موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

همه‌چیز در مورد افتتاح حساب در کانادا

همه‌چیز در مورد افتتاح حساب در کانادا

افتتاح حساب در کانادا، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در ذهن تمامی متقاضیان مهاجرت به این کشور، شکل می‌گیرد. چه هنوز رویای مهاجرت به کانادا را در سر می‌پرورانید و چه الان اقامتتان را گرفته‌اید و در این کشور ساکن هستید، باید بدانید که افتتاح حساب چه فرایندی دارد. در این مقاله از موسسه مهاجرتی پارسی کانادا به سراغ معرفی انواع حساب بانکی در کانادا و نحوه افتتاح آن رفته‌ایم. هدف اصلی بسیاری از مهاجرین، ساختن یک زندگی ایده‌آل و داشتن یک حساب بانکی پر از پول است، اما تا وقتی که اطلاعی در مورد افتتاح حساب بانکی در کانادا در دست نباشد، باید چه کاری انجام داد؟

افتتاح حساب در کانادا، این امکان را به شما می‌دهد که تمامی امور پرداخت و دریافت پول را به‌راحتی انجام دهید. همچنین، امکان سازمان‌دهی صورت‌حساب‌ها، خرید اقلام ضروری و پس‌انداز کردن هم به وجود می‌آید. داشتن یک حساب بانکی، همان‌قدر اهمیت دارد که پروسه اخذ اقامت کانادا برایتان مهم تلقی می‌شود. اگر می‌خواهید در کانادا پس‌انداز کنید، به اهداف مالی‌تان برسید و پس از یک دوره کوتاه، همه اقلام موردنظرتان را بخرید، با ما در این مقاله همراه شوید.

انواع حساب بانکی در کانادا

افتتاح حساب در کانادا، با شناخت کافی در مورد انواع حساب‌های مالی انجام می‌شود که عبارتند از:

  • حساب جاری یا حساب چکینگ (Chequing Account)
  • حساب پس‌انداز (Saving Account)
  • حساب برون مرزی

حساب‌های بانکی ذکرشده، 2 نوع حساب بانکی رایج برای شهروندان کانادایی است تا حساب‌های شخصی خود را سازمان‌دهی کنند. شما به‌عنوان یک تازه‌وارد و یا متقاضی مهاجرت به کانادا دوست دارید که هر 2 حساب بانکی را داشته باشید، اما پیش از آن لازم است که با تعاریف و مشخصات هرکدام آشنا شوید.

آشنایی با حساب چکینگ یا Chequing Account

مشخصات حساب چکینگ (حساب جاری) یا Chequing Account در کانادا عبارت‌اند از:

  • طراحی‌شده برای فعالیت‌های بانکی روزانه، پرداخت قبوض، خرید کالا و غیره
  • قابلیت واریز و برداشت پول در هر زمان که اراده کنید
  • عدم تعلق سود بانکی به موجودی حساب

معرفی حساب پس‌انداز یا Saving Account

همچنین حساب پس‌انداز یا Saving Account کانادا هم دارای مشخصاتی است که عبارت‌اند از:

  • مناسب برای ذخیره‌سازی پول‌هایی که می‌خواهید به‌صورت بلندمدت در حسابتان باقی بمانند
  • تعلق سود بانکی به موجودی حساب
  • امکان دسترسی به موجودی حساب در صورت نیاز
  • امکان پس‌انداز و ذخیره‌سازی پول هم به دلار کانادا و هم به دلار آمریکا

افتتاح حساب در کانادا، با علم به این‌که دقیقاً چه هدفی مدنظرتان است، می‌تواند کاملاً هوشمندانه انجام شود. برای مثال، اگر کارفرمای شما می‌خواهد حقوق و دستمزدتان را به حساب بانکیتان واریز کند، از او بخواهید تا واریز پول را در حساب پس‌انداز انجام دهد. با واریز شدن پول بیشتر در حساب پس‌انداز کانادایی، هم سود بیشتر به حسابتان تعلق می‌گیرد و هم دسترسی فوری به موجودی خود خواهید داشت.

تصویر بانک های معروف کانادا

حساب برون مرزی

افتتاح حساب در کانادا برای انجام فعالیت‌های مالی برون‌مرزی، با توجه به پلتفرم‌های مختلف و متنوع انجام می‌شود. این تنوع به‌دلیل راه‌اندازی هرچه بهتر کسب‌وکارای جدید در کانادا و ارتباط آن‌ها با استان‌های داخل کشور انجام شده است. پیش از تصمیم‌گیری برای ایجاد حساب‌های برون‌مررزی در کانادا بهتر است که مشخصات هرکدام از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده را به‌خوبی بشناسید و بدانید که برای مثال، ساعت کاری آن‌ها چقدر است و یا کدام‌یک بهترین کارت‌های اعتباری را ارائه می‌دهد.
بهترین ارائه‌دهندگان خدمات مربوط به حساب‌های برون‌مرزی کانادا عبارت‌اند از:

  • حساب بانک مونترال (Bank of Montreal (BMO))
  • حساب امپریال (Canadian Imperial Bank of Commerce (CIBC))
  • حساب رویال (Royal Bank of Canada (RBC))
  • افتتاح حساب در کانادا با اسکوشیا بانک (Scotiabank)
  • حساب TD Canada Trust

بهترین حساب بانکی کانادا برای تازه‌واردین

علاوه بر 5 بانک بزرگ کانادایی که در بخش قبل به آن‌ها اشاره کردیم، 2 بانک دیگر از جمله HSBC Canada و National Bank of Canada هم وجود دارند که برای تازه‌واردین یا نیوکامرها مناسب هستند. همه این پلتفرم‌ها مشوق‌هایی برای تازه‌واردها ارائه می‌دهند تا پروسه افتتاح حساب در کانادا به‌راحتی انجام شود.

بهترین بانک‌های کانادا برای تمامی نیازهای ملی شما برنامه دارند و با توجه به اولویت‌های مالی دسته‌بندی شده‌اند. در ادامه، به تمامی 7 بانکی که امکان افتتاح حساب در کانادا را برای تازه‌واردین فراهم می‌کنند، اشاره می‌کنیم.

افتتاح حساب در بانک مونترال (BMO)

این بانک از سال 1817 مشغول ارائه خدمات مالی به مشتریان کانادایی است تا فرصت‌های خود را دنبال کنند و چالش‌ها را پشت سر بگذارند. بانک BMO، اولین بانک کاناداست و بیش از 200 سال تجربه دارد. با توجه به این‌که بیش از 12 میلیون مشتری در بانک مونترال حساب دارند، این مجموعه به‌عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین‌ها شناخته می‌شود و به تازه‌واردین برای پیدا کردن محلی برای اسکان و شروع زندگی جدید کمک می‌کند. مزایای افتتاح حساب در بانک مونترال عبارت‌اند از:

  • دسترسی به محصولات و خدمات بانکی
  • ارائه خدمات بانکی به تازه‌واردان (کسانی که در 5 سال اخیر وارد کانادا شده‌اند)، از جمله 12 ماه خدمات بدون کارمزد، صندوق امانات رایگان برای سال اول، امکان نقل‌وانتقال الکترونیکی نامحدود
  • پیشنهاد مخابراتی ویژه برای تازه‌واردین (شامل پاداش نقدی، 3 گیگابایت اینترنت رایگان و یک سال اشتراک chatr Mobile)
تصویری از بانک CIBC کانادا

بانک امپریال کانادا (CIBC) یکی از بهترین بانک‌های کانادا برای سرمایه‌گذاری است

افتتاح حساب در CIBC

بانک امپریال (Canadian Imperial Bank of Commerce) در سال 1961 افتتاح شد و حالا به‌عنوان یکی از بهترین بانک‌های کانادا برای سرمایه‌گذاری مستمر و مداوم شناخته می‌شود. اجرای استراتژی‌های قدرتمند و همیشگی باعث شده است تا بانک CIBC بهترین خدمات ممکن را به مشتریانش ارائه دهد. افتتاح حساب در کانادا با امکانات بانک امپریال دارای مزایایی است که عبارت‌اند از:

  • پاسخ‌گویی سریع به نیازهای مشتریان
  • برخورداری از امکانات بزرگ‌ترین شبکه‌های خودپرداز و بانکداری آنلاین در سرتاسر کانادا
  • استفاده از امکانات Apple Pay

افتتاح حساب در بانک رویال (RBC)

بانک رویال یا RBC، در سال 1864 در کانادا افتتاح شد و امروزه به‌عنوان بزرگ‌ترین موسسه بانکی کشور شناخته می‌شود. مهم‌ترین مزیت بانک رویال برای مشتریان، این است که آن‌ها می‌توانند از همه دستگاه‌های خودپرداز بدون پرداخت هیچ هزینه اضافه‌ای پول نقد دریافت کنند. همچنین مزایای استفاده تازه‌واردین از خدمات بانک رویال عبارت‌اند از:

  • ارائه خدمات مربوط به اسکان و نقل مکان برای تازه‌واردین در کانادا
  • امکان تنظیم بسته‌های بانکی برای تازه‌واردین
  • ارائه پیشنهاد بانکی تا سقف 550 دلار کانادا برای تازه‌واردین

افتتاح حساب در بانک HSBC

بانک HSBC کانادا بخشی از شبکه جهانی HSBC است که در بسیاری از کشورهای جهان شعبه رسمی دارد. بیش از 130 شعبه این بانک معمولاً در شهرهای بزرگ کانادا واقع شده‌اند. این بانک از یک سرویس یا عنوان نمای جهانی یا Global View برخوردار است که امکان تبادل پول و دسترسی به موجودی حساب را برای دارندگان حساب‌های بین‌المللی HSBC آسان می‌سازد.

افتتاح حساب در اسکوشیا بانک

برنامه نرم‌افزاری Scotaiabank StartRight، باعث می‌شود که پروسه افتتاح حساب در کانادا به‌راحتی مثل یک آب خوردن انجام شود. می‌توانید قبل از ورود به کانادا از طریق این اپلیکیشن یک حساب بانکی باز کنید و با انتقال پول بین‌المللی، از کارمزد نامحدود و پایین آن بهره‌مند شوید. تمامی تازه‌واردان به کشور کانادا می‌توانند تا یک سال اول، از خدمات بانکداری اسکوشیا بانک به‌صورت رایگان استفاده کنند و هیچ کارمزدی را به‌صورت ماهانه پرداخت نکنند.

افتتاح حساب در TD Canada Trust

بانک Dominion تورنتو که بیشتر با عنوان TD Canada Trust شناخته می‌شود، در سرتاسر کانادا و حتی ایالات متحده آمریکا شعبه دارد. بسیاری از تازه‌واردان برای افتتاح حساب در کانادا، بانک TD را انتخاب می‌کنند؛ چرا که هم شعب بسیار زیادی دارد و هم دستگاه‌های خودپرداز، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های بانکداری آنلاین (برای پرداخت قبوض و مالیات در کانادا) آن همیشه در دسترس هستند.

افتتاح حساب در بانک ملی کانادا (The National Bank of Canada)

بانک ملی کانادا، ششمین بانک تجاری و بزرگ این کشور است و اخیراً در رقابت بهترین بانک کانادا، برنده جایزه شده است. دفتر مرکزی این بانک بزرگ در شهر مونترال است و البته در اکثر استان‌های کانادا شعبه دارد. اگر قصد مهاجرت به کانادا و مخصوصاً شهر کبک (Quebec) را دارید، می‌توانید روی خدمات بانک ملی کانادا حساب کنید؛ چرا که این بانک، بزرگ‌ترین بانک ویژه فرانسوی‌زبان کاناداست.

این بانک، بسته‌های ویژه خدمات بانکی را برای تازه‌واردین تا سقف 600 دلار ارائه می‌دهد. تازه‌واردان می‌توانند با افتتاح حساب در بانک ملی کانادا، تا یک‌سال از دسترسی رایگان به خدمات مالی Assistance بهره‌مند شوند. افتتاح حساب در کانادا، باید با توجه به نیازهای مشتریان انجام شود؛ بنابراین، اگر مهارت‌های زبان فرانسوی شما از زبان انگلیسی خیلی بهتر است، پیشنهاد می‌دهیم که از خدمات این بانک استفاده کنید.

نحوه افتتاح حساب در کانادا چگونه است؟

افتتاح حساب در کانادا، شامل یک پروسه چندمرحله‌ای است که مهم‌ترین مرحله آن، بررسی شرایطی است که شما را به‌عنوان یک متقاضی، تایید می‌کند. به‌عنوان یکی از افرادی که اقامت کانادا را دارند، حق دارید که بدون توجه به وضعیت اعتباری خود (حتی اگر ورشکسته و یا بیکار هستید)، یک حساب بانکی باز کنید. افتتاح حساب در کانادا، فرآیندی سریع و بدون دردسر است که در صورت داشتن مدارک موردنیاز، به‌راحتی انجام می‌شود.

در ادامه، باید تحقیقات خود را در مورد بانک‌ها، مشخصاتشان و ویژگی‌هایی که برای مشتریان ارائه می‌دهند، تکمیل کنید. برای مثال، اگر قصد دارید که از حساب خود برای انجام بیش از 20 تراکنش در ماه استفاده کنید، بهتر است از حساب‌هایی بهره‌مند شوید که کارمزد ماهانه بالاتر اما تراکنش‌های نامحدود دارند. این انتخاب می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و پس‌انداز کردن پول شود.

مدارک لازم برای افتتاح حساب در کانادا چیست؟

قوانین باز کردن حساب در بانک‌های کانادا ساده هستند و ممکن است که بسته به نیازهای مشتریان، متفاوت باشند. تنها چیزی که باید همیشه به‌همراه داشته باشید، نسخه اصلی (نه فتوکپی) 2 لیست (A و B) مدارک است که به‌ترتیب عبارت‌اند از:

لیست A

  • گواهینامه رانندگی معتبر کانادایی (طبق قوانین استانی)
  • پاسپورت معتبر کانادا
  • گواهی تولد صادرشده در کانادا
  • شماره بیمه اجتماعی (SIN) صادرشده توسط دولت کانادا
  • کارت امنیت سالمندی (Old Age Security Card) صادرشده توسط دولت کانادا
  • کارت بیمه سلامت استانی یا منطقه‌ای
  • کارت شهروندی کانادا (Certificate of Canadian Citizenship) یا گواهی تابعیت (Certifiaction of Naturalization)
  • کارت اقامت دائم یا گواهی صادرشده توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (Immigration, Refugees and Citizenship Canada (IRCC))
  • سند یا کارت با تصویر و امضای متقاضی که توسط مقامات معتبر صادر شده است

لیست B

  • کارت شناسایی با تصویر که توسط کارفرمای کانادایی مربوط به منطقه سکونت متقاضی صادر شده است
  • ارائه یک کارت نقدی یا بانکی با نام امضای متقاضی
  • کارت اعتباری کانادا با نام و امضای متقاضی
  • اگر متقاضی، نابیناست، باید کارت مشتری یا client card خود را با تصویر و امضای خود از موسسه ملی نابینایان کانادا (the Canadian National Institute for the Blind) دریافت و ارائه کند.

مدت‌زمان افتتاح حساب در کانادا چقدر است؟

باز کردن یک حساب بانکی در کانادا در صورتی که تمامی مدارک موردنیاز در دستان شما وجود داشته باشند، فرآیندی سریع و آسان است. پس از ورود به بانک، انتخاب نوع حساب و ارائه مدارک، پروسه افتتاح حساب در کانادا به‌طور متوسط حدود 15 الی 20 دقیقه طول می‌کشد و پس از آن می‌توانید کارت نقدی (debit card) خود را از شعبه به‌صورت رسمی تحویل بگیرید.

چه افرادی نمی‌توانند در کانادا حساب بانکی باز کنند؟

دلایل مختلفی برای رد درخواست شما مبنی بر افتتاح حساب بانکی در کانادا وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • داشتن سابقه صدور و یا واریز چک‌های برگشتی
  • برداشت‌های پرداخت‌نشده (unpaid overdrafts)
  • سایر هزینه‌های بانکی پرداخت‌نشده در حساب‌های بانکی قبلی
  • سوء‌سابقه در حساب‌های بانکی
  • استعلام بیش از اندازه برای دریافت گزارش اعتباری

خدمات اینترنتی بانک‌های کانادایی

بانکداری آنلاین کانادا به‌منظور دسترسی به حساب‌های بانکی با استفاده از گوشی موبایل و کامپیوتر راه‌اندازی شده است. برای دسترسی به بانکداری آنلاین پس از افتتاح حساب در کانادا باید به وب‌سایت بانک موردنظر بروید، اطلاعاتی همچون نام کاربری (username) و کلمه عبور (password) را وارد کنید و به سوالات امنیتی پاسخ دهید. بانکداری آنلاین کانادا، امکاناتی متنوع را به شما ارائه می‌دهند که به‌تفکیک پلتفرم، عبارت‌اند از:

از طریق کامپیوتر

  • نقل‌وانتقال پول
  • پرداخت قبض
  • دسترسی به گردش حساب بانکی
  • دریافت استعلام از موجودی حساب

موبایل بانک

  • دسترسی به حساب‌های بانکی مختلف
  • پرداخت قبوض با قابلیت تنظیم تاریخ
  • انتقال وجه بین حساب
  • افتتاح یک حساب بانکی جدید
  • پرداخت منظم و برنامه‌ریزی شده پول
  • درخواست وام

سایت‌های موبایل بانک

  • دسترسی به حساب‌های بانکی بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن
  • ارائه شکلی دقیق‌تر از موجودی حساب‌های بانکی
  • دسترسی به خدمات بیشتر بانکی نسبت به برنامه‌های بانکداری تلفن همراه

نرخ بهره و سود بانک‌های کانادا

طبق اطلاعات سایت nerdwallet، ده بانک برتر از لحاظ نرخ بهره و سود (interest rate) عبارت‌اند از:

نام بانکنرخ بهره (به دلار کانادا)هزینه ماهانه (به دلار کانادا)
Simplii Financial5.25 %0 $
scotiabank5.00 %0 $
HSBC1.55 %0 $
Direct Investing3.75%0 $
Royal Bank of Canada4.60 %0 $
Achieva Financial3.40 %0 $
CIBC4.25 %0 $
Tangerine5.00 %0 $
Oaken Financial3.40 %0 $
Home Trust4.20 %0 $

نحوه افتتاح حساب در کانادا از ایران

افتتاح حساب در کانادا، اصلاً کار سخت و پیچیده‌ای نیست و به تحریم‌های سیاسی ایران و یا اقتصاد کانادا هم ربطی ندارد. شما می‌توانید با تکیه بر بانکداری آنلاین کانادا، یک حساب بانکی از هر نوعی که شما دلتان می‌خواهد، باز کنید و از امکاناتش بهره‌مند شوید.

البته، فراموش نکنید که هر بانک در کانادا، قوانین و مقررات خاص خودش را دارد و ممکن است که امکان افتتاح حساب به‌صورت آنلاین را ارائه ندهد. در بعضی از موارد، بعضی از بانک‌های کانادایی حتی اجازه ندارند که امکان افتتاح حساب آنلاین را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. بنابراین، لازم است که پیش از هر کاری، با بانک کانادایی مورد نظرتان به‌خوبی آشنا شوید.

سخن پایانی

مهاجرت به کانادا و زندگی کردن در سرزمین فرصت‌ها، تجربه‌ای نو و تازه محسوب می‌شود. بسیاری از بانک‌های معتبر کانادا امکانات و شرایط ویژه‌ای را برای تازه‌واردان و افراد مقیم این کشور فراهم می‌کنند. از این گذشته، امکانات بانک‌های کانادایی آن‌قدر متنوع و سطح بالاست که می‌توان به‌صورت آنلاین و بین‌المللی، یک حساب بانکی در آن‌ها باز کرد.

شما می‌توانید با استفاده از خدمات مجموعه پارسی کانادا، طعم جدید زندگی در کانادا را تجربه کنید. اگر در خصوص مسائل مهاجرتی و افتتاح حساب بانکی در کانادا نیاز به مشورت و راهنمایی دارید، همین حالا با ما تماس بگیرید تا هیچ مانعی برای ادامه راهتان وجود نداشته باشد.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

پاسخ به 3 سوال متداول

حساب جاری یا حساب چکینگ و حساب پس‌انداز.

شامل افتتاح حساب در کانادا برای انجام فعالیت‌های مالی برون‌مرزی است.

بله؛ می‌توان با بانکداری آنلاین و ارائه مدارک لازم، این کار را انجام داد.

حساب بانکی‌های BMO، CIBC، RBC، HSBC، Scotiabank، TD Canada Trust و National Bank of Canada.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها