موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

همه چیز در مورد اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند

همه چیز در مورد اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند

تا قبل از سال 1986، تمام نوزادانی که در استرالیا متولد می‌شدند، به‌صورت خودکار به‌عنوان شهروند رسمی این کشور به‌شمار می‌رفتند. با این حال، امروزه چنین قانونی برای اخذ اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند وجود ندارد. در حال حاضر اگر یک کودک از والدینی که شهروند استرالیا نیستند، در خاک استرالیا متولد شود، با توجه به ویزایی که والدینش دارند، تعیین تکلیف می‌شود.

با این حال، پرسش اصلی این است که آیا کودک متولدشده در استرالیا، می‌تواند تابعیت یا شهروندی این کشور را دریافت کند؟ پاسخ مثبت است؛ اما همه چیز به وضعیت مهاجرت والدین کودک بستگی دارد.

از طرفی، ممکن است این پرسش برایتان مطرح شود که آیا والدین با تولد فرزند در استرالیا شانس اخذ شهروندی این کشور را دارند؟ چه شرایطی ممکن است چنین فرصتی را در اختیار یک خانواده غیر استرالیایی قرار دهد؟ با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید تا به پرسش‌های اقامت از طریق تولد فرزند در استرالیا پاسخ دهیم.

مهاجرت و اخذ اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند

اقامت فرزندان از طریق قانون تولد در استرالیا از اصل خون پیروی می‌کند!

بررسی قانون تولد فرزند در استرالیا

قانون تولد در استرالیا، در حال حاضر از اصل خون پیروی می‌کند. طبق قوانینی که توسط وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا (Department of Foreign Affairs and Trade)، به‌دلیل تغییراتی که در قوانین شهروندی استرالیا در 20 آگوست 1986 ایجاد شده است، افرادی که در استرالیا متولد شده‌اند، به 2 دسته متولدین قبل از 20 آگوست سال 1986 و متولدین 20 آگوست سال 1986 و بعد از آن تقسیم می‌شوند. پیش از این قانون تولد در استرالیا، از اصل خاک پیروی می‌کرد اما با توجه به قوانین مهاجرتی استرالیا پس از تاریخ 20 آگوست 1986، نوزادانی که یکی از شرایط زیر را دارند، حق دریافت شهروندی یا تابعیت استرالیا را خواهند داشت:

  • یکی از والدین یا هر دو شهروند استرالیا محسوب شوند یا اقامت دائم این کشور را داشته باشند.
  • نوزاد از روز تولد تا 10 سالگی، به‌صورت پیوسته در خاک استرالیا اقامت داشته باشد.

اخذ اقامت برای فرزندان از طریق تولد در استرالیا

برای دریافت اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند، باید حالت‌های مختلفی را که در مورد وضعیت مهاجرتی والدین وجود دارند، بررسی کنیم. برای مثال، شرایط اخذ تابعیت استرالیا برای کودک وقتی که والدین او اقامت موقت استرالیا را دارند با شرایط والدینی که اقامت دائم دارند، کاملاً متفاوت است. بنابراین، قبل از مهاجرت به استرالیا و فرزندآوری در خاک آن، باید این حالت‌های مختلف را درنظر بگیرید. حالت‌های اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند و ویزاهایی را که از طریق آن‌ها به کودک و والدینش تعلق می‌گیرند، عبارت‌اند از:

اگر پدر و مادر یا یکی از آن‌ها شهروند استرالیا باشد، خود فرزند نیز به‌عنوان شهروند این کشور محسوب خواهد شد.

والدین فرزند متولد شده در استرالیا، هر نوع ویزایی که داشته باشند (اعم از موقت و دائمی)، کودکشان هم همان نوع ویزا را دریافت می‌کند. در چنین شرایطی، نیازی نیست که والدین برای اخذ ویزای کودکشان درخواست بدهند و فقط کافی است که با اداره مهاجرت استرالیا (the Department of Immigration) تماس بگیرند تا ویزای مشابه ویزای خودشان برای کودک صادر شود.
نکته جالب در مورد اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند این است که هر زمان ویزای موقت والدین به ویزای دائمی تبدیل شود، ویزای موقت کودک هم به ویزای دائمی تبدیل خواهد شد.

  • اقامت استرالیا از طریق تولد: وجود ندارد.
  • نوع ویزای استرالیایی در دسترس: به ویزای والدین بستگی دارد.

در شرایطی که ویزای والدین فرزند متولدشده در استرالیا، مشابه همدیگر نیست، وضعیت اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند چگونه خواهد بود؟ در چنین شرایط، وضعیت ویزای هر کدام از والدین که بهتر از آن یکی باشد، همان ویزا برای کودک صادر می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر مادر ویزای موقت و پدر ویزای دائمی استرالیا را داشته باشد، برای کودکشان که در استرالیا متولد می‌شود، ویزای دائمی (بهترین ویزا) صادر خواهد شد.

  • اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند: وجود دارد.
  • نوع ویزای استرالیایی در دسترس: به ویزای والدین بستگی دارد.

تصور کنید که یکی از والدین ویزای موقت استرالیا و دیگری شهروندی استرالیا را دارد، اما از هم طلاق می‌گیرند و سپس فرزندشان در خاک استرالیا متولد می‌شود. در چنین شرایطی، کودک شهروندی استرالیا را دریافت می‌کند، اما یکی از والدین که ویزای موقت دارد، حق اخذ شهروندی از طریق تولد فرزند را ندارد. با این حال، پدر یا مادر کودک که شهروند استرالیا نیست، اگر بخواهد در استرالیا اقامت داشته باشد، باید برای ویزای دائمی درخواست دهد.

  • اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند: وجود دارد.
  • نوع ویزای استرالیایی در دسترس: با توجه به ویزای والدین

طبق قوانین، اگر فرزندی از والدینی متولد شود که شهروند استرالیا نیستند و تا 10 سالگی «مقیم» این کشور باشد، کودک می‌تواند واجد شرایط اخذ شهروندی استرالیا باشد. برای تعیین اینکه آیا کودک پس از 10 سالگی واجد شرایط اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند است یا خیر، موارد زیر در مورد او بررسی می‌شوند:

  1. مدت‌زمانی که کودک در استرالیا زندگی کرده است.
  2. آیا کودک استرالیا را خانه خود می‌داند یا خیر.
  3. طول و دلیل هر دوره غیبت کودک در خاک استرالیا
  4. آیا کودک حق قانونی خود را برای ورود مجدد به استرالیا در هر دوره خروج از کشور حفظ کرده است یا خیر.

میزان پیوند کودک با زندگی در استرالیا چگونه است؟ برای مثال، مقدار حضور او در خانواده، حضور در مدرسه و مشارکت در امور اجتماعی استرالیا در نظر گرفته می‌شوند.
اگر کودک قبل از 10 سالگی از خاک استرالیا خارج شود و حق ورود مجدد به این کشور را نداشته باشد، نمی‌تواند تا زمانی که واجد شرایط اخذ شهروندی استرالیا می‌شود، در این کشور بماند. او باید صبر کند تا در ابتدا روال قانونی برای ورود دوباره او به استرالیا طی شود تا برای اخذ اقامت استرالیا اقدام کند.

نکته مهم: فرزندان دیپلمات‌های خارجی نمی‌توانند به‌دلیل اینکه تا 10 سال اول زندگی‌شان را در استرالیا گذرانده‌اند، برای اخذ تابعیت این کشور اقدام کنند.

  • اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند: وجود دارد.
  • نوع ویزای استرالیایی در دسترس: بسته به شرایط کودک پس از تولد در استرالیا تا 10 سالگی

اگر حداقل یکی از والدین در زمان تولد فرزند، شهروند استرالیا بوده است، اما کودک در کشوری به‌جز استرالیا به‌دنیا آمد باشد، واجد شرایط اخذ شهروندی استرالیا خواهد بود. در چنین موقعیتی:

  • اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند: وجود دارد.
  • نوع ویزای استرالیایی در دسترس: –

بنابراین برای اخذ اقامت از طریق تولد فرزند در خارج استرالیا، شرایط زیر باید در نظر گرفته شوند:

  • پرداخت هزینه‌های اخذ شهروندی استرالیا طبق فرم 1298i که توسط وزارت امور خارجه استرالیا اعلام شده است.
  • اگر کودک 15 سال یا کم‌تر دارد، درخواست اخذ شهروندی او باید توسط والدین امضا شود.
  • اگر کودک در حال حاضر 18 سال یا بیشتر دارد، در هنگام درخواست اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند، باید شخصیت و سابقه خوبی داشته باشد.

اگر کودک از والدینی که اقامت موقت استرالیا را دارند (مثل ویزای موقت تحصیلی (temporary student visa) یا با ویزاهای ساب‌کلاس 476، 485، 500 و غیره) در خاک استرالیا به‌دنیا بیاید، شهروند این کشور محسوب نمی‌شود. البته، والدین نوزاد می‌توانند برای کودکشان درخواست ویزای موقت کنند.

اگر تمام کارهای مربوط به ویزای موقت والدین انجام شده و امکان اضافه شدن نوزاد به درخواست وجود نداشته باشد، والدین می‌توانند از طریق حساب کاربری ImmiAccount (پلتفرم دیجیتالی درخواست ویزای استرالیا)، برای اضافه کردن مدارک فرزندشان اقدام کنند.

  • اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند: وجود دارد.
  • نوع ویزای استرالیایی در دسترس: با توجه به ویزای والدین

اگر والدینی که اقامت دائمی استرالیا (Australian permanent residence) را دارند، اما فرزندشان در خارج از خاک استرالیا متولد شده است، باید شرایط زیر را برای اخذ اقامت کودک در نظر بگیرند:·

  • درخواست صدور ویزای فرزند استرالیا (Child visa) ساب‌کلاس 101
  • پرداخت هزینه‌های درخواست ویزای کودک یا اضافه کردن کودک به درخواست ویزای ازدواجی (Prospective Marriage Visa)

در چنین حالتی:

  • اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند: وجود دارد.
  • نوع ویزای استرالیایی در دسترس: ویزای ساب‌کلاس 101 (subclass 101)

اگر حداقل یکی از والدین در زمانی که فرزندشان خارج از استرالیا به‌دنیا بیاید، ویزای موقت استرالیا (Australian temporary visa) را داشته باشند، می‌توانند برای اخذ اقامت موقت کودکشان درخواست دهند. البته، والدین در شرایطی که یکی از ویزاهای موقت زیر را داشته باشند، می‌توانند چنین درخواستی را ارائه دهند:

  • ویزای موقت کسب‌وکار، نوآوری و سرمایه‌گذاری (منطقه‌ای)، ساب‌کلاس 188 (Business Innovation and Investment visa)
  • ویزای موقت ماهر (منطقه‌ای)، ساب‌کلاس 489 (Skilled Regional (provisional) visa)
  • ویزی دانشجویی ساب‌کلاس 500 (Student visa)
  • ویزای کار موقت (روابط بین‌الملل) ساب‌کلاس 402 (Temporary Work (International Relations) visa )
  • ویزای آموزشی ساب‌کلاس 407 (Training visa)
  • ویزای موقت فعالیت ساب‌کلاس 408 (Temporary Activity visa)
  • ویزای کار موقت (مهارت) ساب‌کلاس 457 (Temporary Work (Skilled) visa)
  • ویزای موقت کمبود مهارت ساب‌کلاس 482 (Temporary Skill Shortage visa)

در چنین حالتی:

  • اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند: وجود دارد.
  • نوع ویزای استرالیایی در دسترس: ویزای موقت

اگر والدین کودکی که در خارج از استرالیا به‌دنیا آمده است، برای اخذ ویزای استرالیایی (موقت یا دائم) درخواست رسمی داده‌اند، می‌توانند کودکشان را هم به آن درخواست اضافه کنند تا برای او هم ویزای مشابه صادر شود. البته، برای این کار باید هزینه‌های مربوطه را پرداخت و اسناد و مدارک لازم را برای سفارت استرالیا ارسال کنند.

نگاهی به خلاصه وضعیت اقامتی فرزندان متولدشده در استرالیا

در ادامه برای اینکه درک بهتری در مورد وضعیت اقامت کودکان متولدشده (چه در استرالیا و چه در خارج از آن) در استرالیا داشته باشید، جدولی را گردآوری کرده‌ایم. جدول زیر، بخشی از وضعیت اقامتی فرزند با توجه به شرایط اقامتی والدین او ارائه شده است:

نگاهی به خلاصه وضعیت اقامتی فرزندان متولدشده در استرالیا
وضعیت اقامتی والدینکودکی که در استرالیا متولد شده استکودکی که در خارج از استرالیا متولد شده است
هر دو والدین: شهروند استرالیااخذ شهروندی به‌دلیل تولد در استرالیااخذ شهروندی به‌دلیل داشتن والدین استرالیایی
یکی از والدین: شهروند استرالیا
یکی از والدین: دارنده اقامت دائم استرالیا
اخذ شهروندی به‌دلیل تولد در استرالیااخذ شهروندی به‌دلیل داشتن والدین استرالیایی
یکی از والدین: شهروند استرالیا
یکی از والدین: دارنده ویزای موقت استرالیا
اخذ شهروندی به‌دلیل تولد در استرالیااخذ شهروندی به‌دلیل داشتن والدین استرالیایی
هر دو والدین: دارنده اقامت دائم استرالیااخذ شهروندی به‌دلیل تولد در استرالیانیازمند درخواست برای ویزای کودک (Child visa)
یکی از والدین: دارنده اقامت دائم استرالیا
یکی از والدین: دارنده ویزای موقت استرالیا
اخذ شهروندی به‌دلیل تولد در استرالیانیازمند درخواست برای ویزای کودک (Child visa)
هر دو والدین: دارنده ویزای موقت استرالیااخذ ویزای موقت مشابه ویزای موقت والدینبدون ویزا
یکی از والدین: شهروند استرالیا
یکی از والدین: طلاق گرفته است
اخذ شهروندی استرالیا به‌دلیل شهروندی یکی از والدیناخذ شهروندی استرالیا به‌دلیل شهروندی یکی از والدین

اقامت برای والدین از طریق تولد فرزند در استرالیا ممکن است؟

به‌طور کلی والدین یک کودک، صرفاً به‌دلیل اینکه چون فرزندشان در خاک استرالیا به‌دنیا آمده است، نمی‌توانند شهروندی یا تابعیت استرالیا را دریافت کنند. برای مهاجرت به استرالیا و اخذ اقامت این کشور، روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید در مطلب مهاجرت به استرالیا مطالعه کنید.

سخن پایانی: فرصت اخذ اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند

در این مقاله تخصصی از پارسی کانادا به اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند، ویزای کودک و همه حالت‌هایی که با توجه به وضعیت اقامتی والدین شکل می‌گیرند مفصلاً پرداختیم. همان‌طور که گفتیم، امکان دریافت اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند هم برای والدین و هم کودکشان وجود دارد، اما در ابتدا باید وضعیت مهاجرتی هر کدام از والدین مشخص شود.

در حال حاضر اگر هر کدام از شرایط اقامتی کانادا یا یکی از ویزاهای معتبر این کشور را دارید، برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد فرصت‌های دریافت اقامت از طریق تولد فرزند در استرالیا با ما تماس بگیرید. فراموش نکنید که برای مهاجرت به استرالیا فرصت‌های مختلف و متعددی وجود دارند و بهتر است که قبل از هر اقدامی با یک کارشناس امور مهاجرتی مشورت کنید.

سوالات متداول

تا قبل از سال 1986، همه نوزادانی که در استرالیا متولد می‌شدند، شهروند استرالیا به‌حساب می‌آمدند. امروزه چنین قانونی برای اخذ اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند وجود ندارد و برای اخذ تابعیت یا شهروندی کودک، باید یکی از دو شرایط زیر وجود داشته باشد:

  • در زمان تولد فرزند، یکی از والدین یا هر دو شهروند استرالیا محسوب شوند یا اقامت دائم این کشور را داشته باشند.
  • نوزاد از روز تولد تا 10 سالگی، به‌صورت پیوسته در خاک استرالیا اقامت داشته باشد.

کودکانی که در استرالیا به‌دنیا آمده‌اند و تا 10 سال اول زندگی‌شان را در همین کشور گذرانده‌اند، می‌توانند برای اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند اقدام کنند.

 فرزندی که از پدر، مادر یا هر دو والدین دارای حق شهروندی یا اقامت دائمی استرالیا در خاک استرالیا متولد می‌شود، خودبه‌خود به‌عنوان شهروند استرالیا محسوب خواهد شد.

 والدین دارای ویزای اقامت دائم کانادا می‌توانند برای درخواست صدور ویزای کودک (Child visa) ساب‌کلاس 101 با پرداخت هزینه‌های درخواست اقدام کنند.

اگر کودک از والدینی که اقامت موقت استرالیا را دارند (مثل ویزای موقت تحصیلی (temporary student visa) یا ویزاهای ساب‌کلاس 476، 485، 500 و غیره) در خاک استرالیا به‌دنیا بیاید، شهروند این کشور محسوب نمی‌شود.

 اگر یکی از والدین ویزای موقت و دیگری شهروندی استرالیا را داشته باشد، کودک تابعیت استرالیا را دریافت می‌کند، اما یکی از والدین که ویزای موقت دارد، حق اخذ شهروندی از طریق تولد فرزند را ندارد.

اگر حداقل یکی از والدین در زمان تولد فرزند، شهروند استرالیا بوده است، اما کودک در کشوری به‌جز استرالیا به‌دنیا آمد باشد، ممکن است واجد شرایط اخذ شهروندی استرالیا باشد.

ویزای کودک (Child visa) استرالیا نوعی ویزای دائمی است که برای فرزندان والدین دارای شهروندی یا ویزای دائم استرالیا صادر می‌شود.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال