موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

کاور لتر چیست؟

کاورلتر یا نامه پوششی، سندی است که به‌همراه رزومه ارسال می‌شود. این نامه اطلاعات بیشتری در مورد مهارت‌ها و سوابق مرتبط با شغلی که برای آن درخواست می‌دهید ارائه می‌دهد.

کاور لتر چیست؟

وجود کاور لتر در کنار رزومه، باعث می‌شود مدیران و کارفرمایان بتوانند به اطلاعات دقیق‌تری درباره فرد، دستاوردها‌ و اینکه چگونه می‌توانند برای شرکت آن‌ها سودآور باشند دست پیدا کنند. به عبارتی کارفرمایان، کاور لتر را به عنوان ابزاری منحصر‌به‌فرد می‌شناسند که کمک می‌کند فرآیند استخدام را ساده‌تر کرده و بهترین افراد را برای شرکت خود استخدام کنند.

همچنین نامه پوششی راهی عالی برای کمک به جنبه‌های مهم درخواست مهاجرت به افسر مهاجرت است. این نامه به افسر اداره مهاجرت، اطلاع می‌دهد که از طریق چه برنامه مهاجرتی درخواست داده‌اید. در این مقاله از پارسی کانادا بررسی می‌کنیم که کاور لتر چیست، چه اهمیتی دارد و برای نوشتن یک کاور لتر ایده‌آل چه نکاتی را باید رعایت کنید. همچنین یک نمونه کاور لتر را برای آشنایی بیشتر شما ارائه می‌کنیم. قبل از آن با پر کردن فرم ارزیابی مهاجرت، شرایط تان را برای مهاجرت بررسی کنید.

دلیل اهمیت زیاد کاور لتر چیست؟

در واقع نامه پوششی اولین برداشت مدیر استخدام، از فرد متقاضی است چون هیچ‌گونه شناختی از او ندارد. پس اگر بتوانید کاور لتری با جزئیات کامل بنویسید از سایر داوطلبان متمایز خواهید شد. درنتیجه شانس‌تان برای استخدام شدن بیشتر می‌شود. نوشتن کاور لتر ضروری نیست، چرا که تنها برخی از مشاغل خاص به داشتن آن تاکید می‌کنند.

این نامه برای مهاجرت و دریافت اقامت دائم کانادا ضروری نیست. نامه‌های پوششی برای اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (Immigration, Refugees and Citizenship Canada) 100% اختیاری است. با این حال، نامه‌های پوششی می‌تواند برای کمک به افسر مهاجرت IRCC برای دیدن خلاصه‌ای از کل درخواست مفید باشد.

پس همچنین اگر به فکر پیشرفت خود هستید و می‌خواهید برای مصاحبه‌های شغلی و تحصیلی انتخاب شوید نباید از اهمیت کارولتر غافل شوید.

انواع کاور لتر

کاورلترها، یا با اهداف کاری نوشته می‌شوند یا اهداف تحصیلی و پژوهشی

انواع کاور لتر

هیچ الگوی مشخصی برای کاور لتر وجود ندارد، چرا که این نامه با توجه به نیاز کارفرما و برای مقاصد مختلف نوشته می‌شود. به عبارتی اطلاعاتی که در نامه‌های پوششی گنجانده می‌شود بسته به اهداف شرکت و نوع درخواست شما متفاوت خواهد بود. لذا برای کاورلتر انواع مختلفی را در نظر می‌گیرند که در ادامه به‌صورت دقیق‌تر بررسی می‌کنیم:

1- کاور لتر تحصیلی (Academic Cover Letter)

کاور لتر تحصیلی جزو نامه‌های پوششی پرکاربرد است که از آن به‌‎منظور درخواست برای یک موقعیت شغلی در کالج یا دانشگاه استفاده می‌شود. از این نامه پوششی می‌توانید برای مهاجرت تحصیلی در مقاطع مختلف از جمله کارشناسی ارشد و دکتری نیز استفاده کنید. کاور لتر برای اپلای باید به درستی نگارش شده و شامل اطلاعات مفید درباره دانشجو باشد.

کاورلترهای تحصیلی باید سه مورد را پوشش دهد:

  • نشان‌دهنده علاقه به آن موقعیت شغلی باشند.
  • خلاصه‌ای از تحقیق و تدریس فرد را ارائه دهند.
  • تجربیات و دستاوردهای گذشته فرد را برای ابراز شایستگی او در شغل مورد نظر را ارائه دهند.

2- کاور لتر کاری (Application Cover Letter)

نامه پوششی کاری برای متقاضیان مهاجرت کاری مناسب است و نقش زیادی در پذیرش آن‌ها در موقعیت شغلی موردعلاقه‌شان دارد. کاورلتر شغلی به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید مهارت‌های خاص خود را به کارفرما اعلام کنید و درصد قبولی خود در مصاحبه را افزایش دهید.

کاورلتر کاری شامل بخش‌های زیر است:

  • پاراگراف اول؛ شامل معرفی خود، کجا این موقعیت شغلی را پیدا کردید، چرا می‌خواهید برای این شغل درخواست دهید
  • پاراگراف دوم؛ توضیح اینکه چگونه سوابق کاری قبلی، مهارت‌ها و توانایی‌های شما کمک می‌کند تا برای این شغل شایسته باشید
  • پاراگراف سوم؛ شامل علاقمندی به شرکت در مصاحبه و اطلاعات تماس یا ایمیل

3- کاورلتر پژوهشی (Prospecting Cover Letter)

معمولا افرادی که قصد انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی را دارند از این نامه‌ها استفاده می‌کنند. در واقع اگر قصد پژوهش دارید، می‌توانید این نامه را به موسسه موردنظر خودتان ارسال کنید و بگویید که چه تخصص و علایقی دارید. این کار کمک می‌کند که بتوانید در حیطه موردعلاقه‌تان شروع به پژوهش کنید.

نمونه کاور لتر

نمونه‌ کاور لتر در ادامه آمده است. در این نمونه نکات لازم شرح داده شده است: برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی، روی آن کلیک کنید 👇

 

نمونه یک کاور لتر

باید ها و نباید ها در نوشتن کاور لتر

لازم است یک سری نکات (بایدها و نبایدها) را هنگام نوشتن کاور لتر رعایت کنید. اما نکات مربوط به نوشتن کاور لتر چیست؟ در این بخش تمام این نکات گفته می‌شود تا بتوانید نامه‌ای اصولی و تاثیرگذار بنویسید.

نوشتن کاور لتر

نوشتن کاورلتر، بایدها و نبایدهایی دارد که متقاضیان باید حتما رعایت کنند

بایدهای نوشتن کاور لتر :

  • نامه پوششی باید شامل مواردی همچون اطلاعات شخصی، شرایط شغلی، مهارت‌ها، دستاوردهای قبلی، نام مدیر استخدام، کاری که می‌توانید برای توسعه شرکت انجام دهید، چرا برای شغل مربوطه مناسب هستید و اظهارات پایانی (از جمله تشکر از مسئول استخدام برای وقت گذاشتن برای خواندن نامه) باشد.
  • کاور لتر باید خلاصه و مفید باشد (بین 2 الی 4 پاراگراف).
  • لحن نوشتار کاور لتر باید با شرکت مورد نظر همخوانی داشته باشد.
  • داخل نامه حتما دلیل قانع کننده‌ای برای ترغیب کارفرما بنویسید.
  • از یک قالب و فرمت مناسب برای نگارش کاورلتر استفاده کنید.
  • استعداد و توانایی‌های خود را به صورت واضح بیان کنید.
  • مواردی که داخل رزومه نمی‌توان به آن‌ها اشاره کرد را داخل نامه پوششی بیان کنید.
  • کاور لتر باید دارای اطلاعات تماس باشد.
  • سعی کنید از یک ساختار منظم برای نوشتن کاور لتر استفاده نمایید.
  • اشتیاق خود را به کارفرما نشان دهید.
  • دلیل کم و کاستی یا وجود نکات منفی در رزومه‌تان را شرح دهید.
  • از عبارات و متن‌های مودبانه استفاده کنید (لحن متکبرانه نداشته باشید).
  • برای کاور لتر خود یک نتیجه گیری کوتاه در نظر داشته باشید و از فرد دریافت کننده آن تشکر کنید.

نبایدهای نوشتن کاور لتر:

  • از کاور لترهای آماده استفاده نکنید. چون این نامه‌ها در شرایط متنوع و برای مقاصد مختلف ارسال می‌شوند.
  • از داشتن غلط املایی پرهیز کنید.
  • هرگز خودتان را دست بالا نگیرید و از نوشتن نامه پوششی با لحن متکبرانه پرهیز کنید.
  • متن کاور لتر نباید بیش از حد طولانی باشد.
  • از زیاده گویی و حاشیه سازی بپرهیزید و فقط روی نوشتن نکات مهم و تاثیرگذار تمرکز کنید.
  • هرگز به‌صورت دستوری صحبت نکنید (باید کاملا متواضع و با اصالت رفتار کنید).
  • به‌دنبال رنگ آمیزی قالب کاورلتر یا استفاده از طرح‌های تزئینی برای جلب توجه کارفرما نباشید (مهم متن نامه و تاثیرگذاری آن است)
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

کاور لتر یک سند کاربردی است که اطلاعات مفیدی را درباره خصوصیات، مهارت‌ها، دستاوردها و علایق به موقعیت شغلی ارائه می‌دهد. نامه پوششی اهمیت بسیار زیادی دارد و استفاده از آن کمک خواهد کرد که بتوانید شانس خود را برای استخدام، پژوهش یا پذیرش در دانشگاه موردعلاقه خود افزایش دهید. هدف از نوشتن کاور لتر کاملا متفاوت است و بستگی به نوع درخواست دارد. در این مقاله به‌طور کامل بررسی کردیم که کاور لتر چیست، چه اهمیتی دارد و یک نمونه کاور لتر ارائه شد. اطلاعات موجود در این مقاله به شما کمک خواهد کرد که بتوانید نامه پوششی حرفه‌ای بنویسید و شانس خود را برای رسیدن به اهداف‌تان افزایش دهید.

سوالات متداول

خیر، نامه‌های پوششی برای اداره IRCC کاملا اختیاری است. با این حال، نامه‌های پوششی می‌تواند برای کمک به افسر مهاجرت برای دیدن خلاصه‌ای از کل درخواست بسیار مفید باشد.

نامه پوششی اولین برداشت مدیر استخدام از فرد متقاضی است چون هیچ‌گونه شناختی از او ندارد.

انواع کاور لتر با توجه به اهداف شرکت و نوع درخواست شما به سه دسته کاور لتر شغلی، کاور لتر تحصیلی و کاورلتر پژوهشی تقسیم بندی می‌شوند.

هدف از ارائه نامه پوششی این است که بتوانید با جلب رضایت استخدام کنندگان، موقعیت خودتان را برای رسیدن به موقعیت شغلی مورد نظر هموارتر کنید.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها