موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

انواع حکم خروج از کانادا (دلایل صدور و اقدامات پس از دیپورت شدن از کانادا)

حکم خروج از کانادا

حفاظت از امنیت کانادا و مردم این کشور اولویت اصلی آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) است. در صورتی که این آژانس احساس کند مهاجری برای امنیت کانادا خطرناک است برای او حکم خروج از کانادا صادر می‌کند.

اولویت صدور و اجرای حکم خروج برای افرادی است که متهم به جنایات سازمان یافته، نقض حقوق بشر و تهدید علیه امنیت ملی کانادا هستند.

همچنین مهاجرین غیر قانونی و متقاضیان پناهندگی در کانادا نیز که با درخواست آن‌ها موافقت نشده، اولویت بعدی آژانس خدمات مرزی برای صدور حکم اخراج از کانادا هستند.

بین سال 2018 تا 2019 تعداد 9695 مهاجر و در سال 2019 تا 2020 نیز 11527 نفر از کانادا، اخراج شدند که بالاترین تعداد حکم خروج در 4 سال گذشته این کشور بوده است.

منظور از حکم خروج از کانادا چیست؟

تعریف: حکم خروج از کانادا یا Removal Order توسط اداره مهاجرت کانادا (IRCC) یا آژانس خدمات مرزی (CBSA) این کشور برای افرادی که امنیت ملی کانادا را تهدید می‌کنند، صادر می‌شود. اصطلاحا به این شرایط دیپورت شدن از کانادا می‌گویند.

زمان ترک کانادا بعد از دریافت حکم: فردی که Removal Order کانادا دریافت می‌کند باید خاک این کشور را ترک کند. زمان خروج از کانادا بعد از دریافت این حکم معمولا 30 روز است. اما این مدت زمان با توجه به وضعیت اقامت شما نیز می‌تواند متفاوت باشد.

شرایط ترک کانادا بعد از دریافت حکم خروج: خروج کانادا در مدت زمان 30 روزه باید انجام شود و همچنین فرد باید خروج خود را در گیت خروجی کانادا به تایید آژانس خدمات مرزی این کشور برساند. تنها با رعایت این دو شرط می‌توانید مجددا به کانادا برگردید (البته اگر شرایط ورود به این کشور را داشته باشید.)

مزایا و تعریف خروج داوطلبانه: در صورتی که فرد بعد از دریافت حکم خروج، خودش نسبت به ترک کانادا اقدام کند، آن را خروج داوطلبانه می‌نامند. طبق داده‌های اداره مهاجرت کانادا 20% احکام خروج به صورت داوطلبانه انجام می‌شود. خروج داوطلبانه تاییدی بر ورود مجدد شما پس از یک سال به کانادا نیز خواهد بود.

تصویر افسر خدمات مرزی کانادا در حال بررسی مدارک مهاجر

انواع حکم خروج از کانادا

به طور کلی 3 نوع حکم خروج یا دیپورت شدن از کانادا وجود دارد که یا توسط اداره مهاجرت کانادا (IRCC) یا آژانس خدمات مرزی (CBSA) این کشور صادر می‌شود.

دستور خروج یا Departure Order

با دریافت دستور خروج 30 روز فرصت دارید کشور کانادا را ترک کنید. در غیر این صورت دستور خروج به حکم خروج deportation order تبدیل می‌شود.

اما اگر به موقع کانادا را ترک کنید و به افسر خدمات مرزی مراجعه کنید تا خروج شما را تایید کند، بدون نیاز به مجوز بازگشت به کانادا یا ARC (authorization to return to Canada) می‌توانید مجددا به کانادا برگردید.

👈 دلایل صدور دستور خروج: اتهامات مربوط به جنایت، مسائل امنیتی، نقض حقوق بشر و جرایم سازمان یافته، لغو تابعیت کانادا و عدم رعایت حکم خروج.

حکم محرومیت یا Exclusion Order

با دریافت حکم محرومیت، فرد باید کانادا را سریعا ترک کند و تا 5 سال نیز حق ورود به این کشور را بدون اخذ مجوز کتبی از افسر مهاجرت یا ARC ندارد.

در صورتی که – یک سال برای جرایم عادی و 5 سال برای جرم تحریف اطلاعات، از اجرای حکم گذشته و نامه تایید خروج داوطلبانه از کانادا دارید، می‌توانید بدون نیاز به مجوز ورود ARC به کانادا برگردید. در غیر این صورت برای ورود زودتر به مجوز ورود ARC نیاز دارید.

👈 دلایل صدور حکم محرومیت: عدم رعایت حکم خروج، تخلف مهاجرتی، ارائه نادرست اطلاعات و دروغ‌گویی، جرم و جنایت، نقض امنیت و نقض حقوق بشر.

حکم اخراج یا Deportation order

با دریافت این حکم ضمن ترک کانادا هرگز نمی‌توانید بدون اجازه کتبی از افسر اداره مهاجرت به این کشور بازگردید. درضمن اگر فرد خودش کانادا را ترک نکند و آژانس خدمات مرزی هزینه خروج او را بپردازد، زمان بازگشت به کانادا فرد باید این هزینه را بدهد.

👈 دلایل صدور حکم اخراج: اتهامات مربوط به جنایت، مسائل امنیتی، نقض حقوق بشر و جرایم سازمان یافته، لغو تابعیت کانادا و عدم رعایت حکم خروج

دستگیری مهاجر به دلیل عدم خروج از کانادا

عدم خروج از کانادا بعد از صدور Removal Order کانادا

اگر فرد به‌صورت داوطلبانه از کانادا خارج نشد، آژانس خدمات مرزی فرد را به یک مصاحبه دعوت می‌کند و خودش روال اخراج او را از کانادا به دست می‌گیرد. در این صورت، فرد به مدت حداقل 5 سال دیگر نمی‌تواند وارد کشور کانادا شود.

در این شرایط آژانس خدمات مرزی کانادا، هزینه حکم اخراج شما را پرداخت می‌کند و شما باید این هزینه را برای ورود بعدی به کانادا به این آژانس پرداخت کنید.

👈 صدور حکم اخراج: اگر فرد به صورت داوطلبانه کانادا را ظرف مدت 30 روز ترک نکرد و در جلسه مصاحبه حضوری با آژانس خدمات مرزی کانادا حاضر نشد، دستور خروج تبدیل به حکم اخراج از کانادا می‌شود. در این صورت برای ورود به کشور کانادا در آینده، باید حتما مجوز بازگشت به کانادا یا ARC (authorization to return to Canada) دریافت کنید. پس اگر می‌خواهید زودتر از یک سال به کانادا برگردید باید به دنبال مجوز ARC باشید.

اگر بعد از اجرایی شدن حکم خروج از کانادا در جلسه مصاحبه حاضر نشوید، آژانس خدمات مرزی کانادا حکم بازداشت شما را در سراسر کشور کانادا، صادر می کند. در این صورت با دستگیری تا زمان اجرای حکم خروج، در بازداشتگاه به سر خواهید برد. همچنین در زمان خروج شما از کشور، آژانس خدمات مرزی یک افسر نگهبان برای اطمینان از دیپورت شدن از کانادا همراه با شما می‌فرستد.

💡یک نکته مهم

در صورت دریافت حکم اخراج تا یک سال حق ورود به کانادا را ندارید.

👈 صدور حکم اخراج به دلیل تحریف اطلاعات: اگر حکم اخراج شما به دلیل تحریف اطلاعات صادر شده باشد (یعنی درباره خودتان و شرایط‌تان دروغ گفته باشید) تا 5 سال اجازه ورود به کانادا را ندارید.

👈 صدور حکم اخراج برای متقاضیان پناهندگی: اگر قصد پناهندگی در کانادا را دارید، حکم اخراج مشروط دریافت خواهید کرد. اگر با درخواست پناهندگی شما موافقت شد، حکم اخراج اجرا نمی‌شود و شما اقامت دائم کانادا را دریافت خواهید کرد. اما در غیر این صورت این حکم لازم الاجراست.

دلایل تاخیر در اجرای حکم خروج از کانادا

دلایل زیر در برخی از موارد باعث تاخیر و یا تعلیق در اجرای حکم Removal Order کانادا می‌شود:

✓ صدور درخواست تجدید نظر و رسیدگی‌های حقوقی نسبت به حکم صادر شده ؛

✓ درخواست پناهندگی فرد و خطراتی که وی را تهدید می‌کند؛

✓ نبود گذرنامه فرد و یا سایر مدارک مهم؛

✓ عدم تایید هویت فرد توسط آژانس خدمات مرزی کانادا؛

✓ عدم حضور فرد در جلسه مصاحبه خروج از کانادا؛

✓ تعویق اداری اخراجی‌ها یا Administrative deferral of removals (ADR): این مورد زمانی اجرا می‌شود که جان فرد در کشور خودش در خطر است و حکم اخراج وی تا زمان رفع تهدیدات و خطرات برای او به تعویق می‌افتد. البته به محض رفع تهدیدات حکم خروج لازم‌الاجراست. این حکم برای فردی که مرتکب جرم و جنایات جدی و نقض حقوق بشر شده است، صدق نمی کند. (در حال حاضر قانون ADR برای مهاجرین کشورهای ایران، نوار غزه، ونزوئلا، سوریه، اوکراین، سودان، یمن و افریقای مرکزی اجرا می‌شود.)

✓ تعلیق موقت اخراجی‌ها یا Temporary suspension of removals (TSR): این برنامه زمانی اجرا می‌شود که شرایط عمومی برای غیر نظامی‌ها در کشور فرد اخراجی، خطرناک باشد. مانند وجود درگیری‌های مسلحانه یا جنگ و یا حتی بلایای طبیعی. این حکم برای فردی که مرتکب جرم و جنایات جدی و نقض حقوق بشر شده است، صدق نمی کند. (این قانون درحال حاضر برای مردم کشورهای افغانستان و عراق اجرا می شود.)

💡یک نکته مهم

اگر به دلیل ADR و TSR حکم اخراج شما از کانادا، به تعویق افتاده است، می‌توانید برای مجوز کار یا مجوز تحصیل در کانادا درخواست دهید.

درخواست تجدید نظر

تصمیم نهایی برای اخراج فردی از کانادا به این سادگی‌ها گرفته نمی‌شود و هر کسی حق اعتراض و درخواست تجدید نظر به حکم صادر شده را دارد. اما در صورت تایید حکم، اجرای آن در اولین فرصت اتفاق می‌افتد.

💡یک نکته مهم

اداره مهاجرت کانادا توصیه کرده است در صورتی که در مورد حکم اخراج خود از کانادا سوالی دارید، از دوشنبه تا جمعه بین ساعت 8 صبح الی 16 با این شماره تماس بگیرید: 1-833-995-0002

اعتراض به حکم خروج از کانادا تنها باید به هیئت مهاجرت و پناهندگی کانادا (IRB) ارجاع داده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت این سازمان مراجعه کنید. همچنین برای بررسی های قضایی نیز می‌توانید به دادگاه فدرال کانادا درخواست دهید.

امکان ثبت درخواست تجدید نظر به حکم خروج از کانادا

درصورت درخواست تجدید نظر به حکم خروج چه اتفاقی می افتد؟

30 روز از زمان دریافت حکم خروج فرصت دارید تا درخواست تجدید نظر کنید. اگر درخواست شما مجاز باشد، Removal Order کانادا لغو می‌شود و فرد می‌تواند در کانادا بماند.

اگر درخواست رد شود، حکم تایید می شود و آژانس خدمات مرزی، اجازه اخراج شما را دارد.

چه افرادی می‌توانند به صدور حکم اخراج از کانادا، اعتراض کنند؟

افراد زیر می‌توانند به حکم خروج خود از کانادا، اعتراض کرده و درخواست تجدید نظر دهند:

✓ فردی که مقیم دائم کانادا است؛

✓ مهاجری است که ویزای اقامت دائم کانادا در این کشور حضور دارد؛

✓ پناهنده‌ای که با درخواست پناهندگی او موافقت شده؛

و اما افراد غیر قابل پذیرش در کانادا، نمی‌توانند درخواست تجدید نظر بدهند.

افراد غیر قابل پذیرش در کانادا چه کسانی هستند؟

معمولا صدور احکام خروج از کانادا برای افراد غیر قابل پذیرش صادر می‌شود. طبق قانون مهاجرت و حفاظت از پناهندگان IRPA اتباع خارجی ممکن است به هر یک از دلایل زیر غیرقابل پذیرش باشند:

✓ تهدید برای سلامتی کانادایی‌ها

✓ تقاضای بیش از حد برای استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی کانادا

✓ ارائه نادرست اطلاعات و دروغ‌گویی

✓ ناتوانی در حمایت مالی از خود یا افراد خانواده

✓ نقض قوانین مهاجرتی مانند ماندن بیش از اندازه مجاز مطابق با نوع ویزا، در کانادا

✓ فردی که محکوم به جرمی در کانادا شده که مجازات آن شش ماه یا بیشتر در یک زندان کانادایی است؛

✓ ارتکاب یا محکوم شدن به جرمی در خارج از کانادا که در کانادا حداکثر ده سال زندان یا بیشتر مجازات دارد؛

✓ درگیر شدن در جنایات سازمان یافته (مثلاً اقاچاق افراد یا پولشویی)

✓ تهدید امنیتی (مثل تلاش برای سرنگونی یک دولت یا مشارکت در تروریسم)

✓ نقض حقوق بشر یا حقوق بین‌المللی (مثل ارتکاب جنایات جنگی)

جزئیات بیشتر درباره این افراد و راه‌های ورود به کشور کانادا را در صفحه افراد غیر قابل پذیرش کانادا بخوانید.

شرایط اخذ مجوز بازگشت به کانادا یا ACR بعد از دریافت حکم خروج

اگر حکم خروج از کانادا دریافت کرده‌اید، ممکن است برای بازگشت به کانادا به مجوز authorization to return to Canada (ARC) نیاز داشته باشید.

افرادی به این مجوز نیاز دارند که هنوز یک سال از صدور و اجرای حکم خروج آن‌ها نگذشته است و نامه تایید خروج داوطلبانه در کانادا هم ندارند. همچنین افرادی که ظرف مدت 30 روز کانادا را بعد از حکم خروج ترک نکردند نیز به این مجوز نیاز دارند.

💡یک نکته مهم

اگر به دلیل همراهی یکی از اعضای خانواده که از کانادا اخراج شده است شما نیز مجبور به ترک این کشور شده‌اید، برای ورود به کانادا نیازی به مجوز ARC ندارید. در زمان ورود مجدد به کانادا افسر خدمات مرزی تصمیم به اجازه ورود شما خواهد گرفت.

قبل از ورود به کانادا باید بررسی کنید آیا شرایط شما برای غیر قابل پذیرش بودن در کانادا تغییر کرده است یا خیر. اگر همچنان شما فرد غیر قابل پذیرش برای کشور کانادا باشید، مجوز ورود برای شما صادر نخواهد شد.

اگر شرایط تغییر کرده و در زمان خروج از کانادا، آژانس خدمات مرزی هزینه خروج شما را داده، علاوه بر اخذ مجوز ورود باید هزینه آن را نیز پرداخت کنید. هزینه پردازش درخواست آژانس معادل 459.55 دلار کانادا و هزینه اخراج به هر نقطه از جهان مبلغ 1500 دلار کانادا است.

💡یک نکته مهم

دستورالعمل خروج از کانادا تحت عنوان Direction to Leave Canada (فرم IMM 1217B)، حکم اخراج نیست! و تنها زمانی صادر می‌شود که افسر اداره مهاجرت نتواند مدارک و هویت شما را در گیت، بازرسی کند. با دریافت این حکم شما نیازی به اخذ مجوز ARC ندارید.

آنچه در این مرحله توسط آفیسر خدمات مرزی کانادا بررسی می‌شود، موارد زیر است:

✓ دلایل صدور حکم اخراج از کانادا
✓ امکان تکرار رفتاری که باعث صدور دستور خروج شده است
✓ مدت زمانی که از صدور دستور می‌گذرد
✓ وضعیت فعلی شما
✓ دلیلی که می‌خواهید وارد کانادا شوید
✓ اینکه آیا CBSA هزینه خروج شما را پرداخت کرده یا خیر

بازگشت به کانادا بعد از حکم خروج

نحوه درخواست برای بازگشت به کانادا

نحوه درخواست شما برای مجوز بازگشت به کانادا (ARC) بستگی به این دارد که آیا برای اقامت موقت درخواست می‌دهید یا اقامت دائم. در حالت کلی باید مدارک زیر را آماده کنید:

✓ نامه‌ای (به زبان انگلیسی یا فرانسوی) که به تفصیل دلایلی را که باید اجازه بازگشت به کانادا را داشته باشید توضیح می‌دهد. نامه باید با رنگ سیاه تایپ یا چاپ شود. در این نامه، اگر دستور خروج شما به دلیل عدم خروج از کانادا در مدت 30 روز مورد نیاز، به حکم اخراج تبدیل شد، توضیح دهید که چرا کشور را به موقع ترک نکرده‌اید.

✓ رسید پرداخت پردازش درخواست خروج معادل 459.55 دلار کانادا (امکان پرداخت آنلاین نیز وجود دارد)

✓ ثبت درخواست مجوز ARC همزمان با ثبت درخواست اقامت موقت در کانادا

اگر اداره مهاجرت کانادا تشخیص دهد که شما واجد شرایط اقامت موقت هستید، درخواست ARC و درخواست اقامت موقت شما را پردازش خواهد کرد.

در صورت تایید درخواست، از شما می‌خواهد مدارک مورد نیاز برای درخواست ARC خود را از طریق پست به نزدیکترین دفتر ویزا ارسال کنید.

💡یک نکته مهم

اگر برای ورود به کانادا معاف از ویزا و eTA هستید، قبل از آمدن به کانادا با نزدیکترین دفتر ویزا تماس بگیرید.

کلام آخر: رعایت قوانین و پیشگیری از صدور حکم اخراج از کانادا

در این مطلب از پارسی کانادا به دقت درباره انواع حکم خروج از کانادا صحبت کردیم. دستگیری و دیپورت شدن از کشوری بیگانه اتفاق ناخوشایندی است که قطعا هیچ فردی نمی‌خواهد آن را تجربه کند. پس بهترین کار پیشگیری از وقوع آن است.

با رعایت قوانین مهاجرتی کانادا و همچنین قوانین داخلی این کشور مشکلی برای هیچ مهاجری پیش نخواهد آمد. اما در صورت وقوع نیز شما شانس درخواست تجدید نظر هم دارید. اگر هنوز در این باره سوالی در ذهن دارید، حتما در انتهای این صفحه آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

اگر اداره مهاجرت یا آژانس خدمات مرزی کانادا تشخیص دهد مهاجری برای امنیت این کشور خطر دارد، برای او حکم خروج از کانادا یا Removal Order صادر می‌کند. فرد 30 روز فرصت دارد برای این حکم درخواست تجدید نظر کند اما در صورت تایید حکم ظرف مدت 30 روز باید خاک کانادا را ترک کند. در غیر این صورت تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت و شانس بازگشت مجدد به کانادا برای او کمرنگ خواهد شد.

کانادا برای افراد غیر قابل پذیرش 3 نوع حکم خروج صادر می‌کند: دستور خروج یا Departure Order حکم محرومیت یا Exclusion Order و حکم اخراج یا Deportation Order و تفاوت این احکام در شرایط بازگشت به کانادا و اخذ مجوز ورود است.

عدم خروج فرد بعد از گذشت 30 روز از صدور حکم خروج از کانادا، باعث محرومیت ورود مجدد او به این کشور و بازداشت در کشور کانادا خواهد شد.

بازگشت مجدد به کانادا برای افرادی که از این کشور دیپورت شده‌اند، در صورتی که هنوز یک سال از اجرای حکم نگذشته، منوط به دریافت مجوز ورود به کانادا است. اما اگر فرد به صورت داوطلبانه بعد از صدور حکم، از کانادا خارج شده باشد، بعد از یک سال بدون این مجوز می‌تواند وارد کانادا شود.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال