موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بازار کار مهندسی در آلمان | مهاجرت مهندسین به آلمان

بازار کار مهندسی در آلمان | مهاجرت مهندسین به آلمان

برخورداری از پایین‌ترین نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا، تقاضای بالا برای مهندسین واجد شرایط و فرهنگ کاری درجه یک، آلمان را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای مهاجرت مهندسین تبدیل کرده است. آمارهای جهانی حاکی از افزایش روزافزون مهاجرت مهندسین به آلمان هستند؛ یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های کار برای مهندسین در آلمان وجود شرکت‌های بین‌المللی مشهور و فرهنگ صنعتی حاکم بر این کشور است که امکان کسب درآمد بالا برای مهندسان در این کشور را فراهم می‌کند.

در این مقاله نگاهی کلی به شغل مهندسی در آلمان می‌اندازیم و با بررسی بازار کار مهندسی در آلمان پرمتقاضی‌ترین رشته‌های مهندسی را به شما معرفی می‌کنیم. همچنین با ارائه به‌روزترین آمار از سطح درآمد مهندسین رشته‌های مختلف در آلمان، تلاش می‌کنیم اطلاعات مفیدی برای فرآیند مهاجرت شما در اختیارتان قرار دهیم. در انتها نیز با معرفی ویزای موردنیاز برای مهاجرت مهندسین به آلمان تلاش می‌کنیم در فرایند اخذ ویزای کار و پیشنهاد کاری کمک کنیم.

مهاجرت مهندسین به آلمان

مهاجرت مهندسین به شهرهای مختلف آلمان

نگاهی کلی به کار برای مهندسین در آلمان

صنعت آلمان به‌طور سنتی تکیه زیادی بر علم و تکنولوژی داشته است. براساس آمار پایگاه داده « کمیسیون اروپایی» (European Commission)، آلمان بالاترین نرخ استخدام مهندسین را در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد و از نظر سهم مهندسین در کل اقتصاد، دومین کشور بزرگ اروپا محسوب می‌شود. با این حال، روندهای جمعیتی در سال‌های اخیر مقامات آلمانی را نگران کرده‌اند.

در حال حاضر 21 درصد از مهندسان شاغل در آلمان بیشتر از 55 سال سن دارند و همین امر باعث افزایش نگرانی‌ها در مورد موج جایگزینی این افراد در آینده شده است. از نظر بازار کار مهندسی در آلمان، استان‌های هامبورگ (Hamburg) و اشتوتگارت (Stuttgart) و همچنین شهرهای مونیخ (Munich) و برلین (Berlin) بیشترین تقاضا را برای مهندسان دارند. وجود چنین پتانسیلی در کنار آسان‌تر شدن فرایند اخذ ویزای مهاجرت به آلمان، باعث شده روند مهاجرت مهندسین به آلمان در سال‌های اخیر شدت بیشتری بگیرد.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

رشته‌های مهندسی پرمتقاضی در آلمان

اگر قصد دارید آلمان را به‌عنوان محل کار خود در خارج از کشور انتخاب کنید، آگاهی از رشته‌های مهندسی پرتقاضا یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی است که نیاز خواهید داشت. آلمان همواره به‌دنبال مهندسین ماهر و باتجربه در زمینه‌های مختلف است. در ادامه به معرفی 5 رشته پرتقاضا از نظر بازار کار برای مهندسین در آلمان می‌پردازیم:

رشته های مختلف مهندسی در آلمان به دنبال نیروی کار هستند.

رشته‌های مختلف مهندسی در آلمان به دنبال نیروی کار هستند.

  • مهندسی برق

روند روبه‌رشد مهاجرت مهندسین برق به آلمان نشان می‌دهد تقاضا برای رشته مهندسی برق در آلمان مجدداً در حال اوج گرفتن است. علاوه بر این، کمپانی‌های خوشنام و معتبر بزرگی نیز متقاضی استخدام مهندسین برق هستند؛ شرکت‌هایی مانند زیمنس (Siemens) و بوش (Bosch)، به‌تنهایی مسئول بخش بزرگی از مهاجرت مهندسین به آلمان هستند. فردی که به‌عنوان مهندس فناوری اطلاعات در آلمان کار می‌کند، معمولاً حدود 3680 یورو در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 1690 یورو (کمترین) تا 5850 یورو (بالاترین) متغیر است. در این لینک می‌توانید شرایط مهاجرت مهندسی برق در آلمان را بررسی کنید.

  • علوم کامپیوتر، مهندسی فناوری اطلاعات (IT) و برنامه‌نویسی

در حال حاضر تقاضای بالایی برای علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات در آلمان وجود دارد. همین تقاضای بالا می‌تواند دلیل محبوبیت روزافزون مهاجرت برنامه نویسان به آلمان را توضیح دهد. داشتن مدرک کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد در این رشته‌ها یک مزیت است، اما در نهایت باید رزومه جذابی از پروژه‌های قبلی خود نیز داشته باشید. یکی دیگر از مزایای این رشته که باعث افزایش مهاجرت مهندسین به آلمان از طریق برنامه‌نویسی شده است، وجود موقعیت‌های شغلی متعدد به زبان انگلیسی است. فردی که به‌عنوان مهندس فناوری اطلاعات در آلمان کار می‌کند، معمولاً حدود 3830 یورو در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 1980 یورو (کمترین) تا 6240 یورو (بالاترین) متغیر است.

  • مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک همواره از رشته‌های پرمتقاضی در آلمان بوده است. آلمان به‌عنوان قطب تولید ماشین‌آلات، میزبان برخی از مهم‌ترین شرکت‌های بین‌المللی در حوزه مکانیک و خودرو است. مرسدس بنز (Mercedes Benz)، پورشه (Porsche)، آئودی (Audi)، بی‌ام‌و (BMW)، زیمنس و بوش تنها برخی از برندهای مشهور در صنعت مکانیک آلمان هستند. امکان کار در این شرکت‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت روزافزون مهاجرت مهندسین مکانیک به آلمان است. فردی که به‌عنوان مهندس مکانیک در آلمان کار می‌کند، معمولاً حدود 3490 یورو در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 1600 یورو (کمترین) تا 5540 یورو (بالاترین) متغیر است. در این لینک می توانید شرایط مهاجرت مهندسی مکانیک در آلمان را بررسی کنید.

  • مهندسی عمران / معماری

برخورداری از مدرک کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد در حوزه مهندسی عمران یا معماری، پیدا کردن شغل در آلمان را بسیار راحت‌تر خواهد کرد. مدرک کارشناسی‌ارشد یکی از استانداردهای رایج برای مهاجرت مهندسین عمران به آلمان محسوب می‌شود. همین امر نشان‌دهنده تقاضای بالا برای مهندسین عمران و معماری در آلمان است.

علاوه بر این، بیشتر ساختمان‌ها و بناهای تاریخی آلمان به‌صورت مرتب نوسازی و تعمیر می‌شوند. امری که دلیل آمار روبه‌رشد مهاجرت مهندسین معماری به این کشور را به‌خوبی توضیح می‌دهد. توجه داشته باشید برای پیدا کردن موقعیت‌های شغلی مناسب در این حوزه، حداقل به مهارت سطح C1 آلمانی نیاز خواهید داشت. فردی که به‌عنوان مهندس عمران در آلمان کار می‌کند، معمولاً حدود 3330 یورو در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 1530 یورو (کمترین) تا 5300 یورو (بالاترین) متغیر است. علاوه براین، میزان حقوقی که افراد شاغل در حوزه معماری در آلمان دریافت می‌کنند معمولا حدود 3540 یورو در ماه است، که می‌تواند از 1700 یورو (کمترین) تا 6800 یورو (بالاترین) متغیر باشد.

اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت مهندسی معماری در آلمان و  مهاجرت مهندسین عمران به آلمان را در این مطلب مطالعه کنید.

  • مهندسی صنایع

آلمان کشوری صنعتی است و جای تعجب ندارد که تقاضا برای مهندسان صنایع در این کشور زیاد باشد. داشتن مدرک دانشگاهی یکی از پیش‌نیازهای مهاجرت مهندسین صنایع به آلمان محسوب می‌شود؛ مانند دیگر رشته‌های مهندسی، حقوقی که به‌عنوان مهندس صنایع دریافت می‌کنید به تجربه کاری، اندازه شرکت و شهر محل کار شما بستگی دارد؛ با این حال فردی که به‌عنوان مهندس صنایع در آلمان کار می‌کند، معمولاً حدود 3200 یورو در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 1470 یورو (کمترین) تا 5080 یورو (بالاترین) متغیر است.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

بررسی شرایط مهاجرت مهندسین به آلمان

در صورتی که از یک مؤسسه آموزش عالی فارغ‌التحصیل شده باشید یا مدرک آموزش حرفه‌ای خود را از یک آموزشگاه واجد شرایط دریافت کرده باشید، واجد شرایط اقدام برای تقاضای مهاجرت کاری به آلمان خواهید بود. با این حال به علت تقاضای بالا برای مهاجرت مهندسین به آلمان، برخورداری از شرایط و معیارهای زیر برای واجد شرایط بودن مهاجرت کاری به آلمان ضروری خواهد بود:

  • تمکن مالی

هر شهروند غیر اتحادیه اروپا که قصد مهاجرت کاری به آلمان را داشته باشد، نیازمند احراز تمکن مالی و اثبات این امر است که پس از مهاجرت به آلمان قادر به تأمین مالی خود خواهد بود. به‌عنوان متقاضی دریافت ویزای آلمان، باید توانایی خود در حفظ سطح زندگی قابل‌قبول را اثبات کرده و نشان دهید برای تأمین هزینه‌های زندگی خود مشکلی نخواهید داشت. به‌طور کلی، مبلغ موردنیاز جهت احراز تمکن مالی برای مهاجرت کاری با جاب آفر به آلمان، حداقل 860 یورو در ماه (10332 یورو در سال) است. البته در صورتی که قصد اخذ ویزای جستجوی کار را داشته باشید، مبلغ موردنیاز جهت احراز تمکن مالی معادل حداقل 5118 یورو (برای شش ماه) خواهد بود.

  • اعتبار مدرک تحصیلی

مدرک تحصیلی شما یا باید در آلمان به رسمیت شناخته شود یا معادل مدرک یکی از مؤسسات آموزش عالی آلمان باشد. به‌طور کلی، فارغ از کشور مبدأ، همیشه به گواهی رسمیِ اعتبار مدارک تحصیلی خود نیاز دارید. اعطای مجوز برای دریافت ویزای کار برای مهندسین در آلمان مراحل خاصی دارد که بررسی اعتبار و به رسمیت شناختن مدرک تحصیلی شما معمولاً در طی این مراحل صورت می‌گیرد.

  • پیشنهاد کاری

یکی از مهم‌ترین مدارک موردنیاز در پروسه مهاجرت مهندسین به آلمان، سند پیشنهاد کاری از طرف کارفرمای آلمانی است؛ سندی که باید توسط سفارت آلمان تأییدشده و برای اعطای ویزا مورداستفاده قرار بگیرد.

    • مهارت پایه زبان آلمانی

یقیناً مسلط بودن بر زبان آلمانی یک مزیت است؛ علاوه بر این، بسیاری از کارفرماها تسلط بر مهارت‌های زبان آلمانی را ضروری می‌دانند. به‌طور کلی، در قوانین مربوط به مهاجرت مهندسین به آلمان گفته می‌شود، که متقاضیان ورود به بازار کار مهندسی در آلمان بایستی حداقل از مهارت‌های سطح پایه (A2 یا B1) برخوردار باشند. برای آشنایی با مدارک معتبر برای مهاجرت به آلمان مقاله یر را مطالعه کنید:

بررسی درآمد مهندسین در آلمان

فردی که در حوزه مهندسی در آلمان مشغول به کار است، معمولاً ماهانه در حدود 3220 یورو حقوق دریافت می‌کند. به‌طور کلی، دستمزدها از 1020 یورو (کمترین میانگین) تا 6800 یورو (بالاترین میانگین) متغیر است؛ توجه داشته باشید که حداکثر حقوق واقعی در بازار معمولاً بالاتر از این اعداد است. این میانگین حقوق ماهانه شامل حق مسکن، حمل‌ونقل و سایر مزایا نیز می‌شود.

 بازه حقوق‌ها بین مشاغل مختلف مهندسی به‌شدت متفاوت است. به همین دلیل اگر به حقوق و دستمزد خاصی علاقه‌مند هستید، بهتر است با توجه به اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله، رشته مناسب خود را انتخاب کنید. 

  • به‌طور کلی، کارمندانی که بین دو تا پنج سال تجربه دارند، به‌طور متوسط 32 درصد بیشتر از تازه‌کاران و جوانان در همه صنایع و رشته‌ها درآمد دارند.
  • افراد حرفه‌ای با تجربه بیش از پنج سال به‌طور متوسط 36٪ بیشتر از افراد با تجربه کاری پنج سال یا کمتر درآمد دارند.
  • با رسیدن به مرز ده سال، حقوق 21 درصد افزایش می‌یابد و برای افرادی که از مرز 15 سال گذشته‌اند، 14 درصد افزایش می‌یابد.

همچنین می‌توانید در جدول زیر میانگین حقوق مشاغل مهندسی در شهرهای مختلف آلمان را مشاهده کنید.

شهرمیانگین حقوق ماهانه (یورو)
برلین (Berlin)3,660
برمن (Bremen)3,180
دورتموند (Dortmund)3,100 
درسدن (Dresden)2,990 
دوسلدورف (Düsseldorf)3,370 
اسن (Essen)3,240 
فرانکفورت (Frankfurt)3,420
هامبورگ (Hamburg)3,600 
هانوفر (Hannover)
2,920 
کلن (Köln)3,480 
لایپزیگ (Leipzig)3,050 
مونیخ (Munchen)3,540 
نورنبرگ (Nurnberg)2,860
اشتوتگارت (Stuttgart)
3,290 

برای اطلاعات بیشتر درباره دستمزد و درآمد مهندسین در آلمان حتما مقاله زیر را به صورت کامل مطالعه کنید:

درآمد با تحصیلات

حقوق ماهانه، به‌خصوص در ابتدای کار برای مهندسین در آلمان، به مدرک تحصیلی بستگی دارد. طبیعی است که برخورداری از مدرک آموزش عالی معادل حقوق بیشتر باشد، اما یک مدرک چقدر می‌تواند به درآمد شما اضافه کند؟ داده‌های وب‌سایت تحلیلی salaryexplorer که با مقایسه حقوق متخصصان در سطوح واحد با تحصیلات دانشگاهی مختلف به دست آمده است، به‌خوبی بیانگر تفاوت سطح درآمدی بر اساس مدرک تحصیلی است.

مدرک تحصیلیمیزان افزایش حقوق نسبت به دارندگان مدرک پایین‌تر
متخصصان دارای مدرک فنی‌حرفه‌ای یا دیپلم17 درصد بیشتر از مدرک اتمام دبیرستان
متخصصان دارای مدرک کارشناسی24 درصد بیشتر از مدرک فنی‌حرفه‌ای یا دیپلم
متخصصان دارای مدرک کارشناسی ارشد
29 درصد بیشتر از مدرک کارشناسی
متخصصان دارای مدرک دکترا23 درصد بیشتر از مدرک کارشناسی ارشد

ویزای موردنیاز برای مهاجرت مهندسین به آلمان

به‌طورکلی، دو نوع ویزا برای مهاجرت مهندسین به آلمان وجود دارد: ویزای جستجوی کار و ویزای پیشنهاد شغلی. در ادامه هر یک از این دو روش را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • ویزای جستجوی کار (job seeker): ویزای جستجوی کار آلمان نوعی ویزای بلندمدت است، که به شما این امکان را می‌دهد که تا شش ماه در آلمان بمانید و به‌دنبال کار بگردید. با این حال، همه افراد واجد شرایط دریافت این نوع ویزا نیستند و برای اعطای ویزا، باید از تمکن مالی مناسب و برخی پیش‌نیازهای دیگر برخوردار باشید.
  • ویزای پیشنهاد شغلی (job offer): ویزای جاب آفر آلمان فرصتی برای خارجیان واجد شرایط است تا در آلمان مستقر شوند و در حوزه موردنظر خود مشغول به کار شوند. این ویزا به دارنده خود این امکان را می‌دهد که تا برای دو سال در آلمان کار کند. پس از پایان مهلت دوساله، امکان تمدید ویزا، سپس اقدام برای دریافت بلوکارت آلمان (Blue Card) و اتحادیه اروپا یا سایر انواع مجوزهای اقامت، نیز وجود خواهد داشت.
  • افراد زیر 25 سال می‌توانند با اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان، علاوه بر دریافت حقوق در طول دوره کارآموزی، به کار در آلمان و اقامت در این کشور اروپایی نیز نزدیک شوند.
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

در این مقاله با بررسی کار برای مهندسین در آلمان، به معرفی بهترین روش‌های اخذ ویزای کاری آلمان پرداختیم. با وجود تقاضای زیاد برای مهندسان، فرآیند مهاجرت مهندسین به آلمان آسان نیست. آلمان یک فرآیند درخواست ویزای بسیار رسمی و تعریف‌شده دارد که با بسیاری از کشورهای دیگر کاملاً متفاوت است. به همین دلیل داشتن اطلاعات خوب پیش‌نیاز یک برنامه موفق خواهد بود.

سوالات متداول

به‌طور کلی، افراد شاغل در حوزه مهندسی در آلمان معمولاً ماهانه در حدود 3220 یورو حقوق دریافت می‌کنند.

به‌طور کلی، حداقل سطح موردتأیید در پروسه مهاجرت مهندسین به آلمان، سطوح پایه A2 یا B1 است.

پس از پایان مهلت دوساله ویزای جاب آفر، امکان اقدام برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا (Blue Card) یا سایر انواع مجوزهای اقامت دائم نیز وجود خواهد داشت.

با توجه به میزان تقاضا برای حوزه مهندسی و سطح دستمزدها، مونیخ و برلین از بهترین شهرها برای مهاجرت مهندسین به آلمان محسوب می‌شود.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها