موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

آنچه باید درباره مردم کانادا بدانید

مطالعه فرهنگ و آداب‌ورسوم کانادا، می‌تواند پیش‌نیازهای لازم برای کار و زندگی در این کشور را برای شما روشن کند.

آنچه باید درباره مردم کانادا بدانید

آیا قصد مهاجرت به کانادا را دارید؟ یا علاقمند هستید به‌عنوان گردشگر به این کشور سفر کنید؟ آیا تصمیم دارید به‌طور دائمی در این کشور سکونت داشته باشید؟ در هرکدام از این حالات بسیار مهم است که درباره فرهنگ مردم کانادا اطلاعات کاملی به دست آورید تا بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و تجربه‌ای لذت‌بخش و مفید را برای خود رقم بزنید. به‌طور کلی، کسب آگاهی و شناخت مردم و فرهنگ کشور مقصد به شما کمک می‌کند تا در مواجه با تجربیات متفاوت غافل‌گیر نشوید و واکنش مناسبی داشته باشید.

مانند هر کشور دیگری در دنیا، مردم کانادا نیز آداب‌ورسوم، فرهنگ، زبان و شیوه زندگی خاص خود را دارند. همان طور که ‌می‌دانید، بومیان کانادا مردمانی با اصالت و پیشینه تاریخی هستند و می‌توان گفت که فرهنگ این کشور، تا حدی در آداب‌ورسوم این بومیان ریشه دارد. در این مطلب، هرآنچه که درباره فرهنگ کانادا و مردم این کشور لازم است بدانید را بررسی می‌کنیم تا به شما یک دید کلی از شیوه زندگی در کانادا را بدهیم.

برگ درخت افرا، نماد کشور کانادا

نگاهی به فرهنگ کانادا

کانادا که به‌عنوان کشوری با جامعه عادلانه شناخته می‌شود، فرهنگی مبتنی بر احترام و جامعه‌گرایی دارد. اگرچه مردم کانادا اساساً روحیه فردگرایی دارند، اما برای مشارکت در بخش‌های مختلف جامعه خود، تأکید دارند. کانادا به‌دلیل نزدیکی به ایالات متحده، شباهت زیادی از نظر ویژگی‌های رفتاری یا لهجه به این کشور دارد.

برای مثال، در کانادا نیز مانند ایالات متحده ویژگی‌هایی همچون آزادی بیان، روحیه پیشگامی و ایده‌پردازی قوی در کارآفرینی دیده می‌شود. البته در فرهنگ کانادا بیان نظرات به شکلی متواضع‌تر و غیرمستقیم‌تر معمول است. برای اطلاعات تکمیلی درباره ایالت‌های کانادا، موقعیت جغرافیایی، آب و هوا و …، می‌توانید مطلب کانادا را مطالعه کنید.

وجود یک جامعه چند فرهنگی در کانادا نه تنها باعث ایجاد چند دستگی نشده، بلکه یک یکپارچگی و وحدت خاصی را در این کشور به وجود آورده است. فرهنگ مردم کانادا بر پایه حقوق برابر و احترام متقابل بنا شده و شکاف طبقاتی یک موضوع ناخوشایند و غیرمعمول است.

برخی از نکات برجسته درباره فرهنگ کانادا که به وضوح در مردمان این کشور دیده می‌شود، عبارت است از:

  • صداقت
  • صبر
  • انصاف و رعایت حقوق برابر
  • وحدت و یکپارچگی در عین تنوع فرهنگی
  • فروتنی و تواضع خالصانه

زبان مردم کانادا

از آنجایی که اولین کسانی که به کانادا وارد شدند از بریتانیا (United Kingdom) و فرانسه (France) بودند، هر دو زبان انگلیسی (English) و فرانسوی (French) در این کشور دیده می‌شود. به انگلیسی زبانان کانادا آنگلوفون (Anglophone) و به فرانسوی زبانان فرانکوفون (Francophone) می‌گویند. در اغلب ایالت‌ها و مناطق کانادا بجز کبک (Quebec)، انگلیسی زبانان اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند. زبان رسمی مردم کبک، فرانسوی است.

البته از آنجایی که فرهنگ مردم کانادا همواره مهاجرپذیر بوده است و مردمان از کشورهای مختلف دنیا در آنجا حضور دارند، نمی‌توان گفت که زبان انگلیسی و فرانسه تنها زبان رایج در کانادا است. جمعیت قابل‌توجهی از مردم به زبان‌های چینی، پنجابی، اسپانیایی، آلمانی و ایتالیایی صحبت می‌کنند. اما اگر قصد دارید به کانادا رفته و در این کشور زندگی کنید، تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی بسیار کمک کننده است.

مردم کانادا

شناخت ویژگی‌های مردم کانادا، به شما در تعامل با آن‌ها کمک زیادی می‌کند

چندفرهنگی در کانادا

به لحاظ تاریخی، از زمانی که کانادا شروع به پذیرش مهاجران بیشتر کرد، در مسیر تبدیل شدن به یک کشور قدرتمند قرار گرفت. این روند همچنین باعث شده تا یک تنوع و چند فرهنگی مشهودی در میان مردم کانادا وجود داشته باشد. در واقع تنوع فرهنگی کانادا یکی از مواردی است که این کشور به وجود آن افتخار می‌کند. کانادا در سال 1971 به اولین کشوری در جهان تبدیل شد که سیستم چندفرهنگی را به‌عنوان یک سیاست رسمی پذیرفته است.

حتما بخوانید:
تاریخچه کانادا

این مسئله روی ایجاد حقوق مردم کانادا برای حفظ هویت فرهنگی منحصربه‌فرد خود و همچنین ترویج احترام و تفاهم بین فرهنگ‌های مختلف در این کشور تأکید دارد. در نتیجه، نمی‌توان تنها یک زمینه فرهنگی واحد را برای کانادا در نظر گرفت و این کشور، فرهنگی یکپارچه از مردمان مختلف دارد.

دین مردم کانادا

یکی از مزایای پذیرش سیستم چندفرهنگی در کانادا این است، که ادیان و مذاهب مختلفی در این کشور وجود داشته و آزادی عقاید یک اصل حمایت شده در قانون اساسی کانادا است. به همین دلیل، مردم کانادا دین واحد و رسمی ندارد اما اکثریت آن‌ها، مسیحی هستند. در کنار مسیحیت، ادیان مختلف دیگری همچون هندوئیسم (Hinduism)، اسلام (Islam)، سیک (Sikhism)، بودیسم (Buddhism)، یهودیت (Judaism) و غیره در فرهنگ مردم کانادا دیده می‌شود.

کلیسای نتردام دی بون سکورز

نمایی از کلیسای نتردام دی بون سکورز (Notre-Dame-de-Bon-Secours Chapel)

فستیوال‌ها و جاذبه‌های تفریحی در کانادا

با زندگی در کانادا گزینه‌های مختلفی را برای سرگرمی و لذت بردن از اوقات‌فراغت خود خواهید داشت. یکی از این گزینه‌ها، شرکت در جشنواره‌ها و فستیوال‌های جذابی است، که در اکثر مناطق برگزار شده و جزئی از فرهنگ مردم کانادا است. به‌دلیل این که کانادا اصولاً کشوری سردسیر است، اغلب این جشنواره‌ها در فصل تابستان و در آب‌وهوای مطلوب‌تر برگزار می‌شوند. برخی از فستیوال‌های محبوب و جذاب در کانادا عبارت است از:

  • جشن نور ونکوور (Vancouver Celebration of Light)
  • استمپید کلگری (Calgary Stampede)
  • جشنواره موسیقی محلی ادمونتون (Edmonton Folk Festival)
  • فستیوال بین‌المللی فیلم تورنتو (Toronto International Film Festival)
  • جشنواره وینترلود در اواتاوا (Winterlude (Ottawa))
  • جشن‌های روز ملی کانادا (Canada Day Celebrations)
  • فستیوال موسیقی جاز مونترال (Montreal Jazz Fest)

البته اگر اهل رفتن به فستیوال‌های شلوغ نیستید، می‌توانید از جاذبه‌های دیگر تفریحی کانادا استفاده کنید. مردم کانادا عاشق لذت بردن از طبیعت بکر و بسیار زیبای این کشور هستند. شما نیز می‌توانید تفریحات ماجراجویانه خود را در سواحل، کوه‌نوردی و یا اسکی در کوه‌های برفی کانادا داشته باشید. به‌طور کلی، کانادا یک مقصد عالی برای زندگی یا سفر کسانی است که عاشق طبیعت هستند.

فستیوال های کانادا

نمایی از فستیوال وینترلود (Winterlude) در اتاوا

فرهنگ کار در کانادا

برای زندگی در کانادا و کار کردن در این کشور گزینه‌های متعددی پیش‌روی شما قرار دارد که بسته به شرایط شخصی خود می‌توانید هر یک از آن‌ها را برای مهاجرت انتخاب کنید. اما قبل از این که برای یافتن کار در این کشور اقدام کنید، باید با برخی از آداب‌و‌رسوم و فرهنگ کار در کانادا آشنا شوید. مردم کانادا به برخی از آداب‌و‌رسوم خاص در محیط‌ها و قرارهای کاری حساس هستند و برای به دست آوردن موقعیت شغلی موردنظر خود، بسیار مهم است که این اصول را رعایت کنید.

اگرچه نحوه برگزاری ملاقات‌های کاری در مناطق مختلف متفاوت است، اما برخی مسائل در همه‌جا باید رعایت شود. یکی از معیارهای رفتار مؤدبانه در جلسات کاری، دست دادن محکم است. بسیار مهم است که حین احوال‌پرسی، ارتباط چشمی را با طرف مقابل حفظ کنید.


اگر قرار است کارت ویزیت خود را در این جلسات ارائه کنید، بهتر است اطلاعات درج شده روی آن به زبان فرانسوی و انگلیسی باشد.

روزهای کاری کانادا از دوشنبه تا جمعه و در ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر است. اغلب قرارهای کاری صبح برگزار شده و معمولاً باید با لباس رسمی در آن حاضر شوید. در فرهنگ کانادا اهمیت بسیاری برای وقت‌شناسی قائل هستند و به همین دلیل، تأخیرهای قابل‌توجه در قرارکاری‌ها پذیرفته نخواهد بود. همچنین اگر به یک قرارکاری در کانادا می‌روید، بهتر است برای جلوگیری از بروز حساسیت کانادایی‌ها، از مقایسه تجربه کاری خود در این کشور و ایالات متحده پرهیز کنید.

زندگی در کانادا به‌عنوان یک مهاجر

کانادا کشور فرصت‌های عالی برای کار، زندگی و تحصیل است و سالانه افراد زیادی برای همیشه به این کشور مهاجرت می‌کنند. اگر می‌خواهید به این کشور مهاجرت کرده و در آن احساس راحتی کنید، باید به برخی از اصول فرهنگی و آداب اجتماعی زندگی در کانادا پایبند باشید. اگرچه مردم کانادا پذیرای مهاجران هستند، اما با احترام به آداب‌و‌رسوم آن‌ها می‌توانید ارتباطات گسترده‌تری در این کشور داشته باشید. به‌عنوان یک فرد خارجی، بهتر است با موارد زیر آشنایی داشته باشید:

فرهنگ ملاقات‌ها و احوالپرسی

به‌طور کلی، در فرهنگ کانادا احوالپرسی و معاشرت با افراد غریبه در محیط‌های اجتماعی مرسوم نیست. همچنین در اولین برخورد با اشخاص مختلف، بهترین شیوه احوالپرسی دست دادن با او حین تماس چشمی است. البته فرانسوی‌های کانادا ممکن است بوسیدن چهره فرد مقابل را در احوالپرسی ترجیح دهند.

آداب اجتماعی مردم کانادا

رعایت آداب اجتماعی و ادب در فرهنگ کانادا بسیار بااهمیت است. همچنین توجه به حقوق دیگران مانند رعایت صف و منتظر ماندن نیز بسیار اهمیت دارد. در رستوران‌های کانادایی، از صدا زدن پیشخدمت‌ها با صدای بلند پرهیز کرده و انعام دادن را فراموش نکنید. البته انعام دادن تنها مختص به رستوران نیست، بلکه در مشاغل دیگر از جمله رانندگان تاکسی، آرایشگران و خدمتکاران نیز دیده می‌شود. وقت‌شناسی نیز برای مردم کانادا بسیار مهم بوده و باید سعی کنید این موضوع را در قرار ملاقات‌های خود در نظر داشته باشید.

لباس مردم کانادا

لباس مردم کانادا نیز بسیار شبیه به لباس مردم در ایالات متحده و اکثر کشورهای غربی است. اما نکته اصلی که باید به آن توجه کنید، سرد بودن هوای این کشور است که روی لباس پوشیدن نیز تأثیر می‌گذارد. در برخی از مناطق شمالی کانادا، دمای هوا حتی تا 40 درجه سانتی‌گراد زیر صفر هم خواهد رسید، بنابراین همراه داشتن لباس گرم در کانادا بسیار مهم است.

رعایت نظم و حریم شخصی

دو اصل مهم که از فرهنگ مردم کانادا جدایی‌ناپذیر است، حفظ نظم و حریم شخصی افراد است. صحبت کردن درباره حقوق، زندگی و مسائل خانوادگی، مسائل شخصی، مذهب و … با مردم کانادا مرسوم نیست. همچنین رفتارهای برهم زننده نظم مانند عدم رعایت صف، قطع کردن صحبت دیگران، فریاد زدن و … در این کشور و در فضاهای عمومی، پذیرفته نیست. همه این موارد به خوبی نشان می‌دهد که مردم این کشور تا چه اندازه به ادب، حقوق برابر و صلح پایبند بوده و در تمام دنیا به‌عنوان مردمانی بادرایت شناخته می‌شوند.

غذاهای کانادایی

یکی دیگر از مواردی که قبل از رفتن به کانادا باید کمی درباره آن تحقیق کنید، غذاهای این کشور است. تنوع غذایی کانادا به‌دلیل سیستم تنوع بالای فرهنگی در این کشور بسیار زیاد است. اغلب غذاهای کانادایی از دو کشور فرانسه و انگلیس وارد شده‌اند.

خوراکی‌های کانادایی

تصویری از خوراکی به نام پوتین، غذای معروف کانادایی

سخن پایانی

کانادا کشوری در آمریکای شمالی و یکی از مهمترین کشورهای این قاره است. اقتصاد قوی و باثبات کانادا، سیستم آموزشی باکیفیت، طبیعت بکر، موقعیت‌های شغلی متنوع، مسیرهای مختلف مهاجرتی و … باعث شده تا این کشور به یکی از قطب‌های پذیرنده مهاجران از سراسر دنیا تبدیل شود. مردم کانادا نیز از تنوع فرهنگی که به‌دلیل شمار بالای مهاجرت در این کشور به‌وجود آمده، استقبال می‌کنند.

چه برای سفر و چه برای زندگی به کانادا بروید، بهتر است با فرهنگ کانادا و آنچه در میان مردم این کشور به‌عنوان آداب اصلی اجتماعی شناخته می‌شود، آشنا شوید. به همین دلیل، در این مطلب سعی کردیم تا با بررسی فرهنگ مردم کانادا هرآنچه را که درباره زبان این کشور، ادیان، جشنواره‌های بومی، فرهنگ کار و … لازم است بدانید را توضیح دهیم. درضمن با کلیک روی مطلب مهاجرت به کانادا نیز می‌توانید روش‌های مهاجرت به این کشور صلح و دوستی را مطالعه کنید.

سوالات متداول

اکثریت مردم کانادا به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، اما در برخی مناطق مانند کبک، زبان رسمی مردم فرانسوی است.

بیشتر مردم کانادا دین مسیحیت دارند، اما به‌دلیل سیستم چندفرهنگی در این کشور، ادیان مختلف دیگری نیز در کانادا دیده می‌شود.

بیشتر آداب‌ورسوم و فرهنگ مردم این کشور، تحت‌تأثیر انگلیس و فرانسه است که برای اولین بار، به کانادا وارد شدند.

کشور کانادا از سال 1971 سیستم چندفرهنگی را به‌عنوان یک سیاست رسمی پذیرفته، که به معنای حفظ هویت فرهنگی مردم بومی، و احترام به فرهنگ‌های متنوع در این کشور است.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها