موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

فرق کاورلتر و انگیزه نامه چیست؟

فرق کاورلتر و انگیزه نامه چیست؟

سالانه؛ افراد زیادی برای پیدا کردن شغل یا مهاجرت تحصیلی، مدارک زیادی را آماده می‌کنند. اطلاعات فردی، مدارک شناسایی، سوابق تحصیلی، رزومه، کاورلتر و انگیزه نامه ازجمله این مدارک هستند. هر چه این مدارک کامل‌تر و بدون نقص باشند احتمال پیدا کردن شغل و اخذ پذیرش از دانشگاه بیشتر می‌شود. در این میان، بسیاری از افراد تفاوت کاورلتر با انگیزه نامه را نمی‌دانند و این دو را باهم اشتباه می‌گیرند.

در واقع، تفاوت کاورلتر و انگیزه‌نامه در نحوه نگارش و هدف نگارش آن‌ها است. هدف از کاورلتر، مجاب کردن مخاطب به خوندن رزومه است؛ اما انگیزه نامه، هدف و انگیزه فرد را بازگو می‌کند. در این مقاله از پارسی کانادا، به معرفی کاورلتر، انگیزه نامه و تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

کاورلتر (Cover Letter) چیست؟

کاورلتر (cover letter) یا نامه پوششی، نامه‌ای است که اطلاعات ارزشمندی در مورد سوابق شغلی و حرفه‌ای شما می‌دهد. این نامه‌، برای درخواست استخدام یا دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های مختلف، نوشته می‌شود. درواقع کاورلتر، مدرکی است که به‌عنوان مکمل رزومه عمل کرده و کاربردهای متنوعی دارد.

برخی از کارفرماها یا مراکز آموزشی، ممکن است از شما درخواست کاورلتر داشته باشند. شما باید باتوجه‌به هدفتان در خصوص استخدام یا تحصیل، کاورلتر را بنویسید. به‌صورتی‌که اگر برای کارفرما و پیدا کردن شغل تهیه می‌شود، بهتر است سوابق کاری و حرفه‌ای شما را پوشش دهد. اگر کاورلتر برای دانشگاه نوشته می‌شود، بهتر سوابق تحصیلی، علمی و پژوهشی خود را ذکر کنید.

از دیگر کاربردهای کاورلتر اخذ پذیرش از مجلات و همایش‌ها برای چاپ مقاله است. نویسنده باید در کاورلتر سوابق کاری و تحصیلی خود را توضیح دهد تا مقاله در همایش یا مجله چاپ شود.

 

انگیزه نامه (SOP) یا motivation letter چیست؟

انگیزه نامه (SOP) یا بیانیه هدف، اغلب برای پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌ها یا استخدام در مشاغل خارجی کاربرد دارد. با نوشتن انگیزه‌نامه، هدف و انگیزه خود در مورد تحصیل در دانشگاه یا کار در شغل موردنظر خود را بیان می‌کنید. این نامه را باید به‌صورتی بنویسید که بتوانید دانشگاه یا کارفرمای خود را مجاب کنید تا به شما پاسخ مثبت دهند. در ادامه هریک از این 2 را برایتان شرح می‌دهیم.

انگیزه‎‌نامه تحصیلی چیست؟

اگر قصد دارید در دانشگاه خارجی ادامه تحصیل بدهید، باید انگیزه نامه تنظیم کرده و انگیزه خود برای ادامه تحصیل را بنویسید.انگیزه نامه باید دربرگیرنده انگیزه شما از ادامه تحصیل، برنامه شما بعد از فارغ‌التحصیلی، علت انتخاب رشته و دانشگاه باشد.علایق و سرگرمی‌ها، اطلاعاتی که دانشگاه لازم است بداند و بیان تجربیات درزمینهٔ رشته تحصیلی را بهتر است در انگیزه نامه بنویسید.

انگیزه نامه یا Motivation Letter، باید شامل پاسخ به تمامی سؤالاتی که در مصاحبه حضوری پرسیده می‌شود، باشد. توجه داشته باشید که انگیزه نامه باید علاوه‌بر پاسخ به سؤالات، متن منسجمی داشته و مانند داستان نوشته شود.

انگیزه نامه کاری چیست؟

انگیزه نامه کاری نیز برای دریافت ویزای کاری و اشتغال در کشورهای دیگر کاربرد دارد. انگیزه نامه کاری باید دربرگیرنده اطلاعات لازم، ضروری و مفید باشد تا بتواند کارفرما را برای استخدام شما مجاب کند. انگیزه خود از انتخاب کار را گفته و بگویید چه چیزی شما را نسبت به دیگران، متمایز می‌کند.

 

 

انگیزه نامه چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهتر است متن انگیزه نامه ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • زیاده‌گویی نداشته باشد؛
  • حاوی اعداد و ارقام باشد؛
  • متن منسجم و داستان گونه داشته باشد؛
  • کپی نباشد؛
  • غلط املایی و نگارشی نداشته باشد.

لازم است که انگیزه‌نامه را در سه بخش مجزا بنویسید. بخش اول باید شامل اطلاعات فردی و تحصیلی باشد و به شکل خلاصه و جامع نوشته شود. در بخش دوم، باید به شرح تجربیات کاری و سوابق تحصیلی بپردازید و در نهایت در بخش سوم، درباره میزان انگیزه و علاقه به رشته تحصیلی و برنامه کاری آینده صحبت کنید.

تفاوت کاورلتر با انگیزه نامه

انگیزه نامه و کاورلتر هر دو به همراه رزومه ارائه می‌شوند؛ اما از نظر اهداف و محتوا تفاوت‌هایی با هم دارند. در جدول زیر فرق بین کاورلتر و انگیزه نامه آورده شده است:

انگیزه نامهکاورلتر یا نامه پوششی
متن باید انگیزشی باشدمتن توضیحی بوده و حالت انگیزشی نداشته باشد
انگیزه ما برای دستیابی به یک موقعیت خاص در آینده را نشان می‌دهد توضیح درباره تجربیات حرفه‌ای و دوره آموزشی در گذشته
از یک صفحه بیشتر نشودتجربیات و مهارت‌های مرتبط با شغل را توضیح دهید
برنامه‌های آینده خود را بگوییدجوایز و کارهای داوطلبانه خود را بگویید
مهارت‌ها، انگیزه‌ها و تجربیات خود درباره شغلدستاوردهای شغلی را بیان کند
داستان گونه و مفیدمختصر و رسمی باشد
برای اخذ ویزای تحصیلی و کاری کاربرد داردبرای پیدا کردن کار و اخذ ویزای تحصیلی کاربرد دارد
به زبان انگلیسی و بدون غلط املایی باشدبه زبان انگلیسی و بدون غلط املایی و نگارش باشد
قانع کردن مخاطب برای انتخاب شما بعد از مطالعه رزومه افراد دیگرجذب مخاطب برای خواندن رزومه

تفاوت کاورلتر با انگیزه نامه و رزومه

تفاوت کاورلتر با انگیزه نامه بسیار کم و جزئی است. وقتی ما برای پیدا کردن شغل رزومه‌ای را می‌نویسم اطلاعات را در یک قالب مشخص می‌آوریم. این اطلاعات شامل مشخصات فردی، تحصیلی و تجربیات کاری است.

رزومه به کارفرما و مخاطب نشان می‌دهد که ما چه کارهایی انجام داده‌ایم؛ اما انگیزه نامه که متن انگیزشی و خلاقانه دارد نشان می‌دهد ما به‌عنوان کارجو، چه برنامه‌هایی برای آینده شغلی خود داریم. چه جنبه‌های مثبتی را به کار خود می‌دهیم و کارفرما را مجاب می‌کنیم که بهترین فرد برای موقعیت شغلی هستیم.

کاورلتر، کمی از انگیزه نامه کامل‌تر است؛ اما باید اختصار خود را حفظ کند. این نامه، رزومه ما را کامل می‌کند و اطلاعاتی را که نمی‌توان در بندهای رزومه گنجاند را پوشش می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، دستاوردهای خود در محیط کاری قبلی را به عدد و رقم بنویسید که مؤثر باشد.

کاورلتر و انگیزه‌نامه؛ دو مدرک مهم برای دریافت ویزا

در این مقاله به معرفی کاورلتر و انگیزه‌نامه پرداختیم و تفوات‌های این دو را گفتیم. در واقع، تفاوت کاورلتر با انگیزه‌نامه در قالب و نحوه نگارش خلاصه می‌شود. از آنجایی که هر دو قالب‌های مشخص و استاندارد مخصوص به خود را دارند؛ بهتر است نمونه‌های موجود را مطالعه کرده و سپس انگیزه نامه یا کاورلتر مخصص به خود را بنویسید. کاورلتر و انگیزه نامه از مهم‌ترین مدارکی هستند که نقش مهمی در پذیرش یا رد شدن متقاضی دارند. همچنین، انگیزه نامه یکی از مهم‌ترین مدارکی است که باید برای اخذ ویزای تحصیلی به سفارت تحویل داده شود.

درصورتی‌که نمی‌دانید چگونه کاورلتر و انگیزه نامه بنویسید با کارشناسان مجرب ما در پارسی کانادا تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند. همچنین با تکمیل فرم مشاوره زیر، می‌توانید منتظر تماس مشاوران ما باشید تا به سؤالات شما در این خصوص، پاسخ دهند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سؤالات متداول

کاورلتر باید شامل سوابق کاری و تحصیلی باشد و رزومه شما را پوشش دهد.

انگیزه نامه بهتر است که بیشتر از یک صفحه نباشد و جذاب و گویا و خلاصه باشد.

کاورلتر، رزومه کاری و تحصیلی را پوشش می‌دهند؛ اما انگیزه نامه، بیان اهداف و انگیزه‌های شغلی و کاری است.

رزومه؛ تاریخچه‌ای از فعالیت‌های تحصیلی و حرفه‌ای فرد است، در حالی که کاورلتر به عنوان یک نامه توضیحی برای توضیحات دقیق‌تر و فراتر از رزومه به کار می‌رود و شامل دلایل مناسب بودن فرد برای یک موقعیت شغلی یا تحصیلی می‌شود.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال