موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بررسی شرایط و قوانین رانندگی در آلمان

بررسی شرایط و قوانین رانندگی در آلمان

سفر کردن و رانندگی در آلمان با وجود بزرگراه‌های خارق‌العاده و مناظر دیدنی‌ آن، بسیار لذت‌بخش است، اما آلمان نیز مثل بسیاری از کشورها، قوانین راهنمایی و رانندگی خاص خود را دارد. همان‌طورکه می‌دانید، آلمان اولین تولیدکننده خودرو در جهان است و رانندگی در این کشور، قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارد؛ به‌طوری‌که تقریبا هر 10 سال یکبار این قوانین بازنویسی می‌شوند. اگر این قوانین را رعایت نکنید، ممکن است توسط پلیس آلمان جریمه شوید یا حتی خودروتان توقیف شود. به‌همین دلیل در این مقاله از پارسی کانادا، می‌خواهیم در مورد قوانین رانندگی در آلمان صحبت کنیم. با ما باشید.

آیا رانندگی در آلمان ساده است؟

رانندگی در آلمان نه تنها ساده، بلکه یک تجربه بسیار لذت‌بخش است. اگر به رانندگی در سمت راست عادت داشته باشید، رانندگی در این کشور برایتان کار سختی نیست! درصورتی‌که معمولا در سمت چپ رانندگی می‌کنید، نگران نباشید، زیرا با تمرین و گذشت زمان، به این وضعیت عادت خواهید کرد. حتی می‌توانید ابتدا نزدیک خانه خود، تمرین کرده و سپس رانندگی در جاده‌های اصلی را شروع کنید.

توریست هایی که در آلمان در حال رانندگی هستند

آیا توریست‌ها در آلمان مجوز رانندگی دارند؟

گردشگران در آلمان تحت یکی از 4 شرایط زیر می توانند با استفاده از گواهینامه رانندگی کشور خود رانندگی کنند.

  1. بازدیدهای کوتاه مدت (Short-term Visits): اگر به عنوان توریست یا برای اقامت کوتاه مدت (معمولاً تا 6 ماه) به آلمان سفر می کنید، به طور کلی می توانید از گواهینامه رانندگی ملی خود برای رانندگی در آلمان استفاده کنید.
  2. مجوز بین المللی رانندگی (IDP): بسته به کشور خود، ممکن است نیاز به داشتن مجوز رانندگی بین المللی (IDP) به همراه گواهینامه رانندگی ملی خود نیز داشته باشید. IDP اساساً ترجمه گواهینامه رانندگی فعلی شما است و اگر گواهینامه شما به زبان آلمانی یا انگلیسی نباشد، یا اگر با استانداردهای آلمانی مطابقت نداشته باشد (به عنوان مثال، فاقد عکس باشد یا گواهینامه اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا نباشد، مورد نیاز است. ).
  3. گواهینامه اتحادیه اروپا/EEA: اگر دارای گواهینامه رانندگی صادر شده توسط یک کشور اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا هستید، می توانید تا زمانی که معتبر است، حتی به عنوان یک توریست، از آن در آلمان بدون هیچ مدرک اضافی استفاده کنید.
  4. مجوزهای غیر اتحادیه اروپا / EEA: برای مجوزهای صادر شده در خارج از اتحادیه اروپا / EEA، نیاز به IDP می تواند متفاوت باشد. در حالی که بسیاری از مجوزهای غیر اتحادیه اروپا / EEA برای بازدیدهای کوتاه مدت بدون IDP پذیرفته می شوند، داشتن یک مجوز برای جلوگیری از هر گونه مشکل توصیه می شود، به خصوص اگر مجوز شما به زبانی غیر از آلمانی یا انگلیسی باشد.

برای ایرانیان با توجه به اینکه کشور ایران جز اتحادیه اروپا نیست، باید ترجمه گواهینامه رانندگیتان یا همان IDP را به همراه داشته باشید.

آیا برای مهاجرت به آلمان به مجوز رانندگی بین‌المللی برای آلمان نیاز دارم؟

بله- اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید و در مورد نیاز به مجوز رانندگی بین المللی (IDP) برای رانندگی در آلمان فکر می کنید، پاسخ به عوامل مختلفی از جمله کشور مبدا و مدت اقامت شما بستگی دارد. برای اقامت طولانی  یا اگر قصد دارید در آلمان اقامت داشته باشید، لازم باشد گواهینامه رانندگی ملی خود را به گواهینامه رانندگی آلمانی تبدیل کنید. فرآیند و الزامات این تبدیل بسته به کشوری که مجوز فعلی شما در آن صادر شده است می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. برخی از کشورها قراردادهای متقابلی با آلمان دارند که امکان تبادل مستقیم را فراهم می کند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از شما بخواهند که آزمون کتبی یا عملی رانندگی را بگذرانید.

نحوه دریافت مجوز رانندگی بین‌المللی برای آلمان

گواهی‌نامه بین‌المللی (IDP) در واقع همان گواهینامه ملی شماست که به زبان‌های مختلف، ترجمه می‌شود. شما باید این مجوز را به‌همراه گواهینامه اصلی خود، نگه‌داری کنید. برای دریافت گواهینامه بین‌المللی در آلمان، باید در شهری که در آن زندگی می‌کنید، درخواست دهید. این را هم بگوییم که کسی نمی‌تواند از طرف شما درخواست دهد یا حتی این مجوز را تحویل بگیرد. برای دریافت گواهینامه بین‌المللی در آلمان، باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. ابتدا باید  فرم درخواست مدارک خود را در سایت internationaldriversassociation آپلود کنید. برای تکمیل این فرم، لازم است که حتما گواهینامه ایرانی یا کشوری که شهروند آن هستید را داشته باشید.
  2. پس از آنکه مدارکتان بررسی شد، مجوز بین‌المللی به زیان آلمانی صادر می‌شود که می‌توانید از طریق همین سایت، آن را دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه بین‌المللی

مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز رانندگی بین‌المللی عبارت‌اند از:

  • پاسپورت معتبر (یا مدرک شناسایی)
  • 2 قطعه عکس در اندازه عکس پاسپورت
  • تصویر گذرنامه بیومتریک
  • گواهینامه رانندگی ایرانی (یا کشوری که مقیم آن هستید)

اطلاعات بیشتر برای دریافت گواهینامه رانندگی در آلمان را در این لینک بخوانید.

گرفتن گواهینامه رانندگی در آلمان

قوانین رانندگی در آلمان و قوانین جاده

عمومی‌ترین نکاتی که در مورد قوانین رانندگی در آلمان باید بدانید، به‌شرح زیر است:

  • اولین نکته برای رانندگی در آلمان این است که باید حداقل 18 سال سن و گواهینامه معتبر رانندگی داشته باشید. 
  • بستن کمربند ایمنی در آلمان، اجباری است.
  • معمولا جهت جاده در آلمان برای رانندگی، سمت راست است.
  • نظم و انضباط بین خطوط در اتوبان‌های آلمان بسیار مهم است. به همین دلیل، سعی کنید همیشه در لاین سمت راست بمانید مگر اینکه بخواهید سبقت بگیرید.
  • اتوبان‌های آلمان محدودیت سرعت دارند. به‌طورمعمول، سرعت شما به 120 کیلومتر در ساعت محدود می‌شود، اما مناطقی از بزرگراه‌ها وجود دارند که حداکثر سرعت توصیه شده در آن‌ها 130 کیلومتر در ساعت است.
  • حداکثر سرعت برای رانندگی در شهر، معمولا 50 کیلومتر است مگر اینکه با علائم مشخص شود. در جاده‌های اطراف مناطق مسکونی، رانندگان به‌طورکلی به 100 کیلومتر در ساعت محدود می‌شوند. 
  • در مواقع اضطراری می‌توانید از هر نقطه‌ای با شماره 112 تماس بگیرید.
  • همه کاربران جاده باید به خودروهای اضطراری دارای چراغ چشمک‌زن راه بدهند.
  • اتوبوس‌های مدرسه در هنگام خروج از ایستگاه‌های اتوبوس اولویت دارند.
  • در آلمان از سیستم بین‌المللی چراغ‌راهنمایی سه رنگ استفاده می‌شود. یک چراغ راهنمایی قرمز با فلش سبز که به سمت راست اشاره دارد به شما امکان می‌دهد به راست بپیچید، مشروط بر اینکه به سایر عابران پیاده راه بدهید.
  • قوانین این کشور، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی را ممنوع می‌کند. مگر اینکه فرد از هندزفری استفاده کند.

آلمان در کدام سمت جاده رانندگی می‌کند؟

در آلمان هم مانند ایران رانندگان در سمت راست رانندگی می‌کنند و از سمت چپ سبقت می‌گیرند. بیشتر خط‌کشی‌های جاده، سفید هستند. دوچرخه‌سواران ممکن است در مسیرهای دوچرخه‌سواری یا Radweg حرکت و رانندگان باید در گذرگاه‌های عابر پیاده وقتی که عابران پیاده منتظر عبور هستند، توقف کنند.

نوشیدنی و رانندگی در آلمان

آلمانی‌ها به نوشیدن الکل بسیار معروف هستند. با این حال، قوانین سخت‌گیرانه‌ای نیز برای رانندگی در حالت مستی دارند. طبق این قوانین، حداکثر الکل مجاز در هر نوشیدنی در زمان رانندگی، باید 0.5 میلی‌گرم باشد و اگر بیش ‌از این مقدار باشد، منجر به جریمه 500 یورویی و یک ماه تعلیق رانندگی می‌شود.

کمربند ایمنی و قوانین صندلی اتومبیل در آلمان

در آلمان برای تمام سرنشینان خودرو؛ حتی افرادی که صندلی عقب هستند؛ بستن کمربند الزامی است و عدم رعایت این قانون، منجر به پرداخت جریمه‌های سنگین می‌شود. برای کودکان زیر 3 سال، باید از صندلی مخصوص در خودرو استفاده شود. کودکان زیر 12 سال با قد زیر 150 سانتی‌متر نیز، باید کامل روی صندلی بنشینند.

محدودیت‌های سرعت رانندگی در آلمان

آلمان به داشتن بزرگراه‌هایی با محدودیت سرعت و حتی برخی جاده‌ها بدون محدودیت سرعت معروف است؛ با‌این‌حال بخش‌های زیادی در امتداد بزرگراه‌های آلمان وجود دارد که محدودیت‌های سرعت سختی دارند. محدودیت سرعت را در زیر به‌صورت موردی بیان می‌کنیم:

  •  50 کیلومتر در ساعت (31 مایل در ساعت) برای مناطق شهری
  •  100 کیلومتر در ساعت (62 مایل در ساعت) برای مناطق غیرشهری

سرعت توصیه شده برای آزادراه‌های آلمان، 120 کیلومتر و در بعضی مناطق تا 130 کیلومتر در ساعت است. رانندگی با سرعت بالاتر مجازاتی ندارد، اما افزایش خطر ممکن است منجر به خسارات شود. 

هزینه رانندگی در آلمان

هزینه‌های رانندگی در آلمان شامل هزینه‌های زیر می‌شود:

  • هزینه گاز و بنزین در آلمان
  • هزینه خرید اتومبیل در آلمان
  • جریمه در آلمان
  • هزینه اجاره اتومبیل در آلمان
حتما بخوانید:
هزینه زندگی در آلمان

هزینه گازوئیل و بنزین در آلمان

گازوئیل و بنزین، 2 سوخت اصلی در آلمان به‌حساب آمده و بسیار گران هستند. همچنین سوخت‌گیری در آخر هفته‌ها نیز ممکن است گران‌تر از روزهای دیگر هفته باشد. به همین دلیل، ایده خوبی است که باک خود را در روزهای عادی هفته، بین ساعت 18:00 تا 20:00 پر کنید. هزینه‌ سوخت گاز و بنزین را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

هزینه گازوئیل و بنزین در آلمان
هزینه گازوئیل در آلمانگازوئیل 1 لیتر: 1.98 یورو
هزینه بنزین در آلمانبنزین 1 لیتر: 1.779 یورو

هزینه خرید اتومبیل در آلمان

هزینه‌های متوسط خرید خودرو به نوع اتومبیل و کمپانی‌ای که از آن خریداری می‌کنید، بستگی دارد. همچنین هزینه‌های جانبی دیگری مانند مالیات، تعمیرات و بیمه خودرو و همچنین هزینه‌های عملیاتی مانند سوخت و غیره در ماه وجود دارد که جزء هزینه‌های ماهانه زندگی در آلمان هستند و باید آن‌ها را درنظر بگیرید. به‌طور کل، هزینه‌های جانبی برای خودروهای معمولی 520 یورو و برای خودروهای برقی 788 یورو در ماه است. به‌عنوان مثال، هزینه‌های تخمینی برای داشتن یک ماشین استاندارد مانند VW Golf طبق جدول زیر است:

هزینه خرید اتومبیل در آلمان
نوع هزینهمبلغ
بیمه500 یورو در سال
مالیات150 یورو
سوخت1150 یورو در سال
بازرسی100 یورو هر 2 سال
گاراژ/ پارکینگ100 یورو در ماه
تعویض لاستیک100 یورو در سال

هزینه اجاره اتومبیل در آلمان

کرایه ماشین در آلمان نیز به نوع و مدل خودرویی که قصد اجاره آن را دارید، بستگی داشته و عدد ثابتی ندارد. کسانی که ماشین کرایه می‌کنند، باید گواهینامه رانندگی و پاسپورت معتبر داشته باشند.

جریمه در آلمان

جریمه رانندگی در آلمان 30 یورو برای رانندگی در یک منطقه مسکونی و 20 یورو و در صورت تجاوز از سرعت مجاز در بزرگراه، 700 یورو جریمه اعمال می‌شود. در هر دو مورد، فرد مجرم دو امتیاز منفی در گواهینامه و سه ماه ممنوعیت رانندگی دریافت خواهد کرد.

انواع جاده‌های آلمان برای رانندگی

جاده‌های آلمان به ایمنی معروف‌اند و به انواع اتوبان، راه زمین و منطقه‌ای، جاده‌های شهری و بزرگراه‌های فدرال (Bundestrasse) تقسیم می‌شوند که در ادامه هرکدام را به‌صورت مختصر شرح خواهیم داد:

  • رانندگی در اتوبان‌های آلمان به‌دلیل مهندسی فوق‌العاده‌اش، نهایت لذت را خواهد داشت. تردد موتورسیکلت، دوچرخه و عابرپیاده و همچنین هر وسیله نقلیه‌ای که کمتر از 60 کیلومتر در ساعت حرکت کند، در اتوبان‌ها ممنوع است.
  • راه زیرزمینی و منطقه‌ای در اصل، همان مسیرهای خارج شهری است که ما اصطلاحا به آن‌ها کمربندی می‌گوییم. در این جاده‌ها ترافیک کمتری به‌چشم می‌خورد و محدودیت سرعت دیده می‌شود. اگر در این جاده‌ها در نزدیکی شهر باشید، 50 کیلومتر در ساعت و در صورت نبود تابلو با 100 کیلومتر در ساعت می‌توانید رانندگی کنید.
  • جاده‌های شهری در اصل همان خیابا‌ن‌های شهر هستند که شما می‌توانید با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید. این جاده‌ها پرُ از اتومبیل هستند و قوانین رانندگی شهری در آن‌ها باید رعایت شود.
  • جاده‌های فدرال با اعداد B مانند B45 مشخص شده‌اند و طول آن حدود 520 کیلومتر است. این بزرگراه فدرال آلمان با علائم زرد مستطیلی با اعداد مشکی، بر خلاف نشانگرهای سفید آبی بزرگراه‌های دسترسی کنترل‌شده اتوبان، برچسب‌گذاری شده‌اند.

قوانین رانندگی در آلمان و قوانین جاده

چیزهای دیگر که هنگام رانندگی در آلمان باید بدانید!

غیر از همه این موارد گفته شده، چیزهای دیگری هم هست که باید برای رانندگی در آلمان بدانید که به شرح زیر است:

  • اگر چراغ‌های خودرو به هر نحوی معیوب است، نباید در شب رانندگی کنید و این کار در آلمان ممنوع است.
  • همه خودروها باید جعبه کمک‌های اولیه قابل‎حمل و مثلث برای توقف در صندوق عقب ماشین داشته باشند. هنگامی که یک خودرو مجبور است در بزرگراه آلمان توقف کند، مثلث پشت خودرو قرار می‌گیرد تا به رانندگان مقابل هشدار دهد.
  • اکثر مردم آلمان وسایل نقلیه خود را در کنار جاده پارک می‌کنند. پارک در کنار خیابان فقط در جهت حرکت در آن سمت مجاز است. در خیابان‌های یک طرفه، پارک در هر دو سمت راست و چپ مجاز است، زیرا ترافیک در دو طرف در یک‌جهت جریان دارد.
  • اکثر خودروهای در این کشور، کوچک و جمع‌وجور هستند و کمتر خودروهای غول‌پیکر خواهید دید.
  • اگر کمتر از 6 ماه در آلمان اقامت دارید (اکثر ویزاهای توریستی فقط 3ماهه هستند) به مجوز رانندگی بین‌المللی نیاز ندارید.

رانندگی در آلمان، تجربه‌ای لذت‌بخش!

در این مقاله در مورد رانندگی در آلمان و قوانین مربوط به آن صحبت کردیم. همان‌طور که تا اینجا فهمیدید، رانندگی در این کشور نظم و قوانین خاصی نسبت به کشورهای اروپایی دیگر دارد، اما اگر یکبار تجربه کنید، متوجه می‌شوید که چقدر لذت‌بخش است. درصورتی‌که قصد زندگی، کار یا تحصیل در آلمان دارید، باید به قوانین رانندگی در آلمان نیز پایبند باشید. چنانچه سوالی دارید که در این مقاله به آن پاسخ داده نشده یا قصد مهاجرت و دریافت اقامت آلمان را دارید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سؤالات متداول

بله – اتوبان‌های آلمان دارای محدودیت سرعت هستند، اما بخش‌هایی از اتوبان وجود دارند که در واقع محدودیت سرعت ندارند. قاعده کلی این است که شما نمی‌توانید با بی‌احتیاطی رانندگی کنید و همیشه باید کنترل وسیله نقلیه خود را حفظ کنید.

هنگام رانندگی در شهرها، محدودیت سرعت به طور خودکار 50 کیلومتر در ساعت و خارج از شهرها، 100 کیلومتر در ساعت است. در آزادراه‌های آلمان نیز ، محدودیت سرعت 120 کیلومتر و در بعضی مناطق تا 130 کیلومتر در ساعت است. 

  • گواهینامه رانندگی معتبر و جاری در کشور محل اقامت یا مجوز بین‌المللی
  • مدارک بیمه
  • حداقل 18 سال سن

بله ایرانیان حتی اگر به عنوان توریست بخواهند در آلمان رانندگی کنند نیاز است که مدرک رانندگی خود را به صورت ترجمه شده IDP به همراه داشته باشند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال