موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

راهنمای کامل برای بیمه خودرو در آلمان

راهنمای کامل برای بیمه خودرو در آلمان

در کشور آلمان، بیمه خودرو در آلمان (Kfz-Versicherung) اجباری است. این بیمه، بخشی از هزینه‌های داشتن ماشین در کشور آلمان است و اگر وسیله نقلیه‌تان بیمه نباشد، نمی‌توانید آن را ثبت (Register) کنید و در نهایت اجازه رانندگی نخواهید داشت. سه نوع بیمه ماشین در کشور آلمان وجود دارند؛ بیمه Haftpflicht برای خسارت شخص ثالث، بیمه پوشش جزئی یا Teilkasko و بیمه پوشش جامع یا Volkasko. اگر همراهتان اتومبیل وارد آلمان کرده باشید، بیمه ماشین خارجی (foreign car insurance) کافی نیست و باید با جزئیات بیمه ماشین در آلمان آشنا شوید.

هزینه بیمه خودرو در کشور آلمان به عوامل مختلفی مثل سن راننده، تجربه رانندگی او، موقعیت مکانی و همچنین، ارزش و حجم موتور اتومبیل بستگی دارد. به‌عنوان مثال، اگر به‌تازگی رانندگی یاد گرفته‎‌‌اید، هزینه بیمه ماشینتان گران‌تر از یک راننده با سابقه رانندگی بیش از 20 سال است. متوسط حق بیمه سالانه بیمه خودرو در سال 2024، حدود 258 یورو برای بیمه مسئولیت به اضافه 329 یورو برای پوشش کامل خسارات یا 85 یورو برای پوشش جزئی خسارات است. در ادامه این مطلب از پارسی کانادا به تمام جزئیات مربوط به بیمه کردن ماشین در آلمان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بیمه خودرو در آلمان چگونه است؟

آیا بیمه خودرو در آلمان مورد نیاز است؟

بله بیمه کردن ماشین برای رانندگی در آلمان ضروری و مورد نیاز است. هر شخصی که خودرو دارد، به‌صورت قانونی ملزم به داشتن بیمه مسئولیت خودرو (car liability insurance) است. همچنین برای ثبت کردن (register) ماشینتان در آلمان نیز به بیمه‌نامه مسئولیت خودرو نیاز دارید. طبق قوانین دولت آلمان، هر شخصی که بخواهد اتومبیلش را ثبت کند، باید تأیید الکترونیکی بیمه ماشین (elektronische Versicherungsbestätigung) یا eVB را از اداره ثبت خودروها، دریافت کند. 

آیا می توان از بیمه خودرو کشور دیگری در آلمان استفاده کرد؟

رانندگان کشورهای اتحادیه اروپا (EU) و انجمن تجارت آزاد اروپا (ETFA) جزو افرادی هستند که می‌توانند از بیمه خودرو کشور خودشان در آلمان نیز استفاده کنند. افرادی که خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند، در صورت داشتن گرین کارت بین‌المللی (international green card)، ممکن است به تشخیص مراجع قانونی آلمان بتوانند از بیمه نامه خودرو استفاده کنند.

انواع بیمه خودرو در آلمان

بیمه ماشین در آلمان، سه نوع مختلف دارد. در جدول زیر، با هر 3 نوع بیمه ماشین در کشور آلمان و مهم‌ترین ویژگی‌های هر کدام به‌صورت خلاصه آشنا خواهید شد:

انواع بیمه خودرو در آلمان
موارد تحت پوشش بیمه

بیمه Haftpflicht
(مسئولیت شخص ثالث خودرو)
بیمه Teilkasko
(پوشش جزئی خودرو)
بیمه Volkasko
(پوشش جامع بیمه اتومبیل)
آسیب به افراد و سایر وسایل نقلیهتحت پوشش بیمهتحت پوشش بیمهتحت پوشش بیمه
سرقت و شکسته شدن قفل درهای خودرو-تحت پوشش بیمهتحت پوشش بیمه
آتش‌سوزی، سیل و آسیب‌های مربوط به آب‌وهوا-تحت پوشش بیمهتحت پوشش بیمه
تصادف با حیوانات-تحت پوشش بیمهتحت پوشش بیمه
شکسته شدن شیشه‌های ماشین-تحت پوشش بیمهتحت پوشش بیمه
تعویض قفل‌های خودرو در صورت گم شدن یا دزدیده شدن کلید ماشین-به قرارداد بیمه بستگی داردبه قرارداد بیمه بستگی دارد
آسیب ناشی از سهل‌انگاری در نگهداری خودرو-به قرارداد بیمه بستگی داردبه قرارداد بیمه بستگی دارد
آسیب به ماشین شما در جریان یک تصادف--تحت پوشش بیمه
خرابکاری (خط انداختن روی بدنه ماشین، شکستن آینه بغل و غیره)--تحت پوشش بیمه
تصادف با ماشین شما و فرار راننده از صحنه بدون اطلاع به پلیس--تحت پوشش بیمه

در ادامه، با هر کدام از انواع بیمه خودرو در آلمان آشنا می‌شوید.

 1. بیمه مسئولیت شخص ثالث خودرو (Haftpflicht)

این نوع بیمه خودرو در آلمان، مثل همه بیمه‌ها، خسارات وارده به اشخاص ثالث را پوشش می‌دهد. این خسارات شامل آسیب‌هایی است که به افراد و همچنین دارایی‌هایشان مثل خودروی شخصی آن‌ها وارد می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر، این نوع بیمه خودرو در آلمان، خساراتی که در تصادف برای دیگران ایجاد می‌کنید را می‌پردازد؛ اما خسارات وارده به خودرو یا سلامت شخص شما را پوشش نمی‌دهد.

از آنجایی که شما 100 درصد مسئولیت همه خساراتی که در آلمان به دیگران وارد می‌کنید را برعهده دارید، داشتن این نوع بیمه خودرو در آلمان (Haftpflicht) از نظر قانونی الزامی است. جالب است بدانید که فقط 20 درصد از خودروهای آلمانی فقط از همین بیمه برخوردار شده‌اند که معمولاً شامل خودروهای قدیمی با ارزش خیلی کم هستند. در عوض، 80 درصد دیگر از ماشین‌های آلمانی از بیمه‌های دیگر هم برای پوشش خسارات جدی‌تر استفاده می‌کنند.

2. بیمه پوشش جزئی خودرو (Teilkasko)

بیمه پوشش جزئی خودرو، علاوه بر ویژگی‌هایی که یک بیمه مسئولیت شخص ثالث یا Haftpflicht دارد، شامل پوشش خسارات زیر هم می‌شود:

  • آتش‌سوزی یا انفجار
  • سرقت
  • دزدی
  • خسارات ناشی از اتفاقات طبیعی (مثل طوفان با سرعت باد بالای 8 مایل، تگرگ، سیل، رعد و برق)
  • آسیب به سیم‌کشی خودروی شما به‌دلیل اتصال کوتاه
  • شیشه شکسته (مثل شکسته شدن شیشه جلو یا ترک خوردن آن)
  • حوادث مربوط به برخورد با حیوانات وحشی یا پاره شدن سیم‌کشی داخلی ماشین توسط مارتن (حیوان وحشی شبیه راکون)
  • خسارت ناشی از برق یا بهمن تا سقف مشخص

با همه این اوصاف، خرابکاری‌هایی مثل خط افتادن روی بدنه ماشین یا شکسته شدن آینه بغل توسط این بیمه خودرو در آلمان پوشش داده نمی‌شوند.

3. پوشش جامع بیمه اتومبیل (Volkasko)

بیمه پوشش جامع خودرو، تقریباً همه موارد را پوشش می‌دهد. این بیمه علاوه بر بیمه مسئولیت خودرو و پوشش جزئی خسارات، شامل پوشش‌های اضافه‌تر مثل خرابکاری‌ها و خسارات وارد به خودروی شخصی شما (حتی اگر شخص شما در تصادف مقصر باشید) هم می‌شوند.  همچنین، در صورت تصادف یک راننده با خودروی شما و فرار او از صحنه بدون اطلاع به پلیس، این بیمه باز هم همه خسارات را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بیشتر خودروهایی از بیمه جامع اتومبیل یا Vilkasko برخوردار هستند، بیش از 15 هزار یورو ارزش قیمتی دارند. البته، ناگفته نماند که پوشش جامع بیمه اتومبیل در آلمان، گران‌ترین نوع در بین بیمه‌های اتومبیل محسوب می‌شود.

هزینه بیمه خودرو در آلمان

هزینه بیمه خودرو در آلمان

طبق گزارش رسمی فدراسیون بیمه آلمان (the German Insurance Federation) یا GDV، متوسط حق بیمه سالانه بیمه خودرو در سال 2024 حدود 258 یورو برای بیمه مسئولیت به اضافه 329 یورو برای پوشش کامل خسارات یا 85 یورو برای پوشش جزئی خسارات است.

این ارقام بسته به عوامل مختلفی مثل سن راننده، سابقه رانندگی، حجم موتور اتومبیل و غیره تغییر می‌کنند. هزینه بیمه خودرو در آلمان به اندازه دستور زبان آلمانی متنوع و پیچیده است. به‌همین دلیل اگر در آلمان زندگی می‌کنید و نیاز به مشاوره در مورد بیمه ماشین دارید، با مشاوران ما در پارسی کانادا تماس بگیرید.

 چگونه تصمیم بگیریم که چه بیمه خودرویی را دریافت کنیم؟

برای تصمیم‌گیری در مورد نوع بیمه خودرو در آلمان، بهتر است با یک کارگزار بیمه صحبت کنید و از او در مورد جزئیات بیمه‌ها مشاوره بگیرید. کارگزاران رسمی بیمه در آلمان می‌توانند به شما کمک کنند تا تجربه رانندگی بهتری در کشور آلمان داشته باشید. همچنین، کارگزاری‌ها طیف متنوعی از قیمت‌ها را برای انواع بیمه‌های ماشین ارائه می‌دهند و می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که برنامه‌ریزی کرده‌اید، اتومبیلتان را بیمه کنید.

پس از انتخاب بیمه مناسب برای خودرو، یک شماره eVB یا شماره بیمه خودرو در آلمان دریافت خواهید کرد که کم‌تر از یک روز کاری طول می‌کشد. شماره eVB برای زمانی است که می‌خواهید خودروی خود را در سامانه ثبت ماشین یا Kfz-Zulassungsstelle یا ثبت یا Register کنید.

 نحوه درخواست بیمه ماشین در آلمان

برای درخواست بیمه خودرو در آلمان باید اسناد و مدارک زیر را داشته باشید و به یک کارگزاری بیمه ارائه دهید:

  •       شماره گواهینامه رانندگی آلمانی
  •       کد ملی (Personal ID)
  •       اطلاعات شخصی مربوط به سابقه رانندگی شما
  •       جزئیات مربوط به حساب بانکی آلمانی (در صورت پرداخت هزینه‌ها به‌صورت برداشت مستقیم توسط کارگزاری یا direct debit)
  •       مدارک مربوط به خرید وسیله نقلیه یا خودرو (بعضی از بیمه‌گذاران درخواست می‌کنند)

بیشتر کارگزاری‌ها یا شرکت‌های بیمه در آلمان، امکان خرید آنلاین بیمه‌نامه خودرو را ارائه می‌دهند. در صورت دریافت بیمه خودرو در آلمان از این طریق، مشخصات بیمه خود را می‌توانید به‌صورت الکترونیکی و در عرض 24 ساعت دریافت کنید.

برای تشکیل پرونده بیمه خودرو پس از خرید بیمه، باید موارد زیر را دریافت کنید:

  •       شماره بیمه یا eVB
  •       اطلاعات بیمه‌نامه
  •       فرم گزارش تصادف اتحادیه اروپا (EU accident statement form) برای استفاده در صورت وقوع هرگونه حادثه رانندگی

بیمه خودرو در آلمان تا چقدر خسارات را پوشش می‌دهد؟

طبق قانون، موارد زیر شامل حداقل مبالغ پوشش بیمه مسئولیت ماشین برای هر شهروند آلمانی است:

  •       بیمه آسیب شخصی تا سقف 7.5 میلیون یورو
  •       بیمه خسارت به اموال تا سقف 1.12 میلیون یورو
  •       بیمه ضرر مالی تا سقف 50 هزار یورو

چه بیمه خودرویی در المان مناسب شما است؟

ارائه دهندگان بیمه خودرو سازگار با مهاجران

بعضی از بیمه‌گذاران و کارگزاری‌های بیمه خودرو در آلمان، شرایط قابل توجهی را برای مهاجران ارائه می‌دهند. پس از مهاجرت به آلمان و اخذ اقامت قانونی این کشور می‌توانید از شرکت‌های زیر برای بیمه کردن ماشینتان کمک بگیرید:

  •       کارگزاری بیمه خودرو MW Expat Solutions، ارائه‌دهنده بیمه ماشین به زبان انگلیسی با 45 درصد تخفیف
  •       کارگزاری DA Direct
  •       کارگزاری CosmosDirekt
  •       کارگزاری R+V
  •       کارگزاری بیمه AXA

 بهترین بیمه خودرو در آلمان کدام است؟

حدود 91 شرکت بیمه ماشین در آلمان وجود دارند؛ بنابراین، نمی‌توان گفت که از بین این حجم زیاد از کارگزاری‌های بیمه، کدامشان به شما بهترین خدمات را ارائه می‌دهند. بهترین روش برای پیدا کردن یک بیمه‌گذار خوب در آلمان که با نیازها و بودجه شما سازگاری بیشتری داشته باشد، استفاده از ابزاری مثل Tarifcheck (وب‌سایت آنلاین) است که هزینه‌های شفاف بیمه خودرو را به‌صورت آنلاین محاسبه می‌کند. همچنین، شما می‌توانید از همکاران ما در پارسی کانادا هم در این مورد مشاوره تخصصی دریافت کنید.

در ضمن، ویدئوهای آموزشی بسیاری در رابطه با این موضوع در یوتیوب و سایر پلتفرم‌های اجتماعی آنلاین وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها هم کمک بگیرید.

چگونه برای بیمه خودرو در آلمان هزینه کم‌تری بپردازیم؟

روش‌های مختلفی برای کاهش حداکثری هزینه‌های بیمه ماشین در آلمان وجود دارند که به افزایش پس‌انداز و مدیریت هزینه زندگی در آلمان کمک می‌کنند. به‌همین دلیل، رعایت کردن 8 مورد زیر می‌تواند باعث شود تا هزینه کم‌تری بابت بیمه ماشین در آلمان بپردازید:

  •       از فرانشیز بیمه استفاده کنید. از آنجایی که هزینه خسارت به ماشین‌ها گران‌تر از هر هزینه‌ای است، فرانشیز 150 یورویی بیمه Teilkasko و فرانشیز 300 یورویی بیمه Volkasko توصیه می‎شود.
  •       از گزینه پرداخت سالانه هزینه بیمه استفاده کنید.
  •       مسافت کم‌تری را در طول سال با ماشین طی کنید. هرچقدر مسافت طی‌شده توسط ماشین بیشتر باشد، هزینه بیمه هم بیشتر می‌شود.
  •       سابقه بهتری از رانندگی خود ثبت کنید.
  •       با دقت رانندگی کنید تا دچار حادثه یا تصادف نشوید.
  •       با یکی از کارگاه‌های تعمیر خودرو یا Werkstattbindung که توسط بیمه‌گذار تأیید می‌شوند، قرارداد ببندید. این قرارداد می‌تواند 10 درصد از حق بیمه را کم کند.
  •       اگر صاحب خودرو و بیمه آن هستید و به‌صورت خوداشتغالی کار می‌کنید، هزینه‌های بیمه ماشینتان را از اظهارنامه مالیاتی خود کسر کنید.
  •       نهایتاً تا 30 نوامبر هر سال فرصت دارید که بیمه خود را تمدید کنید. بهتر است در هنگام تمدید، ارزان‌ترین بیمه‌گذار را انتخاب کنید.

در صورت تصادف در آلمان باید چه کار کرد؟

اگر در آلمان تصادف کردید و کسی در این حادثه مجروح شد، باید با 112 (پلیس آلمان) تماس بگیرید. در ادامه، باید یک گزارش تصادف اروپایی یا اصطلاحاً Europäischer Unfall Bericht را پُر کنید و نام، آدرس و شماره پلاک ماشین طرف مقابل را هم بنویسید.

اگر در حین تصادف، در مورد بیمه خودرو در آلمان سؤالی دارید می‌توانید با مرکز تماس شرکت‌های بیمه خودرو در آلمان یا Zentralrat der Autoversichere تماس بگیرید. شماره‌های تماس این مرکز شامل +4940300330300 و 08002502600 هستند و به افراد کمک می‌کنند تا اطلاعات بیمه‌گذار شخص مقابل را در صورت وقوع تصادف در آلمان به‌دست بیاورند. مرکز تماس با شرکت‌های بیمه خودرو در آلمان در سایر کشورهای اروپایی هم پاسخگوی رانندگان آلمانی هستند. 

دریافت مشاوره برای داشتن بیمه خودرو در آلمان

طبق قوانین آلمان برای رانندگی مجاز و به‌طور کلی، ثبت کردن قانونی اتومبیل باید بیمه داشته باشید. شما می‌توانید از شرکت‌های مختلف بیمه‌گذار آلمانی، برای بیمه خودرو در آلمان اقدام گنمید و حتی با چند روش کاربردی، هزینه‌های بیمه‌نامه را در طول سال کاهش دهید. در این مقاله از پارسی کانادا همه جزئیات بیمه ماشین در آلمان آشنا شدید و حالا می‌دانید که چند نوع بیمه ماشین وجود دارد و هر کدام چه خساراتی را پوشش می‌دهند.

برای دریافت مشاوره تخصصی در مورد مهاجرت به آلمان و قوانین شهروندی این کشور می‌توانید از همکاران ما در مجموعه مهاجرتی پارسی کمک بگیرید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سوالات متداول

بله بیمه کردن ماشین در کشور آلمان ضروری و مورد نیاز است. هر شخصی که خودرو دارد، به‌صورت قانونی ملزم به داشتن بیمه مسئولیت خودرو یا اصطلاحاً car liability insurance است.

سه نوع بیمه ماشین در کشور آلمان وجود دارند؛ بیمه Haftpflicht برای خسارت شخص ثالث، بیمه پوشش جزئی یا Teilkasko و بیمه پوشش جامع یا Volkasko.

عواملی مؤثری همچون سن راننده، سابقه رانندگی، نوع بیمه، موقعیت مکانی و حجم موتور اتومبیل روی قیمت بیمه‌نامه خودرو در آلمان تاثیر می‌گذارند.

 با رعایت کردن قوانین، کوتاه کردن مسافت طی‌شده در طول سال، تصادف نکردن و استفاده کردن از فرانشیز بیمه می‌توانید هزینه‌های بیمه خودرو در کشور آلمان را به حداقل برسانید.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها