موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

تفاوت‌‌های فرهنگی بین ایران و کانادا

تفاوت‌‌های فرهنگی بین ایران و کانادا

برای افرادی که قصد مهاجرت به کانادا و زندگی در این کشور را دارند، دانستن فرهنگ این کشور و تفاوتش با فرهنگ کشور خودمان، اهمیت بسیاری دارد. تفاوت فرهنگی بین ایران و کانادا را می‌توان از جنبه‌های مختلف مانند هنجارهای اجتماعی، سنت‌، محیط کار، مذهب، هنر و شیوه‌های زندگی روزمره و غیره، بررسی کرد. در ادامه این مقاله از پارسی کانادا به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تفاوت‌‌های فرهنگی بین ایران و کانادا

آشنایی با فرهنگ ایران و فرهنگ کانادا، باعث برقراری ارتباطی موثر میان مردمان این دو کشور می‌شود.

تفاوت فرهنگی در صراحت بیان

در فرهنگ ایرانی، بیان مستقیم نظرات گاهی اوقات می‌تواند نوعی بی‌ادبی باشد، به ویژه اگر موجب رنجش یا ناراحتی دیگران شود. همچنین، استفاده از زبان غیرمستقیم و استعاری، مانند استفاده از ضرب‌المثل‌ها و کنایه‌ها، در ارتباطات رایج است. همچنین اهمیت زیادی به حفظ “آبرو” و احترام متقابل داده می‌شود که گاهی اوقات ممکن است باعث شود افراد از بیان صریح نظرات خود خودداری کنند. در فرهنگ ایران، استفاده مستقیم از کلمه “نه” یا به عبارتی؛ نه گفتن؛ رایج نیست و افراد سعی می‌کنند که به‌صورت مستقیم جواب رد به طرف مقابل خود ندهند.

درصورتی‌که در فرهنگ مردم کانادا، صراحت و روراستی اغلب به‌عنوان یک ارزش مهم در ارتباطات شناخته می‌شود. این به معنای بیان روشن و مستقیم نظرات؛ حتی اگر ممکن است ناراحت‌کننده باشد؛ است. در محیط‌های کاری و آموزشی، ارائه بازخورد مستقیم و صادقانه معمول است. اهمیت دادن به شفافیت و صداقت، حتی در مواردی که ممکن است برخی را ناراحت کند، بخشی از فرهنگ اجتماعی در کانادا است. کانادایی‌ها به صراحت از کلمه “نه” استفاده می‌کنند و نه گفتن در بین آن‌ها، بسیار رایج است.

رسم و رسوم و مذهب

کشور کانادا به دلیل سیاست‌های مهاجرتی خود، جامعه‌ای بسیار متنوع از لحاظ فرهنگی و قومیتی دارد و به برابری و احترام متقابل بین فرهنگ‌های مختلف تأکید زیادی دارد.

در ایران نیز رسم و رسومات بسیاری وجود دارد که بین قوم‌های مختلف، مشترک است. به‌عنوان مثال، تعارف یکی از آداب و رسوم رایج در ایران است که به ادای ادب و احترام شدید به طرف مقابل، تاکید دارد. درحالی که این موضوع در کانادا وجود ندارد و کمتر دیده می‌شود.

در کانادا لازم نیست آنقدر نگران پیروی از سنت‌ها و آداب و رسوم باشید و این موضوع، برقراری ارتباط با جامعه را برای افراد آسان‌تر می‌کند. همچنین کانادایی‌ها از تغییرات استقبال زیادی می‌کنند اما ایرانی‌ها به رسم و رسومات خود پایبندتر هستند.

مذهب رسمی ایران اسلام (شیعه) است، درصورتی‌که در کانادا دین رسمی وجود ندارد و از هرکس می‌تواند هر مذهبی که می‌خواهد داشته باشد. همچنین به دلیل اینکه ایران یک کشور اسلامی است، بیشتر مردم، مخصوصا زنان، حجاب دارند. همچنین تجمل‌گرایی در نحوه پوشش در ایران بیشتر از کانادا است، اما کانادایی‌ها ساده‌تر هستند و به تجملات علاقه‌ای ندارند.

تفاوت در محیط کار و نحوه انجام دادن وظایف

در کانادا، محیط کار معمولاً بر مبنای اصول دموکراتیک و شفافیت عمل می‌کند و تاکید زیادی بر تعادل بین کار و زندگی شخصی وجود دارد. اما در ایران، فرهنگ سازمان بر اساس سلسله مراتب و روابط شخصی شکل می‌گیرد و تمرکز کمتری بر فردیت دارد. در ایران از کارمندان درخواست می‌شود تا وظایفشان را دقیقا مطابق با آنچه به آن‌ها می‌گویند انجام دهند، در حالی که در کانادا از افراد انتظار می‌رود تا وظایفشان را به نحو دلخواه و مطابق با نوآوری و خلاقیت انجام دهند.

در ایران اگر فردی در تایم استراحت و غذا مشغول به کار باشد، به علت وظیفه‌شناسی از او تقدیر و تشکر می‌شود، اما در کانادا این کار اشتباه است و از او به‌عنوان یک فرد وظیفه شناس یاد نمی‌کنند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله درخصوص تفاوت فرهنگ بین ایران و کانادا صحبت کردیم و جنبه‌های مختلف آن را شرح دادیم. دانستن این تفاوت‌ها، مزایای متعددی دارد و می‌تواند باعث فهم بهتر و ارتقای ارتباطات موثر بین افراد و جوامع باشد. شناخت تفاوت‌های فرهنگی به ما کمک می‌کند تا واکنش افراد کشورهای مختلف به مسائل گوناگون را بهتر درک کنیم. افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، باید این تفاوت‌ها را بشناسند و خود را با فرهنگ کانادا وفق دهند.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها