get processing time کلیک کنید تا نتیجه نمایان شود.

مدت زمان مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای

کدام شهر بهترین انتخاب برای مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای است؟

شما به عنوان مقیم دائم کانادا، حق زندگی در هر شهر و استانی که بخواهید را دارید. به این معنی که می‌توانید به هر استان یا منطقه ای در کانادا نقل مکان کرده و در آن زندگی کنید. با این حال، اگر از طریق برنامه اسکیل ترید فدرال برای مهاجرت به کانادا واجد شرایط هستید، باید برای زندگی در هر جایی به جز کبک برنامه ریزی کنید، زیرا استان کبک نیروی کار فنی خود را از طریق برنامه‌ای مخصوص به خود، انتخاب می‌کند. در جدول زیر چند نمونه از بهترین شهرها برای مهاجرت به کانادا را بر اساس جمعیت، میزان درآمد و نرخ بیکاری آن‌ها آورده‌ایم:

شهر

ویژگی‌ها

تورنتوجمعیت: 3 میلیون نفر
میزان درآمد: میانگین 599000 دلار کانادا
نرخ بیکاری: 7.3 درصد
کلگریجمعیت: 1,481,806 نفر
میزان درآمد: میانگین 60,000 دلار کانادا
نرخ بیکاری: 5 درصد
اتاواجمعیت: 994,837 نفر
میزان درآمد: میانگین 60,000 دلار کانادا
نرخ بیکاری: 3.5 درصد
ونکورجمعیت: 675,218 نفر
میزان درآمد: میانگین 63,372 دلار کانادا
نرخ بیکاری: 4.7 درصد
هالیفاکسجمعیت: 88,134 نفر
میزان درآمد: میانگین 42,900 دلار کانادا
نرخ بیکاری: 4.9 درصد
ساسکاتونجمعیت: 273,010 نفر
میزان درآمد: میانگین 53,150 دلار کانادا
نرخ بیکاری: 4.3 درصد
اوکویلجمعیت: 211,382 نفر
میزان درآمد: میانگین 68,889 دلار کانادا
نرخ بیکاری: 4.1

کانادا، مقصدی عالی برای متخصصان فنی و حرفه ای

در این مقاله به نحوه مهاجرت به کانادا از طریق مدرک فنی و حرفه ای پرداختیم و شرایط، مدارک و مراحل آن را شرح دادیم. اگر به مشاغل فنی علاقه‌مند هستید، دریافت مدرک فنی‌ حرفه‌ای از کانادا، یکی از بهترین راه‌ها برای مهاجرت به این کشور است. با اخذ مدرک فنی‌وحرفه‌ای معتبر و دریافت جاب آفر از یک کارفرمای کانادایی، می‌توانید نسبت به دریافت اقامت دائم این کشور، اقدام کنید. درصوتی‌که میخواهید با استفاده از این روش مهاجرت کنید، می‌توانید با کارشناسان ما در پارسی کانادا تماس گرفته و به‌صورت آنلاین مشاوره شوید. برای شروع فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متداول

نیروهای فنی افرادی هستند که خدمات مهمی که نیاز به تجربه و مهارت دارد را ارائه می‌دهند. همچنین درآمد این افراد به‌صورتی است که می‌توانند خود و خانواده خود را تامین و به اقتصاد کانادا نیز کمک کنند.

خیر- مهاجرت به کانادا از طریق مدرک فنی‌ حرفه ای نیازمند 2 سال تجربه کار در همین زمینه و مهارت زبان انگلیسی یا فرانسه است و داشتن مدرک فنی حرفه‌ای به تنهایی، کافی نیست.

حداقل امتیازی که باید در سایت اکسپرس انتری دریافت کنید 67 و حداکثر آن 100 است.

حداکثر مقدار امتیاز در استخر اکسپرس انتری 1200 امتیاز است که بر اساس معیارهای گوناگون انجام می‌شود. حداقل امتیاز در استخر اکسپرس انتری مشخص نیست و توسط اداره مهاجرت تعیین می‌شود.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال