موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

برنامه نویسی در آلمان

برنامه نویسی در آلمان

برنامه نویسی یکی از حرفه‌ای‌ترین مشاغل در دنیای امروز است. آلمان به‌دلیل برخورداری از دانشگاه‌های باکیفیت، انعطاف‌پذیری کاری خوب و نرخ بیکاری پایین کشوری عالی برای مهاجرت مهندس کامپیوتر است. مهندسان نرم‌افزار تقریباً در تمام صنایع به کار گرفته می‌شوند. برنامه نویسی در آلمان از بازار کار بسیار گسترده‌ای برخوردار است و از تجارت و مدیریت گرفته تا حوزه‌های اجتماعی و هنری، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به طیف گسترده برنامه‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی، تقاضای زیادی برای مهندسان کامپیوتر در آلمان وجود دارد و افراد می‌توانند از طریق مهاجرت با رشته مهندسی کامپیوتر دستمزد خوبی دریافت کنند. مهندسی کامپیوتر در آلمان حوزه‌ای شدیداً در حال رشد است و به همین دلیل بسیاری از افراد این سؤال را مطرح می‌کنند که چگونه می‌توان از طریق برنامه‌نویسی در آلمان به این کشور مهاجرت کرد؟ حقوق برنامه نویس در آلمان چه میزان است. در ادامه تمام موارد مربوط به این رشته را بررسی کرده‌ایم.

مهاجرت به آلمان به عنوان برنامه نویس

افزایش آمار مهاجرت برنامه نویسان به آلمان

چرا مهاجرت به آلمان؟

آلمان، با بیش از 100 هزار موقعیت شغلی در حوزه فناوری اطلاعات (IT)، مقصدی عالی برای مهاجرت مهندس کامپیوتر محسوب می‌شود. یکی از دلایل اصلی تمایل مهندسان نرم افزار و برنامه‌ نویسان برای مهاجرت کاری به آلمان، تعادل بین کار و زندگی در این کشور است. براساس آمار پایگاه اینترنتی «سیاست‌های بهتر برای زندگی بهتر» (OECD)، آلمان از این نظر در میان 38 عضو اتحادیه اروپا رتبه هشتم را دارد؛ به این معنی که افراد شاغل در آلمان به طور میانگین 40 ساعت در هفته کار می‌کنند و به همین دلیل زمان کافی برای اوقات فراغت، مسافرت و امور شخصی دارند و بیشتر از ساعات موردنیاز کار نمی‌کنند.

 علاوه براین سطح دستمزدها نیز در آلمان جذاب است. درآمد یک برنامه نویس در آلمان می‌تواند از 40000 یورو در سال شروع شده و تا 90000 یورو نیز افزایش یابد. حقوق دریافتی شما پس از مهاجرت به آلمان، به اندازه شرکت، نقش شما در آن، تحصیلات، تجربه کاری و استان محل کار شما بستگی خواهد داشت.

مقایسه وضعیت برنامه نویسان در آلمان با کشورهای دیگر

وضعیت درآمد و حقوق برنامه نویس در آلمان در مقایسه با کشورهای دیگر

بازار کار برنامه‌نویسان در آلمان 2022

در حال حاضر بیش از 800,000 برنامه‌نویس در آلمان وجود دارد، بنابراین رقابت بر سر موقعیت‌های شغلی مناسب داغ است. برنامه‌نویسی جزو مشاغل پر درآمد آلمان محسوب می‌شود. به نقل از مجله اینترنتی Russian vagabond، با شروع همه‌گیری کووید، آلمان دسترسی خود به بیش از 124000 متخصص فناوری اطلاعات، از جمله مهندسان نرم افزار، را از دست داد و تا پایان سال 2021، همچنان حدود 96000 موقعیت شغلی در حوزه IT خالی باقی مانده است.

این امر تقاضا برای نیروی متخصص در حوزه برنامه‌نویسی را به‌شدت افزایش داد. یافتن یک فرد مناسب به‌طور متوسط ​​شش ماه طول می‌کشد و برخی از شرکت‌ها، حتی یک درخواست قابل‌قبول نیز برای موقعیت‌های شغلی خود دریافت نمی‌کنند! این یک مشکل مهم برای کارفرمایان آلمانی است. در چنین شرایطی، بسیاری از پروژه‌ها باید به تعویق بیفتند یا اصلا شروع نشوند. 

مشکل دیگر کارفرمایان آلمانی این است که بسیاری از برنامه‎‌نویسان آلمانی با وجود نداشتن مهارت یا ناتوانی در انجام کار، انتظار حقوق بالایی دارند. بخش بزرگی از متقاضیان موقعیت‌های شغلی در حوزه IT، عملاً تسلط کافی بر مهارت‌ها و دانش تخصصی برنامه‌نویسی ندارند. از هر سه شرکتی که حداقل یک پیشنهاد شغلی در آلمان ارائه کرده است، یکی به‌دنبال کارشناس فناوری اطلاعات یا برنامه‌نویس است. این آمار نشان‌دهنده تغییرات شدیدی است که اقتصاد آلمان به‌واسطه دیجیتالی شدن در حال تجربه کردن است.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

شرایط کار در آلمان برای برنامه‌نویسان

آلمان یک کشور پیشرفته و صنعتی به‌حساب می‌آید. با این حال، این کشور از کمبود متخصصان حوزه نرم‌افزار رنج می‌برد و به‌شدت به استعدادهای فنی ماهر نیاز دارد. در حال حاضر، تحولی بزرگ برای دیجیتالی شدن اکثر نهادهای دولتی و شرکت‌های آلمانی در جریان است. تقاضای زیاد برای استخدام برنامه‌نویس در آلمان نشان‌دهنده تغییرات جدی در روند دیجیتالی شدن شرکت‌ها است. تبدیل‌شدن برنامه‌نویسی به یکی از بهترین شغل ها برای مهاجرت نشان‌دهنده این است که درآمد برنامه نویسی در آلمان متخصصان زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند.

به‌عنوان یک قاعده کلی، حقوق برنامه‌نویسی در آلمان به مدرک تحصیلی فرد بستگی دارد. به‌طور کلی، داشتن مدرک تحصیلی مرتبط و معتبر همواره یک امتیاز بزرگ جهت مهاجرت و محاسبه درآمد احتمالی‌تان محسوب می‌شود، به‌ویژه اگر سابقه کاری چندان درخشان و قابل‌توجهی در این زمینه نداشته باشید. از طرفی، اگر فاقد مدرک دانشگاهی در رشته برنامه‌نویسی باشید، اما حداقل 2 سال سابقه کار مرتبط در این حوزه داشته باشید. بسیاری از شرکت‌ها نداشتن مدرک تحصیلی مرتبط و معتبر را نادیده می‌گیرند، زیرا صلاحیت فنی شما در پیاده‌سازی پروژه‌های عملی برایشان اهمیت بیشتری دارد.

اکثر شرکت‌ها به‌دنبال برنامه‌نویسانی با تجربه کاری بالای 2 سال هستند. با این حال، با استفاده از ویزای اوسبیلدونگ آلمان، مهاجرت به این کشور برای افراد بدون سابقه کاری نیز امکان‌پذیر می‌شود. با استفاده از این ویزا علاوه بر دریافت حقوق در طول دوره می‌توانید به کار در آلمان و اقامت در این کشور اروپایی نزدیک شوید.

مسلط بودن بر زبان آلمانی قطعاً یک مزیت است و بسیاری از شرکت‌ها تسلط بر مهارت‌های زبانی را ضروری می‌دانند. به‌طور کلی، قوانین مربوط به مهاجرت می‌گویند، مهاجرت با رشته مهندسی کامپیوتر نیازمند داشتن حداقل سطح پایه (A2 یا B1) در زبان آلمانی است.

برنامه‌نویسی در آلمان در دسته مهارت‌های حرفه‌ای MINT (ریاضیات، اطلاعات، علوم طبیعی و فناوری) قرار می‌گیرد و اگر با ویزای کاری به این کشور بروید نیازی به داشتن تمکن مالی ندارید. اما اگر قصد دارید از ابتدا با گرفتن بلوکارت به این کشو بروید، دستمزد ناخالص سالانه شما باید معادل حداقل 43992 یورو باشد.

در حوزه مهندسی نرم‌افزار و برنامه‌نویسی محدودیت سنی خاصی وجود ندارد. شما می‌توانید در هر سنی بدون محدودیت به یک مهندس نرم‌افزار موفق تبدیل شوید. براساس آمار ارائه شده توسط سازمان فدرال کار (Bureau of Labor)، میانگین سنی مهندسان نرم‌افزار و برنامه‌نویسان 38.6 سال است.این آمار نشان می‌دهد که نیمی از برنامه‌نویسان 38.6 سال یا کمتر سن دارند. میانگین سنی برای همه مشاغل موجود تقریبا 42 سال است که این عدد برای برنامه نویسان می تواند بالاتر هم باشد.

بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت به آلمان

بهتر است پیش از اقدام برای مهاجرت با رشته مهندسی کامپیوتر به آلمان، از مهارت‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی موردتقاضا در این کشور آگاه باشید. به‌طور کلی، زبان های محبوب برای برنامه‌نویسی در آلمان عبارت‌اند از:

  • Java
  • SQL
  • Javascript
  • Python
بهترین زبان های برنامه نویسی برای کار برنامه نویسان در آلمان

بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای کسب درآمد برنامه نویسی در آلمان

حقوق برنامه نویس در آلمان

درآمد برنامه نویسی در آلمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این میان تجربه حرفه‌ای و مسئولیت شخصی، نسبت به مدرک دانشگاهی، تاثیر بیشتری بر حقوق دارد. به‌عنوان مثال، حقوق برنامه نویس در آلمان (ناخالص ماهانه) مطابق با تجربه حرفه‌ای به شرح زیر افزایش می‌یابد:

  • یک برنامه نویس سطح پایه با کمتر از 1 سال تجربه می‌تواند انتظار 46062 یورو داشته باشد.
  • یک برنامه نویس با 1 تا 4 سال تجربه، میانگین  49404 یورو حقوق دریافت می‌کند.
  • یک برنامه نویس با 5 تا 9 سال تجربه، میانگین 58263 یورو بحقوق دریافت می‌کند.
  • یک برنامه نویس باتجربه با 10 تا 19 سال، میانگین  61071 یورو حقوق دریافت می‌کند.
  • در برنامه نویسان با 20 سال و بالاتر، به طور متوسط ​​63465 یورو حقوق دریافت می کنند.

*با کسر مالیات این عدد دریافتی است .

با این حال، چیزی که برنامه‌نویسی در آلمان را به یکی از بهترین شغل ها برای مهاجرت تبدیل می‌کند، سطح حقوق برنامه‌نویسانی است که با مسئولیت شخصی و تیم خود کار می‌کنند. برنامه‌نویسانی که تیم خود را مدیریت کنند، بهترین زبان های برنامه نویسی برای کار برنامه نویسان در آلمانمی‌توانند تا 90,000 یورو در سال درآمد داشته باشند. تفاوت بین حقوق پرداختی توسط یک شرکت با حداکثر 500 کارمند و شرکتی با بیش از 1000 کارمند می‌تواند به ماهانه 800 یورو برسد.

عنوان شغلیمیانگین حقوق ماهانه (یورو)
برنامه‌نویس اندروید3,650
برنامه‌نویس C#3,860
برنامه‌نویس C++ 3,820
برنامه‌نویس Front End3,150
برنامه‌نویس Full Stack3,560
برنامه‌نویس IOS4,020 
برنامه‌نویس Java3,840
برنامه‌نویس Javascript3,660
برنامه‌نویس موبایل3,690
برنامه‌نویس PHP3,290
مدیر توسعه نرم‌افزار (Software Development Manager)4,640

بهترین شهرها برای مهاجرت برنامه نویسان

همان طور که در جدول زیر نشان داده‌شده است، شهری که شرکت در آن واقع شده هم نقش مهمی در حقوق برنامه نویس در آلمان بازی می‌کند.

ایالتمحدوده حقوق متوسط ماهانه (به یورو)
بادن وورتمبرگ (Baden-Wurttemberg)€ 5,405 - € 2,916
باواریا (Bavaria)€2,860–€5,363
برلین (Berlin)€2,392–€4,767
برندنبرگ (Brandenburg)€2,602–€4,894
برمن (Bremen)€2,873–€5,125
هامبورگ (Hamburg)€2,627–€5,506
هسه (Hesse)€2,837–€5,721
مکلنبورگ وسترن پومرانیا
(Mecklenburg-Western Pomerania)
€1,849–€4,650
نیدرزاکسن (Lower Saxony)€2,377–€4,810
راین وستفالی شمالی (North Rhine-Westphalia)€2,458–€4,894
راینلند-پالاتینات (Rhineland-Palatinate)€2,428–€4,842
سارلند (Saarland)€2,392–€4,341
زاکسن (Saxony)€1,963–€3,828
زاکسن-آنهالت (Saxony-Anhalt)€1,735–€3,516
شلسویگ-هولشتاین (Schleswig-Holstein)€2,884–€4,997
تورینگن (Thuringia)€2,125–€4,053
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

روش های مهاجرت به آلمان برای برنامه نویسان

در آلمان، به‌ویژه در برلین، نیاز شدیدی به برنامه‌نویسان و مهندسان نرم‌افزار وجود دارد. این نیاز بدان معناست که تحت شرایط یکسان، کار آسان‌تری برای دریافت ویزا خواهید داشت. به‌طور کلی، در فرایند مهاجرت مهندس کامپیوتر به آلمان چهار سناریو امکان‌پذیر است:

  • شما یک مهندس نرم‌افزار با پیشنهاد شغلی (Job Offer)، اما بدون مدرک دانشگاهی هستید: در چنین حالتی واجد شرایط دریافت بلو کارت (Blue Card) آلمان نخواهید بود؛ اما به‌دلیل وجود دعوت‌نامه شغلی یا جاب آفر آلمان از کارفرمای آلمانی، شانس بسیار خوبی برای دریافت ویزای کار عادی خواهید داشت.
  • شما یک مهندس نرم‌افزار با پیشنهاد شغلی (Job Offer)، مدرک دانشگاهی و حقوق بالاتر از 43.056 یورو هستید: در این حالت، شما واجد شرایط دریافت بلوکارت آلمان و اتحادیه اروپا خواهید بود.
  • مهاجرت به آلمان از طریق ویزای اوسبیلدونگ (Ausbildung): این ویزا به دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا برای یک دوره آموزشی خاص در شرکت‌های آلمانی کار کنند. علاوه بر تحصیل، مقدار مشخصی حقوق یا کمک‌هزینه در این دوره به فرد تعلق می‌گیرد. برای اطلاعات بیشتر درباره ویزای آوسبیلدونگ آلمان این مقاله را مطالعه کنید.
  • همچنین کشور آلمان این فرصت را برای متقاضیان واجد شرایط فراهم کرده است، تا با اخذ ویزای جویای کار (job seeker) به این کشور سفر کنند و به‌صورت حضوری شغل مناسب خود را پیدا کنند.

بهترین شهرهای آلمان برای برنامه‌نویسان

شما به‌عنوان یک مهندس کامپیوتر، اساساً می‌توانید در هر کجای آلمان کار کنید. با این حال، با توجه به سطح درآمد برنامه نویسی در آلمان، برخی از شهرها برای مهاجرت مهندس کامپیوتر جذاب‌تر هستند. به‌طور کلی، بهترین شهرها برای این شغل از نظر سطح درآمدی و حقوق برنامه نویس در آلمان به شرح زیر است:

شهرحقوق متوسط ماهانه (به یورو)
برلین (Berlin)3,579€
مونیخ (Munich)4,111€
اشتوتگارت (Stuttgart4,160€
هامبورگ (Hamburg)4,066€

همراهی خانواده برای مهاجرت برنامه نویسان

بر اساس قوانین مهاجرت مهندسین به آلمان، افراد شاغل در حوزه فناوری اطلاعات می‌توانند برای آوردن خانواده (همسر و فرزندان) خود به آلمان اقدام کنند. همسر شما همچنین می‌تواند به‌عنوان کارمند استخدام شده و در آلمان درآمد کسب کند. علاوه بر این، خانواده از امکانات بهداشتی، مانند معاینات پزشکی رایگان، برخوردار شده و فرزندان می‌توانند از امتیاز تحصیل رایگان در مدرسه، کالج یا دانشگاه‌های آلمان بهره‌مند شوند.

کار برنامه نویسی در آلمان و مهاجرت به همراه خانواده

برنامه نویسان می‌توانند همراه با خانواده خود با هدف کار برنامه نویسی در آلمان مهاجرت کنند.

دریافت اقامت آلمان برای برنامه نویسان

برای مهاجرت با رشته مهندسی کامپیوتر به آلمان قطعاً به مجوز کار نیاز خواهید داشت. مجوز کار (work permit) نامه‌ای است که صلاحیت افراد برای مهاجرت کاری به آلمان را تأیید می‌کند. این نامه با در نظر گرفتن موارد زیر، تأثیر مثبت متقاضی بر بازار کار آلمان را اثبات می‌کند:

  • داشتن پیشنهاد شغلی
  • داشتن حداقل 3 سال سابقه کار در حوزه IT
  • شایستگی شغلی
  • تسلط بر زبان آلمانی (به‌طور کلی، داشتن حداقل سطح B1)
  • اثبات تمکن مالی و داشتن دستمزد ناخالص سالانه معادل حداقل 43992 یورو

همچنین در راستای واجد شرایط بودن برای بلو کارت (Blue Card) اتحادیه اروپا، علاوه بر پیش‌نیاز‌های ذکر شده، به موارد زیر هم نیاز خواهید داشت:

  • مدرک دانشگاهی معتبر یا قابل ترجمه در نظام آموزشی آلمان
  • داشتن یک پاسخ شغلی موفق
  • اثبات تمکن مالی و داشتن دستمزد ناخالص سالانه معادل حداقل 44304 یورو

سخن پایانی

سطح بالای دستمزدها و بازار شدیداً در حال رشد، برنامه‌نویسی را به یکی از بهترین مشاغل برای مهاجرت به آلمان تبدیل کرده است. در این مقاله شرایط مهاجرت از طریق برنامه نویسی در آلمان و درآمد برنامه نویسی در آلمان را مورد بررسی قرار دادیم؛ که در بین آن‌ها داشتن مدرک زبان و تمکن مالی، از مهم‌ترین شرایط مهاجرت مهندس کامپیوتر به آلمان محسوب می‌شود.

سوالات متداول

زبان جاوا و زبان برنامه‌نویسی پایتون جزو پرمتقاضی‌ترین و پردرآمدترین زبان‌های برنامه‌نویسی در آلمان هستند.

با توجه به سطح دستمزدها و هزینه‌های زندگی، برلین یکی از بهترین شهرها برای برنامه‌نویسان محسوب می‌شود.

درآمد یک برنامه‌نویس در آلمان بستگی به مدرک، حوزه تخصصی و سابقه کاری وی دارد، اما به‌طور میانگین بین 3 تا 4 هزار یورو در ماه است.

در صورت نداشتن هیچ‌گونه تجربه کاری، مدرک دانشگاهی ابزار اصلی چانه‌زنی شما خواهد بود. با این حال، اگر سابقه کاری خوبی (2 سال به بالا) داشته باشید، اکثر شرکت‌ها نداشتن مدرک دانشگاهی را نادیده می‌گیرند.

guest
26 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها