موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مرور جامع بر سین نامبر کانادا (Canada SIN Number)

مرور جامع بر سین نامبر کانادا (Canada SIN Number)

سین نامبر «SIN NUMBER» در کانادا معادل کد ملی در ایران است و برای رهگیری سوابق مالی و کاری، بهره‌مندی از مزایای بازنشستگی، مزایای دولتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. افراد برای دریافت سین نامبر، باید ویزای موقت یا دائم کشور کانادا را داشته‌ و به محض ورود به خاک کانادا، برای دریافت سین نامبر اقدام کنند. در این مقاله از پارسی کانادا، به معرفی سین نامبر، کاربردها، روش‌های دریافت و مدارک لازم برای گرفتن سین نامبر کانادا خواهیم پرداخت. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سین نامبر کانادا (SIN Number) چیست؟

سین نامبر کانادا، مخفف عبارت انگلیسی «Social Insurance Number» است و یک عدد 9 رقمی است که از سوی دولت کانادا، برای افرادی که به‌صورت قانونی در این کشور اقامت دارند صادر می‌شود. سین نامبر، به شماره بیمه اجتماعی کانادا نیز معروف است و تمام افرادی که قصد کار و زندگی در کانادا را دارند، به این شماره 9 رقمی نیاز دارند؛ زیرا تمامی امور اداری، استخدام‌ها، خدمات اجتماعی، کسب درآمد و پرداخت‌های مالیات از طریق این کد انجام‌ می‌شود.

مراکز خدمات کانادا «Service Canada» تنها نهاد مسئول، جهت ارائه سین نامبر در این کشور هستند. مراکز و شعب این اداره، در سراسر استان‌ها و شهرهای کانادا وجود دارند. این نهاد طیف وسیعی از خدمات مانند: استخدام نیرو، خدمات عمومی و… را به شهروندان ارائه می‌دهد.

مرکز خدمات کانادا برای دریافت سین نامبر

سین نامبر کانادا در چه شرایطی کاربرد دارد؟

داشتن سین نامبر کانادا به معنی قانونی بودن حضور شما در کانادا است. یکی دیگر از مزایای سین نامبر که در طولانی مدت بسیار کاربردی است، امکان بهره‌مندی از بیمه بیکاری و سایر بیمه‌ها در این کشور است. اما کاربردهای اصلی سین نامبر کانادا، عبارت‌اند از:

  • دریافت وام دانشجویی
  • افتتاح حساب بانکی
  • دریافت وام از بانک‌ها
  • پر کردن فرم مالیاتی و محاسبه دقیق مالیات
  • امکان استخدام شدن (دانشجویان و کسانی که اقامت موقت دارند، تا زمانی‌که سین نامبر نداشته باشند، نمی‌توانند استخدام شوند.)
  • بهره‌مندی از خدمات اجتماعی (خدمات درمانی، آموزشی و…)
  • دریافت گواهینامه رانندگی
  • ایجاد سابقه اعتباری روی حساب بانکی

چه افرادی می‌توانند سین نامبر بگیرند؟

افرادی که می توانند سین نامبر کانادا بگیرند

درادامه توضیح می‌دهیم که سین نامبر برای چه کسانی است! به طور کلی 3 قشر جامعه کانادا (شهروندان کانادایی، افراد با اقامت دائم و افراد با اقامت موقت) به داشتن سین نامبر احتیاج دارند و باید کد مخصوص به خود را داشته باشند. در ادامه در خصوص هر کدام، مختصر توضیحی ارائه شده است:

افراد با اقامت موقت در کانادا

اقامت موقت کانادا، اشاره به افرادی دارد که با ویزای توریستی، ویزای کاری و یا ویزای تحصیلی در کشور کانادا حضور دارند. در خصوص عزیزانی که با ویزای توریستی به این کشور وارد می‌شوند، اخذ سین نامبر الزامی نیست؛ اما کسانی که دارای مجوز کار یا ورک پرمیت کانادا یا مجوز تحصیل در کانادا (استادی پرمیت کانادا) هستند، باید این کد را داشته باشند، تا بتوانند از خدمات اجتماعی کانادا استفاده کنند.

افراد با اقامت دائم در کانادا

اقامت دائم برای افرادی به کار می‌رود که برای زندگی در کانادا دارای مجوز هستند و دولت، همانند شهروندان کانادایی با آنها برخورد می‌کند. این عزیزان نیز برای زندگی در این کشور نیاز به سین نامبر دارند و بدون این کد، امکان حضور در کشور و استفاده از خدمات اجتماعی و… را نخواهند داشت.

شهروندان کانادایی

هر شهروند کانادایی دارای سین نامبر مخصوص به خود است و نیاز به درخواست برای اخذ آن ندارد. این کد از سوی دولت کانادا برای هر شهروند، از بدو تولد صادر می‌شود.

مراحل و نحوه دریافت سین نامبر کانادا

برای گرفتن سین نامبر کانادا ۳ روش حضوری، آنلاین و پستی وجود دارد. در نظر داشته‌باشید که دریافت سین نامبر در تمامی روش‌ها رایگان بوده و نیازی به پرداخت هزینه خاصی نیست. در زیر هر کدام از روش‌ها را به‌اختصار و کاربردی توضیح داده‌ایم:

گرفتن سین نامبر به‌روش حضوری

بهتر است توجه داشته‌باشید که برای دریافت سین نامبر افراد زیر 12 سال، لازم است سرپرستان قانونی کودک (پدر و مادر) اقدام کنند. مراحل گرفتن سین نامبر در روش حضوری را به‌صورت قدم‌به‌قدم در زیر شرح داده‌ایم:

  • مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز خدمات کانادا «Service Canada Office»

برای یافتن نزدیک‌ترین مرکز خدمات کانادا می‌توانید با مشاورین ما تماس بگیرید و آدرس دقیق آن را دریافت کنید یا با استفاده از نقشه یکی از این مراکز را در نزدیکی خود بیابید. البته می‌توان با استفاده از وبسایت «servicecanada» نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت خود را بیابید. ساعت مراجعه به این مراکز از 8:30 صبح تا 4 بعد از ظهر است.

  • آماده‌سازی و ارائه مدارک هویتی

جهت درخواست برای دریافت SIN NUMBER کانادا باید مدارک هویتی لازم را به مرکز صادرکننده سین نامبر خود ارائه کنید. در ادامه، مدارک لازم برای دریافت سین نامبر را به‌صورت کامل بررسی کرده‌ایم.

  • تکمیل فرم درخواست سین نامبر و تحویل به متصدی مرکز خدمات کانادا

برای دریافت سین نامبر کانادا لازم است فرمی که به شما داده‌می‌شود را پر کنید. این فرم شامل نام، نام‌خانوادگی، نام پدر و مادر، آدرس محل سکونت، شماره تماس و… است.

  • تحویل سین نامبر

پس از تکمیل فرم‌ها و ارائه مدارک، تا دریافت سین نامبر 5 دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. پس از دریافت سین نامبر مدارک هویتی باید باز پس گرفته شود.

دریافت سین نامبر به ‌روش آنلاین

گرفتن سین نامبر به ‌روش آنلاین، از طریق ثبت درخواست در وبسایت دولت کانادا به آدرس «sin-nas.canada.ca» انجام می‌شود. در این روش لازم است که فرم‌های مربوط به وضعیت اقامت و نوع درخواست (شخصی، به‌عنوان قیم کودک، متوفی و…) را پر کنید. دقت کنید که مدارک هویتی شما باید مطابق با راهنمای بارگذاری، اسکن و آپلود شود.

دریافت سین نامبر به‌روش آنلاین ممکن است حدود 10 روز طول بکشد. جهت جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از اطلاعات شخصی خود، بهتر است ثبت درخواست آنلاین توسط افراد مطمئن انجام شود. پس از تایید و صدور سین نامبر، مرکز خدمات کانادا، کد مربوطه و اطلاعات مربوطه را از طریق ایمیل برای فرد متقاضی ارسال می‌کند.

دریافت سین نامبر به ‌روش پستی

دریافت سین نامبر به‌روش پستی، بیشتر از 2 روش دیگر طول می‌کشد و البته امنیت کمتری هم دارد، به همین دلیل این روش پیشنهاد نمی‌شود. اما اگر امکان مراجعه حضوری و یا اقدام به‌صورت آنلاین امکان‌پذیر نیست، افراد می‌توانند از این طریق اقدام کنند.

برای این کار لازم است مدارک هویتی مورد نیاز همراه با نامه درخواست، در یک پاکت نامه قرار بگیرد و به آدرس پستی مرکز خدمات کانادا (Service Canada) پست شود. آدرس پستی و آدرس دفتر مرکزی مرکز خدمات کانادا را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • آدرس ساختمان مرکزی Service Canada:
    Head Office Service Canada 100 Kent Street Ottawa, Ontario K1A 0J9
  • آدرس پستی Service Canada:
    P.O. Box 9700 Ottawa, Ontario K1G 3Z4

توجه داشته‌باشید که دریافت سین نامبر به این روش ممکن است تا 20 روز طول بکشد. همچنین در این روش از درخواست برای دریافت سین نامبر، مرکز خدمات کانادا، هیچ مسئولیتی در قبال گم شدن مدارک هویتی به عهده نمی‌گیرد.

مدارک لازم برای اخذ سین نامبر کانادا

مدارک لازم برای اخذ سین نامبر کانادا

با توجه به وضعیت اقامت فرد در کانادا، مدارک لازم برای دریافت سین نامبر کانادا در 3 دسته قرار می‌گیرد که در ادامه مدارک برای هر بخش به‌صورت واضح ذکر شده‌است:

مدارک لازم برای دریافت سین نامبر توسط شهروندان کانادا

  • شناسنامه کانادایی؛
  • گواهی تولد از یکی از استان‌های کانادا؛
  • گواهی شهروندی کانادا صادره از اداره مهاجرت کانادا (IRCC) یا اداره شهروندی و مهاجرت کانادا (CIC)؛
  • گواهی تولد خارج از کشور کانادا که قبل از سال ۱۹۷۷ توسط CIC صادر شده باشد؛

مدارک لازم برای دریافت سین نامبر توسط افراد با اقامت دائم

  • کارت اقامت دائم یا PR کانادا که توسط یکی از سازمان‌های IRCC یا CIC صادر شده باشد؛
  • گواهی تأیید اقامت دائم به‌عنوان مدرک ثانویه اثبات کننده هویت، مانند پاسپورت یا گواهینامه؛

مدارک لازم برای دریافت سین نامبر توسط افراد با اقامت موقت

  • مجوز کار «work permit» یا مجوز تحصیل «study permit» که توسط IRCC یا CIC صادر شده باشد.
  • ویزای توریستی همراه با نامه «visitor record» که اجازه کار در آن ذکر شده باشد.
  • مدارک شناسایی و هویتی: پاسپورت، گواهینامه رانندگی کانادا و یا هر یک از گواهی‌های دولتی کانادا
  • اثبات محل سکونت (مدرکی و گواهی که نشان دهنده ساکن بودن فرد در کانادا، باشد)

چنانچه درخواست سین نامبر به‌روش حضوری یا پستی باشد، لازم است که اصل مدرک ارائه شود، در حالی که در روش آنلاین، باید نسخه دیجیتالی به‌صورت کامل همراه با حاشیه‌های مدارک بارگذاری شود.

لازم است برای درخواست سین نامبر کانادا، مدارک به یکی از 2 زبان انگلیسی یا فرانسوی ترجمه شود و مترجم مدارک، عضو سازمان مترجمان مورد تایید دولت کانادا باشد. سوگندنامه یا همان گواهی فعالیت مترجم نیز باید به‌همراه مدارک ارسال شود.

گم کردن یا سوءاستفاده از سین نامبر کانادا

سین نامبر یکی از اطلاعات شخصی بسیار مهم است که بایستی در حفظ آن دقت کافی داشت. چنانچه سین نامبر خود را گم‌کرده‌اید یا به سوءاستفاده از آن مشکوک هستید، باید سریعاً گزارش مفقود شدن سین نامبر را به اداره خدمات دولت کانادا یا سرویس کانادا اعلام کنید.

در صورت مشکوک بودن از فاش شدن اطلاعات سین نامبر، بهتر است وضعیت تراکنش‌های بانکی خود را بررسی کنید و در صورت مشاهده مغایرت یا هرگونه سوءاستفاده، آن را به پلیس کانادا گزارش دهید.

انواع سین نامبر کانادا بر اساس استان

انواع سین نامبر کانادا

سین نامبر کانادا براساس محل سکونت دسته‌بندی می‌شود و این تقسیم‌بندی خود را در عدد اول سین نامبر نشان‌می‌دهد. در ادامه انواع سین نامبر را باتوجه به عدد ابتدای آن معرفی کرده‌ایم:

  • شروع سین نامبر با عدد 1
    سین نامبرهای مربوط به استان‌های آتلانتیک کانادا با عدد 1 شروع می‌شوند که شامل استان‌های نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، جزیره پرنس ادوارد، نیوفاندلند و لابرادور است.
  • شروع سین نامبر با عدد 2 یا 3
    اگر سین نامبر با عدد 2 یا 3 شروع شود، دارنده آن سین نامبر، ساکن استان کبک است یا سین نامبر در استان کبک صادر شده‌است.
  • شروع سین نامبر با عدد 4 یا 5
    برای صدور سین نامبر در استان انتاریو به‌جز شمال غربی انتاریو از اعداد 4 یا 5 برای شروع آن استفاده می‌شود.
  • شروع سین نامبر با عدد 6
    از عدد 6 در ابتدای سین نامبر، مربوط به سرزمین‌های شمال غربی و استان‌های مانیتوبا، آلبرتا، نوناووت، ساسکاچوان، و شمال غربی انتاریو است.
  • شروع سین نامبر با عدد 7
    این عدد در ابتدای سین نامبر ساکنین استان‌های بریتیش کلمبیا و یوکان به کار می‌رود.
  • شروع سین نامبر با عدد 9
    سین نامبرهایی که با عدد 9 شروع می‌شوند به افرادی تعلق دارد که دارای ویزای موقت کانادا هستند. تنها این سین‌نامبرها دارای تاریخ انقضا هستند.

جالب است بدانید که هیچ سین نامبری با 0 یا 8 شروع نمی‌شود و این 2 عدد به هیچ استانی تعلق ندارد.

سخن پایانی: سین نامبر کانادا و این همه مزایا!

سین نامبر کانادا عددی است که هر فرد ساکن کانادا (اقامت دائم و یا موقت) برای کار کردن و کسب درآمد در این کشور به آن نیاز دارد. این عدد که از 9 رقم تشکیل شده‌است، علاوه‌بر کاربردهای مالی و مالیاتی، بهره‌مند شدن از خدمات اجتماعی و بازنشستگی دولت کانادا را نیز به‌همراه دارد.

متقاضیان باتوجه به وضعیت اقامتی خود در کانادا، باید مدارک مختلفی را برای دریافت سین نامبر ارائه دهند، که مدارک لازم برای اخذ سین نامبر برای هر کدام از انواع اقامت‌ها، به صورت جامع در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت.

چنانچه پس از خواندن این مقاله جامع در مورد سین نامبر کانادا نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات در ادامه همین صفحه، با تیم کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی پارسی کانادا ارتباط برقرار کنید.

سؤالات متداول

به حالتی گفته ‌می‌شود که فرد، با ویزای کاری، تحصیلی و یا توریستی (اگر اجازه کار به فرد داده شده باشد) برای سین نامبر کانادا درخواست ‌دهد. این سین نامبر دارای اعتبار مشخصی است و بعد از اتمام تاریخ، باید مجددا تمدید شود.

سین نامبر تا پایان ویزای کاری یا دانشجویی اعتبار دارد. برای افرادی که شهروند کانادا هستند یا اقامت دائم این کشور را دارند، سین نامبر آن‌ها فاقد تاریخ پایان اعتبار است.

با مراجعه به مراکز سرویس کانادا یا همان دفاتر خدمات دولتی کانادا و در دست داشتن مدارک مورد نیاز برای تمدید، می‌توانید برای تمدید سین نامبر اقدام کنید.

بله، کودکان بالای 12 سال می‌توانند به‌صورت مستقل برای دریافت سین نامبر اقدام کنند؛ اما برای دریافت شماره بیمه اجتماعی کودکان زیر 12 سال و افراد مسنی که نیاز به حمایت دارند، لازم است سرپرستان قانونی آن‌ها درخواست دهند.

تمامی افرادی که قصد کسب درآمد و کار قانونی در کانادا دارند باید سین نامبر داشته‌باشند تا بتوانند مشمول بیمه و محاسبات مالیاتی قرار بگیرند. بیشتر کارفرمایان کانادایی، افرادی که سین نامبر ندارند را استخدام نمی‌کنند.

اگر سین نامبر خود را فراموش کرده‌اید یا آن را گم کرده‌اید راه‌های دیگری برای دسترسی به اطلاعات سین نامبرتان وجود دارد. در مرحله اول می‌توانید شماره سین نامبر خود را در اظهارنامه‌های مالیاتی، مدارک سابقه اشتغال و… پیدا کنید. راه دوم برای دسترسی به اطلاعات سین نامبر، ورود به حساب کاربری در سیستم MSCA است. راه‌حل نهایی برای دسترسی به اطلاعات سین نامبر ارسال درخواست به یکی از مراکز خدمات کانادا و احراز هویت است.

دولت کانادا برای صادر کردن سین نامبر هزینه‌ای دریافت نمی‌کند، بنابراین هزینه‌ای برای اخز سین نامبر وجود ندارد و رایگان است.

برای دریافت سین نامبر بدون آدرس می‌توانید از یک گواهی امضا شده توسط دولت، شرکت، موسسه یا کارفرما استفاده کنید و آن را بجای آدرس محل زندگی ارائه کنید.

سین نامبر یک کد مخصوص هر فرد است که افشا کردن آن می‌تواند اطلاعات شخصی فرد را در معرض خطر قرار دهد؛ به همین دلیل سین نامبر یک شماره محرمانه است که باید در حفظ آن دقت کافی را داشته باشید.

خیر، شما می‌توانید به صورت آنلاین از طریق وبسایت اداره خدمات کانادا برای دریافت سین نامبر اقدام کنید مادامی که در کانادا حضور ندارید.

اگر آدرس و مشخصات شما دچار تغییراتی شد، باید آن را به اداره خدمات کانادا اطلاع دهید و مدارک را مجددا ارسال کنید. پس از اعمال تغییرات، شما یک تاییدیه دریافت خواهید کرد. درنظر داشته باشید که شماره سین نامبر تغییر نمی‌کند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال