موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

استادی پلن کانادا (Study Plan)؛ یکی از مدارک مهم برای ویزای تحصیلی

استادی پلن کانادا (Study Plan)؛ یکی از مدارک مهم برای ویزای تحصیلی

وقتی که برای اخذ ویزای دانشجویی کانادا (Canadian student visa)، درخواست می‌دهید، باید یک برنامه تحصیلی یا اصطلاحاً استادی پلن (Study plan) هم ارائه دهید. استادی پلن کانادا، مهم‌ترین مدرک برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا است و تمام اطلاعات مربوط به مهاجرت تحصیلی متقاضی را به آفیسر پرونده می‌دهد. این اطلاعات شامل علت تحصیل در کانادا، اهداف تحصیلی‌ و برنامه‌های آینده شما، می‌شود. توجه کنید که نداشتن یک استادی پلن مناسب و حرفه‌ای که آفیسر پرونده را قانع نکند، احتمال ریجکت شدن درخواست اخذ ویزای تحصیلی را در پی خواهد داشت.

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های استادی پلن، این است که نشان دهید پس از اتمام دوره تحصیلی در کانادا، به کشور خودتان برمی‌گردید و قصد ماندن در این کشور را ندارید. به‌همین خاطر، در یک استادی پلن باید به چندین سؤال به‌صورت اصولی پاسخ دهید تا آفیسر متوجه هدفتان از اخذ ویزای تحصیلی شود. در این مقاله از پارسی کانادا به بررسی این سؤالات، نکات مهم برای نگارش و انواع آن اشاره می‌کنیم.

استادی پلن چیست؟

استادی پلن (Study Plan)، نوعی نامه است که برای پاسخ اصولی و صحیح به چندین سؤال مهم نوشته می‌شود تا آفیسر پرونده مهاجرتی، متوجه شود هدف متقاضی از اخذ ویزای تحصیلی چیست.

هدف از نگارش استادی پلن، در نظر گرفتن یک برنامه‌ریزی اختصاصی و مشخص‌شده برای رسیدن به اهداف تحصیلی است. این مدرک مهم، باعث می‌شود، دانشجو در زمان تعیین‌شده (اعتبار ویزا)، فارغ‌التحصیل شده و پس از اتمام تحصیل، به کشور خود بازگردد. در واقع نوشتن استادی پلن کانادا، نشان می‌دهد که هدف شما برای دریافت ویزای تحصیلی، تصمیم از روی عجله و ناپختگی نیست و پس از پایان تحصیل، قصد بازگشت به ایران را دارید.

طرز نوشتن استادی پلن

نکات مهم، هنگام نوشتن استادی پلن کانادا

از آنجایی که نگارش Study Plan، بیشتر روی مسائل نگارشی و اصولی متمرکز است، باید نکات زیر را در حین نوشتن آن در نظر داشته باشید:

  •  استادی پلن، باید مختصر و مفید باشد؛ پس طولانی ننویسید. بهتر است بیشتر از یک صفحه نشود.
  •  اگر تجربه‌ای در زمینه نوشتن استادی پلن ندارید، آن را به یک متخصص بسپارید.
  •  پاسخ‌های واقعی بدهید و به‌جای احساس، از منطق برای نوشتن استفاده کنید.
  •  املای صحیح واژه‌ها، ساختار صحیح جملات و استفاده مناسب از کلمات را رعایت کنید.
  •  پاراگراف‌بندی‌ها را به‌صورت اصولی انجام دهید. جملات را در پاراگراف‌های مختلف تقسیم‌بندی کنید.
  •  ورزش، برنامه تلویزیونی یا غذای مورد علاقه‌تان برای آفیسر پرونده هیچ اهمیتی ندارد؛ پس در مورد مسائل مهم‌تر بنویسید.
  •  از حاشیه رفتن در حین نوشتن استادی پلن کانادا پرهیز کنید.
  •  جزئیاتی را در مورد وضعیت مالی خود بنویسید.
  •  به هیچ عنوان از گوگل ترنسلیت استفاده نکنید.
  •  نمونه‌ها و الگوهای حرفه‌ای را با دقت ببینید، اما دقیقاً مثل آن‌ها ننویسید.
  •  خیلی هم کوتاه ننویسید. خودتان را به‌جای آفیسر بگذارید و متن را طوری بنویسید که آفیسر بتواند در 6 دقیقه، همه مطالب مهم را مطالعه کند.
  •  جزئی‌ترین اطلاعات را در مورد رزومه خود (از قبیل معدل، نمره زبان و غیره) بنویسید.
  • دلیلی قانع‌کننده بیاورید که چرا در کشور خودتان ادامه تحصیل نمی‌دهید.
  •  از شخصی که مهارت کافی در نگارش انگلیسی دارد، بخواهید که استادی پلن را بررسی و ویرایش کند.
  •  در نهایت، فهرستی از محتویات استادی پلن تهیه کنید و در قسمتی مناسب قرار دهید تا مطالعه متن برای آفیسر آسان باشد.

در یک متن کوتاه، حدود یک پاراگراف قبل از شروع سؤالات اصلی، توضیح دهید که در کدام رشته‌ای تحصیل کرده‌اید و در چه سالی فارغ‌التحصیلی شده‌اید. این متن کوتاه که در ابتدای استادی پلن نوشته می‌شود، اصطلاحاً کاور لتر (Cover Letter) نامیده می‌شود.

انواع نگارش استادی پلن

به‌طور کلی، 2 نوع نگارش Study Plan برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا وجود دارند. یکی از انواع نگارش‌ها، نوشتن استادی پلن در قالب مقاله یا Essay و دیگری، نوشتن در قالب پرسش و پاسخ است. در استادی پلن نوع Essay، موضوعاتی از قبیل دلیل ادامه تحصیل در کانادا، زمان مورد نیاز برای دستیابی به اهداف تحصیلی، دلایل عدم تحصیل در کشور خود، آینده رشته تحصیلی شما در کشور خودتان، احساس وطن‌دوستی و سوابق تحصیلی نوشته می‌شوند.

در استادی پلن کانادا که به‌صورت پرسش و پاسخ نوشته می‌شود، باید به سؤالات مهمی که دغدغه آفیسر کاناداست، بپردازید. این پرسش‌ها، همان موضوعاتی که هستند که در استادی پلن Essay به‌صورت معمولی نوشته می‌شوند.

نوشتن Study Plan در قالب مقاله (Essay)

به 7 موضوع زیر برای نوشتن استادی پلن کانادا توجه کنید:

  • دلیل ادامه تحصیل در خارج از کشور را توضیح دهید: شرح دلیل تحصیل در کانادا، به‌اندازه همه مراحل برنامه‌ریزی برای اخذ ویزا مهم است. در این بخش می‌توانید به سیستم آموزشی کانادا، رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها، علاقه به تحصیل در محیط آموزشی کانادا، فرهنگ این کشور و موضوعاتی از این قبیل اشاره کنید.
  •  زمان مورد نیاز برای دستیابی به اهداف تحصیلی را مشخص کنید: شناسایی اهداف آموزشی به این معناست که آیا می‌خواهید دانش خود را بالا ببرید یا لزوما فقط قصد مهاجرت دارید. در این بخش باید توضیح دهید که چقدر زمان نیاز دارید که دوره تحصیل خود را در کانادا به پایان برسانید.
  •  دلایل عدم تحصیل در کشور خود را بنویسید: این موضوع نیاز به جمع‌آوری نکاتی در مورد دلایل عدم ادامه تحصیلی در ایران است. مثلاً می‌توانید به این نکات اشاره کنید که کشورتان رشته مورد نظرتان را ارائه نمی‌دهد، سیستم آموزشی آن امکانات کافی را ندارید یا نیازهای تحقیقاتی شما در کشور خودتان، به‌سختی در دسترس است.
  •  به نکاتی مورد چگونگی و کیفیت تحصیل در کشور خودتان اشاره کنید: این بخش از استادی پلن، شامل خلاصه پژوهشی در مورد مؤسسات و برنامه‌های درسی ارائه‌شده در ایران می‌شود. چنین مطالبی می‌تواند آفیسر را قانع کند که امکانات تحصیلی کافی برای ادامه تحصیل‌تان در ایران وجود نداشته است.
  •  در مورد آینده رشته تحصیلی‌تان در کشور خود بنویسید: لیستی از دوره‌های تحصیلی مرتبط با رشته تحصیلی‌تان را (هم در کشور و هم از خارج از کشور) تهیه کنید. این موضوع به تصمیم‌گیری آفیسر در مورد اخذ ویزای تحصیلی کانادا کمک می‌کند تا در مورد انگیزه‌تان برای ادامه تحصیل در خارج از کشور قانع شود.
  •  در مورد علاقه خود به کشورتان بنویسید: برای اینکه به آفیسر ثابت کنید پس از اتمام ادامه تحصیل به ایران برمی‌گردید، باید به نکاتی در مورد علاقه به کشورتان بنویسید. در این بخش از استادی پلن کانادا، به علاقه‌ای که به خانواده دارید و احساس وطن‌پرستی‌تان اشاره کنید.
  •  سوابق تحصیلی‌تان را در نظر بگیرید: سوابق تحصیلی یا رزومه تحصیلی، شامل تمام دوره‌های آموزشی است که در مدرسه، دانشگاه یا مؤسسات آموزشی گوناگون، گذرانده‌اید. همچنین در کنار این اطلاعات تحصیلی، می‌توانید به جایی که کار می‌کردید، تجارب و مهارت‌هایی که دارید نیز اشاره کنید. این اطلاعات، پرونده‌تان را تقویت و تصویری درخشان از شما در ذهن آفیسر ثبت می‌کنند.

نوشتن Study Plan در قالب پرسش و پاسخ

چند پرسش و پاسخ مهم برای نگارش استادی پلن کانادا وجود دارند که در ادامه به 8 مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  •  چرا می‌خواهید در برنامه تحصیلی کانادا که در آن پذیرفته شده‌اید، ادامه تحصیل بدهید؟ برای پاسخ به این سؤال در Study Plan، به دلایل ورود به این برنامه تحصیلی اشاره کنید؛ به اینکه این برنامه تحصیلی چه مزایایی دارد، چرا کانادا مقصد موردعلاقه‌تان است.
  •  اهداف آموزشی شما چه چیزهایی هستند؟ در این سؤال، به جزئیات بیشتری اشاره کنید و هدف آموزشی خود را شرح دهید. آیا دقیقاً پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، قصد ادامه تحصیل دارید؟ آیا برای دوره‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد درخواست داده‌اید؟ چه هدفی برای پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا دارید؟ آیا اهداف تحصیلی و آموزشی با اهداف شغلی‌تان مطابقت دارند؟ پاسخ به این قبیل از سؤالات باعث تقویت استادی پلن کانادا می‌شود.
  • چه تحقیقاتی در مورد تحصیل در کشور خودتان انجام داده‌اید؟ از این پرسش در Study Plan برای بحث در مورد فرصت‌های تحصیلی که در کشورتان وجود دارند استفاده کنید. تحقیقات‌تان را محدود نکنید و به موضوعاتی مثل تفاوت کلی بین تحصیل در ایران و کانادا اشاره کنید.
  •  این برنامه تحصیلی چقدر روی فرصت‌های شغلی در کشور خودتان تأثیر دارد؟ در مورد فرصت‌های شغلی مختلفی که در ایران پیدا کرده‌اید، بحث کنید. مثلاً به این مسئله اشاره کنید که شغلی مطلوب پیدا کرده‌اید، اما رزومه تحصیلی مناسبی برای ورود به آن ندارید و با فارغ‌التحصیل شدن در کانادا، می‌توانید آن را به‌دست بیاورید.
  •  چقدر به کشور خودتان تعلق خاطر دارید؟ در این پرسش از استادی پلن، باید نشان دهید که آیا در کشور محل اقامت‌تان خانواده دارید یا خیر. همچنین، باید به کیفیت روابط خانوادگی خود با فرزندان، والدین، همسر یا شریک زندگی خود اشاره کنید. این پرسش برای این است که آفیسر در مورد تعلق خاطری که به کشور و خانواده‌تان دارید و انگیزه‌ای که باعث بازگشت به ایران می‌شود، مطمئن شود.
  •  در مورد متقاضیان خردسال، دلایل ادامه تحصیل آن‌ها در کانادا چیست و وضعیت مهاجرت والدین یا قیم در کشور محل اقامت چگونه است؟ دلایل ادامه تحصیل متقاضیان زیر 18 سال، باید در استادی پلن توضیح داده شوند. همچنین، در پاسخ به این پرسش، باید به وضعیت مهاجرت والدین یا سرپرستان متقاضی و تمکن مالی آن‌ها اشاره شود.
  •  چقدر رزومه تحصیلی دارید؟ به جزئیات مربوط به رزومه تحصیلی‌تان از جمله تاریخ شروع و پایان آخرین دوره تحصیلی، نام و آدرس مدرسه یا دانشگاه، دوره گذرانده‌شده و مدارکی که به‌دست آورده‌اید اشاره کنید. در این بخش از استادی پلن کانادا، باید جزئیات تمامی مدارسی را که تا امروز در آن‌ها درس خوانده‌اید را ارائه دهید. در نهایت، سوابق کاری خود را هم در همین قسمت نام ببرید. این بخش شامل مشاغل یا موقعیت‌های کاری که داشته‌اید و اینکه این تجارب چگونه می‌توانند به اهداف تحصیلی‌تان کمک کنند، می‌شود.

استادی پلن کانادا

نگارش استادی پلن کانادا و موفقیت در اخذ ویزای تحصیلی

نگارش استادی پلن به‌صورت اصولی و ارائه آن، به‌عنوان مهم‌ترین و مؤثرترین مدرک برای اخذ ویزای تحصیلی کشور کانادا در نظر گرفته می‌شود. این مدرک، حاوی اطلاعاتی در مورد هدف مهاجرت تحصیلی، زمان بازگشت به کشور، رزومه تحصیلی و موضوعات از این قبیل است. آفیسر پرونده، با مطالعه این مطالب مطمئن می‌شود که هدف متقاضی ویزای تحصیلی، واقعاً ادامه تحصیل است و او قصد پناهنده شدن یا اقامت دائمی کانادا را ندارد.

به‌همین دلیل است که نوشتن اصولی و دقیق استادی پلن کانادا برای موفقیت در اخذ ویزای تحصیلی بسیار مهم تلقی می‌شود و اگر به درستی نوشته نشود، احتمالاً ریجکت شدن درخواست ویزا خیلی بالاست.

اگر برای ویزای تحصیلی یا دانشجویی اقدام می‌کنید، قبل از هر کاری، برای نوشتن استادی پلن برنامه‌ریزی کنید. Study Plan، به 2 نوع پرسش و پاسخ و مقاله‌ای (Essay) تقسیم می‌شود، اما موضوعاتی که باید در آن نوشته شود، در هر 2 نوع یکسان است. در‌صورتی‌که نمی‌دانید چگونه یک استادی پلن خوب بنویسید، ما آماده خدمت‌رسانی به شما هستیم. همین حالا با ما تماس بگیرید تا با یک استادی پلن اصولی و کامل، موافقت آفیسر پرونده را بگیرید. همچنین می‌توانید با تکمیل فرم مشاوره زیر، منتظر تماس کارشناسان ما بمانید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متداول

استادی پلن، نوعی نامه است که برای پاسخ به چندین سؤال مهم نوشته می‌شود تا آفیسر پرونده مهاجرتی، متوجه هدف متقاضی از اخذ ویزای تحصیلی شود.

توجه به املای صحیح واژه‌ها، عدم استفاده از گوگل ترنسلیت، آشنایی با اصول نگارش انگلیسی، خلاصه نویسی و عدم پرداختن به حواشی از مهم‌ترین نکات نگارش استادی پلن است.

استادی پلن در 2 نوع «پرسش و پاسخ» و «مقاله‌ای یا Essay» نوشته می‌شود.

بله، اگر استادی پلن به‌درستی نوشته نشود و همه موضوعات لازم را در بر نگیرد، احتمال ریجکت شدن درخواست وجود دارد.

کاور لتر، شامل یک پاراگراف قبل از شروع سؤالات اصلی استادی پلن است و در آن باید در مورد اینکه در کدام رشته‌ای تحصیل کرده‌اید و در چه سالی فارغ‌التحصیلی شده‌اید، بنویسید.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال