موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بازار کار مهندسی مکانیک در آلمان

بازار کار مهندسی مکانیک در آلمان

آلمان همیشه مقصدی جذاب برای مهندسان بوده و وقتی صحبت از مهندسی مکانیک است. ارتقای مداوم ماشین‌آلات صنعتی و نوآوری‌های فنی، باعث شده‌اند تا شانس پیدا کردن یک شغل مناسب در بازار کار مهندسی مکانیک در آلمان و دریافت دستمزد بالاتر نسبت به کشورهای دیگر به‌طرز چشمگیری افزایش یابد. آلمان به یک دلیل ساده همواره در زمینه نوآوری و پیشرفت‌های فناوری، برتر از رقبای خود عمل کرده است: این کشور همواره پذیرای مهاجرت مهندس مکانیک به آلمان از سراسر جهان بوده است.

اگر دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی مکانیک هستید، شانس بسیار خوبی برای پیدا کردن یک شغل مناسب و مطمئن در یکی از شرکت‌های برتر آلمان خواهید داشت. در این مقاله با بررسی بازار کار مهندسی مکانیک در آلمان و عوامل موثر بر حقوق دریافتی، مانند مدرک تحصیلی، تجربه کاری و شهر محل اقامت، بهترین راه‌ها برای مهاجرت کاری به آلمان به‌عنوان یک مهندس مکانیک را به شما نشان می‌دهیم.

حضور مهندسان مکانیک در آلمان، کشوری صنعتی و پیشرفته

حضور مهندسان مکانیک در آلمان، کشوری صنعتی و پیشرفته

چرا مهاجرت مهندس مکانیک به آلمان

بدون شک، یکی از محبوب‌ترین حوزه‌های شغلی برای مهاجرت به آلمان مهندسی مکانیک است. نگاهی گذرا به بازار کار مهندسی مکانیک در آلمان نشان می‌دهد که چندین عامل مهم باعث جذابیت آلمان به‌عنوان مقصدی برای مهندسان مکانیک شده است.

قبل از پرداختن به چرایی مهاجرت مهندس مکانیک به آلمان، در صورتی که می‌خواهید بیشتر در مورد مهاجرت به این کشور بدانید، مطلب مهاجرت به آلمان را مطالعه کنید.

  • برخورداری فارغ‌التحصیلان این رشته از سطح درآمد بالا
  • درآمد بالای مهندسان و تقاضای بالا برای فارغ‌التحصیلان این رشته
  • پاسخگویی به نیازهای مهم جامعه صنعتی آلمان توسط مهندسان مکانیک
  • آلمان، بزرگ‌ترین کشور صادرکننده ماشین‌آلات در جهان با سهم 15.4
  • آلمان پذیرای مهندسین مکانیک ماهر و مستعد از سراسر جهان
  • 130000 مهندس مشغول به کار در سال 2018 طبق اعلام آژانس استخدام فدرال آلمان
  • تنها 3600 نفر بیکار در سال 2018 طبق اعلام آژانس استخدام فدرال آلمان
  • رکورد 228 میلیارد یورو در سال 2016 در گردش مالی صنعت مهندسی مکانیک طبق گزارش وب‌سایت housinganywhere
  • جایگزین 700000 نفر (معادل 42 درصد نیروی کار مهندسی فعلی) به‌دلیل افزایش سن تا سال 2029 طبق انتظار انجمن مهندسان آلمانی (VDI)

بنابراین اگر فکر می‌کنید مهارت و صلاحیت لازم را دارید، مهاجرت کاری به آلمان به‌عنوان مهندس مکانیک یکی از بهترین شیوه‌های مهاجرت شما به این کشور محسوب می‌شود. با توجه به کمبود متخصصان صنعتی در آلمان و همچنین طیف وسیعی از پروژه‌های مهندسی، بازار کار مهندسی مکانیک در آلمان تشنه مهاجران تحصیل‌کرده و جویای کار است.

گرایشات مهندسی مکانیک در آلمان

آلمان یکی از معدود کشورهایی است که در آن تخصص داشتن در هر یک از گرایش‌های مهندسی مکانیک به معنی فرصت‌های شغلی بسیار خوب است. نگاهی به برخی از پرمتقاضی‌ترین گرایش‌ها در بازار کار مهندسی مکانیک در آلمان به‌خوبی نشان می‌دهد، که چرا مهندسی مکانیک یکی از بهترین شغل ها برای مهاجرت به این کشور محسوب می‌شود.

گرایشات مهندسی مکانیک در آلمان که تقاضای بسیاری دارند

گرایشات مهندسی مکانیک در آلمان که تقاضای بسیاری دارند

  • مکاترونیک:

این رشته، ترکیبی از مهندسی الکترونیک و مکانیک است. در مکاترونیک، دانش هر دو رشته مهندسی مکانیک و الکترونیک در ساخت، طراحی و نگهداری محصولاتی که دارای اجزای مکانیکی و برقی هستند استفاده می‌شود.

  • مکانیک خودرو:

تمام دنیا می‌دانند که آلمان یکی از پیشتازان در زمینه مکانیک خودرو است. این کشور همواره جهان را با نوآوری‌های خود در صنعت خودرو مسحور کرده است. صنعت خودروسازی آلمان یکی از بزرگ‌ترین صنایع جهان است و بیش از 900,000 نفر از نقاط مختلف جهان در آن مشغول به کار هستند.

  • مهندسی سیستم:

یکی از معتبرترین گرایش‌های مهندسی مکانیک در آلمان، مهندسی سیستم است که بر جنبه‌های مختلف مهندسی تمرکز دارد. مسائل پیچیده‌ای مانند پیش‌نیازهای فنی، هماهنگی، تیم سازی، برنامه‌ریزی، ارزیابی، تست، اطمینان‌پذیری و تدارکات در گرایش مهندسی سیستم مورد بررسی قرار می‌گیرند. به‌عنوان یک مهندس سیستم، آلمان قطعاً یکی از بهترین گزینه‌های شما برای مهاجرت کاری محسوب می‌شود.

  • مهندسی سیستم رباتیک:

رباتیک یکی از هیجان‌انگیزترین گرایش‌های مهندسی مکانیک است. به‌عنوان یک مهندس رباتیک، شما باید بتوانید کارهای مختلفی مانند طراحی، ساخت، آزمایش و تجزیه‌وتحلیل ربات‌ها را انجام دهید. برای موفقیت بیشتر به‌عنوان فارغ‌التحصیل این رشته باید در زمینه طراحی به کمک رایانه (CADD) و سیستم‌های ساخت به کمک رایانه (CAM) مهارت داشته باشید. در سال‌های اخیر مهاجرت مهندسین به آلمان برای کار در حوزه مهندسی سیستم رباتیک افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است.

  • مکانیک نیرو:

اگر بخواهید به‌عنوان یک مهندس نیرو در آلمان کار کنید، صدها فرصت شغلی در انبوهی از صنایع و بخش‌های مختلف در انتظار شما هستند. به‌عنوان یک مهندس نیرو، شما باید بتوانید تجهیزات مکانیکی مرتبط با سیستم‌ها را راه‌اندازی، نگهداری، تعمیر و بازسازی کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

تخصص‌های موردنیاز برای مهندس مکانیک در آلمان

در بسیاری از موارد، مهاجرت مهندس مکانیک به آلمان با هدف طراحی و آزمایش دستگاه‌های مکانیکی در توسعه و ساخت محصولات جدید صورت می‌گیرد. مهم‌ترین شرط کار در آلمان برای مهندسان مکانیک، داشتن مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک، کارشناسی‌ارشد علوم مهندسی یا یک مدرک مرتبط دیگر است.

همچنین قبولی در آزمون کارورزی مهندسی (EIT)، عضویت در یک جامعه حرفه‌ای و داشتن گواهینامه‌های مرتبط با مهندسی مکانیک نیز می‌تواند در افزایش شانس پذیرش یا افزایش حقوق موثر باشد.

در جدول زیر می‌توانید مهارت‌ها و تخصص‌های موردنیاز در بازار کار مهندسی مکانیک در آلمان و میزان تاثیر هر یک بر حقوق دریافتی را مشاهده کنید.

میزان تأثیر روی حقوق دریافتیتخصص
14 درصدتوسعه محصول (Product Development)
12 درصدنرم‌افزار آباکوس (Abaqus)
11 درصدمهندسی به کمک کامپیوتر (CAE)
7 درصدشبیه‌سازی (Simulation)
4 درصدنگهداری (Maintenance)
3 درصدنرم‌افزار اتودسک اینونتور (Autodesk Inventor)
2 درصدتحلیل جزء محدود (FEA)
2 درصددینامیک سیالات محاسباتی (Computational Fluid Dynamics)
1 درصدنرم‌افزار کتیا (CATIA)

درآمد مهندسین مکانیک در آلمان

به‌طور قطع، یکی از اهداف مهاجرت مهندس مکانیک به آلمان، مسئله بهبود درآمد و افزایش دستمزد است.  میانگین حقوق ماهانه یک مهندس مکانیک شامل مسکن، حمل‌ونقل و سایر مزایا است. البته درآمد نهایی در بازار کار مهندسی مکانیک در آلمان می‌تواند بر اساس تجربه، مهارت، جنسیت یا موقعیت مکانی متفاوت باشد.


مهندس مکانیک در آلمان حدود 3,490 یورو در ماه درآمد دارد (حداقل 1600 یورو و حداکثر 5540 یورو).

تجربه کاری مهم‌ترین عامل در تعیین حقوق است. طبیعتاً هر چه سال‌های تجربه بیشتر باشد، دستمزد شما بیشتر خواهد بود. در جدول زیر می‌توانید ارتباط میزان تجربه کاری و سطح درآمد در بازار کار مهندسی مکانیک در آلمان را مشاهده کنید.

میانگین حقوق دریافتی ماهانه (یورو)تجربه کاری
1,8200 تا 2 سال
2,4302 تا 5 سال
3,5905 تا 10 سال
4,38010 تا 15 سال
4,77015 تا 20 سال
5,170بیش از 20 سال

تأثیر سطح تحصیلات در درآمد

واضح است که سطح تحصیلات بالاتر به معنی حقوق بیشتر است، اما یک مدرک تحصیلی چقدر می‌تواند به درآمد شما اضافه کند؟ در جدول زیر می‌توانید ارتباط مدرک تحصیلی و میانگین حقوق دریافتی در بازار کار مهندسی مکانیک در آلمان را مشاهده کنید.

میانگین حقوق دریافتی ماهانه (یورو)مدرک تحصیلی
2,120کارشناسی
4,090کارشناسی‌ارشد

کدام شهرها برای مهندسان مکانیک مناسب‌تر است؟

آمار درآمد مهندسان مکانیک در آلمان براساس آمار سایت salaryexplorer

آمار درآمد مهندسان مکانیک در آلمان براساس آمار سایت salaryexplorer

مانند هر حوزه شغلی دیگری، حقوق مهندسان مکانیک نیز در شهرهای مختلف آلمان متفاوت است. با مقایسه سطح درآمد در شهرهای مختلف مشخص می‌شود که برای مهاجرت مهندس مکانیک به آلمان به‌طور کلی شهرهای اشتوتگارت، کلن و فرانکفورت بهترین شهرهای این کشور از نظر میانگین دریافتی هستند.

میانگین حقوق سالانه (یورو)شهر
50,120درسدن (Dresden)
52,350لایپزیگ (Leipzig)
58,900برلین (Berlin)
60,250مونیخ (Munich)
61,860هامبورگ (Hamburg)
65,500فرانکفورت (Frankfurt)
67,100کلن (Cologne)
71,860کلن (Cologne)

حقوق در شرکت های برتر آلمانی برای مهندسان مکانیک

به‌طور کلی، مهندسان مکانیک در سراسر آلمان تقاضای زیادی دارند. این کشور جدا از جنبه حقوق و دستمزد، مرکز شرکت‌های اصلی مکانیکی و خودروسازان است. بنابراین، فرصت‌ها برای مهاجرت مهندس مکانیک به آلمان بسیار زیاد است. شرکت‌های برتر در زمینه مهندسی مکانیک و حقوق سالانه مهندسان مکانیک در این شرکت‌ها عبارت‌اند از:

آمار درآمد مهندسان مکانیکدر صنایع متفاوت براساس آمار سایت salaryexplorer

آمار درآمد مهندسان مکانیکدر صنایع متفاوت براساس آمار سایت salaryexplorer

  • گروه BMW

یکی از تولیدکنندگان پیشرو خودرو و موتور سیکلت در جهان است. طبق گفته وب‌سایت Glassdoor، میانگین حقوق یک مهندس مکانیک در این شرکت 63000 یورو در سال است.

  • دایملر (Daimler)

یک شرکت خودروسازی چند ملیتی است که در آلمان مستقر است. این شرکت یکی از تولیدکنندگان پیشرو خودرو و کامیون در جهان است. طبق داده‌های وب‌سایت Glassdoor، متوسط ​​حقوق سالانه یک مهندس مکانیک در این شرکت 63020 یورو است.

  • زیمنس (Siemens)

یک شرکت چندملیتی است که دفتر مرکزی آن در مونیخ قرار دارد. این شرکت بزرگ‌ترین شرکت تولیدی صنعتی در اروپا با شعبه‌هایی در خارج از کشور است. یک مهندس مکانیک در این شرکت به‌طور متوسط ​​حدود 69600 یورو در سال درآمد دارد.

  • ایرباس (Airbus)

یک شرکت هوافضای چندملیتی اروپایی است که محصولات هوافضا را در سراسر جهان طراحی، تولید و به فروش می‌رساند. متوسط ​​حقوق سالانه یک مهندس مکانیک در این شرکت حدود 62120 یورو در سال خواهد بود.

رابرت بوش (Robert Bosch) یک شرکت مهندسی و فناوری چند ملیتی است که در گرلینگن (Gerlingen) مستقر است. متوسط ​​حقوقی که یک مهندس مکانیک می‌تواند در اینجا دریافت کند، 57,430 یورو در سال است.

مهاجرت مهندسان مکانیک به آلمان

یکی از محبوب‌ترین راه‌های مهاجرت مهندس مکانیک به آلمان، داشتن پیشنهاد شغلی در این کشور است. با این حال، امکان اخذ ویزای جستجوی کار و همچنین ویزای آوسبیلدونگ (کارآموزی) نیز برای متقاضیان مهاجرت کاری به آلمان وجود دارد. به بیان ساده، شما سه گزینه برای مهاجرت کاری و ورود به بازار کار مهندسی مکانیک در آلمان در اختیار دارید:

  • مهاجرت کاری از طریق پیشنهاد شغلی (جاب آفر = Job Offer)
  • مهاجرت کاری از طریق ویزای جستجوی کار (جاب سیکر = Job Seeker)
  • مهاجرت کاری از طریق آموزش کار محور یا کارآموزی (آوسبیلدونگ = Ausbildung)
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

به‌طور کلی، تقاضا برای مهندسان مکانیک در سراسر آلمان بالا است و همین امر باعث شده است در سال‌های اخیر شاهد اوج‌گیری مهاجرت مهندس مکانیک به آلمان باشیم. مهندسان مکانیکی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند، می‌توانند مطمئن باشند که از یکی از بالاترین سطح دستمزدها در رشته خود بهره‌مند خواهند شد.

در این مقاله میزان تأثیر مدرک تحصیلی، تجربه کاری و مهارت‌های مختلف بر افزایش دستمزد در بازار کار مهندسی مکانیک در آلمان را بررسی کردیم. جدا از جنبه حقوق و دستمزد، آلمان مرکز شرکت‌های اصلی مکانیکی و خودروسازان دنیا نیز هست؛ بنابراین، با مهاجرت به این کشور، فرصت‌ها برای ورود به معتبرترین شرکت‌های صنعتی در حوزه مهندسی مکانیک نیز به‌شدت افزایش می‌یابد.

سوالات متداول

به‌طور کلی، افراد شاغل در حوزه مهندسی مکانیک در آلمان معمولاً ماهانه در حدود 3490 یورو حقوق دریافت می‌کنند.

با توجه به میزان تقاضا و سطح دستمزدها، مونیخ، فرانکفورت و کلن از بهترین شهرها برای مهاجرت مهندسان مکانیک به آلمان محسوب می‌شود.

برای مهاجرت کاری به آلمان از طریق مهندسی مکانیک، می‌توانید از یکی از سه روش جاب آفر، جاب سیکر یا آوسبیلدونگ اقدام کنید. لازم به ذکر است در همه‌ این روش‌ها باید از تمکن مالی مناسب برخوردار باشید.

خیر، مدرک کارشناسی‌ارشد علوم مهندسی یا یک مدرک مرتبط دیگر نیز می‌تواند برای ورود به بازار کار مهندسی مکانیک در آلمان استفاده شود.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها