موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت مهندسین معماری به آلمان

مهاجرت مهندسین معماری به آلمان

مهندسان معماری تأثیری ماندگار بر جامعه دارند. از آنجایی که مردم 86 درصد از زمان خود را در داخل خانه می‌گذرانند، مهندسان معماری بر روی محیط های داخلی ساختمان تمرکز می‌کنند که شرایط انسانی و رفاه جامعه را در اولویت قرار می‌دهد. فرصت‌های شغلی برای مهندسان معماری بی پایان است.

مهندسان معماری می‌توانند پس از پایان تحصیلات خود و یا برای تحصیل در این رشته به آلمان مهاجرت کرده و در آنجا موقعیت شغلی خوبی داشته باشند. به همین دلیل، در ادامه این مطلب با نگاهی به بازار کار معماری در آلمان و همچنین درآمد این رشته، روند مهاجرت برای مهندسان را بررسی کرده و می‌بینیم کدام شهرهای آلمان برای معماران مناسب‌تر هستند.

افزایش درخواست و مهاجرت مهندسین معماری به آلمان

افزایش درخواست و مهاجرت مهندسین معماری به آلمان

چرا مهاجرت مهندسین معماری به آلمان

در کشور آلمان موقعیت‌های شغلی متعددی برای مهندسان معماری وجود دارد. به‌عنوان یک مهندس معمار در آلمان می‌توانید در شرکت‌های مهندسی معماری، شرکت‌های مشاوره معماری، حوزه املاک، طراحی تجهیزات ساختمان، ساخت‌وساز، طراحی و تولید محصولات ساختمانی، گروه‌های مهندسی و مدیریت تأسیسات، پیمانکاری تخصصی، ساخت فضاهای باز و … کار کنید.

گستردگی حوزه فعالیت‌های معماری در این کشور باعث شده تا بازار کار معماری در آلمان رونق قابل‌توجهی داشته و مهاجرت به این کشور یک تصمیم منطقی به نظر برسد. علاوه بر معماری، مهندسان عمران نیز در آلمان می‌توانند از موقعیت شغلی خوبی برخوردار شوند. در مطلب مهندسی عمران در آلمان بیشتر درباره شرایط این رشته توضیح داده‌ایم.

در جدول زیر، می‌توانید برخی از اطلاعات اولیه درباره رشته معماری در آلمان را بررسی کنید:

شرایط مهندسی معماری در آلمان
حداقل دستمزد در ماه2,060 یورو
حداکثر دستمزد در ماه7,110 یورو
بهترین شهر برای کاربرلین (Berlin)، هامبورگ (Hamburg)، مونیخ (Munchen)

تخصص‌های موردنیاز برای مهندس معماری در آلمان

به‌عنوان یک مهندس برای ورود به بازار کار معماری در آلمان باید بتواند مهارت‌های لازم را داشته و در حوزه تخصصی خود توانایی‌های کافی را داشته باشد. مهندسان معماری باید مسئولیت ارتباط با مشتریان، ارائه طرح و نقشه، تعیین بودجه، مدیریت پروژه و … را تا مراحل نهایی ساخت‌وساز بر عهده بگیرند. برای کار در آلمان باید با قوانین ساخت‌وساز و استانداردهای نظارتی این کشور کاملاً آشنایی داشته باشید.

یک معمار با تخصص و مهارت‌های برجسته در کنار خلاقیت خود، درآمد بیشتری هم خواهد داشت. تسلط و مهارت لازم در استفاده از ابزارهای زیر برای هر مهندس عمرانی لازم است:

  • نرم‌افزار Autodesk AutoCAD
  • نرم‌افزار Adobe Photoshop
  • نرم‌افزار Autodesk Revit Architecture
  • نرم‌افزار 3D Rendering
  • نرم‌افزار Autodesk 3ds Max
  • مایکروسافت آفیس
  • نرم‌افزار Rhino 3D Modeling

به‌طور کلی، مسئولیت‌ها و وظایف عمده یک مهندس معماری در آلمان شامل موارد زیر است:

  • ملاقات با مشتری و تعیین نیاز آن‌ها
  • مدیریت طراحی پروژه
  • تهیه طرح‌های پیشنهادی برای پروژه
  • تهیه نقشه، مشخصات و اسناد ساختمان
  • انجام تحقیقات و تهیه گزارش امکان سنجی و تعیین اثرات زیست‌محیطی
  • رعایت استانداردها در جهت ایمن‌سازی و رعایت مقررات برنامه‌ریزی محلی
  • تعیین بودجه و جدول زمانی
  • مدیریت تیم‌های مختلف پروژه و همکاری با سایر متخصصان معماری

تخصص‌های مختلف در حوزه معماری، درآمد متفاوتی هم خواهید داشت. در جدول زیر، مشاغل مرتبط با معماری در آلمان و درآمد‌های آن‌ها با هم مقایسه شده‌اند:

عناوین شغلیمتوسط درآمد در ماه (یورو)
معماری (Architect)4,470
طراح معماری (Architectural Designer)4,170
نقشه‌کش معماری (Architectural Drafter)1,720
مدیر معمار (Architectural Manager)6,330
تکنسین‌های معماری (Architectural Technician)2,410
نقشه‌کش CAD (CAD Drafter)1,940
مدیر طراحی با کامپیوتر یا CAD (CAD Manager)4,060
دستیار طراحی و دکوراسیون (Design and Decoration Assistant)1,910
طراح داخلی (Interior Designer)1,730
طراح تخصصی آشپزخانه (Kitchen Designer)2,210
معمار منظره (Landscape Architect)5,050
محوطه‌سازی (Landscaper)2,510

بازار کار مهندسی معماری در آلمان

اگر فارغ‌التحصیل رشته معماری هستید و مدرک کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد دارید، کشور آلمان یک مقصد عالی برای مهاجرت کاری شما خواهد بود. البته این مسئله تنها مختص به مهندسین معماری نیست، بلکه سایر شاخه‌های مهندسی نیز به‌دلیل درآمد و موقعیت شغلی مناسب، جزو بهترین شغل ها برای مهاجرت در تمام دنیا به شمار می‌روند. تقاضای بالا برای جذب مهندسین معمار در آلمان، درآمد بالا، موقعیت‌های شغلی متعدد و …، نشان از یک آینده شغلی تضمین شده در این کشور است.

یکی از دلایل عمده نیاز آلمان برای جذب مهندسین معمار، وجود بناهای قدیمی در این کشور است. همان طور که می‌دانید این کشور به‌دلیل بناهای تاریخی متعددی که دارد، همواره مورد توجه گردشگران خارجی است. این بناها اغلب به بازسازی و مرمت نیاز دارند که باعث شده بازار کار معماری در آلمان با تقاضای بالایی روبه‌رو باشد. برای کار به‌عنوان یک معمار در آلمان تنها به مهارت زبان آلمانی در سطح C1 و مهارت‌های حرفه‌ای نیاز دارید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

درآمد مهندسین معماری در آلمان

از جمله موارد مهمی که مهندسان برای مهاجرت بررسی می‌کنند، درآمد مهندسین معماری در آلمان است. معمارها در آلمان درآمد قابل‌توجهی دارند که بسته به میزان مهارت و تجربه آن‌ها، شهری که در آن کار می‌کنند و … متغیر است. البته برای تعیین درآمد خالص، نباید از مالیات و حق بیمه هم غافل شد. قبل از بررسی درآمد مهندسین معمار این کشور، می‌توانید در مطلب کار در آلمان اطلاعات بیشتری درباره قوانین مربوط به مالیات و حق بیمه را مطالعه کنید.

در جدول زیر، متوسط درآمد یک فارغ‌التحصیل رشته معماری در آلمان را می‌توانید بررسی کنید:

درآمد مهندسین معماری در کشور آلمان
متوسط درآمد در ماه4,470 یورو
محدوده درآمد سالیانهاز  24,700 یورو تا 85,300 یورو

یکی از مهمترین عواملی که روی میزان درآمد معمارها در آلمان تأثیر می‌گذارد، سطح تجربه حرفه‌ای آن‌ها است. به طبع هرچه تجربه یک مهندس در کار خود بیشتر باشد، درآمد بالاتری هم خواهد داشت. درآمد ماهیانه یک مهندس معمار با کمتر از دو سال سابقه کاری، حدود 2,330 یورو است، در حالی که اگر سابقه کاری 2 تا 5 ساله داشته باشد، این میزان درآمد حدود 34% افزایش یافته و به 3,120 یورو در ماه خواهد رسید.

به همین ترتیب، مهندسان با پنج الی 10 سال سابقه نیز درآمد بالاتری دارند و  متوسط درآمد ماهیانه آن‌ها، به 4,610 یورو در ماه نیز می‌رسد. در نمودار زیر می‌توانید تأثیر تجربه بر سطح درآمد مهندسان معماری را بررسی کنید.

نمودار تأثیر تجربه بر سطح درآمد مهندسان معماری براساس آمار salaryexpert

نمودار تأثیر تجربه بر سطح درآمد مهندسان معماری براساس آمار salaryexpert

تأثیر سطح تحصیلات بر درآمد

تحصیلات یکی دیگر از عوامل مؤثر در تعیین درآمد مهندسین معماری در آلمان است. مهندسین می‌توانند هم با مدرک لیسانس و هم با مدرک کارشناسی ارشد برای مهاجرت به آلمان اقدام کنند؛ اما فارغ‌التحصیلان در سطح کارشناسی ارشد می‌توانند انتظار درآمد بالاتری داشته باشند. برای درک بهتر این موضوع، تفاوت بین حقوق مهندسین معماری با سطح تجربه مشابه اما با تحصیلات متفاوت را مقایسه کرده‌ایم که عبارت است از:

  • متوسط درآمد یک مهندس معماری با مدرک لیسانس؛ حدود 2710 یورو در ماه
  • میانگین حقوق یک مهندس معمار با مدرک کارشناسی ارشد با حدود 93% افزایش نسبت به مدرک کارشناسی؛ 5,240 یورو در ماه

کدام شهرها برای مهندسان معماری مناسبترند

همان طور که می‌دانید، شهرهای مختلف آلمان ممکن است سطح تقاضای متفاوتی برای جذب مهندسین معماری داشته باشند. این میزان تقاضا، ارتباط مستقیمی با درآمد مهندسین معماری در آلمان دارد. این یعنی شما به‌عنوان یک مهندس معمار، باید در زمان مهاجرت به آلمان به شهر مقصد خود نیز دقت کنید. در مطلب مهاجرت مهندسین به آلمان بیشتر درباره جزئیات مهاجرت این افراد توضیح داده شده است.

بهترین شهرها از نظر بازار کار معماری در آلمان و به‌ترتیب درآمد، عبارت است از:

  • برلین (Berlin)
  • هامبورگ (Hamburg)
  • مونیخ (Munchen)
  • کلن (Koln)
  • دوسلدورف (Dusseldorf)
  • اسن (Essen)
  • فرانکفورت (Frankfurt)
  • دورتموند (Dortmund)
  • برمن (Bremen)
  • اشتوتگارت (Stuttgart)
  • نورنبرگ (Nurnberg)
  • لایپزیگ (Leipzig)
  • هانوفر (Hannover)
  • درسدن (Dresden)

مهاجرت مهندسان معماری به آلمان

به‌عنوان یک مهندس معماری، روش‌های متعددی برای مهاجرت شما به آلمان وجود دارد. شما می‌توانید از طریق یک جاب آفر معتبر به بازار کار معماری در آلمان وارد شده و یا از طریق خوداشتغالی برای مهاجرت به این کشور اقدام کنید. همچنین می‌توانید ویزا جستجوی کار یا جاب سیکر (Job Seeker Visa) دریافت کرده و به‌صورت حضوری در آلمان به‌دنبال شغل بگردید. در هر صورت، کار در کشوری پیشرفته با موقعیت‌های شغلی متعدد و درآمد مناسب در انتظار شما خواهد بود. در مطلب مهاجرت کاری به آلمان بیشتر درباره نحوه مهاجرت و انواع ویزای کاری می‌توانید اطلاعات کسب کنید.

با دریافت ویزای کار می‌توانید به عنوان مهندس معماری به آلمان مهاجرت کنید

با دریافت ویزای کار می‌توانید به عنوان مهندس معماری به آلمان مهاجرت کنید

برای کار در رشته معماری در آلمان می‌توانید یکی از روش‌ها و ویزاهای کاری برای رشته معماری در آلمان عبارت است از:

  • روش ICT (برنامه انتقال درون شرکتی)
  • دریافت بلوکارت (Blue Card) آلمان
  • ویزای جستجوی کار (Job Seeker Visa)
  • روش خوداشتغالی یا فریلنسری (Self-employed and Freelancer)
  • ویزای کار (Employment Visa)
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

مهندسین معماری متخصصان طراحی، ایده‌پردازی و ساخت بناهای مختلف هستند. در کشور آلمان تقاضا برای جذب این مهندسان از سراسر دنیا قابل‌توجه بوده و آن‌ها می‌توانند درآمد خوبی در زمینه معماری در آلمان داشته باشند. در این مطلب، با نگاهی به بازار کار معماری در آلمان و وضعیت این رشته برای مهاجرت، درآمد مهندسین را بررسی کرده و دیدیم که چرا مهاجرت معماران به این کشور توصیه می‌شود.

سوالات متداول

درآمد مهندسان بسته به میزان تجربه، تحصیلات و … متفاوت است اما به‌طور متوسط، مهندسین معماری تا 4470 یورو در ماه و 53,600 یورو در سال درآمد دارند.

یک فارغ‌التحصیل رشته معماری برای کار در آلمان علاوه بر خلاقیت، مهارت‌های فنی مانند طراحی، استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی معماری و …، باید نسبت به قوانین ساخت‌وساز این کشور نیز آشنایی داشته باشد.

در اغلب شهرها، نیاز به مهندسین معماری وجود دارد، اما در شهرهایی مانند برلین (Berlin)، هامبورگ (Hamburg)، مونیخ (Munchen) و …، درآمد بیشتری دارند.

مهندسین معماری می‌توانند از طریق ویزای کار، ویزای جاب سیکر، بلوکارت آلمان، جاب آفر، خود اشتغالی و … به آلمان مهاجرت کنند.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها