موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

کالاهای ممنوع‌الورود به کانادا

کالاهای ممنوع‌الورود به کانادا

یکی از گلایه‎‌های همیشگی مهاجران، در مورد کالاهای ممنوع‌الورود به کانادا بوده‌ است. افراد بسیاری مجبور شده‌اند در فرودگاه، برخی از مواد غذایی همراه خود را دور بریزند یا اجازه ورود بعضی کالاها به آن‌ها داده نشده است. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ در حالی که کانادا از مهاجران و توریست‌ها بسیار استقبال می‌کند، اما برای سلامت شهروندان و محیط زیست خود ارزش زیادی قائل است. به‌ همین دلیل، لازم است قید آوردن بعضی اقلام به این کشور را بزنید تا بدون دردسر از مرز عبور کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

مروری بر قوانین مرزی کشور کانادا

هنگام ورود به کانادا، باید به آژانس خدمات مرزی کانادا (Canada Border Service Agency) یا CBSA اطلاع دهید که چه کالاهایی را به‌همراه دارید اگر مقیم کانادا هستید، لازم است بر اساس نحوه سفرتان روند خاصی را برای اعلام کالاهایی که از خارج کشور با خود آورده‌اید را سپری کنید. برای مثال، اگر با ماشین شخصی خود وارد خاک کانادا شوید، در اغلب مواقع لازم است به‌طور شفاهی کالاهایی که به‌همراه دارید را به مأمورین خدمات مرزی اطلاع دهید. اما این روند، برای سفر با هواپیما متفاوت است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

چنانچه قصد دارید با قوانین ورود به کانادا، بیشتر آشنا شوید و بدانید چه کارهایی را باید پس از ورود به خاک این کشور انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم لیست کارهای بعد از ورود به کانادا را مطالعه کنید.

پاسپورت کانادا

در زمان ورود به فرودگاه‌‌های کانادا همراه داشتن چه مواردی را باید اعلام کنم؟

کالاهایی که باید ورودشان را به این کشور اعلام کنید به‌طور خلاصه عبارت‌اند از:

  •  کالاهای خریداری‌شده
  •  هدیه‌ها و جوایز
  •  همه کالاهایی که از فروشگاه‌های معاف از مالیات خریداری کردید؛ چه کانادایی باشند و چه غیر کانادایی
  •  ارزش هر گونه تغییر یا تعمیرات، روی محصولات همراهتان که بیرون از کانادا انجام شده است

ممکن است لازم باشد برای این موارد مالیات پرداخت کنید. پس بهتر است وقتی خارج از کانادا خرید می‌کنید، از تخمین‌گر مالیات و عوارض استفاده کنید تا از هزینه‌ای که باید هنگام برگشتن به این کشور پرداخت کنید، مطلع شوید.


در اعلام کالاهایی که همراهتان هست، به هیچ وجه شک نکنید و همیشه کار درست را انجام دهید. مأمورین خدمات مرزی به شما کمک می‌کنند تا بدانید آیا به پرداخت مالیات یا عوارض نیاز است یا معاف هستید.

چه مواردی معاف از مالیات هستند؟

اینکه از مالیات معاف شوید یا نه و مقدار کالاهایی که می‌توانید با خودتان بدون پرداخت عوارض به کانادا بیاورید، به مدت زمانی که بیرون کانادا بوده‌اید بستگی دارد.


قانون معافیت، شامل کالاهایی است که برای استفاده شخصی خودتان خریده یا برای منزلتان تهیه کرده‌ باشید. کالاهایی که برای مصرف شخصی‌ و ساخت کانادا، آمریکا یا مکزیک هستند، نیازی به پرداخت عوارض ندارند.

راهنمای پرکردن کارت اظهارنامه گمرکی کانادا

وقتی به یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی کانادا رسیدید، می‌توانید با استفاده از صفحه لمسی کیوسک‌های بازرسی اولیه یا گیت الکترونیکی (eGate) اقلامی که به‌همراه دارید را اعلام کنید. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانید:

  •  مدارک سفر خود را اسکن کنید
  •  از خودتان عکس بگیرید
  •  و به سوالاتی که روی صفحه دستگاه نمایش داده می‌شوند، پاسخ دهید

اگر اطلاعات خود را قبل از ورود به کانادا ثبت کنید، وقت کمتری از شما در فرودگاه گرفته خواهد شد. می‌پرسید چگونه؟ به دو روش زیر توجه کنید:

با استفاده از ویژگی CDSA Declaration در این اپلیکیشن، می‌توانید 72 ساعت قبل از ورود به خاک کانادا، اطلاعات خود را ثبت کنید. اگر از این روش استفاده کنید، 30 درصد سریع‌تر از کیوسک‌ها عبور خواهید کرد. به‌علاوه، در فرودگاه‌هایی که لاین Advance CBSA Declaration دارند، می‌توانید از آن برای عبور سریع‌تر استفاده کنید. توجه داشته‌باشید که در این صورت، نمی‌توانید از کیوسک‌های NEXUS برای ارائه زودتر اظهارنامه خود استفاده کنید. چنانچه کنجکاو هستید بیشتر در مورد این اپلیکیشن بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب اپلیکیشن ArriveCan را مطالعه کنید.

به‌علاوه، در لیست زیر فرودگاه‌هایی که از این امکان برخوردارند را نام می‌بریم:

فرودگاه‌ بین‌المللی ونکوور (Vancouver International Airport) یا YVR
فرودگاه بین‌المللی مونترال ترودو (Montréal-Trudeau International Airport) یا YUL
فرودگاه بین‌المللی پیرسون تورنتو (Toronto Pearson International Airport) یا YYZ
فرودگاه بین المللی ژان لوساژ شهر کبک (Québec City Jean Lesage International Airport) یا YQB

سایت NEXUS یک برنامه مورد اعتماد، برای سفرهای هوایی، زمینی و دریایی‌ برای مسافران است. این برنامه، برای افزایش سرعت عبور از مرزهای کانادا و آمریکا طراحی شده‌ است که با استفاده از آن، می‌توانید با ریسک پایین و تأیید قبلی، سفر کنید.

عضویت در این سایت، 5 سال اعتبار دارد و هزینه اشتراک آن، 50 دلار آمریکاست؛ اما برای بچه‌های زیر 18 سال رایگان است. یادتان باشد که هر فرد لازم است برای خودش کارت اظهارنامه گمرکی داشته‌ باشد.

برای ثبت نام باید به وبسایت NEXUS مراجعه کنید.

اگر به فرودگاهی بروید که کیوسک یا گیت الکترونیکی نداشته‌ باشد، هنگامی که سوار هواپیما شدید یا زمانی که فرود می‌آیید، کارت اظهارنامه گمرکی یا Declaration Card به شما ارائه می‌شود. پس از کامل کردن کارت، آن را به مأمورین خدمات مرزی بدهید. این کارت از چهار بخش اصلی تشکیل شده‌ است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • بخش A: شامل مشخصات شما و افرادی که با آن‌ها زندگی می‌کنید (نهایتا تا 4 نفر) است. به‌علاوه کشور مبدأ، آدرس، نحوه سفر، هدف و اقلامی که باید اعلام کنید، در این بخش مورد سوال قرار می‌گیرند.
  • بخش B: این بخش مخصوص ویزیتورها (visitors) است. ویزیتورها افرادی هستند که می‌خواهند در کانادا به مدت محدودی، اقامت موقت داشته‌باشند. در اینجا باید مدت اقامت خود را بر اساس تعداد روز وارد کنند. همچنین از آن‌ها پرسیده می‌شود که آیا خود یا همراهانشان بیش از حد معافیت گمرکی، همراه خود کالا آورده‌اند یا خیر.
  • بخش C: این بخش مخصوص افرادی است که در کانادا زندگی می‌کنند و لازم است تاریخ خروج هر فرد از کانادا و ارزش اقلامی که به‌همراه دارد مشخص شود. به‌علاوه این سوال از شما پرسیده می‌شود که آیا خود یا همراهانتان بیش از حد معافیت از مالیات با خود به کانادا کالا آورده‌اید یا نه.
  • بخش D: همه افراد بالای 16 سال و همراهانشان باید در این بخش تاریخ و امضا بزنند تا اطلاعات فرم را تأیید کنند.

اگر در مورد قوانین کانادا یا کارت اظهارنامه گمرکی سوالی داشته‌باشید، که در اینجا پاسخ داده نشده است، می‌توانید از مأمورین خدمات مرزی بپرسید.

خانمی در حال سوال پرسیدن از مامور مرزی

می‌توانید سوالات خود را از مأمورین خدمات مرزی بپرسید

اگر اظهارنامه‌ام نادرست باشد چه می‌شود؟

اگر اقلام همراه خود را اعلام نکنید و یا اظهارنامه شما غلط یا ناقص باشد، امکان توقیف کالاها یا پرداخت جریمه وجود دارد. در صورت پرداخت جریمه، ممکن است به شما اجازه بدهند بعضی از کالاهای توقیف‌ شده را پس بگیرید. مبلغ جریمه امکان دارد بین 25 تا 80 درصد ارزش کالاهای توقیفی باشد.

اگر موارد زیر توقیف شوند، به شما برگردانده نمی‌شوند:

  •  دخانیات
  •  نوشیدنی‌های الکلی
  •  صلاح‌های گرم

ارسال کالاها به کانادا

وقتی خارج از کانادا هستید، می‌توانید برای فردی که در این کشور است، بدون پرداخت عوارض گمرکی یا مالیات، هدیه‌هایی با حداکثر ارزش 60 دلار کانادا بفرستید. توجه داشته‌باشید که این کالاها، جزو کالاهای معاف از مالیات برای شخص شما نیستند و شامل دخانیات یا نوشیدنی‌های الکلی نمی‌شوند.

اگر می‌خواهید از بیرون کانادا کالاهایی را به خانه خود بفرستید، وقتی به کانادا برمی‌گردید از مأمورین خدمات مرزی در مورد نحوه مطالبه آن‌ها سوال کنید. در غیر این صورت، ممکن است مجبور به پرداخت عوارض گمرکی یا مالیات شوید.

لیست کالاهای ممنوع‌الورود به کانادا

آقایی همراه با یک چمدان در فرودگاه که در فکر فرو رفته و ناراحت است

برای جلوگیری از جریمه، توقیف یا پیگرد قانونی کالاهای خود، مطمئن شوید که اطلاعات لازم را برای وارد کردن آن‌ها به خاک کانادا را از قبل جمع‌آوری کرده اید. تعدادی از اقلام ممنوع‌الورود به کانادا را در این بخش آورده‌ایم که عبارت‌اند از:

  •  غذا، گیاهان، حیوانات و محصولات مربوطه در صورتی که خطری برای کانادا داشته‌باشند.
  •  گونه‌های در حال انقراض یا محصولاتی که از آن‌ها ساخته شده‌اند. (ممکن است در سوغاتی‌‌ها یافت شوند).
  •  ورود ماریجوانا به کانادا حتی با نسخه پزشک (چه از کانادا و چه از کشورهای دیگر) مبنی بر مصرف ماری‌جوانای طبی، ممنوع است. روغن کانابیدیول (CBD) و دیگر محصولات ساخته‌ شده از ماری جوانا هم مجاز نیستند.
  •  طعمه زنده برای ماهیگیری غیرمجاز است. البته کرم‌های شب‌خیز مجاز هستند؛ اما باید در بستر مصنوعی (بدون خاک) نگهداری شوند.
  •  ورود مواد مخدر به کانادا به‌صورت غیرقانونی تحت هیچ شرایطی مجاز نیست.
  •  بعضی محصولات مصرفی ممکن است برای عموم خطرناک باشند. (باید قبل از ورود آن‌ها به کانادا اطمینان حاصل کنید که به سلامت افراد آسیب نمی‌زنند).

بعضی از کالاها هم هستند که برای وارد کردن آن‌ها به کانادا، ممکن است به مجوز نیاز داشته‌باشید. مانند:

  •  محصولاتی که برای سلامت شما لازم هستند و داروهایی که پزشک تجویز کرده‌ است.
  •  عتیقه‌ها و اشیای فرهنگی که ارزش تاریخی زیادی در کشور مبدا دارند.
  •  موارد منفجره، آتش‌بازی و انواع خاصی از تجهیزات جنگی (تمامی صلاح‌ها از جمله صلاح‌های گرم باید موقع ورود به کانادا اعلام شوند).

لیست کالاهای مجاز برای ورود به کانادا

  • به‌طور کلی می‌توانید اقلامی که برای مصرف شخصی شما هستند به کانادا وارد کنید. به‌عنوان نمونه چند نمونه از این کالاها را شرح می‌دهیم:
  •  غذا: خشک یا بسته‌بندی شده (هر کنسرو یا خوراکی بسته‌بندی شده‌ای که از فروشگاه‌ها خریداری شده‌ است) و یا پخته‌‌ شده (مثل نان، کلوچه و ساندویچ).
  •  تنباکو: 200 نخ سیگار معمولی یا 50 نخ سیگار برگ (ورود سیگار برگ کوبایی به کانادا ممنوع نیست).
  •  حیوان خانگی: برای آوردن سگ و گربه به کانادا، باید گواهی امضا شده و تاریخ‌دار از دامپزشک بگیرید که نشان دهد به حیوان خانگی‌تان واکسن هاری زده‌اید. البته اگر سن آن کمتر از 3 ماه باشد، نیازی به گواهی واکسن هاری ندارد.

لیست مواد غذایی مجاز

به‌طور کلی قبل از وارد کردن هر گونه غذا به کانادا باید 3 نکته را بدانید که در ادامه آن‌ها را توضیح داده‌ایم:

👈نکته اول: آیا آوردن آن ماده غذایی به کانادا مجاز است؟ اگر بله، تحت چه شرایطی؟

  •  قبل از اینکه کالایی را به کانادا بیاورید، اطمینان حاصل کنید که اجازه آن را دارید یا خیر.
  •  محدودیت‌هایی که بر بعضی کالاها اعمال می‌شوند را بدانید.
  •  مدارکی را که لازم است ارائه دهید، جمع‌آوری کنید.

می‌پرسید چگونه بدانم یک ماده غذایی مجاز است یا نه؟ به این موارد توجه کنید:

  •  به لیست مواد غذایی مجاز که در زیر آمده است مراجعه کنید.
  • اگر کالای مورد نظر شما در این لیست نبود، به اتوماسیون مرجع واردات (Automated Import Reference System) یا AIRS مراجعه کنید.
  • غذایی که برای استفاده شخصی خود به کانادا می‌آورید، باید از نظر غذایی ایمن باشد و برای سلامت حیوانات و گیاهان ضرری نداشته‌باشد.
  • اگر به ارائه مدرکی، مثلا یک مجوز، برای ورود یک کالا به کانادا نیاز داشته‌باشید؛ بدون داشتن آن نمی‌توانید کالای مورد نظر را به این کشور وارد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به AIRS یا مرکز ملی مجوزها (National Centre of Permissions) مراجعه کنید.

شرایط کلی آوردن غذا به کانادا به این صورت است:

  •  برای مصرف شخصی باشد؛ نه استفاده تجاری
  • مقدار آن بیش مقادیر موجود در لیست زیر نباشد
  • در صورت نیاز عوارض یا مالیات پرداخت شود

👈نکته دوم :حواستان به خطرات محصولاتی که وارد می‌کنید باشد.

بعضی غذاها ممکن است خطراتی برای سلامتی انسان‌ها داشته‌باشند؛ برای مثال گونه‌های گیاهی مهاجم می‌توانند به محیط زیست آسیب برسانند یا محصولات حیوانی می‌توانند حامل بیماری باشند.


کشور کانادا برای سلامت شهروندان، محیط زیست و اقتصاد خود ارزش زیادی قائل است و آن‌ها را در معرض خطر قرار نمی‌دهد.

👈نکته سوم: محصولاتی که به‌همراه دارید را اعلام کنید.

شما ملزم به اعلام کردن تمام مواد خوراکی که به‌همراه دارید هستید. برای بعضی اقلام ممکن است هنگام ورود به مرز بازرسی شوید و یا لازم باشد عوارض/مالیات پرداخت کنید.

در جدول زیر، مواد غذایی مجاز برای ورود به کانادا را آورده‌ایم.

مواد غذاییحداکثر مقدار مجاز به‌ازای هر نفر
میوه یا سبزیجات فرآوری شده (از جمله گیاهان دارویی) به‌صورت خشک، منجمد و كنسرومیوه‌های فرآوری شده:
20 کیلوگرم/ 20 لیتر
سبزیجات فرآوری شده:
20 کیلوگرم/ 20 لیتر
غذاهایی که از غلات گرفته شده‌اند.20 کیلوگرم/ 20 لیتر
عسل20 کیلوگرم
شیره افرا و محصولات آنشیره افرا: 20 لیتر
محصولات شیره افرا: 4 کیلوگرم
غذاهایی که از چند ماده خوراکی درست شده‌اند.20 کیلوگرم/ 20 لیتر
نوشیدنی‌های غیرالکلی50 لیتر
روغن خوراکی50 لیتر
ادویه، چای و قهوه20 کیلوگرم
چاشنی، سس20 کیلوگرم/ 20 لیتر

ممکن است محدودیت‌هایی برای آوردن اقلام مصرفی به کانادا داشته‌باشید. این محدودیت‌ها به خود کالا، کشور سازنده و استانی که قصد دارید کالا را به آن وارد کنید بستگی دارد. قبل از وارد کردن غذا به کانادا جدول زیر را بررسی کنید تا ببینید ورود بعضی از مواد غذایی به کانادا چه شرایط و محدودیت‌هایی دارند:

مواد غذاییتوضیحاتحداکثر مقدار مجاز به ازای هر نفر
محصولات گوشتیتنها محصولات گوشتی زیر را می‌توانید با خود به کانادا بیاورید (یعنی امکان ارسال پستی وجود ندارد):
-محصولات پخته‌ شده و قابل نگهداری در دمای اتاق باشند.
-محصول خریداری‌ شده در یک ظرف دربسته نگهداری شود؛ مثل بانکه شیشه‌ای، قوطی کنسرو، بسته‌بندی سه بعدی و یا ظرف یکبار مصرف برای غذاهای آماده.
-اگر محصول حاوی گوشت گاو باشد، تنها می‌توان آن را از کشورهایی که بیماری جنون گاوی در آن‌ها شیوع بسیار پایینی دارد، وارد کرد.
-بسته‌بندی‌ها حتما باید شامل مشخصات محصول از جمله اینکه محصول چیست و در کدام کشور ساخته شده است باشند.
-ممکن است لازم باشد ثابت کنید که محصول ساخت کدام کشور است.
20 کیلوگرم
میوه و سبزیجات تازهبه AIRS مراجعه کنید.
ممکن است بعضی اقلام بر اساس کشوری که در آن تولید شده‌اند، ممنوع‌الورود باشند یا محدودیت‌‌هایی سر راه آن‌ها وجود داشته باشد.
میوه: 20 کیلوگرم
سبزیجات: 20 کیلوگرم (در صورتی که مجاز باشند)
ماهی و غذاهای دریایی-بعضی ماهی‌ها مثل ماهی خاویار و محصولاتی که از آن‌ها ساخته می‌شوند، حفاظت شده هستند و ممکن است ممنوع باشند یا به مجوز نیاز داشته‌باشند.
-بیش از 400 گرم خاویار به مجوز نیاز دارد.
برای اطلاع از اینکه ماهی مورد نظر شما جزو گونه‌های حفاظت شده محسوب می‌شود یا نه و شرایط آوردن هر گونه از آن‌ها به کانادا می‌توانید به سایت Checklist of CITES Species مراجعه کنید.
40 کیلوگرم (به استثنای ماهی خشک و خاویار)
10 کیلوگرم ماهی خشک
1 کیلوگرم اَشپَل ماهی
شیر خشک نوزادتنها شیرخشک‌هایی مجاز هستند که:
-بسته‌بندی تجاری دارند.
در بسته هستند.
-قابل نگهداری در دمای اتاق هستند.
-قبل از باز کردن بسته‌بندی آن‌ها لازم نباشد در یخچال نگهداری شوند یا منجمد شوند.
20 کیلوگرم/ 20 لیتر
شیرین کننده‌ها، میان وعده‌هانباید گوشت داشته باشند.20 کیلوگرم/ 20 لیتر
محصولات لبنیتنها پنیر، ماست، کشک و بستنی مجاز هستند.20 کیلوگرم/ 20 لیتر
غذای خشک (به جز آنهایی که برای مصارف روزانه هستند).به AIRS مراجعه کنید.20 کیلوگرم
نان، شیرینی، کیک، پای میوه‌ای، بیسکویت و محصولات پخته‌ شدهنباید گوشت داشته باشند.20 کیلوگرم
آجیل، غلات و دانه‌هابه AIRS مراجعه کنید.
ممکن است بعضی اقلام بر اساس کشوری که در آن تولید شده‌اند، ممنوع‌الورود باشند یا محدودیت‌‌هایی سر راه آن‌ها وجود داشته باشد.
20 کیلوگرم
چربی حیوانیتنها در صورتی مجاز است که آن را با خود به کانادا بیاورید (یعنی امکان ارسال پستی وجود ندارد).
-محصول پخته ‌شده و قابل نگهداری در دمای اتاق باشد.
-محصول خریداری شده در یک ظرف دربسته نگهداری شود؛ مثل بانکه شیشه‌ای، قوطی کنسرو، بسته‌بندی سه بعدی و یا ظرف یکبار مصرف برای غذاهای آماده.
20 کیلوگرم/ 20 لیتر

کدام مواد غذایی جزو اقلام ممنوع‌الورود به کانادا هستند؟

به‌طور کلی اگر می‌خواهید به کانادا برای مصرف شخصی‌تان غذا بیاورید، باید از شرایط واردات آن‌‌ها آگاه باشید. در غیر این صورت، ممکن است نتوانید آن‌ها را به خاک کانادا وارد کنید. این قوانین چه مسافر باشید و چه به‌صورت آنلاین خرید کرده باشید، شامل شما نیز می‌شوند.

در ادامه به آن دسته از مواد غذایی که جزو کالاهای ممنوع‌الورود به کانادا هستند پرداخته‌ایم:

گوشت تازه، خشک و پخته‌ شده (مانند ژامبون و سوسیس)
تخم مرغ و محصولات فرآوری شده تخم مرغ
لاشه حیوانات شکاری
ماهی بادکنکی، خرچنگ‌های چینی، باله‌های کوسه و یا قسمتی از آن‌ها

راهنمای ورود محصولات دارویی به کانادا

توصیه می‌کنیم از داخل کانادا، محصولات دارویی دارای مجوز را خریداری کنید. در غیر این صورت، ممکن است علاوه‌بر خطرات مالی، سلامتی شما هم به خطر بیفتد؛ به‌خصوص هنگام خریدن داروهای شیمیایی و طبیعی یا دستگاه‌های پزشکی.

ممکن است به‌صورت آنلاین بتوانید به‌راحتی محصول مورد نظرتان را با قیمت پایین‌تر خریداری کنید؛ اما ریسک آن بیشتر است. زیرا ممکن است تقلبی باشد، سطح اشتباهی از ماده مؤثر را داشته‌باشد، منقضی شده‌ باشد یا حاوی مواد سمی باشد.

جمع اوری لوازم و داروهای مورد نیاز و بستن چمدان برای سفر به کانادا

توجه داشته باشید که شخص شما مسئول اطمینان حاصل کردن از موارد زیر هستید:

  •  دارویی که وارد می‌کنید نسخه داشته باشد.
  •  حاوی مواد کنترل شده باشد.

می‌پرسید چرا این موارد مهم هستند؟ زیرا هر کدام از آن‌ها محدودیت‌های وارداتی مشخصی دارند.

به‌طور کلی، ورود محصولات دارویی زیر به کانادا قانونی در نظر گرفته می‌شود:

الف) داروهایی که پزشک تجویزکرده‌ مانند آنتی بیوتیک‌ها، مجاز است. این داروها باید در فهرست داروهای با تجویز پزشک (Prescription Drug List) یا PDL باشند. (برای داروهای دامپزشکی نیز به همین صورت است).

ب) داروهای مصرفی بدون نسخه مثل داروهای مسکن و داروهای تسکین سرفه (برای داروهای دامپزشکی نیز به همین صورت است).

ج) داروهای طبیعی مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی، داروهای گیاهی، داروهای هومیوپاتی

د) محصولاتی که برای سلامت حیوانات هستند؛ مثل قرص جوینت ساپورت.

ه) لوازم پزشکی مثل تب سنج، لنز، فشار سنج، نوار تست قند خون و کاندوم

و) داروهایی که مواد دارویی فعال داشته‌باشد. (برای داروهای دامپزشکی نیز به همین صورت است).

استفاده شخصی به این معناست که دارو به‌دلایل زیر همراه شماست:
  • برای مصرف خودتان یا همسفرتان است.
  • برای مصرف افرادی که از آن‌ها مراقبت می‌کنید یا حیوان خانگی شماست.

وزارت بهداشت کانادا موارد زیر را در نظر می‌گیرد:
الف) مقدار دارو
مقدار دارو باید به اندازه یک دوره درمانی 90 روزه یا کمتر باشد. (به طریقه مصرف آن بستگی دارد).
ب) نحوه استفاده از لوازم پزشکی
استفاده از لوازم پزشکی نباید نیازی به نظارت مستقیم یک فرد آموزش دیده داشته باشد.

  • دوز مصرف دارو بر اساس برچسب یا اطلاعات موجود در بسته‌بندی
  • بروشور یا دفترچه راهنما همراه محصول
  • نسخه رسمی که از پزشک، داروخانه یا بیمارستان برای طریقه مصرف دارو گرفته‌اید.
اگر بسته بندی محصول دارویی که به‌همراه دارید، طریقه مصرف نداشته‌نباشد یا اطلاعات آن به یک زبان خارجی نوشته شده‌ باشد؛ وزارت بهداشت کانادا ممکن است دوز مصرفی دارو را با توجه به محصولات مشابه یا منابع معتبر بررسی کند.

  • آن را بفروشید یا به فردی بدهید که تحت مراقبت شما نباشد.
  • بیماری را به‌عنوان پزشک با آن دارو درمان کنید.
  • آن را تبلیغ کنید.
  • حیوانی را که مال شما نیست درمان کنید.
  • آن را به خارج از کشور صادر کنید.
تمامی موارد بالا فارغ از اینکه پولی پرداخت‌ شده یا نه، فروش محصول به حساب می‌آیند و به همین دلیل لازم است هم فرد و هم محصول مجوز داشته‌باشند. بنابراین اگر تاجر هستید، بهتر است قوانین صادرات و واردات محصولات دارویی را بررسی کنید.

چند نکته که خوب است پیش از وارد کردن دارو به کانادا بدانید:

  •  اگر محصولی برای استفاده بیش از 90 روز به کانادا آورده شود، ممکن است واردات تجاری در نظر گرفته شود. برای حیوانات، مقدار دارو بر اساس تعداد حیوانات تحت درمان در نظر گرفته می‌شود. ممکن است برای لوازم پزشکی، تعداد یا طریقه مصرف آن‌ها در نظر گرفته شود.
  •  اگر در طول 90 روز طی چند مرحله یک دارو را به کانادا بیاورید و مجموع مقدار آن‌ها برای استفاده بیش از 90 روز باشد، ممکن است استفاده تجاری برای آن در نظر گرفته ‌شود.
  •  ممکن است دارویی در کشور کانادا به نسخه احتیاج داشته‌باشد، در صورتی که در کشوری دیگر به نسخه نیاز ندارد. برای اطلاع از آن‌ها می‌توانید لیست داروهای با تجویز پزشک وزارت بهداشت کانادا را چک کنید.

در ادامه به تعدادی از سوالات مهم شما در زمینه وارد کردن دارو به کانادا پاسخ می‌دهیم:

آیا می‌توانم داروهایی که به تجویز پزشک نیاز دارند به کانادا بیاورم؟

بعضی از محصولات دارویی دارای مواد کنترل‌ شده هستند؛ به خصوص داروهای با تجویز پزشک. وارد کردن این محصولات به کانادا دارای مقررات و شرایط خاصی است که باید از آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

افرادی که در کانادا اقامت موقت دارند و قصد دارند بیش از سه ماه آنجا بمانند، می‌توانند هر سه ماه یکبار از طریق پست برای 90 روز آینده به کانادا دارو بیاورند. اگر شما هم از این دسته از افراد هستید، ممکن است به ارائه مدارک زیر نیاز داشته‌باشید:

  •  کپی پاسپورت
  •  ویزای کاری یا تحصیلی
  •  نامه از طرف کارفرما یا دانشگاه

در صورتی که دارو برای شما ارسال شده‌ است، باید یک کپی از موارد بالا درون بسته قرار داده‌ شود و روی آن نوشته شود که بسته برای فردی که در کانادا اقامت موقت (visitor) دارد، ارسال می‌شود.

بسته‌بندی محصولات دارویی باید چگونه باشد؟

  •  در بسته‌بندی اصلی خود باشند.
  •  برچسب اصلی آن‌ها کنده نشده باشد. ( برای اینکه نشان دهد محصول چیست و از چه موادی تشکیل شده است).

وزارت بهداشت کانادا زمانی که می‌خواهد مقدار داروی مجاز برای ورود به این کشور را بررسی کند، به طریقه مصرف آن نگاه می‌کند. پس داشتن برچسب روی محصولات اهمیت بالایی دارد.

آیا پزشکان و یا دامپزشکان می‌توانند دارویی که در کانادا در دسترس نیست را فراهم کنند؟

در صورت وجود یک بیماری بسیار خطرناک که روش‌های درمانی معمول برای آن مناسب نیستند، در دسترس نیستند یا جواب‌گو درمان نبودند، پزشک شما می‌تواند از طریق برنامه خاصی به داروهای مورد نیاز دسترسی پیدا کند. این امکان برای دامپزشکان نیز وجود دارد.

آیا می‌توانم محصولات بهداشتی و دارویی را از کانادا ببرم یا پست کنم؟

در جواب باید گفت که هر کشور دیگری مانند کانادا قوانین خاص خود را دارد و ممکن است دارویی که در کانادا قانونی است در کشوری دیگر غیرقانونی باشد. بنابراین لازم است قبل از هر اقدامی با قوانین آن کشور آشنا شوید و هنگام سفر نسخه پزشک را به‌همراه داشته‌باشید. پیشنهاد می‌شود از طریق سایت‌های معتبر از این قوانین اطلاع پیدا کنید یا با سفارت آن کشور تماس بگیرید.

چطور بفهمم دارویی مواد کنترل‌ شده دارد یا نه؟

بسته به نوع مواد کنترل شده‌ای که در داروی شما استفاده شده‌ است، لازم است قوانین خاصی را برای وارد کردن آن به کانادا رعایت کنید.

  •  از داروساز یا پزشک خود سوال کنید.
  •  قانون داروها و مواد کنترل‌ شده را بررسی کنید.
  •  پایگاه داده محصولات دارویی را برای تأیید نام محصول و زمانبندی قانونی آن چک کنید.

راهنمای ورود لوازم آرایشی به کانادا

ورود لوازم آرایشی به کانادا قانونی محسوب می‌شود. چون مانند محصولات دارویی در درمان و تشخیص بیماری‌ها نقشی ندارند. با این حال اگر محصولی ادعا کند در سلامت افراد مؤثر است، ممکن است یک محصول دارویی در نظر گرفته شود.

برای ورود لوازم آرایشی به کانادا به این موارد توجه داشته‌باشید:

  •  اگر حادثه‌ای بر اثر استفاده از یک وسیله آرایشی رخ داد یا عملکرد آن با حالت عادی تفاوت داشت، حتما آن را گزارش دهید.کانادا در موقعیت‌های مشابه از وقوع چنین حوادثی، به‌خصوص برای کودکان، پیشگیری خواهد کرد.
  •  آخرین فراخوان‌ها و هشدارهای امنیتی برای لوازم آرایشی و محصولات مصرفی را چک کنید.

راهنمای ورود حیوانات خانگی به کانادا

در صورتی که قصد دارید حیوان خانگی خود را به کانادا ببرید، باید مدارک لازم را فراهم کرده‌ باشید. همچنین کانادا شرایط خاصی برای ورود حیوانات خانگی به این کشور دارد که برای حفاظت از مردم علاوه بر گیاهان و حیوانات در برابر بیماری‌ها به آن‌ها پایبند است. برای مثال سگ و گربه‌های بالای سه ماه، باید واکسن هاری زده‌ باشند و دامپزشک با یک گواهی امضا شده و تاریخ‌دار، آن‌ را تایید کند. چنانچه این شرایط را مهیا نکنید،چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

  •  آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا (Canadian Food Inspection Agency) یا CFIA پیگیری می‌کند و معمولاً خواستار خروج حیوان از کانادا می‌شود.
  •  در صورت ارائه اطلاعات غلط با توجه به جدیت این موضوع، آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا، برای شما مجازات مالی-اداری و احتمالا پیگرد قانونی در نظر می‌گیرند.
  •  بنا به شرایط خاصی، ممکن است در مورد حیوان خانگی شما تحقیق کنند یا آن را بازرسی کنند.

خانمی با سگ خانگی و چمدان وارد کانادا می شوند

برای اطلاع از شرایط و مدارک مورد نیاز برای ورود حیوان خانگی خود به کانادا می‌توانید در سایت اداره مهاجرت کانادا مشخصات آن را وارد کنید تا اطلاعات لازم برای شما نمایش داده شود.

راهنمای ورود ارز و پول نقد به کانادا

هیچ محدودیتی در مورد مقدار پولی که می توانید به کانادا وارد یا از آن خارج کنید وجود ندارد؛ اما اگر پول و ابزارهای پولی که به‌همراه دارید مانند سهام، اوراق قرضه، حواله بانکی، چک یا چک‌های مسافرتی به ارزش 10 هزار دلار کانادا یا بیشتر باشد، باید اعلام شوند. این 10 هزار دلار ممکن است ارزش مجموع پول نقد و ابزارهای پولی باشد. چه برای تجارت یا تفریح سفر کنید و چه به وکالت از فرد دیگری پول را به‌همراه ببرید، این قانون برای شما صادق است.

اگر با این مقدار پول به کانادا وارد شوید، باید آن را در کارت اظهارنامه گمرکی، کیوسک‌های بازرسی یا به‌صورت شفاهی به مأمور خدمات مرزی اعلام کنید.

اگر مقیم کانادا هستید و این مقدار پول را به‌همراه دارید، هنگام خروج از این کشور به آژانس خدمات مرزی کانادا گزارش دهید تا از به وجود آمدن هرگونه مشکل جلوگیری شود. اگر به‌صورت زمینی یا دریایی سفر می‌کنید، می‌توانید به نزدیک‌ترین آژانس خدمات مرزی مراجعه کنید.

در صورتی که عضویت NEXUS را دارید، نمی‌توانید از خدمات آن برای به‌همراه داشتن این مقدار پول استفاده کنید.

راهنمای ورود طلا به کانادا

زمانی که قصد ورود به کانادا یا خروج از آن را دارید، اشیای قیمتی که همراه شما هستند را به آژانس خدمات مرزی اطلاع دهید.

لازم است نشان دهید که آن‌ها را به کانادا به‌طور قانونی وارد کرده‌اید یا از این کشور خریده‌اید. در این صورت مأمور خدمات مرزی، اشیای قیمتی شما و شماره سریال آن‌ها را در کارتی لیست می‌کند. این کارت نشان می‌دهد که شما مالک این اشیای قیمتی هستید.

در صورتی که شیء شما شماره سریال نداشته باشد، یک برچسب روی آن چسبانده می‌شود تا در گمرک مجاز شناخته شود. این کارت را باید همراه خود داشته‌باشید تا زمانی که مأمورین خدمات مرزی از شما سوال کردند، مالکیت خود را اثبات کنید. این کارت تاریخ انقضا ندارد و تا زمانی که اطلاعات صحیح و واضح باشند، معتبر است.

راهنمای خروج طلا و جواهرات از کانادا

در صورتی که مقیم کانادا هستید، قبل از خارج کردن جواهرات از کانادا لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  •  گزارش ارزشیابی و یک عکس دارای تاریخ و امضا برای هر جواهری که به‌همراه دارید از یک جواهرساز شناخته‌ شده کانادایی یا مسئول بیمه دریافت کنید.
  •  یک گواهی کتبی بگیرید مبنی بر اینکه جواهرات داخل عکس‌ها همان‌هایی هستند که در گزارش ارزشیابی به آن‌ها اشاره شده‌ است.
  •  گزارش ارزشیابی، گواهی کتبی و عکس‌ها را به آژانس خدمات مرزی کانادا ببرید تا قبل از خروج از کانادا آن‌ها را تأیید کنند.
  •  اگر جواهرات را در کانادا خریده‌اید، رسید آن‌ها را نگه دارید.
  •  اگر قبلا آن‌ها را به کانادا وارد کرده‌اید، رسید واردات را نگه دارید.
  •  هنگام سفر به خارج از کانادا گزارش ارزشیابی، گواهی کتبی و عکس‌ها را با خود ببرید.

توصیه می‌کنیم تا حد امکان جواهرات کمی را با خود به سفر ببرید. زیرا جواهرات ارزش قابل توجهی دارند اما شناسایی آن‌ها دشوار است و نمی‌توان مانند سایر اشیای قیمتی آن‌ها را در کارت لیست کرد.

کلام پایانی: چرا دانستن اقلام ممنوع‌الورود به کانادا اهمیت دارد؟

در این مقاله در خصوص کالاهای ممنوع‌الورود به کانادا صحبت کردیم و قوانین مربوط به آن را به طور کامل شرح دادیم. همانطور که گفتیم، هر فرد مسئول اعلام کردن اقلامی است که به‌همراه دارد و توجه نکردن به این مورد، ممکن است عواقبی مانند توقیف، جریمه یا پیگرد قانونی را در پی داشته‌باشد. فرقی نمی‌کند قصد اقامت در کانادا داشته‌باشید یا تجارت، درهرصورت فیلتر مهمی به اسم آژانس خدمات مرزی وجود دارد که مسئول اجرای قوانین مرزی است و باید از آن رد شوید. پس دانستن کالاهای ممنوع‌الورود به کانادا می‌تواند از معطل شدن شما در فرودگاه‌ها جلوگیری کند.

در صورتی که می‌خواهید اقامت دائم کانادا بگیرید یا در آن فعالیت تجاری داشته باشید، می‌توانید با وکلای حرفه‌ای پارسی کانادا با بیش از 10 سال سابقه مهاجرتی مشورت کنید تا با ارزیابی دقیق شرایط شما، بهترین راه مهاجرت را پیش رویتان بگذارند و به سوالات شما پاسخ دهند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متداول

خیر، می‌توانید برای یک دوره درمانی 90 روزه یا کمتر به کانادا دارو بیاورید. با این حال پیش از آن از شرایط وارد کردن دارو به کانادا اطمینان حاصل کنید و نسخه پزشک را به‌همراه داشته‌باشید.

برای آوردن ارز و پول نقد به کانادا محدودیتی وجود ندارد؛ اما اگر مجموعا ارزش پول و ابزارهای پولی همراه شما از 10 هزار دلار کانادا بیشتر شد، باید آن‌ها را در کارت اظهارنامه گمرکی اعلام کنید.

خیر؛ اما لازم است ثابت کنید آن‌ها را به‌صورت قانونی به کانادا وارد کرده‌اید. در کل پیشنهاد می‌شود جواهرات زیادی به‌همراه نداشته‌باشید.

می‌توانید حیوان خانگی خود را به کانادا ببرید؛ به‌شرط اینکه شرایط و مدارک لازم را فراهم کرده‌باشید.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال