موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

پیکاپ ویزای کانادا یا پیکاپ پاسپورت کانادا چیست؟

پیکاپ ویزای کانادا یا پیکاپ پاسپورت کانادا چیست؟

سفر و یا مهاجرت به کانادا، نیازمند پشت سر گذاشتن یک پروسه مشخص و از قبل تعیین شده است. برای اینکه بتوانید این پروسه را با موفقیت پشت سر بگذارید، نیاز دارید تا با اصطلاحات، مقررات، قوانین و همچنین نحوه کمک گرفتن از وکلای مهاجرتی آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات مهم و کاربردی برای ورود به خاک این کشور، پیکاپ ویزای کانادا (Canadian visa Pickup process) است. اصطلاحی که عدم آشنایی با آن می‌تواند، آینده مهاجرتی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

در این مقاله از مجموعه مهاجرتی پارسی کانادا به‌سراغ مفهوم پیکاپ ویزای کانادا و فاکتورهای مؤثر در آن رفته‌ایم. همچنین، قرار است به این سؤال پاسخ دهیم که پیکاپ ویزای کشور کانادا چند روز طول می‌کشد و برای مراجعه به مراکز تعیین‌شده، باید چه اقداماتی را انجام داد. علاوه بر همه این نکات، آشنایی با شهرهای نزدیک به ایران که برای انجام پیکاپ پاسپورت کانادا باید به آن‌ها مراجعه کرد هم یکی از شروط اصلی است. با ما همراه شوید تا هم به هزینه پیکاپ ویزای کانادا بپردازیم و هم به این مسئله اشاره کنیم که چرا فرایند اخذ ویزا مهم‌تر از هر برنامه‌ریزی دیگری است.

منظور از پیکاپ ویزای کانادا چیست؟

نکته حائز اهمیت در این مفهوم، این است که پیکاپ ویزا کانادا در واقع همان پیکاپ پاسپورت کاناداست (به‌انگلیسی: Canadian Passport pickup process) و هر 2 به یک معنا هستند.مفهوم پیکاپ ویزای کشور کانادا به پروسه نهایی دریافت پاسپورت کانادایی شما گفته می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر، شما باید پاسپورت خود را به یکی از مراکز پردازش ویزا یا اصطلاحاً وَک (VAC یا Visa Application Center) بفرستید و سفارت کانادا لیبل ویزای کانادایی را روی آن درج کند. به تمام این فرایند مهم و سرنوشت‌ساز، اصطلاحاً پیکاپ ویزای کانادا گفته می‌شود.

فرم پیکاپ ویزا و پرچم کانادا

توجه داشته باشید که پیکاپ پاسپورت کانادا که توسط سفارت این کشور انجام می‌شود، غول مرحله آخر برای ورود به خاک این کشور است. البته، اصلاً از این غول نترسید، چرا که همکاران ما در مجموعه پارسی کانادا می‌توانند به شما برای پشت سر گذاشتن این مرحله کمک کنند. نکته مهم دیگر این است، از آنجایی که کانادا در ایران سفارت ندارد، باید پروسه پیکاپ پاسپورت کانادا را از طریق یکی از سفارت‌های این کشور در کشورهای نزدیک پیگیری کنید.

چه زمانی باید برای پیکاپ ویزای کانادا اقدام کنیم؟

پس از مصاحبه مربوط به اخذ ویزای کانادایی، به شما گفته می‌شود که درخواست ویزا تأیید و یا رد شده است و حتی نیاز به کار اداری بیشتر دارد. در صورت تایید (approve)، می‌توانید برای انجام پیکاپ پاسپورت کانادا اقدام کنید.

البته، یکی از نکات بسیار مهم در این میان، توجه به موضوع پاس ریکوئست (Passport Request) است که کشور کانادا برای متقاضی ارسال می‌کند. طبق اطلاعات سایت canada.ca، نامه درخواست پاسپورت یا پاس ریکوئست، به متقاضی آموزش می‌دهد که چگونه پاسپورت خود، همسر و یا فرزندانش را برای درج لیبل به سفارت ارسال کند.


البته، بهتر است این نکته را به یاد داشته باشید که ویزاهای اقامت دائم کانادا (Permanent resident visa) را نمی‌توان روی پاسپورت‌های دیپلماتیک (diplomatic passports)، رسمی (official passports) و یا نظامی (military passports) درج و یا الصاق کرد.

.

در پاس ریکوئست از متقاضی موارد زیر خواسته شده است:

  • باید حداقل یک صفحه خالی در پاسپورت موجود باشد
  • پاسپورت خود را با یک کپی از نامه درخواست پاسپورت باید ارائه دهید
  • انقضای پاسپورت شما باید به اندازه مدت‌زمان حضور شما در کانادا باشد
  • از زمانی که این نامه را دریافت می‌کنید، فقط 30 روز فرصت دارید تا پاسپورت خود را به دست اداره مهاجرت کانادا برسانید
  • شماره UCI یا شماره شناسایی شخصی کاملا محرمانه است که در سمت چپ بالای نامه درخواست پاسپورت قرار دارد، از آن محافظت کنید.

مراحل و نحوه پیکاپ ویزای کانادا

برای اینکه بتوانید مراحل پیکاپ ویزای کانادا را با موفقیت پشت سر بگذارید، 2 راه پیش رو خواهید داشت. یکی اینکه خودتان به‌تنهایی این کار را انجام دهید و دیگری اینکه تمام پروسه را برعهده یک مؤسسه مهاجرتی بگذارید. توجه داشته باشید که اگر خودتان به‌تنهایی این کار را انجام دهید، احتمالاً با هزاران سؤال پیچیده روبه‌رو خواهید شد و عدم تجربه شما می‌تواند پروسه اخذ پاسپورت را با مشکل مواجه کند. همچنین، وقت زیادی در این بین تلف می‌شود و ممکن است اصلاً به ددلاین تعیین‌شده در پاس ریکوئست نرسید!

خانمی که پیکاپ ویزا گرفته و خوشحال است

به هر حال، اگر می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید، با در دست داشتن نسخه پرینت‌شده نامه ایمیل و نسخه اصلی پاسپورت باید به سفارت یکی از کشورهای نزدیک بروید.

از طرفی، اگر مراحل پیکاپ ویزای کانادا را برعهده یک مؤسسه مهاجرتی بگذارید، آن‌ها با استفاده از وکیل این کار را انجام می‌دهند. در این صورت، کافی است که شما فرم وکالت پیکاپ ویزا کانادا را پر کنید که در ادامه و در بخش مربوط به مدارک در مورد این فرم توضیح خواهیم داد. نکته جالب اینجاست که مؤسسه مهاجرتی پارسی کانادا این کار را برای مشتریانش انجام می‌دهد و تا پایان دریافت پاسپورت دارای لیبل سفارت در کنارتان خواهد ایستاد. از جمله مزایای واگذاری مراحل پیکاپ ویزا کانادا به موسسات مهاجرتی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  •  صرفه‌جویی در زمان
  •  استفاده از تجربه و دانش وکلای مهاجرتی
  •  در نظر گرفتن حرفه‌ای‌ترین اقدامات برای ارسال پاسپورت
  •  کاهش هزینه‌های شخصی
  •  عدم نیاز به مراجعه حضوری در مراکز VAC

مدارک لازم برای پیکاپ ویزای کانادا

مدارک مورد نیاز عبارت‌اند از:

  • نسخه اصلی پاسپورت امضاشده
  • مدرک بیومتریک و انگشت‌نگاری VAC
  • 2 قطعه عکس ویژه پاسپورت در اندازه 5*7 سانتی‌متری (اگر پاسپورت معتبر ندارید، باید 2 قطعه عکس 4.5*3.5 سانتی‌متری ارسال کنید)
  • نامه پاس ریکوئست
  • اطلاعات تماس (ایمیل، تلفن تماس و آدرس برگشت)

فرم وکالت پیکاپ ویزا کانادا

فرم وکالت پیکاپ پاسپورت کانادا یکی از مدارک مهم و مورد نیاز برای دریافت پاسپورت مورد تأیید سفارت این کشور است. این فرم، در واقع نوعی سند رسمی تحت‌عنوان “سند وکالت‌نامه” است که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مورد تأیید قرار می‌گیرد. معمولاً یک فرم وکالت این‌چنینی از چند بخش مختلف از جمله بخش موکلین، وکیل، سایر اطلاعات، شرایط و متون حقوقی و هزینه‌های قانونی تشکیل شده است. برای درک بهتر، به این جدول نگاه کنید:

بخش‌های فرم وکالتبندهای هر بخش
موکلینشامل اطلاعاتی همچون:
شماره ملی
نام و نام خانوادگی
شماره شناسنامه
نام پدر
شماره تلفن
آدرس و کد پستی
وکیلشماره ملی
تاریخ تولد
شماره شناسنامه
آدرس و کد پستی
سایر اطلاعاتشامل اطلاعاتی در مورد اینکه موکل، حق عزل وکیل و حق توکیل به غیر را دارد یا خیر
شرایط و متون حقوقیپروسه دریافت مدارک از طریق یکی از شهرهای خارجی که سفارت کانادا در آن قرار دارد (مثل آنکارا) و اخذ پاسپورت با شماره‌های مشخص
مشخص کردن حدود اختیارات وکیل
هزینه‌های قانونیشامل هزینه‌هایی مثل هزینه حق‌الثبت، هزینه صدور الکترونیکی سند رسمی، حق‌التحریر، مالیات بر ارزش افزوده و غیره

هزینه پیکاپ ویزای کانادا

قیمت پیکاپ پاسپورت کانادا، بسته به آژانس و یا مراکز وک در شهرهای خارجی مختلف متفاوت خواهد بود. چرا که هزینه‌های تعیین‌شده برای انگشت‌نگاری و یا اسناد بیومتریک در هر آژانس VAC با دیگری فرق دارد. با این اوصاف، هزینه‌های پیکاپ ویزای کانادا معمولاً شامل هزینه‌های مرکز VAC و دستمزدی است که بابت این پروسه دریافت می‌کنند.

مدت زمان پیکاپ ویزای کانادا چقدر است؟

طبق اطلاعات canada.ca، مدت زمان پیکاپ ویزا کانادا اکثر پرونده‌ها در عرض چند هفته و یا کمتر انجام می‌شوند. زمان پردازش در پیکاپ پاسپورت کانادا به دفتر ویزا (the visa office) و مراحل اضافه‌تر برای ویزاهای غیر مهاجرتی مثل ویزای گردشگری یا visitor visa (مثل مصاحبه، ارائه عدم سوء پیشینه، آزمایش‌های پزشکی و غیره) بستگی دارد.

منظور از دفاتر VAC چیست؟

مراکز درخواست ویزا (Visa Application centers) که به‌صورت مخفف وَک (VAC) نامیده می‎‌شوند، شرکت‌هایی خصوصی هستند. این شرکت‌های خصوصی با دولت کانادا قرارداد رسمی دارند تا متقاضیان برای انجام پیکاپ ویزای کانادا، با خیال راحت پاسپورتشان را به آن‌ها ارسال کنند. از جمله ویژگی‌های دفاتر VAC این است که:

  •  در اکثر کشورهای جهان حضور دارند
  •  به زبان محلی و رسمی همان کشور صحبت می‌کنند
  •  به متقاضیان ایرانی که سفارت کانادا در کشورشان وجود ندارد، فرصت پیکاپ ویزای کانادا را می‌دهند

مرکز درخواست ویزای کانادا ( VAC )

با وجود اینکه تصمیم‌گیرندگان اصلی ورود متقاضیان به کانادا، افسران اداره مهاجرت هستند، مراکز VAC هم در این پروسه نقش مهمی را ایفا می‌کنند. طبق اطلاعات سایت اداره مهاجرت کانادا حدود 108 مرکز VAC در سرتاسر دنیا قرار دارند که به متقاضیان سرویس ارائه می‌دهند. مراکز وک، پس از اینکه اقدامات لازم برای پیکاپ پاسپورت کانادا را انجام دادند، مدارک و پاسپورت شما را پس می‌دهند.

پیکاپ ویزای کانادا از کشور ترکیه

کشور ترکیه، یکی از نزدیک‌ترین کشورهایی است که متقاضیان ایرانی برای انجام پیکاپ پاسپورت کانادا به مراکز VAC آن می‌روند. در حال حاضر، پیکاپ ویزا کانادا در ترکیه در چندین شهر از جمله 2 شهر استانبول و آنکارا انجام می‌شوند که آدرس دفاتر وک و هزینه‌های مربوط به هر کدام، متفاوت هستند.

پیکاپ پاسپورت کانادا از استانبول

اطلاعات مربوط به دفتر VAC شهر استانبول عبارت‌اند از:

  •  آدرس: Hacıahmet, Kurtuluş Deresi Cd. No:29, 34440 Beyoğlu/İstanbul, Türkiye
  •  روزهای مراجعه: دوشنبه تا جمعه
  •  هزینه: هزینه پیکاپ ویزای کانادا در استانبول بسته به تعرفه اعلام‌شده توسط این دفتر خواهد بود

پیکاپ پاسپورت کانادا از آنکارا

اطلاعات مربوط به دفتر VAC شهر آنکارا عبارت‌اند از:

  •  آدرس: İşçi Blokları, 06530 Çankaya/Ankara, Türkiye
  •  روزهای مراجعه: دوشنبه تا جمعه
  •  هزینه: هزینه پیکاپ ویزای کانادا در استانبول بسته به تعرفه اعلام‌شده توسط این دفتر خواهد بود

پیکاپ پاسپورت کانادا از دبی

یکی دیگر از شهرهای خارجی نزدیک به ایران برای انجام پروسه پیکاپ پاسپورت کانادا در شهر دبی قرار دارد. این مرکز VAC در روزهای پنجشنبه، جمعه، دوشنبه و سه‌شنبه مشغول به‌فعالیت است و آدرس آن در مکان زیر قرار دارد:

طبقه سوم بازار بزرگ Wafi در دبی (Wafi Mall, 3rd Floor, Road – Dubai – United Arab Emirates)

پیکاپ ویزا کانادا از ارمنستان

ارمنستان، از جمله کشورهای موردعلاقه گردشگران ایرانی محسوب می‌شود که یکی از مراکز رسمی VAC کانادا را هم در خود جا داده است. آدرس این مرکز VAC در ارمنستان در شهر ایروان قرار دارد و در همه روزهای هفته به جز شنبه و یکشنبه مشغول ارائه سرویس است. آدرس این مرکز در ارمنستان عبارت است از:

Vazgen Sargsyan St, Yerevan, Armenia10

پیکاپ ویزا کانادا از گرجستان

شهر تفلیس گرجستان، یکی دیگر از شهرهای نزدیک به شمار می‌رود که علاوه بر امکانات گردشگری، فرصت استفاده از امکانات وَک کانادا را هم فراهم کرده است. آدرس این مرکز در اینجا واقع شده است:

34 Rustaveli Avenue, Third Floor 0108. Tbilisi Georgia

مروری بر چند نمونه پیکاپ ویزای کانادا از مشتریان پارسی کانادا

مهم‌ترین نکته‌ای که در این مقاله از مجموعه مهاجرتی پارسی کانادا در اختیارتان گذاشته شد، اهمیت کمک گرفتن از آژانس معتبر برای پیکاپ ویزا است. درست است که شما توانایی انجام ارسال مدارک و رفتن به مراکز VAC را دارید، اما برای بالا بردن احتمال موفقیت در پیکاپ پاسپورت کانادا بهتر است از ما کمک بگیرید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

در ادامه، چند تصویر را به‌عنوان سند موفقیت ما در اخذ پاسپورت کانادایی که توسط سفارت این کشور لیبل خورده است، به نمایش گذاشته‌ایم:

سوالات متداول:

مدت‌زمان پروسه پیکاپ ویزا کانادا معمولاً چند هفته (بین 3 هفته و شاید بیشتر) طول می‌کشد.

بله، شما می‌توانید با پر کردن فرم وکالت رسمی، تمامی پروسه پیکاپ ویزای کانادا را برعهده یک وکیل مهاجرتی و یا مؤسسه معتبر قرار دهید.

مراکز وک کانادا مسئولیت انجام انگشت‌نگاری و عکس‌نگاری دیجیتالی چهره متقاضیان پاسپورت کانادایی را برعهده دارند.

پیکاپ ویزا همان پیکاپ پاسپورت است و به پروسه نهایی دریافت پاسپورت کانادایی شما گفته می‌شود.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال