موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

11 سوال و جواب کلیدی در مورد تست مدیکال کانادا

11 سوال و جواب کلیدی در مورد تست مدیکال کانادا

اگر کانادا را به‌عنوان مقصد مهاجرت انتخاب کرده‌اید، حتما به واژه تست مدیکال کانادا برخورد کرده‌اید. افرادی که قصد اقامت دائم و موقت در کانادا را دارند، حتما باید آزمایش مدیکال کانادا را انجام دهند. در واقع مهاجرت شما به کانادا به وضعیت خوب نتیجه مدیکال تست وابسته است. در این مطلب می‌خواهیم به چندین سوال اساسی و پرتکرار درباره آزمایشات پزشکی موردنیاز برای مهاجرت به کانادا پاسخ دهیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

تست مدیکال کانادا چیست؟

تست مدیکال عبارتست از آزمایشات پزشکی مشخص شده از سوی اداره مهاجرت کانادا، که لازم است هر فرد متقاضی مهاجرت به کانادا و دریافت اقامت انجام دهد.

چه کسانی به مدیکال تست نیاز دارند؟

افرادی که قصد دارند برای مدت 6 ماه یا کمتر از آن در کانادا اقامت داشته باشند، معمولا نیازی به مدیکال تست نخواهند داشت مگر اینکه در مشاغل خاصی کار کنند. اگر قصد دارید از طریق شغلتان به کانادا مهاجرت کنید، مطالعه مطلب مهاجرت کاری به کانادا برای شما مفید خواهد بود. به‌طور کلی مشاغلی که به معاینات پزشکی نیاز دارند عبارت‌اند از:

  • مشاغلی که فرد در آن‌ها در تماس نزدیک با سایرین است به معاینات پزشکی نیاز دارند؛ مانند: افرادی که در بخش مراقبت‌های بهداشتی کار می‌کنند، شاغلین در آزمایشگاه بالینی، پرستاران و مراقبین بیمار در خانه‌های سالمندان، پزشکان، افراد شاغل در مدارس و یا مراکز مراقبت از کودکان، کارکنان مهدکودک‌ها و غیره.
  • افراد شاغل در حوزه کشاورزی که در طول سال بیش از 6 ماه در یکی از کشورهای مشخص شده در وب‌سایت canada.ca، بازدید کرده و یا در آن زندگی کرده باشند.

همچنین اگر قصد دارید بیش از 6 ماه در کانادا اقامت داشته باشید، در صورت داشتن حداقل یکی از موارد زیر، به معاینات پزشکی نیاز خواهید داشت:

  1. در یک سال گذشته حداقل 6 ماه در یکی کشورهای ذکر شده در لیست اعلام شده از سوی کانادا و ذکر شده در وب‌سایت canada.ca، اقامت داشته باشید.
  2. اگر قصد مهاجرت کاری به کانادا و اشتغال در کاری دارید که در آن باید از سلامت عمومی محافظت شود مانند: کارکنان در بخش مراقبت‌های بهداشتی، دانشجویان پزشکی، کارکنان مراکز مراقبت از کودکان، مراقبین سالمندان و شغل‌هایی از این قبیل.
  3. اگر برای دریافت ویزای فوق‌العاده والدین، پدربزرگ و مادربزرگ (parent and grandparent super visa) درخواست داده باشید. این ویزا این امکان را به والدین، پدربزرگ‎ها و مادربزرگ‌های شهروندان کانادایی و مقیم دائم می‌دهد تا به کانادا بروند.
ازمایشات مدیکال کانادا

تقریبا برای هر روش مهاجرت به کانادا، به تست مدیکال نیاز خواهید داشت.

کدام روش‌های مهاجرتی به آزمایش مدیکال کانادا نیاز دارند؟

به‌طور کلی همه روش‌های مهاجرتی کانادا از جمله ویزای توریستی کانادا، ویزای کاری، تحصیلی، سرمایه‌گذاری و یا بازدید از والدین و نزدیکان به آزمایش مدیکال نیاز دارند.

🔊خبر مهاجرتی (07/اسفند/1402)

اداره مهاجرت کانادا، دانشجویان خارجی که نیاز به تست مدیکال دارند را معرفی کرد!

بر اساس گزارش اداره مهاجرت کانادا در چهار مورد زیر، دانشجویان خارجی که برای تحصیل به کانادا می‌آیند نیاز به معاینه پزشکی یا تست مدیکال (Medical Test) دارند:

  • اگر دانشجو از یک کشوری که نیاز به ویزا دارد، می‌آید
  • اگر دانشجو بیش از شش ماه در کانادا باشد
  • اگر فرد، دانشجوی پزشکی باشد
  • اگر دانشجو در مشاغل مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی یا مشاغلی که با کودکان و سالمندان سروکار دارد، کار می‌کند

برای مطالعه کامل خبر کلیک کنید.

لیست آزمایشات مدیکال کانادا چیست؟

در ابتدای تست مدیکال کانادا سوابق پزشکی و دارویی شما پرسیده خواهد شد و پس از آن باید آزمایشات زیر را انجام دهید:

  • معاینات فیزیکی؛ شامل قد، وزن، بررسی شنوایی و بینایی، اندازه‌گیری نبض، فشار خون و ضربان قلب، معاینه شکم و ریه، بررسی نحوه حرکت اندام‌ها و معاینه پوست.
  • سایر آزمایشات احتمالی؛ بسته به سن متقاضی ممکن است از او خواسته شود تا رادیوگرافی قفسه سینه و سایر آزمایشات را در کلینیک یا آزمایشگاه انجام دهد. این غربالگری معمولی است و پزشک در مورد نتایج غیرطبیعی با شما صحبت خواهد کرد.

آیا در تست مدیکال کانادا واکسن خاصی هم هست؟

برای ورود به کشور کانادا در صورت موجود بودن واکسن COVID-19 موردقبول دولت کانادا پیشنهاد می‌شود. طبق گفته سایت دولت کانادا واکسیناسیون کاملاً داوطلبانه است و به‌عنوان بخشی از معاینه شما لازم نیست ولی برای مراجعه به پزشک معتمد باید کارت واکسیناسیون خود را همراه ببرید. می‌توانید این واکسن را در حین انجام تست مدیکال دریافت کنید و یا اگر قبلا واکسینه شده‌اید مدرکی دال بر واکسیناسیون خود را ارائه دهید.

واکسن مورد نیاز در تست مدیکال کانادا

بعد از دوران همه‌گیری کرونا، ارائه کارت واکسن کووید برای تکمیل مدارک تست مدیکال کانادا، ضروری شد

هزینه انجام مدیکال تست چقدر است؟

در حین تست پزشکی لازم است تمام هزینه‌های مربوط به معاینات پزشکی از جمله؛ هزینه رادیولوژیست، هزینه هرگونه آزمایش، معاینه یا درمان خاص و هزینه ویزیت پزشکان متخصص. این هزینه‌ها برای افراد مختلف متفاوت بوده و به‌صورت زیر است:

هزینه انجام تست مدیکال کانادامبلغ (دلار/تومان)
افراد زیر 15 سال100 دلار کانادا
افراد بالای 15 سال140 دلار کانادا
آزمایشات افراد 5 تا 14 سال20 الی 30 هزار تومان
آزمایشات افراد بالای 15 سال700 الی 800 هزار تومان

برای انجام آزمایش مدیکال کانادا، چه زمانی باید اقدام کنیم؟

به‌طور کلی برای مهاجرت به کانادا از هر طریقی می‌توانید قبل از درخواست اقامت و یا بعد از آن آزمایشات پزشکی را انجام دهید. اگر قصد دارید پس از درخواست اقامت مدیکال تست را انجام دهید، اداره مهاجرت کانادا دستورالعمل‌هایی را برای شما ارسال خواهد کرد که چگونه معاینه پزشکی خود را انجام دهید. شما باید تا 30 روز پس از دریافت این دستورالعمل‌ها آزمایش مدیکال خود را انجام دهید.

نتیجه تست مدیکال کانادا تا چه مدت اعتبار دارد؟

نتایج آزمایشات مدیکال کانادا تنها برای 12 ماه معتبر هستند. اگر به‌عنوان دانشجو و یا نیروی کار در کانادا حضور دارید، تاریخ انقضای نتایج در معرفی نامه شما مشخص خواهد بود. (در صورتی که آن را پس از 30 نوامبر 2021 دریافت کرده باشید)

مدارک لازم برای شرکت در مدیکال تست کانادا چیست؟

مدارک موردنیاز برای شرکت در مدیکال تست کانادا عبارت‌اند از:

  • مدرک شناسایی معتبر (پاسپورت)
  • گزارشات پزشکی و نتایج آزمایشات قبلی
  • لیست داروهایی که در حال حاضر استفاده می‌کنید
  • فرم گزارش پزشکی (IMM 1017E) (در صورت نداشتن معاینه پزشکی)
  • 4 قطعه عکس جدید
  • مدارکی که نشان دهد واکسن کرونا را قبلا دریافت کرده‌اید

پزشکان معتمد اداره مهاجرت کانادا در ایران چه کسانی هستند؟

پزشکان معتمد شهر تهران:

  • رضا فرخی؛ خیابان سپهبد قرنی، بیمارستان آپادانا تلفن: 02188006514
  • فریبا مقصودیان؛ یوسف آباد، ساختمان ماهان، واحد 458 تلفن: 02188609838
  • محمدرضا رهواریان؛ خیابان مطهری، خیابان سرافراز، کوچه دوم، پلاک 16، واحد 1 تلفن: 02188517639
  • ارشا پورمند؛ خیابان جردن، ساختمان صبا، واحد 81 تلفن: 02122025958
  • محمدرضا ابراهیمی راد؛ خیابان ولیعصر، کوچه توانیر، بیمارستان دی تلفن: 09123069757

پزشکان معتمد در شهر اصفهان:

  • پویا دانشور و نازیلا کرمی؛ خیابان وحید، شماره ۳۰۳، ساختمان جزیره ۳ تلفن: 03136260067

پزشک معتمد در شهر مشهد:

  • ایرج ناظم؛ خیابان چمران ۷، پلاک ۱۲۳ تلفن: 0512250910

پزشک معتمد در شهر شیراز:

  • محمود واحد؛ سی متری سینما سعدی، اتوبان دیوانی، خیابان صحاب، مرکز پزشکی دژبد تلفن: 07132304671

آیا امکان انجام آزمایش مدیکال کانادا، خارج از ایران هم هست؟

برای انجام آزمایش مدیکال کانادا تنها کافی است معاینات شما توسط یک پزشک معتمد اداره مهاجرت کانادا انجام شوند. می‌توانید در کشورهای همسایه که سفارت کانادا در آن‌ها قرار دارد تست مدیکال را انجام دهید. برخی از این کشورها عبارت‌اند از: ترکیه، امارات، ارمنستان و غیره.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

همان طور که دیدید در این مطلب به سوالات پرتکرار در مورد تست مدیکال کانادا پرداختیم. تمامی متقاضیان مهاجرت به کشور کانادا که قصد اقامت بیش از 6 ماه در کانادا را دارند باید آزمایش مدیکال کانادا را انجام دهند. مدیکال تست کانادا در ایران توسط پزشکان معتمد اداره مهاجرت کانادا انجام می‌شود که لیست آن‌ها را ذکر کردیم. اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند تا اطلاعات خوبی درباره آزمایشات پزشکی کانادا به‌دست آورید.

guest
6 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها