موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا

تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا

اگر در حال حاضر با ویزای توریستی در کانادا هستید و تصمیم گرفته‌اید در این کشور درس بخوانید و به دانشگاه بروید می‌توانید مدت اقامت خود را از این طریق افزایش دهید. کانادا یکی از بهترین کشور‌های جهان در زمینه ارائه سیستم آموزشی بهینه و فوق مدرن است. تنها در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۵۰ هزار دانشجوی خارجی از ۱۸۴ کشور جهان از راه‌های مختلف به کانادا مهاجرت کرده‌اند. تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا در داخل خاک کانادا امکان‌پذیر است ولی باید از فرآیند و شرایط درخواست آن آگاهی پیدا کنید. در این مطلب با مراحل تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی کانادا، مدارک مورد نیاز و شرایط آن آشنا می‌شوید. تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا

مراحل تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی

برای اینکه ویزای توریستی خود را در خاک کانادا به ویزای تحصیلی تبدیل کنید لازم است برخی از مراحل اداری و رسمی را پشت سر بگذرانید در غیر این صورت با انجام یک اشتباه کوچک ممکن است پرونده شما از سوی اداره مهاجرت کانادا ریجکت شود.

در زیر مراحل تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی را آوردیم. قبل از اینکه برای استادی پرمیت درخواست دهید باید نسبت به داشتن شرایط آن مطمئن شوید. اول از همه شما باید یک ویزای توریستی معتبر داشته باشید و پول کافی برای تأمین هزینه‌های تحصیل خود در کانادا را داشته باشید.

ثانیاً اینکه در طول فرآیند تبدیل ویزای خود به مسئولان ذیربط نشان دهید که بعد از اتمام تحصیل قصد بازگشت به کشور خود را دارید.

👈 مرحله اول:  به محض اینکه با ویزای توریستی وارد کانادا شدید استادی پرمیت درخواست خود را ثبت کنید.

👈 مرحله دوم: تمام مدارک مورد نیازی که در ادامه این مقاله معرفی می‌کنیم آماده کنید و دستورات لازم را برای پذیرش از یک مؤسسه‌ای که دارای DLI است دنبال کنید.

مؤسسه آموزشی منتخب (designated learning institution) یا به اختصار DLI، مدرسه یا آموزشگاهی است که فقط از دانشجویان و دانش‌آموزان بین‌المللی استقبال می‌کند.

نامه پذیرش یا Study Permit، مهم‌ترین مدرکی است که دانشجویان بین‌المللی باید برای ورود به مؤسسات منتخب کانادا ارائه دهند.

برای تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا، ابتدا باید یک دوره پیش نیاز کوتاه مدت زبان (prerequisite course) که دارای DLI هست را بگذرانید.

پس از اتمام دوره پیش نیاز، واجد شرایط درخواست مجوز تحصیل در داخل کانادا خواهید بود. دوره پیش نیاز کوتاه مدت زبان یک دوره پیش نیاز است که باید قبل از ورود به مؤسسه آموزشی بگذرانید.

👈 مرحله سوم : برای هر کالج دولتی یا خصوصی کانادایی به انتخاب خود از لیست تأیید شده DLI درخواست دهید.

👈 مرحله چهارم: نامه پذیرش خود را از مؤسسه‌ای که درخواست داده‌اید دریافت کنید و پس از ارسال مدارک ذکر شده در زیر برای مجوز تحصیل (study permit) درخواست دهید.

👈 مرحله پنجم: استادی پرمیت خود را دریافت کنید و در یک کالج کانادایی تحصیل کنید.

مراحا تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا

مدارک مورد نیاز برای تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی

اگر می‌خواهید از داخل خاک کانادا با ویزای توریستی برای استادی پرمیت درخواست دهید باید مدارک زیر را آماده کنید.

  • مدارک اثبات هویت

داشتن پاسپورت معتبر و مدارک هویتی معتبر (شناسنامه، کارت ملی و ..)

  • مدارک آموزشی و تحصیلی

ارائه تمام مدارک تحصیلی اعم از ریز نمرات مقاطع مختلف به همراه ترجمه رسمی

  • مدرک اثبات اتمام دوره Prerequisite

درخواست‌های استادی پرمیت از داخل خاک کانادا نیازمند اثبات یک نامه پذیرش مشروط و اثبات اتمام دوره پیش نیاز (Prerequisite) است. با این مدرک شما ثابت می‌کنید که دوره پیش‌نیاز زبان را گذرانده‌اید. 

  • نامه پذیرش LOA  

اخذ نامه پذیرش LOA از یک موسسه‌ای که دارای DLI است. 

  • اثبات تمکن مالی 

ارائه صورتحساب‌های بانکی 4 ماه گذشته، مدارک وام‌های دانشجویی، نامه‌های حمایت مالی و غیره برای نشان دادن توانایی پرداخت شهریه و هزینه‌های زندگی و حمل و نقل

  • مدارک پزشکی (در صورت نیاز)

ارائه تست مدیکال در صورت نیاز – برخی از درخواست‌ها ممکن است به این مدرک نیاز نداشته باشند.

  • ارائه مدارک زبان در صورت نیاز 

داشتن مدرک زبان انگلیسی ممکن است برای شما اجباری نباشد اما داشتن آن امتیاز خوبی برای شما محسوب می‌شود. مدارک زبان مانند آیلتس یا تافل برای این درخواست مناسب است.

  • ارائه گواهی CAQ (درصورت تحصیل در کبک)

اگر قصد تحصیل دراستان کبک را دارید، باید گواهی معتبری مبنی بر صدور گواهی پذیرش کبک (CAQ) خود ارائه دهید.

  • ارائه SOP یا انگیزه نامه 

نامه توضیحی (Letter of explanation) یا انگیزه نامه که حاوی توضیحاتی در راستای برنامه‌ها و اهداف تحصیلی در قالب مقاله است متقاضی باید آن را ارائه دهد.

حتما بخوانید: ویزای تحصیلی کانادا

چه افرادی می توانند از داخل کانادا برای استادی پرمیت درخواست دهند؟

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که در خصوص تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا می‌پرسند این است که چه افرادی می‌توانند برای این کار اقدام کنند.

در زیر ما سعی کردیم افرادی که شرایط لازم را برای درخواست استادی پرمیت از داخل کانادا را دارند معرفی کنیم.

✍🏻 افرادی که دارای وضعیتی اقامت قانونی هستند.  فردی که می‌خواهد از داخل کانادا استادی پرمیت بگیرد باید دارای یک وضعیت اقامت قانونی باشد. این وضعیت قانونی می‌تواند اقامت با ویزای توریستی است. 

✍🏻  افرادی هم که حتی دارای 2 سال یا بیشتر گپ تحصیلی هستند و علاقمند به تحصیل در کانادا هستند می‌توانند برای استادی پرمیت از داخل خاک کانادا درخواست بدهند. 

✍🏻 متاهلان یا افرادی که دارای فرزند هستند در صورت علاقه به ادامه تحصیل می‌توانند برای استادی پرمیت کانادا درخواست بدهند. 

✍🏻  فرد یا افرادی که مشمول قانون unenforceable removal order هستند. 

✍🏻 افرادی که همسر و شریک زندگی شان دارای مجوز تحصیل یا کار معتبر دارند.

✍🏻 دانشجویان انتقالی و مهمان 

✍🏻 افرادی که دوره‌های پیش نیاز داری DLI گذرانده‌اند.

✍🏻 افرادی که سابقه فعالیت در رویدادهای ورزشی داشته‌اند.

✍🏻 کودکان و نوجوانانی که تحصیلات ابتدایی یا متوسطه دارند.

هزینه تبدیل ویزای توریستی به ویزای تحصیلی

هزینه‌های پروسه تبدیل ویزای توریستی به ویزای تحصیلی شامل هزینه استادی پرمیت، تمکن مالی، شهریه دانشگاه و ترجمه مدارک است.

هزینه استادی پرمیت150 دلار کانادا
تمکن مالی مورد نیاز10 هزار دلار
ترجمه مدارک رسمیمتغیر
دوره‌های زبانمتغیر - بستگی به سطح زبان شما دارد

مهمترین دلایل ریجکتی تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا

در زیر به مهم ترین علت های ریجکتی تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا اشاره می کنیم.  اگر می‌خواهید بیشتر درباه مطالعه کنید به صفحه ریجکتی ویزای کانادا مراجعه کنید. 

اگر درخواست مجوز تحصیلی (study permit) را بدون نامه پذیرش (LOA) ارسال کنید، یا اگر LOA شما از DLI مجاز در کانادا نباشد، درخواست مجوز تحصیل شما رد خواهد شد.

به عنوان یک دانشجوی خارجی، یکی از شرایط مجوز تحصیلی (استادی پرمیت) شما این خواهد بود که پس از انقضای مجوز تحصیلی خود نباید در کانادا اقامت داشته باشید. اگرچه ممکن است پس از فارغ التحصیلی بتوانید برای تمدید مجوز تحصیلی یا مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) درخواست دهید، اما در صورتی که مستندات و تمایل شما به ماندن در کانادا باشد خیلی راحت ریجکت می‌شوید.

در صورتی که تمکن مالی لازم را برای پرداخت شهریه‌های تحصیلی خود (خصوصاً سال اول) را نداشته باشید یا نتوانید از پس هزینه‌های زندگی خود در کانادا برآیید درخواست ویزای شما بخاطر عدم ثبات مالی ریجکت خواهد شد.

اگر دلیل قانع‌کننده‌ای برای وقفه‌های تحصیلی خود نداشته باشید و دلایل آن را در انگیزنامه خود توضیح ندهید درخواست شما می‌تواند ریجکت اعلام شود.

اگر در تراول هیستوری‌های خود سابقه ریجکتی‌های زیادی داشته باشید این مورد هم می‌تواند منجر به ریجکتی درخواست شما شود.

داشتن سابقه کیفری و جرم‌هایی که تهدیدی برای کشور کانادا باشد یا اسم شما در لیست سازمان‌های تروریستی بین‌المللی باشد یا اثبات شود شما یک خطر امنیتی برای خاک کانادا باشد قطعاً درخواست شما رد خواهد شد.

سوالات متداول در خصوص تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا

اگر قبل از سابمیت درخواست استادی پرمیت اعتبار ویزای توریستی شما به اتمام رسید می‌توانید ویزیتور رکورد بگیرید و مدت اقامت خود را در کانادا تمدید کنید. اما در صورتی که بعد از درخواست استادی پرمیت اعتبار ویزای توریستی شما تمام شده می‌توانید تا زمان به نتیجه رسیدن درخواست خود در کانادا بمانید.

استادی پرمیت معمولاً برای مدت زمان ۱ الی ۳ سال با ۹۰ روز اعتبار اضافی صادر می‌شود. این ۹۰ روز به شما این امکان را می‌دهد که تکلیف اقامت خود را با تمدید مجدد یا ترک خاک کانادا مشخص کنید.

اگر دوره‌ها را قبل از تاریخ درج شده در استادی پرمیت خود به پایان نرسانید، باید برای تمدید اقامت خود به عنوان دانشجو اقدام کنید. اگر این کار را نکنید، مجبور هستید که کانادا را ترک کنید.

لزوماً نه. ولی شما که قصد اخذ استادی پرمیت دارید بهتر است آیلتس داشته باشید.

جمع بندی

در صورتی که از قبل با نیت تحصیل در کانادا با ویزای توریستی به این کشور آمده‌اید می توانید ویزای توریستی خود را به ویزای تحصیلی تبدیل کنید و اقامتتان را در کانادا افزایش دهید. تبدیل ویزا ممکن است کمی پیچیده و دشوار باشد اما در صورتی که تمامی مراحل بالا را با دقت انجام دهید و در مدارکی که ارئه می‌هید نقصی نداشته باشد امکان اخذ استادی پرمیت تقریبا ممکن است.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها