موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهندسی عمران در آلمان

مهندسی عمران در آلمان

کشور آلمان یکی از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است که به‌دلیل کاهش جمعیت جوان خود، به‌دنبال جذب نیروی کار خارجی است. این کشور با برنامه‌ریزی روش‌های مختلف مهاجرت کاری، راه را برای افراد در صنایع مختلف شغلی هموار می‌کند. از جمله مشاغل پرتقاضا در آلمان، مهندسی عمران است. مشاغل مهندسی عمران در آلمان از رونق و پیشرفت خوبی برخوردار بوده و مهندسان در این بخش می‌توانند از مزایای کار و زندگی در یکی از اقتصادهای برتر جهان بهره‌مند شوند.

با توجه به مطالب گفته شده، تصمیم گرفتیم تا در این ادامه با بررسی روند مهاجرت مهندسین عمران به آلمان و گرایش‌های موردنیاز در این رشته، نگاهی به وضعیت درآمد و شهرهای پرتقاضا داشته باشیم. اگر مهندس عمران هستید و می‌خواهید به یکی از بهترین کشورهای دنیا مهاجرت کاری داشته باشید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

وجود ساختمان های فرسوده عاملی برای جذب مهندسان عمران در آلمان

وجود ساختمان های فرسوده عاملی برای جذب مهندسان عمران در آلمان

چرا مهاجرت مهندسین عمران به آلمان؟

از آنجایی که اقتصاد کشور آلمان عمدتاً توسط صنایع تولیدی هدایت و کنترل می‌شود، یافتن موقعیت‌های شغلی در حوزه مهندسی کار سختی نیست. به عبارت دیگر، چون اغلب شرکت‌های فناوری در آلمان در زمینه تحقیقات پیشرفته و کاربردی فعالیت می‌کنند، این کشور همواره به مهندسان در حوزه‌های مختلف مانند مهندسی عمران نیاز دارد. برای اطلاعات بیشتر درباره این شغل در کشور آلمان، می‌توانید مطلب مهاجرت مهندسین به آلمان را مطالعه کنید.

علاوه بر این، دلایل دیگری نیز برای انتخاب شغل مهندسی عمران در آلمان وجود دارد که عبارت است از:

  • وجود ساختمان‌ها و سازه‌های تاریخی متعدد در آلمان و نیاز به بازسازی
  • درآمد مناسب
  • وجود شرکت‌های شناخته شده در زمینه مهندسی عمران مانند Hochtief، Bilfinger و Züblin AG  و امکان کار در این موقعیت‌های جذاب شغلی
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

گرایشات مهندسی عمران در آلمان

برای مشاغل مهندسی عمران در آلمان گرایشات مختلفی وجود دارد که همین مسئله باعث شده تا موقعیت‌های شغلی بیشتری در انتظار این مهندسان باشد. گرایش‌های اصلی و مورد تقاضای بازار کار مهندسی عمران در آلمان عبارت است از:

  • مدیریت پروژه (Project Management)
  • مهندسی سازه (Structural engineering)
  • مهندسی هیدرولیک (Hydraulic engineering)
  • مهندسی حمل‌ونقل (Transportation Engineering)

تخصص‌های موردنیاز برای مهندس عمران در آلمان

در کشور آلمان فضای خوبی برای کار به‌عنوان مهندس عمران، از مهندسی سازه گرفته تا ژئوانفورماتیک (Geoinformatics)، فراهم شده است.  اما آنچه که در مهاجرت مهندسین عمران به آلمان اهمیت دارد، این است که باید تخصصی را انتخاب کنند که در کنار تقاضای گسترده، به آن علاقه نیز داشته باشند. زمانی که یکی از تخصص‌های موردعلاقه‌تان را برای کار در آلمان در رشته مهندسی عمران انتخاب می‌کنید، انگیزه بیشتری هم برای یافتن شغل خواهید داشت.

برخی از مهمترین تخصص‌های موردنیاز در رشته مهندسی عمران در آلمان عبارت است از:

  • مهندسی هیدرولیک، مدیریت آب (Hydraulic engineering, water management)
  • مهندسی حمل‌ونقل (Transportation Engineering)
  • انفورماتیک سازه (Building informatics)
  • برنامه‌ریزی فضایی و زیرساختی (Spatial and infrastructure planning)
  • عملیات ساخت‌وساز، مدیریت ساخت‌وساز (Construction operation, construction management)
  • ژئوتکنیک، مهندسی پِی (Geotechnics, foundation engineering)
  • مهندسی سازه (Structural engineering)
  • مهندسی محیط‌زیست (Environmental engineering)

نرم افزارهای مهندسی عمران در آلمان

مهندسی عمران یکی از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار در آلمان است که فرصت‌های شغلی زیادی را برای فارغ‌التحصیلان این رشته فراهم می‌کند. مهندسان عمران در آلمان برای انجام پروژه‌های خود از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده می‌کنند که در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • اتوکد (AutoCAD): اتوکد یک نرم‌افزار طراحی دو بعدی و سه بعدی است که برای مدل‌سازی و ترسیم نقشه‌های مهندسی استفاده می‌شود.
  • ایتبس (ETABS): ایتبس یک نرم‌افزار تحلیل سازه است که برای طراحی و تحلیل سازه‌های ساختمانی و غیرساختمانی استفاده می‌شود.
  • سیویل 3D (Civil 3D): سیویل 3D یک نرم‌افزار طراحی و مدیریت پروژه‌های عمرانی است که برای مدل‌سازی سه بعدی، ترسیم نقشه‌ها، برنامه‌ریزی پروژه‌ها و مدیریت منابع استفاده می‌شود.
  • مکس‌پرس (Maxwell®): مکس‌پرس یک نرم‌افزار شبیه‌سازی حرارتی و جریانی است که برای تحلیل رفتار حرارتی و جریانی سازه‌ها و محیط‌های عمرانی استفاده می‌شود.
  • ریفین (Refine): ریفین یک نرم‌افزار تحلیل سازه است که برای طراحی و تحلیل سازه‌های غیرخطی استفاده می‌شود.

در کنار نرم‌افزارهای ذکر شده، نرم‌افزارهای دیگری نیز در مهندسی عمران مورد استفاده قرار می‌گیرند که عبارتند از:

  • سولید‌ورکس (SolidWorks)
  • آنسیس (ANSYS)
  • آباکوس (Abaqus)
  • سیویل‌کامپ (CivilComp)
  • مکس‌استودیو (MaxStudio)

مهارت در استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی عمران یکی از عوامل مهم برای موفقیت مهندسان عمران در آلمان است. به همین دلیل، توصیه می‌شود که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته، آموزش‌های لازم را در زمینه استفاده از این نرم‌افزارها دریافت کنند.

درآمد مهندس عمران در آلمان

براساس آمار سایت GLASSDOOR میانگین حقوق برای مهندس عمران 70250 یورو در سال در آلمان است. این درآمد می تواند بسته به عواملی مانند تجربه، موقعیت شغلی و منطقه محل کار متفاوت باشد.

متوسط حقوق ناخالص مهندس عمران در آلمان 79.510 یورو یا معادل آن ساعتی 38 یورو است. علاوه بر این، آنها به طور متوسط پاداش 2.592 € دریافت می کنند. یک مهندس عمران تازه کار (1 تا 3 سال تجربه) به طور متوسط 56.054 یورو حقوق دریافت می کند. یعنی میانگین درآمد مهندس عمران بین 55166 تا 97037 یورو است. به طور متوسط، مدرک لیسانس بالاترین سطح تحصیلات برای یک مهندس عمران است. از طرف دیگر، یک مهندس عمران سطح ارشد (8+ سال تجربه) به طور متوسط 98.601 یورو حقوق دریافت می کند.

درآمد مهندسان عمران در آلمان به طور کلی بالاتر از میانگین درآمد در این کشور است. این به دلیل تقاضای بالایی است که برای مهندسان عمران در آلمان وجود دارد. آلمان کشوری صنعتی است که به طور مداوم در حال توسعه زیرساخت های خود است. این امر نیاز به مهندسان عمران ماهری را ایجاد می کند.

در اینجا چند نکته برای افزایش درآمد مهندسان عمران در آلمان آورده شده است:

  • مدارک تحصیلی خود را در رشته های مربوطه تکمیل کنید.
  • تجربه کاری خود را در زمینه مهندسی عمران افزایش دهید.
  • مهارت های خود را در زمینه های مربوطه مانند نرم افزارهای مهندسی، زبان آلمانی و مدیریت پروژه بهبود بخشید.
  • در شبکه های حرفه ای مهندسی عمران عضو شوید.

در جدول زیر، می‌توانید وضعیت درآمد مهندس عمران در آلمان را بررسی کنید.

میزان درآمد مهندسین عمران در کشور آلمان
حداقل درآمد در ماه1,520 یورو
میانگین درآمد در ماه3,310 یورو
حداکثر درآمد در ماه5,260 یورو
متوسط درآمد سالانه39,700 یورو

همان طور که می‌بینید، میزان حقوق مهندس عمران در آلمان یکسان نیست و یک طیف نسبتاً گسترده‌ای را شامل می‌شود. این تفاوت در درآمدها به این دلیل است که عواملی مانند تجربه، میزان مهارت، جنسیت، شهری که در آن کار می‌کنند و … روی میزان درآمد تأثیر مستقیم دارد. در نمودار زیر می‌توانید تفاوت حقوق مهندس عمران در آلمان براساس تجربه را مشاهده کنید.

تأثیر سطح تحصیلات بر درآمد مهندس عمران

از جمله معیارهای قابل‌توجهی که روی میزان درآمد مهندس عمران در آلمان تأثیر می‌گذارد، سطح تحصیلات است. طبیعتاً هرچه تحصیلات مهندسان در سطوح بالاتری باشد، حقوق آن‌ها نیز به همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد. در ادامه می‌توانید میانگین حقوق مهندسان با سطح تحصیلات متفاوت اما تجربه یکسان را با هم مقایسه کنید.

مقایسه درآمد مهندسین عمران براساس تجربه درآلمان براساس آمار salaryexpert.com

مقایسه درآمد مهندس عمران در آلمان براساس تجربه *آمار salaryexpert.com

  • میانگین درآمد مهندسان با مدرک لیسانس، 2,010 یورو در ماه است.
  • متوسط درآمد یک مهندس عمران با مدرک کارشناسی ارشد، تا 93% افزایش یافته و به 3,880 یورو در ماه می‌رسد.

با این حال، آیا ادامه تحصیل در این کشور برای مدارک تحصیلی بالاتر و کسب درآمد بیشتر، منطقی است؟ ادامه تحصیل در سطح کارشناسی ارشد یا هر دوره تحصیلات تکمیلی دیگری در آلمان، حدود 19,100 یورو تا 57,200 یورو هزینه داشته و دو سال زمان می‌برد. با این وجود، به نظر می‌رسد که به‌دلیل درآمد و جایگاه شغلی بهتر، ادامه تحصیل و هزینه‌ای که برای آن باید بپردازید یک سرمایه‌گذاری منحصربه‌فرد است.

کدام شهرها برای مهندس عمران مناسب‌ترند

همان طور که قبلاً گفتیم، یکی از معیارهای دیگری که روی میزان درآمد مشاغل مهندسی در آلمان تأثیر مستقیم می‌گذارد، شهری است که در آنجا کار خود را شروع می‌کنید. شهرهای مختلف این کشور، هر یک از موقعیت‌های متمایزی برای مهاجرت مهندسین عمران به آلمان برخوردار بوده و درآمد مهندسان در این شهرها کاملاً متفاوت است. اگر به عنوان یک مهندس عمران قصد مهاجرت به آلمان را دارید، لازم است بدانید که اغلب شهرهای آن متقاضی جذب مهندسین در این رشته هسند.

برخی از مهم‌ترین شهرهای آلمان که با بالاترین درآمد را نیز برای مهندسان عمران، به‌ترتیب عبارت است از:

شهردرآمد
برلین (Berlin)3,940 EUR
مونیخ (Munchen)
3,850 EUR
هامبورگ (Hamburg)3,700 EUR
کلن (Koln)3,620 EUR
اشتوتگارت (Stuttgart)3,460 EUR
اسن (Essen)3,430 EUR
دوسلدورف (Dusseldorf)3,410 EUR
برمن (Bremen)3,400 EUR
فرانکفورت (Frankfurt)3,390 EUR
لایپزیگ (Leipzig)3,300 EUR
دورتموند (Dortmund)3,110 EUR

مهاجرت مهندس عمران به آلمان

زمانی که تصمیم به مهاجرت کاری به کشور آلمان بگیرید، مسیرهای متعددی برای مهاجرت و اخذ ویزا پیش‌روی خود خواهید دید. معمولاً انواع ویزای کاری آلمان به دو دسته کوتاه و بلندمدت تقسیم می‌شوند که بسته به نوع هدف شما از کار در آلمان، می‌توانید برای هر یک اقدام کنید. در مطلب مهاجرت کاری به آلمان می‌توانید بیشتر با روش‌های مختلف مهاجرت به این کشور آشنا شوید.

برلین از بهترین شهرها برای مهندسان عمران در آلمان

برلین از بهترین شهرها برای مهندسان عمران در آلمان

برای مهاجرت مهندسین عمران به آلمان معمولاً انواع ویزاهای زیر در دسترس است که بسته به شرایط خود، می‌توانند هر یک را انتخاب کنند.

  • ویزای کار در آلمان (Employement Visa)
  • ویزای جاب سیکر یا جستجوی کار در آلمان (Jobseeker Visa)
  • ویزای آوسبیلدونگ (Ausbildung Visa)
  • ویزای خوداشتغالی در آلمان (Self-employed and Freelancer)
  • دریافت بلوکارت (Blue Card)
  • برنامه‌های انتقال درون شرکت‌ها (ICT)
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

مهندسی عمران یکی از شاخه‌های مهم در علم مهندسی است و افراد متخصص در این حوزه قادر به یافتن بهترین موقعیت‌های شغلی در هر جای دنیا هستند. کشور آلمان نیز یکی از مهم‌ترین مقاصد برگزیده برای این افراد بوده و شغل مهندسی عمران در آلمان از درآمد و تقاضای قابل‌توجهی برخوردار است. به همین دلیل سعی کردیم تا هرآنچه را که درباره رشته مهندسی عمران در این کشور لازم است بدانید را بررسی کنیم. در این مطلب علاوه بر بررسی دلیل مهاجرت مهندسین عمران به آلمان و مزایای آن، دیدیم که کدام گرایشات و تخصص‌های این رشته در آلمان مورد تقاضا بوده و درآمد آن‌ها در این کشور به چه صورت است.

سوالات متداول

این کشور نیروهای متخصص کمی در حوزه مهندسی عمران داشته و به‌دلیل وجود بناهای تاریخی در حال بازسازی، موقعیت‌های شغلی متعددی را برای مهندسان خارجی فراهم کرده است.

درآمد مهندسان عمران در کشور آلمان بر اساس معیارهایی مانند تجربه، تحصیلات و … متفاوت است، اما به‌طور متوسط، این مهندسان حدود 3310 یورو در ماه درآمد دارند.

معمولاً مهندسین عمران در اغلب شهرهای آلمان می‌توانند درآمد و موقعیت شغلی خوبی داشته باشند اما میزان درآمد آن‌ها در سه شهر برلین، مونشن و هامبورگ  نسبت به سایر شهرها بیشتر است.

در بین گرایش‎های مختلف مهندسی عمران در کشور آلمان، چهار شاخه مدیریت پروژه، مهندسی سازه، مهندسی هیدرولیک و مهندسی حمل‌ونقل بیشترین تقاضا را دارند.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها