موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

تاییدیه زاب 

تاییدیه زاب 

اگر برای کار یا ادامه تحصیل به آلمان مهاجرت می‌کنید، حتما باید مدارک تحصیلی شما بر اساس معیارهای ارزیابی و معادلسازی کشور آلمان بررسی شوند. تایید مدارک تحصیلی متقاضیان مهاجرت به آلمان توسط زاب (Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen) یا ZAB انجام می‌شود. این نهاد مرجع اصلی بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی بین‌المللی در کشور آلمان است. 

به‌طور کلی مدارک دانشگاه‌های مختلف ایران، از درجه اعتبار متفاوتی در دنیا برخوردارند و بررسی اعتبار آن‌ها در آلمان بر عهده مرکز ارزیابی مدارک خارجی یا همان ZAB است. در این مطلب قصد داریم درباره درخواست معادلسازی مدارک تحصیلی در آلمان و نحوه دریافت تاییدیه زاب در این کشور صحبت کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید تا با جزئیات این مرحله از روند مهاجرت به کشور آلمان آشنا شوید.

تاییدیه زاب چیست؟

تاییدیه زاب آلمان چیست؟

تاییدیه زاب به معنای بررسی مدارک تحصیلی و همچنین مقایسه آن‌ها با گواهینامه‌های صادر شده در کشور آلمان به‌منظور معادل سازی آن‌ها است. در این فرایند که توسط اداره مرکزی آموزش خارجی آلمان یا ZAB انجام می‌شود، تمامی مدارک آکادمیک و فنی‌وحرفه‌ای که خارج از آلمان صادر شده‌اند توصیف می‌شوند. این فرایند آنرکنونگ (Anerkennung) آلمان یا معادلسازی مدرک نامیده می شود. این گواهی به کارفرمایان و آژانس‌های کاریابی کشور آلمان کمک می‌کند تا از وضعیت تحصیلی مهاجران آگاه شوند. همچنین دسترسی به بازار کار این کشور را برای مهاجران ساده‌تر می‌کند. 

تاییدیه آنابین آلمان چیست؟

آنابین (Anabin) یک پایگاه اطلاعاتی است که نشان می‌دهد مدارک تحصیلی مهاجران در آلمان به چه شکلی ارزیابی می‌شود. اگر هدف شما شروع کار در آلمان است، می‌توانید با استفاده از این پایگاه مطلع شوید که رشته و دانشگاه محل تحصیل در این کشور به رسمیت شناخته شده است یا خیر. اگر مدارک دانشگاهی در پایگاه آنلاین آنابین ثبت نشده باشد، لازم است برای دریافت تاییدیه زاب اقدام کنید. 

مراحل اخذ تاییدیه آنابین

اگر دانشگاه و رشته تحصیلی شما در آنابین به رسمیت شناخته شده باشد، می‌توانید این گواهی را دریافت کنید. مراحل اخذ تاییدیه آنابین عبارت‌اند از:

مرحله 1: مراجعه به وب‌سایت آنابین و جستجوی مدرک تحصیلی و یا دانشگاه محل تحصیل 

مرحله 2: بررسی وضعیت دانشگاه و پرینت صفحه مربوط به آن؛ در این مرحله اگر دانشگاه در آنابین به رسمیت شناخته شده باشد، با نماد H+ مواجه خواهید شد. همچنین اگر دانشگاهی در آنابین به رسمیت شناخته نشده باشد با H- و اگر وضعیت دانشگاه مشخص نباشد با ±H  توصیف می‌شود.

مرحله 3: در این مرحله باید مدرک دانشگاهی خود را در آنابین جستجو کنید. اگر برای دریافت ویزای کار آلمان اقدام می‌کنید، حتما باید این مرحله را انجام دهید و نتیجه آن را چاپ کنید.

اگر هم دانشگاه و هم مدرک شما در آلمان به رسمیت شناخته شده است، می‌توانید از این دو نسخه چاپی به‌عنوان مدرکی برای تایید درخواست خود برای ویزای کار آلمان استفاده کنید.

آنابین چیست؟

مدارک تحصیلی موردقبول سفارت آلمان چه شرایطی باید داشته باشند؟

برای اینکه مدرک تحصیلی موردقبول سفارت آلمان باشد، باید تاییدیه زاب یا آنابین داشته باشید. در آنابین سه نوع طبقه‌بندی برای مدارک وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • Gleichwertig: مدرک مورد بررسی هیچ تفاوتی با مدارک دانشگاهی آلمان ندارد و کاملا معادل آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. 
  • Entspricht: مدرک مورد بررسی معادل مدرک آلمانی در نظر گرفته می‌شود و تفاوت قابل‌توجهی با آن وجود ندارد.
  • Bedingt vergleichbar: مدرک مورد بررسی تفاوت‌های قابل‌توجهی با مدارک تحصیلی آلمان دارد. در این حالت به‌صورت مشروط پذیرفته شده و باید حتما مراحل دریافت تاییدیه زاب را طی کند. 

دریافت تاییدیه ZAB مدارک تحصیلی چقدر طول می‌کشد؟

از زمانی که مدارک تحصیلی توسط دفتر زاب در آلمان دریافت شوند، 3 ماه طول می‌کشد تا تاییدیه زاب پردازش شود. همچنین اگر مراحل ترجمه و پست مدارک به آلمان را هم در نظر بگیرید، زمان بیشتری صرف خواهد شد. اگر کارت آبی یا همان مجوز قانونی برای اقامت و کار در آلمان را داشته باشید و یک نسخه از قرارداد کاری خود را با اثبات این موضوع به زاب عرضه کنید، زمان پردازش به 2 هفته یا کمتر کاهش می‌یابد. 

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

شرایط دریافت تاییدیه زاب چیست؟

اگر مدرک تحصیلی شما در وب‌سایت آنابین تایید نشده باشد، لازم است تاییدیه زاب را دریافت کنید. دریافت این تاییدیه شرایط خاصی ندارد و برای همه افرادی که قصد کار و یا ادامه تحصیل در آلمان را دارند امکان‌پذیر است. 

نحوه گرفتن تاییدیه زاب چگونه است؟

برای دریافت تاییدیه مدارک زاب باید از فرم درخواست قرار داده شده در وب‌سایت این مرکز استفاده کنید. باید این فرم را به‌صورت کامل پر کنید. همچنین لازم است کلیه مدارک و اسناد موردنیاز این برنامه را کامل کرده و همراه با فرم‌های امضا شده برای دفتر زاب در آلمان پست کنید. 

مدارک لازم برای تاییدیه زاب چیست؟

دریافت تاییدیه زاب یکی از کارهایی است که باید قبل از مهاجرت به آلمان انجام دهید. مدارک لازم برای دریافت این تاییدیه عبارت‌اند از:

  1. اصل فرم درخواست تاییدیه ZAB 
  2. دانشنامه و ریزنمرات مقطع تحصیلی فعلی همراه با ترجمه آلمانی 
  3. مدرک تحصیلی و ریزنمرات مقطع قبلی به زبان اصلی 
  4. کپی برابر اصل مدارک تحصیلی و ریزنمرات 
  5. مدرک شناسایی معتبر (پاسپورت یا کارت شناسایی)
  6. گواهی تایید تغییر نام (در صورت نیاز) 
  7. قرارداد کار و یا تاییدیه کتبی شغل 

توجه داشته باشید که در این مرحله باید فقط کپی مدارک خود را ارسال کنید و تنها مدرکی که نیاز است اصل آن ارسال شود، فرم درخواست تاییدیه زاب است. 

مدارک لازم برای دریافت تاییدیه زاب در آلمان

مراحل تاییدیه ZAB چیست؟

برای دریافت تاییدیه زاب آلمان باید مراحل زیر را به‌ترتیب طی کنید:

  1. جمع‌آوری اسناد موردنیاز شامل مدارک تحصیلی، ریزنمرات، ترجمه مدارک به زبان آلمانی و کپی برابر اصل آن‌ها
  2. ثبت درخواست به‌صورت آنلاین و پرکردن فرم درخواست 
  3. ارسال درخواست از طریق پست برای دفتر زاب در آلمان 

هزینه تاییدیه زاب چه میزان است؟

بر اساس اطلاعات وب‌سایت سازمان KMK آلمان که وظیفه بررسی و معادلسازی مدارک مهاجرین را بر عهده دارد، هزینه‌های مربوط به دریافت تاییدیه زاب عبارت‌اند از: 

درخواست های دریافت تاییدیه زابهزینه
هزینه اولین درخواست200 یورو
هزینه هر درخواست اضافی، مانند ارزیابی مدارک دانشگاهی اضافی و یا جایگزینی تاییدیه قبلی100 یورو

مدت‌زمان اخذ تاییدیه آنابین و زاب آلمان چقدر است؟

روند دریافت تاییدیه آنابین به‌صورت آنلاین بوده و می‌توانید در صورت مورد تایید بودن دانشگاه و مدرک تحصیلی‌تان، همزمان آن را چاپ کنید. برای دریافت تاییدیه زاب به مدت‌زمان بیشتری نیاز خواهید داشت و به‌طور کلی بین 5 تا 6 ماه زمان برای ترجمه مدارک و پست آن‌ها به آلمان و همچنین پردازش توسط زاب (3 ماه) نیاز است. پس از دریافت هریک از این تاییدیه‌ها می‌توانید مراحل اخذ اقامت در آلمان را طی کرده و برای کار یا ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت کنید. 

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

همان طور که دیدید در این مطلب درباره تایید مدارک تحصیلی در آلمان صحبت کردیم. مدارک تحصیلی مهاجران در آلمان به دو صورت تایید می‌شوند. در گام اول می‌توانید دانشگاه و رشته تحصیلی خود را در وب‌سایت آنابین جستجو کرده و در صورت مورد تایید بودن آن‌ها در این وب‌سایت تاییدیه آنابین را دریافت کنید. همچنین اگر مدرک تحصیلی شما مورد تایید آنابین نباشد باید برای دریافت تاییدیه زاب آلمان اقدام کنید و مدارک خود را به‌صورت پستی به دفتر زاب در آلمان ارسال کنید. اگر می‌خواهید برای کار یا ادامه تحصیل به آلمان مهاجرت کنید، مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند تا اطلاعات خوبی درباره تایید مدارک تحصیلی در سفارت آلمان به‌دست آورید. 

سوالات متداول

مدارک تحصیلی در آلمان توسط زاب و آنابین تایید می‌شوند. اگر دانشگاه و رشته متقاضی در سایت آنابین تایید نشده باشند، باید برای دریافت تاییدیه زاب اقدام کنید. 

فرم درخواست تاییدیه زاب، ریزنمرات، مدرک تحصیلی، مدارک شناسایی و قرارداد کار.

پردازش درخواست تاییدیه زاب از زمانی که مدارک شما به آلمان می‌رسند 3 ماه طول می‌کشد. با درنظر گرفتن زمان ترجمه و پست مدارک به آلمان این زمان به 5 تا 6 ماه هم می‌رسد.

هزینه اولین درخواست تاییدیه 200 یورو و هزینه هر درخواست اضافه 100 یورو است. 

guest
4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها