موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

استادی پرمیت کانادا

استادی پرمیت چیست؟ چرا برای تحصیل در کانادا به مجوز تحصیلی نیاز دارید؟ پاسخ در ادامه

استادی پرمیت کانادا

تمامی افراد غیر کانادایی که قصد تحصیل در این کشور را دارند، علاوه بر داشتن ویزای تحصیلی کانادا، نیازمند اجازه تحصیل در کانادا نیز هستند. این اجازه در قالب سندی به‌عنوان استادی (study permit) پرمیت صادر می‌شود و به فرد این اجازه را می‌دهد که به‌عنوان دانشجو در کانادا سکونت داشته باشد و به تحصیل بپردازد. در این مقاله قصد داریم به‌طور کامل توضیح دهیم که استادی پرمیت کانادا چیست و چه مزایایی دارد و مراحل اخذ آن چگونه است.

استادی پرمیت چیست

منظور از استادی پرمیت، مجوز تحصیل در کانادا است.

استادی پرمیت چیست؟

استادی پرمیت کانادا مدرکی است که برای افراد صادر می‌شود تا در موسسات آموزشی تعیین شده (DLIs) در کانادا تحصیل کنند. اکثر متقاضیان برای تحصیل در کانادا به مجوز تحصیل نیاز دارند. استادی پرمیت، ویزا نیست و اجازه ورود به کانادا را ندارید. همچنین ممکن است به ویزای توریستی یا مجوز الکترونیکی سفر (eTA) نیاز داشته باشید. در واقع وقتی موفق به دریافت ویزای تحصیلی کانادا شوید، اجازه‌ی تحصیل را نیز دارید، اما نامه‌ی رسمی استادی پرمیت را نیز باید دریافت نمایید.

به‌طور کلی برای تحصیل در دوره‌های طولانی‌تر از 6 ماه، اخذ این مدرک الزامی است و برای دوره‌های کوتاه‌مدت‌تر تحصیل از طریق دریافت ویزای توریستی، امکان‌پذیر است.

حتما بخوانید:
ویزای تحصیلی کانادا

برای اخذ استادی پرمیت کانادا از کجا شروع کنیم؟

درخواست اپلای استادی پرمیت کانادا به‌صورت آنلاین صورت می‌پذیرد، لازمه‌ی دریافت این مدرک دریافت پذیرش از یک دانشگاه و یا موسسه آموزشی معتبر کانادا است. استادی پرمیت شامل اطلاعات و جزئیاتی از هدف مهاجرت فرد به کانادا، مقطع و رشته تحصیلی، بازه‌ی زمانی تحصیل و محدودیت شخص برای کار و فعالیت در این کشور است که تمامی این موارد باید در هنگام اپلای استادی پرمیت کانادا، توسط متقاضی به‌درستی پاسخ داده شوند. به‌طور کلی پیش از مهاجرت تحصیلی به کانادا، باید برای پذیرش استادی پرمیت، اقدام کنید. در بخش بعدی به‌طور کامل در مورد مدارک موردنیاز و مراحل اخذ استادی پرمیت کانادا، توضیح خواهیم داد.

مراحل لازم برای اخذ استادی پرمیت

3 مدرک ضروری برای اخذ استادی پرمیت کانادا

مدارک لازم برای اخذ study permit کانادا

برای ثبت درخواست دریافت اجازه تحصیل در کانادا یا همان استادی پرمیت، به مدارک ذیل احتیاج خواهید داشت که هر مورد را به‌همراه جزئیات آن کامل شرح دادیم. قبل از پرداختن به مدارک لازم برای اخذ study permit کانادا، در صورتی که می‌خواهید بیشتر در مورد تحصیل این کشور بدانید، مطلب تحصیل در کانادا را مطالعه کنید.

1. اثبات پذیرش از دانشگاه یا موسسات آموزشی معتبر کانادا

دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته‌اید باید یک نامه‌ی پذیرش برای شما ارسال کند و شما نیز در هنگام درخواست برای کسب استادی پرمیت، این نامه را بارگذاری نمایید. دقت کنید در صورت پذیرش مشروط به گذراندن دوره‌های پیش‌نیاز مانند زبان فرانسه و … باید قبل از شروع برنامه‌ی اصلی تحصیلی این موارد را تکمیل کنید.

با این حال اگر عضو خانواده فردی هستید که مجوز تحصیل یا درخواست اجازه کار دارد؛ که قبل از آمدن شما به کانادا، به‌صورت کتبی تأیید شده است، نیازی به نامه پذیرش ندارید.

2. اثبات تمکن مالی

در واقع هدف این است که فرد ثابت کند که می‌تواند هزینه‌ی زندگی و تحصیل خود و افراد همراه را تامین نماید. برای اثبات این موضوع، می‌توانید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • اگر سرمایه‌ای به کانادا منتقل کرده‌اید، مدرکی دال بر حساب بانکی کانادایی به نام شما
  • گواهی سرمایه‌گذاری تضمین شده (GIC) از یک موسسه مالی کانادایی
  • مدرک وام دانشجویی یا تحصیلی از بانک
  • صورت‌حساب‌های بانکی شما در 4 ماه گذشته
  • پیش‌نویس بانکی قابل تبدیل به دلار کانادا
  • اثبات پرداخت شهریه‌‌ی دانشگاه و هزینه مسکن
  • اگر بورسیه‌ی تحصیلی دارید، مدرکی دال بر تامین مالی شما از جانب دانشگاه

حداقل بودجه‌ی موردنیاز برای اثبات تمکن مالی خود به‌عنوان دانشجو و اعضای خانواده که به‌همراه شما به کانادا مهاجرت می‌کنند، در استان کبک (Quebec) با سایر استان‌های کانادا متفاوت بوده و میزان حداقلی این بودجه به شرح زیر است:

حداقل تمکن مالی برای اخذ استادی پرمیت کانادا برای تمام ایالت‌ها به جز کبک
افرادی که به کانادا سفر می‌کنند.مقدار بودجه موردنیاز در سال بدون احتساب شهریهمقدار بودجه موردنیاز در ماه بدون احتساب شهریه
خود دانشجو10000 دلار کانادا833 دلار کانادا
اولین عضو خانواده4000 دلار کانادا333 دلار کانادا
سایر اعضای خانواده3000 دلار کانادا255 دلار کانادا
حداقل تمکن مالی برای اخذ استادی پرمیت کانادا در کبک
افرادی که به کانادا سفر می‌کنند.مقدار بودجه مورد نیاز در سال بدون احتساب شهریهمقدار بودجه موردنیاز در ماه بدون احتساب شهریه
یک شخص زیر 18 سال6569 دلار کانادا547 دلار کانادا
یک شخص 18 یا بالای 18 سال13134 دلار کانادا1095 دلار کانادا
دو شخص 18 یا بالای 18 سال19264 دلار کانادا1065 دلار کانادا
دو شخص 18 یا بالای 18 سال و یک شخص زیر 18 سال21579 دلار کانادا1798 دلار کانادا
دو شخص 18 یا بالای 18 سال و دو شخص زیر 18 سال23290 دلار کانادا1941 دلار کانادا

3. مدارک هویتی

هنگام درخواست آنلاین برای استادی پرمیت باید صفحه‌ی اطلاعات پاسپورت خود را آپلود نمایید. در صورت تایید، باید پاسپورت اصلی خود را ارسال کنید.

4. انگیزه‌نامه یا توضیح‌نامه

این نامه به افسر ویزا کمک می‌کند تا به‌طور کامل با شما و اهداف‌تان آشنا شود. در این نامه باید ذکر کنید که چرا قصد دارید در کانادا تحصیل کنید و مسئولیت‌های خود را به‌عنوان یک دانش آموز یا دانشجو کامل می‌شناسید.

5. اظهار نامه‌ی سرپرست برای افراد زیر سن قانونی

افراد زیر سن قانونی باید فرم اعلامیه سرپرستی را نیز تکمیل کرده و با سایر مدارک درخواست خود، همراه نمایند. این فرم دارای دو صفحه است که باید توسط دفاتر اسناد رسمی تایید شده و محضری باشد. سرپرست فرد متقاضی در کانادا باید صفحه‌ی اول این فرم را امضا کند و والدین فرد در ایران نیز باید صفحه‌ی دوم را امضا کنند.

6. گواهی پذیرش کبک در صورت قصد تحصیل در این استان

اگر می‌خواهید بیش از 6 ماه در کبک تحصیل کنید، به گواهی پذیرش کبک (CAQ) صادر شده توسط این دولت نیاز دارید. در صورت نیاز ممکن است در حین بررسی یک درخواست، مدارک دیگری نیز درخواست شود.

مراحل اخذ استادی پرمیت کانادا

طبق اعلام سایت Canada.ca اپلای استادی پرمیت معمولا 20 روز کاری به‌‌طول خواهد انجامید؛ با این حال زمان انجام این روند، بر اساس محل زندگی فرد، ممکن است کمی متغیر باشد. درخواست مجوز تحصیل از طریق Student Direct Stream (SDS) انجام می‌پذیرد. برای انجام هر چه سریع‌تر این درخواست باید تمامی مدارک موردنیاز که پیش‌تر ذکر کردیم را به‌درستی بارگذاری نمایید.

به‌طور کلی، پیش از رفتن به کانادا باید نسبت به اخذ مجوز تحصیل اقدام کنید. متقاضیان برخی از کشورها مانند آمریکا، در هنگام ورود به کانادا و یا پس از ورود به کانادا نیز می‌توانند برای مجوز تحصیل اقدام کنند.

پس از بارگذاری مدارک، نوبت به تایید هویت (چهره و اثر انگشت) بیومتریک است؛ برای این منظور باید زمان آن را از قبل رزرو کرده و در موعد مقرر انجام دهید تا پردازش استادی پرمیت بدون تأخیر صورت پذیرد. پس از این مراحل درخواست شخص متقاضی پردازش می‌شود و درصورت ناقص بودن مدارک، سندهای لازم خواسته می‌شوند. همچنین برخی اوقات ممکن است فرد نیاز به مدارکی چون معاینه پزشکی و گواهی سوء‌پیشینه نیز داشته باشد و یا لازم باشد برای مصاحبه به سفارت کشور کانادا مراجعه کند.

با انجام این اقدامات، استادی پرمیت کانادا را دریافت خواهید کرد؛ حال اگر در ایران برای دریافت این مدرک اقدام کرده‌اید؛ یک معرفی‌نامه‌ موقت به جای استادی پرمیت ارسال خواهد شد که به‌هنگام ورود باید آن را به افسر خدمات مرزی نشان دهید. پس از ورود به کانادا نیز استادی پرمیت برای‌تان ارسال خواهد شد.

ریجکتی استادی پرمیت کانادا

دلایل ریجکتی استادی پرمیت: عدم تمکن مالی مناسب یا رد گواهینامه معاینه پزشکی

ریجکت شدن درخواست اخذ استادی پرمیت کانادا

در صورت ریجکت شدن استادی پرمیت کانادا، دلایل عدم پذیرش ارسال می‌شود که ممکن است به‌خاطر مواردی چون عدم تمکن مالی باشد که باید مدارک کافی را ارائه کنید. همچنین ممکن است درخواست شود که معاینه پزشکی و یا گواهی عدم سوء‌پیشینه را ارسال کنید.

مزایای اخذ اجازه تحصیل در کانادا

در صورتی که متقاضی زیر 18 سال باشد و برای تحصیل در کانادا موفق به کسب ویزای تحصیلی و استادی پرمیت شده باشد؛ یکی از والدین می‌توانند با کسب ویزای همراه کانادا، اقامت بگیرند. اگر سن متقاضی 18 یا بیشتر باشد، با کسب ویزای تحصیلی و استادی پرمیت کانادا، می‌تواند برای همسر و فرزندان خود ویزای همراه بگیرد. علاوه بر اینکه خود دانشجو برای تامین هزینه زندگی دانشجویی در کانادا، امکان کار پاره‌وقت را دارد؛ همسر متقاضی در طی دوران اقامت می‌تواند به کار تمام وقت آزاد، مشغول شود و فرزند نیز امکان تحصیل در مدارس رایگان دولتی کانادا را خواهد داشت.

دانشجو پیش از اتمام دوره‌ی تحصیلی خود و پایان زمان اعتبار استادی پرمیت، می‌تواند برای اخذ ویزای کار پس از تحصیل در کانادا (PGWP) اقدام کند. به این ترتیب قادر خواهد بود تا پس از فارغ‌التحصیلی به کار تمام‌وقت بپردازد و ویزای همسر و فرزند نیز تمدید خواهد شد. اطلاعات بیشتر درباره ویزای کار پس از تحصیل در کانادا را در مطلب زیر مطالعه کنید:

سخن پایانی

برای تحصیل و اقامت در کانادا، علاوه بر داشتن ویزای تحصیلی، به استادی پرمیت کانادا نیز نیاز دارد. در واقع تمامی افراد غیر کانادایی که قصد تحصیل در دوره‌های بیش از 6 ماهه در این کشور را دارند، باید برای اخذ این مدرک اقدام کنند. در پاسخ به این سوال که استادی پرمیت کانادا چیست نیز باید بگوییم که برگه‌ایست که جزئیاتی از هدف مهاجرت فرد به کانادا، مقطع و رشته تحصیلی، بازه‌ی زمانی تحصیل و محدودیت شخص برای کار و فعالیت را شامل می‌شود.

اپلای استادی پرمیت، کار سختی نیست و اگر موفق به پذیرش از یکی از دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی معتبر این کشور شده‌اید می‌توانید به‌صورت آنلاین درخواست خود برای اخذ استادی پرمیت را ثبت کنید.

سوالات متداول

تمامی افراد غیر کانادایی که قصد تحصیل در دبیرستان ها و کالج های کانادا و دانشگاه‌های این کشور را دارند، علاوه بر داشتن ویزای تحصیلی کانادا، نیازمند اجازه تحصیل در کانادا نیز هستند. اما امکان تحصیل در دوره‌های کوتاه‌تر از 6 ماه، بدون اجازه‌ی تحصیل و با ویزای توریستی نیز امکان‌پذیر است.

نامه‌ پذیرش از دانشگاه، اثبات حداقل تمکن مالی، مدارک هویتی و توضیح‌نامه، مدارک اولیه‌ی موردنیاز برای درخواست استادی پرمیت کانادا هستند. البته ممکن است در حین پردازش اطلاعات مدارک دیگری چون گواهی معاینه‌ی پزشکی نیز درخواست شود.

طبق اعلام سایت Canada.ca اپلای استادی پرمیت معمولا 20 روز کاری به‌‌‎طول خواهد انجامید؛ با این حال زمان انجام این روند، بر اساس محل زندگی فرد، ممکن است کمی متغیر باشد.

در پاسخ به سوال استادی پرمیت کانادا چقدر طول میکشد، باید بگوییم به اندازه طول دوران تحصیل‌تان به علاوه یک 90 روز اضافه دیگر برای تکمیل دوران تحصیل‌تان.

متقاضی با دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کانادا و کسب ویزای تحصیلی و استادی پرمیت کانادا، می‌تواند برای همسر و فرزندان خود نیز ویزای همراه بگیرد.

guest
4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها