موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

لیست کارهای بعد از ورود به کانادا کدام‌اند؟

لیست کارهای بعد از ورود به کانادا کدام‌اند؟

در حال روزشماری هستید، 4، 3، 2 و 1. دقیقه‌ها در حال گذر هستند و هر لحظه استرس شما بیشتر می‌شود. هنوز در مورد کارهای بعد از ورود به کانادا که باید انجام دهید، چیزی نمی‌دانید. مواردی مثل اینکه چگونه حساب بانکی باز کنید و یا اینکه چگونه سیم کارت خریداری کنید و مهم‌تر از آن بهترین مکان برای اقامت‌تان کجا خواهد بود. سوال‌هایی در ذهن‌تان است که جواب‌شان در این مطلب است.

این مطلب در ده دقیقه، بسیاری از دغدغه‌ها و نگرانی‌هایتان پس از ورود به کانادا را رفع می‌کند (از جمله محل اسکان، مدارک لازم، مراحل گذر موفقیت‌آمیز از افسران، دریافت بیمه و …). اگر از دسته افرادی هستید که هنوز نمیدانید که چگونه می‌توان به کشور کانادا مهاجرت کرد، با پر کردن فرم ارزیابی مهاجرت، مشاوران ما شرایط شما را می‌سنجند.

اقدامات لازم لحظه ورود به کانادا در فرودگاه

بازرسی با ورود به کانادا

بعد از ورود به کانادا، اولین مکانی که باید مراجعه کنید گمرک یا custom است. در این مکان دو حالت وجود دارد:

  • اگر بار اولی است که وارد خاک کانادا می‌شوید که باید به گمرک و افسر موردنظر اطلاع دهید که چه چیزهایی داخل چمدان‌تان است

✍🏻 مثال: به افسر باید بگویید که چه مقدار پول نقد همراه دارید، چه داروهایی با خود آوردید و غیره.

  • اگر برای بار چندم به کانادا مهاجرت می‌کنید باید به افسر پاسخ دهید که چه سالی از کانادا خارج شدید و چند وقت است که در این کشور حضور نداشتید
کدام اقدامات باید بعد از ورود به کانادا انجام شود؟

کدام اقدامات باید بعد از ورود به کانادا انجام شود؟

تمامی اقداماتی که باید بعد از ورود به کانادا، انجام دهید، از جمله چگونگی اجاره محل اسکان، گرفتن شماره SIN، خرید سیم...

نکته💡: اگر افسران گمرک صلاح بدانند، می‌توانند چمدان‌تان را بازرسی کنند. اگر بیش از حد مجاز پول به‌همراه دارید، باید حتما تعیین تکلیف شود. اگر افسران به کسی شک کنند، او را در یک اتاق مخصوص بازرسی می‌کنند. پس بنابراین برای مثال اگر 2200 دلار همراه‌تان است، باید نه بیشتر و نه کمتر، همین مقدار را اعلام کنید. بعد از گمرک باید به اتاق مهاجرت مراجعه کنید. در این اتاق از شما عکس می‌گیرند و یکسری کاغذهای مربوط به landed که حاوی اطلاعات شناسنامه‌ای شما است را چک می‌کنند.

👈 پاسخ به چند سوال مهم شما:

پس از ورود، باید هویت شما بررسی شود (Identity Check). این بدان معناست که شما باید مدارک سفر مانند پاسپورت یا ویزا را به افسر خدمات مرزی ارائه دهید.

به محض ورود، یک افسر خدمات مرزی اسناد مربوط به وضعیت شما را تأیید می‌کند و سؤالاتی را می‌پرسد تا اطمینان حاصل شود که همه شرایط پذیرش را دارید. اگر دانشجوی بین‌المللی یا نیروی کار خارجی هستید، باید مجوز تحصیل یا مجوز کار داشته باشید. اگر مقیم دائم هستید، باید تاییدیه اقامت دائم (COPR) و ویزای اقامت خود را داشته باشید

چک‌لیست کارهای بعد از ورود به کانادا

حتما موارد زیر را بر روی برگه یادداشت کنید تا موردی را از قلم نندازید:

دریافت کارت سلامت یا health card

یکی از کارهای بعد از ورود به کانادا، اقدام برای کارت سلامت است. بدون وجود این کارت نمی‌توانید داخل کانادا حضور داشته باشید و زندگی کنید زیرا هزینه‌های درمانی کانادا بسیار زیاد است. یا باید بیمه خصوصی بگیرید و یا دولتی و این بستگی به این دارد که از طریق کدام stream وارد کانادا شده باشید.

نکته💡: اگر از طریق سرمایه‌گذاری و بیزنس وارد خاک کانادا شدید باید هزینه کارت سلامت را به‌صورت خصوصی پرداخت کنید. ممکن است کارت سلامت دانشجویان از طرف دانشگاه با تخفیف باشد و گاهی هم بدون تخفیف کارت بیمه در کانادا را دریافت کنید.

دریافت سین نامبر

سین نامبر کانادا یا Social Insurance Number یک شماره‌ای است که اقدام برای دریافت آن از جمله کارهایی است که به‌عنوان اولین کارها بعد از ورود به کانادا به‌حساب می‌آید. موارد استفاده از سین نامبر عبارت است از:

  • برای شروع کار سین نامبر را باید به کارفرما حتما ارائه دهید
  • برای ثبت مالیات شخصی و دریافت مزایا به سین نامبر نیاز است

افتتاح حساب بانکی در کانادا

افتتاح حساب بانکی با دو شناسه یا ID انجام می‌شود. اگر کسی در کانادا بخواهد در بانک‌هایی مثل رویال (Royal Bank of Canada) یا بانک CIBC حساب باز کند باید دو آیدی داشته باشد: یکی کارت پی آر و دیگری کارت سلامت. همچنین از خدمات دولت کانادا به نیوکارمرها این است که با پاسپورت می‌توانند در این کشور حساب باز کنند.

کسانی که از طریق ویزای دانشجویی، ویزای توریستی و یا ویزای کاری می‌خواهند برای مهاجرت به کشور کانادا اقدام کنند، مهری داخل پاسپورت‌شان ثبت می‌شود و برگه‌ای به آن‌ها داده می‌شود که به‌عنوان یک آیدی برای افتتاح حساب در کانادا و انجام خیلی کارهای دیگر محسوب می‌شود. افتتاح حساب در کانادا

خرید سیم کارت در کانادا

خرید سیم کارت یکی از کارهای بعد از ورود به کانادا

یکی از مهم‌ترین کارهای بعد از ورود به کانادا، خرید سیم کارت است که با آیدی انجام می‌شود که در بخش قبل توضیح داده شد که آیدی‌ها شامل کدام مدارک می‌شوند. چند شرکت خصوصی وجود دارند که سیم کارت ارائه می‌دهند و هرکدام مزایایی دارند. بعد از تقاضای سیم کارت می‌توانید ماهیانه آن را شارژ کنید. تمامی شرکت‌ها خوب هستند و هرکدام شرایط متفاوتی را ارئه می‌دهند. برای مثال ممکن است که در قرارداد نوشته شده باشد که می‌توانید جمعه‌ها به‌صورت رایگان و نامحدود با تلفن صحبت کنید یا در بعضی از روزهای هفته، هزینه‌ها نصف خواهند بود.

👈 می‌توانید به شرکت‌های TELUS، BELL و Rogers مراجعه کنید که بزرگترین ارائه‌دهنده مخابرات و همچنین گران‌ترین آن‌ها هستند. همچنین برخی از گزینه‌های ارزان‌قیمت مانند Fido، Koodo Canada، Virgin Canada، Public Mobile Canada وجود دارند که برای یک دانشجو بهترین گزینه است.

ثبت‌نام در مرکز آموزشی که از آن پذیرش دارید

به موسسه‌ای که از آن پذیرش گرفتید با مدارکی که همراهتان آوردید، مراجعه کنید. همچنین تمامی مدارکی که نشان می‌دهد که این مراکز آموزشی به شما ویزا دادند را همراه داشته باشید تا ارائه دهید. تنها یک هزینه ثابت باید به این مراکز پرداخت کنید و سپس وارد کلاس‌ها شوید.

آشنایی با نحوه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در کانادا

زمانی که می‌خواهید با وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهرهای کانادا تردد کنید می‌توانید بلیت را از سوپرمارکت تهیه کنید که اگر تعداد بیشتری خریداری کنید با تخفیف خواهد بود. همچنین می‌توانید از ایستگاه‌های مترو این بلیت‌ها را خریداری کنید. حتی گاهی اگر وارد اتوبوس شدید و بلیت نداشتید، یکسری سکه را داخل دستگاهی که داخل اتوبوس قرار دارد وارد کنید و یک تیکت دریافت کنید. به شرطی که تغییر مسیر ندهید می‌توانید از این تیکت استفاده کنید، اما در غیر اینصورت باید تیکت جدیدی را تهیه کنید.

نکته💡: بعضی تیکت‌ها به‌صورت هفتگی و ماهیانه است که تخفیف دارد. همچنین می‌توانید کارت یا transit pass بگیرید تا استفاده نامحدود به‌مدت یک‌ماه یا بیشتر داشته باشید که معمولا ارزان‌تر از خرید بلیت است. اکثر دانشجویان از transit pass استفاده می‌کنند. مزیت اصلی این کارت‌ها این است که دیگر لازم نیست از کوین استفاده کنید و سکه همراهتان باشد.

آشنایی با قوانین رانندگی در کانادا

معنی و مفهوم علائم رانندگی بین‌المللی است یعنی اگر با علائم رانندگی در ایران آشنا باشید در کانادا هم این علائم همان معنا را دارند، اما قوانین رانندگی در کانادا سخت‌گیرانه‌تر است. برای اینکه با قوانین رانندگی کانادا آشنا شوید یکسری تجربه را از کلاینت‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم:

  • باید بدانید که نمی‌شود در هر مکانی ماشین خود را پارک کنید که این موضوع کاملا برعکس ایران است. برای مثال plaza و shopping mall ها که محل خرید هستند، محل پارک ماشین‌ها است
  • اگر چراغ راهنمایی سبز چشمک زن باشد، نباید اصلا ترمز کنید و باید با همان سرعت مجاز به راهتان ادامه دهید. بسیاری از ایرانی‌ها طبق عادت‌شان با احتیاط از چراغ سبز عبور می‌کنند و متاسفانه در امتحان رانندگی رد می‌شوند.
  • هر 5 ثانیه باید با حرکت مردمک چشم به آینه‌ها نگاه کنید و نباید اصلا سرتان را بچرخانید.
  • کانادا در مورد اتوبوس‌های سرویس مدارس قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارد. زمانی که پشت سر اتوبوس هستید و متوقف می‌کند باید صبر کنید تا اتوبوس، بچه‌ها را پیاده کند و سپس شما به حرکت خود ادامه دهید.
  • اگر بخواهید از highway که سرعت‌تان بیشتر است به خیابان بروید، باید سرعت‌تان را به سرعت مجاز خیابان برسانید.
  • حواستان باشد که پلیس‌ها در پلازاها کمین کرده‌اند و اگر با سرعت مجاز در این مراکز خرید نباشید و در جاهای مجاز پارک نکنید، امتیاز منفی دریافت می‌کنید و مجموع این امتیازات باعث باطل‌شدن کارت رانندگی می‌شود.

خرید وسایل خانه

مکان خرید وسایل خانه با ورود به کانادا

کمپانی‌هایی مانند walmart در کانادا هستند که وسایل خانه را با قیمت خوب و به‌صورت اقساطی به فروش می‌رساند. Future shop ها مکان خوبی برای خرید وسایلی مانند موبایل، لپ‌تاپ، کیس کامپیوتر و غیره هستند. Canadian tire یکسری فروشگاه هستند که می‌توانید لوازم برقی، پوشاک، وسایل ماشین و غیره را با قیمت مناسبی خریداری کنید.

Dollarama یا به اصطلاح ما ایرانیان وان دالری (یک دلاری)، یک فروشگاه زنجیره‌ای خرده‌فروشی در کانادا است که طیف گسترده‌ای از محصولات مصرفی روزمره، کالاهای عمومی و اقلام فصلی را با قیمت‌های پایین و ثابت ارائه می‌کند. دفتر مرکزی Dollarama در مونترال قرار دارد و بیش از 1500 فروشگاه در سراسر کانادا دارد. این فروشگاه بزرگترین خرده فروش اقلام کانادا با قیمت پنج دلار یا کمتر از سال 2009 است.

نکته💡: خیلی بهتر است که خرید را در روزهای تعطیل یعنی شنبه‌ها و یکشنبه‌ها انجام دهید زیرا تخفیف‌ها در این دو روز اعمال می‌شوند.

👈 جالب است بدانید که در روزهای شنبه و یکشنبه بسیاری از خانه‌ها Garage Sale دارند. خانواده‌ها یکسری وسایل برقی، پوشاک، میز و غیره را که دیگر احتیاج ندارند داخل گاراژشان یا همان پارکینگ ما ایرانی‌ها می‌گذارند و شما می‌توانید با قیمت بسیار مناسب خریداری کنید. از قبل هم معمولا هر خانواده‌ای که این شرایط را دارد، برگه‌ای را به دیوار یا درخت‌ها نصب می‌کند تا مردم بدانند که کدام خانه گاراژسیل دارند.

اخبار جدید ورود به کانادا

بعد از کنترل کرونا و بهبود روند پیشگیری از آن:

  • الزامی به ارائه کارت واکسن ندارید، یعنی مسافران واکسینه نشده نیز می‌توانند به کانادا سفر کنند
  • الزامی به ثبت مدارک در اپلیکیشن ArriveCan نیست. در صورتی که می‌خواهید در مورد اپلیکیشن ArriveCan بدانید، مطلب زیر را مطالعه کنید:
حتما بخوانید: اپلیکیشن ArriveCan
  • الزامی به انجام تست کرونا قبل از سفر و هنگام ورود به کانادا نیست
  • الزامی به قرنطینه نیست
  • الزامی به زدن ماسک در هواپیما نیست

بدون نگرانی سفر خود را به کانادا آغاز کنید

مشاهده کردید که تمامی نگرانی‌ها و سوالاتی در مورد محل اقامت، چگونگی استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، مکان‌های مناسب برای خرید وسایل خانه با قیمت مناسب، چگونگی خرید سیم کارت و استفاده از طرح‌های شگفت‌انگیز کمپانی‌های تلفن همراه، موارد لازم برای افتتاح حساب در کانادا و خدمات دولت کانادا به نیوکامرها، در این مطلب پاسخ داده شده‌اند.

✨ بهتر است بدانید که پارسی کانادا با داشتن شعبه‌ای در ونکوور و پانسیون‌های مجهز جهت اسکان مهاجرین همراه تمام مهاجران است. همچنین یکسری خدمات لندینگ برای متقاضیان مهاجرت توسط این شرکت در نظر گرفته شده که عبارت است از:

  • استقبال فرودگاهی
  • ثبت تقاضا برای دریافت سین‌نامبر
  • برگزاری کلاس آشنایی با بازارهای مالی و بانکداری کانادا و افتتاح حساب بانکی
  • راهنمایی برای اخذ گواهینامه
  • راهنمایی برای خرید سیمکارت
  • راهنمایی برای اجاره منزل
  • آشنایی با نحوه ثبت‌نام فرزندان‌تان در مدرسه یا مهدکودک
  • دریافت کارت اعتباری
  • راهنمای اجاره یا خرید خودرو
  • راهنمایی در جهت استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی
  • راهنمایی در جهت تهیه اقلام ضروری و شروع یک زندگی جدید
  • گشت گردشگری و آشنایی با اماکن مهم
  • پشتیبانی رایگان تلفنی به‌مدت یک ماه بعد از حضور در کانادا

👈 همچنان اگر سوالی در مورد کارهای بعد از ورود به کانادا در ذهنتان باقی مانده است در کامنت‌ها از تیم مشاوره پارسی کانادا بپرسید تا خیلی سریع پاسخ‌گوی شما باشیم.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال